Gå til innhold

Kraftig sinne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I diskusjoner/krangler kan jeg gå direkte til verbalt angrep på min "diskusjonsmotstander", altså type angrep er det beste forsvar. Jeg klarer rett og slett ikke bevare roen, og vet jo innerst inne at jeg kun gjør ting verre med å reagere som jeg gjør. Likevel takler jeg ikke at noen "kritiserer" meg/motsier meg, selv om jeg ikke er sikker på at det egentlig er det som er meningen. Min normale rasjonelle tankegang sier jo at dette er svært destruktiv oppførsel, men jeg klarer ikke bryte mønsteret, og jeg kan heller ikke forklare HVORFOR jeg reagerer som jeg gjør.. Dette er svært slitsomt for meg og andre, for jeg vet jo at jeg bør være en bedre person i slike situasjoner. Er det noen som har peiling på sinnemestring og kan gi meg tips til hvordan jeg skal klare puste litt mer med magen når noen er uenige med meg? Det er fryktelig slitsomt å gå å være "redd" for om det skal komme opp noe jeg reagerer på, bruker mye energi på å unngå i slike situasjoner, men man kan jo ikke gå rundt å være redd for en helt normal hverdag, ingen kan jo være enige med meg 100% av tiden 😅🙈

Anonymkode: 252e2...707

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være flere årsaker til problemer med regulering av følelser. Har du andre utfordringer i tillegg som du kommer på? jeg fant ut da jeg var over 40 år at jeg har ADHD, og at sinnet mitt kom pga det. 

Anonymkode: 6b0b6...1f9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kan være flere årsaker til problemer med regulering av følelser. Har du andre utfordringer i tillegg som du kommer på? jeg fant ut da jeg var over 40 år at jeg har ADHD, og at sinnet mitt kom pga det. 

Nei, kan egentlig ikke komme på noe, annet enn at jeg nok ikke har hatt særlig godt forhold til foreldre under oppvekst. Ellers er jeg roligheten selv, men virker som det trigger noe voldsomt med ting jeg automatisk tar som kritikk/uenighet. Dette har kommet i voksen alder, tidligere tok jeg sånne ting helt greit. Blir helt frustrert, og vurderer seriøst psykolog, selv om jeg gjerne skulle kunne løst det på egenhånd 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, kan egentlig ikke komme på noe, annet enn at jeg nok ikke har hatt særlig godt forhold til foreldre under oppvekst. Ellers er jeg roligheten selv, men virker som det trigger noe voldsomt med ting jeg automatisk tar som kritikk/uenighet. Dette har kommet i voksen alder, tidligere tok jeg sånne ting helt greit. Blir helt frustrert, og vurderer seriøst psykolog, selv om jeg gjerne skulle kunne løst det på egenhånd 

Kritikk/uenighet/tar ting veldig personlig og hogger til, er også vanlig adhd. Nå sier jeg ikke at du har adhd, men var litt derfor jeg spurte om hva annet du strever med. Jeg har ikke hyperaktivitet, derfor jeg ikke forstod. 

Reaksjonene dine kan jo være en respons på undertrykte følelser fra oppveksten. Jeg anbefaler veldig at du får det utredet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...