AnonymBruker Skrevet 22. september #21 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Venninnen min har master, ikke lavere kompetanse enn PPT og BUP. Anonymkode: 40fd4...566 Men du har fortsatt ikke det og jeg forstår fortsatt ikke hva dere har av kompetanse som man ikke kan få gratis gjennom kommune / fylkeskommune. Hvorfor skal foreldre være villig til å betale for din kompetanse? Anonymkode: 8c3e9...b88 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #22 Del Skrevet 22. september Hvem skal være målgruppen for deres tjenester? Private klienter eller fast avtale med det offentlige? Skal dere utrede barn, ungdom eller voksne? Kun kartlegging/sette diagnose eller også oppfølging etter diagnose? Anonymkode: 8edfb...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #23 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva vil du egentlig med hovedinnlegget, ts? Du har åpenbart bestemt deg for at du skal kunne jobbe privat med kun bachelor. Du tar jo ingen innspill til etterretning om du får motbør. Så hva lurer du egentlig på?! Anonymkode: 5ceba...933 Hva mener du tar ikke til etterretning? Har ikke sagt noe om at jeg ikke hører på innspillene her, har bare svart på hvordan vi evt har tenkt. Forstår ikke hvorfor det på dette forumet alltid skal tolkes som at man ikke tar imot innspill bare fordi man svarer på hva som var bakgrunnen for hvordan man hadde tenkt. Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #24 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men du har fortsatt ikke det og jeg forstår fortsatt ikke hva dere har av kompetanse som man ikke kan få gratis gjennom kommune / fylkeskommune. Hvorfor skal foreldre være villig til å betale for din kompetanse? Anonymkode: 8c3e9...b88 Som jeg nevnte er det mange som tilbyr dette privat og tenker at det hadde det ikke vært dersom det offentlige tilbudet hadde vært tilstrekkelig Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #25 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem skal være målgruppen for deres tjenester? Private klienter eller fast avtale med det offentlige? Skal dere utrede barn, ungdom eller voksne? Kun kartlegging/sette diagnose eller også oppfølging etter diagnose? Anonymkode: 8edfb...a0e Er det vi tenkte prøve å finne ut av nå. Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #26 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du driver åpenbart ikke med dette. Selve testen tar 1,5 til 2 timer (ikke medregnet pauser). Etterarbeidet er enormt krevende. Man tar lydopptak, så man må lytte til opptaket, skåre og, ikke minst, tolke resultatene. Så skrive en detaljert rapport basert på resultatet, samt forslag til tilpassede tiltak. De som gjør dette grundig bruker flere timer. Gjerne en hel arbeidsdag eller mer. Jeg synes heller ikke en med kun bachelor i spesialpedagogikk har tyngden til å utføre slikt arbeid. Man må vite om andre typer vansker når man utreder dysleksi. Hva tyder resultatene på? Er det kun dysleksi? Er det dysleksi og tegn på noe mer? Er det ikke dysleksi, men tegn på andre diagnoser? Arbeider man grundig, med faglig tyngde, vet man hvordan man tolker resultatet, og kan tolke om resultatene peker i retning av f.eks. DLD, ADHD eller andre tilstander som er komorbide med lese- og skrivevansker. Det er altfor mange som seritifiseres av Logos/Logometrica. Jeg har selv sett svært dårlige utredninger/rapporter gjort av f.eks. lærere (fordi skolen vil ha fortgang i utredningene, slik at de slipper å henvise til andre instanser). Det kan være at læreren har blitt pålagt dette, og må gjøre dette på toppen av de ordinære arbeidsoppgavene. Det er for kommersielt når det ikke stilles mer krav til kompetanse for en slik sertifisering. De tjener jo på at flere er sertifisert og bruker testen. Anonymkode: 01d1c...7d6 Gode innspill. Anonymkode: 40fd4...566 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #27 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan ikke du også ta en master, så har dere den teoretisk faglig tyngden begge to? Master på fulltid tar deg bare to år. Anonymkode: cb9e3...520 Men har ikke mellom B og C i snitt slik poenggrensene er mange steder. Dessverre. Er praktisk og faglig dyktig men var ikke god på det akademiske den gangen jeg studerte. Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #28 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du driver åpenbart ikke med dette. Selve testen tar 1,5 til 2 timer (ikke medregnet pauser). Etterarbeidet er enormt krevende. Man tar lydopptak, så man må lytte til opptaket, skåre og, ikke minst, tolke resultatene. Så skrive en detaljert rapport basert på resultatet, samt forslag til tilpassede tiltak. De som gjør dette grundig bruker flere timer. Gjerne en hel arbeidsdag eller mer. Jeg synes heller ikke en med kun bachelor i spesialpedagogikk har tyngden til å utføre slikt arbeid. Man må vite om andre typer vansker når man utreder dysleksi. Hva tyder resultatene på? Er det kun dysleksi? Er det dysleksi og tegn på noe mer? Er det ikke dysleksi, men tegn på andre diagnoser? Arbeider man grundig, med faglig tyngde, vet man hvordan man tolker resultatet, og kan tolke om resultatene peker i retning av f.eks. DLD, ADHD eller andre tilstander som er komorbide med lese- og skrivevansker. Det er altfor mange som seritifiseres av Logos/Logometrica. Jeg har selv sett svært dårlige utredninger/rapporter gjort av f.eks. lærere (fordi skolen vil ha fortgang i utredningene, slik at de slipper å henvise til andre instanser). Det kan være at læreren har blitt pålagt dette, og må gjøre dette på toppen av de ordinære arbeidsoppgavene. Det er for kommersielt når det ikke stilles mer krav til kompetanse for en slik sertifisering. De tjener jo på at flere er sertifisert og bruker testen. Anonymkode: 01d1c...7d6 Jeg har jobbet 10 år i PPT før jeg startet i spesialisthelsetjenesten. Så jo, har satt ganske mange dysleksidiagnoser opp igjennom. 😅 Anonymkode: 906c3...92d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #29 Del Skrevet 22. september Jeg hadde hvertfall aldri bestilt tjenester fra deg. Kunne vurdert privat logoped (med master og erfaring!) dersom det var veldig stor pågang offentlig. Anonymkode: 693d3...d39 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #30 Del Skrevet 22. september Gikk på spesialskole for flere år siden. Hadde en lærer der som bare hadde bachelor i spesialpedagogikk. Kan trygt si at mye ikke fungerte. Vedkommende forsto ofte ganske lite av utfordringene og utageringene til elevene der. Slik at jeg følte jeg ikke kunne stole på han. Alt skulle bare gjøres på den enkleste måten. Anonymkode: 8f0fb...a5f 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #31 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har jobbet 10 år i PPT før jeg startet i spesialisthelsetjenesten. Så jo, har satt ganske mange dysleksidiagnoser opp igjennom. 😅 Anonymkode: 906c3...92d Skremmende å tenke på at du kun brukte 1,5 time på å sette en dysleksidiagnose. Dette er en merkelapp eleven har ved seg resten av livet. Anonymkode: 01d1c...7d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #32 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har jobbet 10 år i PPT før jeg startet i spesialisthelsetjenesten. Så jo, har satt ganske mange dysleksidiagnoser opp igjennom. 😅 Anonymkode: 906c3...92d Mener du virkelig at du ikke brukte noe tid på etterarbeid etter praktisk gjennomføring av test? Gjennomført test, vips diagnose? Anonymkode: 99974...336 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #33 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her i kommunen er det 2 logopeder som er ansatt i PPT. Slik var det også i forrige kommune jeg jobbet Anonymkode: 8c3e9...b88 Det varierer nok fra kommune til kommune. Kommunen jeg jobber i som spesialpedagog har ikke ansatt logopeder, men barn/ elever får tilbud ved behov av privatpraktiserende. Anonymkode: 703fc...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #34 Del Skrevet 22. september Jeg vet om folk som har kjøpt tjenester privat, fra feks. Spiss som spesialiserer seg på autisme. Gjerne ut av desperasjon fordi de ikke føler at barnet får det det trenger fra det offentlige. Men usikker på om jeg som forelder hadde valgt en random privat spesialpedagog. For problemet er jo gjerne at de som jobber i kommunene ikke har spesialkompetanse nok på akkurat det barnet sliter med og ikke klarer å tilrettelegge, ikke at man ikke har tilgang til spesialpedagoger enten i skolen eller PPT. Anonymkode: 7d8c9...e6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #35 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vet om folk som har kjøpt tjenester privat, fra feks. Spiss som spesialiserer seg på autisme. Gjerne ut av desperasjon fordi de ikke føler at barnet får det det trenger fra det offentlige. Men usikker på om jeg som forelder hadde valgt en random privat spesialpedagog. For problemet er jo gjerne at de som jobber i kommunene ikke har spesialkompetanse nok på akkurat det barnet sliter med og ikke klarer å tilrettelegge, ikke at man ikke har tilgang til spesialpedagoger enten i skolen eller PPT. Anonymkode: 7d8c9...e6b Men da er det vel noen fagområder de ikke har spisskompetanse nok på, som man kan ta kurs i og tilby som ikke det offentlige kan tilby? Da ikke en utredningstjeneste, men som et ekstra tilbud foreldre kan velge å benytte seg av dersom det de får i det offentlige ikke er tilstrekkelig. Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #36 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men har ikke mellom B og C i snitt slik poenggrensene er mange steder. Dessverre. Er praktisk og faglig dyktig men var ikke god på det akademiske den gangen jeg studerte. Anonymkode: 40fd4...566 Og likevel vil du tilby betalte tjenester med kun bachelor med middelmådige resultater? Anonymkode: 8c3e9...b88 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #37 Del Skrevet 22. september Jeg tror dessverre din venninne vil gjøre det bedre som privatpraktiserende logoped uten deg og din kompetanse. Anonymkode: 81e56...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #38 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Og likevel vil du tilby betalte tjenester med kun bachelor med middelmådige resultater? Anonymkode: 8c3e9...b88 Karakterene har ikke noe å si i arbeidslivet. Kjenner mange som jobber som spesialpedagoger i det offentlige både med bachelor og master, med dårligere karakterer enn meg. Anonymkode: 40fd4...566 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #39 Del Skrevet 23. september Å utrede for dysleksi tar fort tid. I forkant av Logos er det informasjonsinnhenting fra eleven, foreldre og skolen. Relevant her er info om elevens generelle utviklingshistorikk samt lese-/skriveutvikling over tid. I denne fasen har man bl a samtaler. Så er det også innhenting av kartlegginger gjennomført i skolen. Og info om hvilke tiltak skolen har gjennomført og hvilken effekt disse har hatt/ikke hatt. Info om eventuelle andre utfordringer hos eleven. Selve Logosen tar ca 1, 5 time dersom man ikke skal ha pause underveis. Etterarbeidet består av tolkning av resultatet samt tilbakemelding (møte), ofte til både elev, foreldre og skole. Det er relevant å vurdere om eleven også kan ha andre vansker, eller om lese-/skrivevanskene kan ha andre årsaker enn dysleksi. I noen tilfeller blir det aktuelt å utvide utredningen med en evnetest eller språktest f eks. Så skal det skrives en utredningsrapport. Her bør også aktuelle tiltak beskrives. Jeg mener man bør ha en relevant master for å kunne utføre dette og sette diagnose, hvis utredningen skal være faglig forsvarlig. Dette blant annet fordi man må ha kompetanse til å vurdere lese-/skrivevanskene opp mot andre eventuelle underliggende vansker. Da holder det ikke å kun kunne vurdere lese-/skrivevansker isolert. Anonymkode: fd363...1a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #40 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Å utrede for dysleksi tar fort tid. I forkant av Logos er det informasjonsinnhenting fra eleven, foreldre og skolen. Relevant her er info om elevens generelle utviklingshistorikk samt lese-/skriveutvikling over tid. I denne fasen har man bl a samtaler. Så er det også innhenting av kartlegginger gjennomført i skolen. Og info om hvilke tiltak skolen har gjennomført og hvilken effekt disse har hatt/ikke hatt. Info om eventuelle andre utfordringer hos eleven. Selve Logosen tar ca 1, 5 time dersom man ikke skal ha pause underveis. Etterarbeidet består av tolkning av resultatet samt tilbakemelding (møte), ofte til både elev, foreldre og skole. Det er relevant å vurdere om eleven også kan ha andre vansker, eller om lese-/skrivevanskene kan ha andre årsaker enn dysleksi. I noen tilfeller blir det aktuelt å utvide utredningen med en evnetest eller språktest f eks. Så skal det skrives en utredningsrapport. Her bør også aktuelle tiltak beskrives. Jeg mener man bør ha en relevant master for å kunne utføre dette og sette diagnose, hvis utredningen skal være faglig forsvarlig. Dette blant annet fordi man må ha kompetanse til å vurdere lese-/skrivevanskene opp mot andre eventuelle underliggende vansker. Da holder det ikke å kun kunne vurdere lese-/skrivevansker isolert. Anonymkode: fd363...1a5 Fint innspill! Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå