AnonymBruker Skrevet 19. september #1 Del Skrevet 19. september Noen her som kjenner til at man kan jobbe som spesialpedagog privat, med bachelor i spesialpedagogikk? Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #2 Del Skrevet 20. september Dytter Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #3 Del Skrevet 20. september Jeg tviler sterkt på at det er mulig. Hva tenker du at man skal tilby av tjenester med kun bachelor i spesialpedagogikk? Med kun en bachelor har man ingen faglig dybde, men en mer generell kompetanse innenfor fagfeltet. I tillegg har du ikke kompetanse for å kunne kartlegge og utrede vansker. Dermed kan ikke du drive praksis. I teorien så er ikke en bachelor i spesialpedagogikk verdt noe som helst, hvis du ikke skal jobbe i enten omsorgsbolig, fritidsklubber, vikarbyrå, barnevernsinstitusjoner - der man kun krever en «hvilken-som helst» helse- og sosialfag bachelor. Eller om man skal gå videre til master, for bacheloren legger grunnlaget for masteren. (Jeg er snart ferdig med min master i spesialpedagogikk). Anonymkode: b8229...d3a 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #4 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tviler sterkt på at det er mulig. Hva tenker du at man skal tilby av tjenester med kun bachelor i spesialpedagogikk? Med kun en bachelor har man ingen faglig dybde, men en mer generell kompetanse innenfor fagfeltet. I tillegg har du ikke kompetanse for å kunne kartlegge og utrede vansker. Dermed kan ikke du drive praksis. I teorien så er ikke en bachelor i spesialpedagogikk verdt noe som helst, hvis du ikke skal jobbe i enten omsorgsbolig, fritidsklubber, vikarbyrå, barnevernsinstitusjoner - der man kun krever en «hvilken-som helst» helse- og sosialfag bachelor. Eller om man skal gå videre til master, for bacheloren legger grunnlaget for masteren. (Jeg er snart ferdig med min master i spesialpedagogikk). Anonymkode: b8229...d3a Man kan vel ta kurs og sertifiseringer i ulike kartlegginger, f.eks Logos? Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #5 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Man kan vel ta kurs og sertifiseringer i ulike kartlegginger, f.eks Logos? Anonymkode: 40fd4...566 Det kan man, men hvorfor skal de teste privat når mange spesialpedagoger i skolen er sertifisert, samt at det kan gjøres gjennom PPT? Har selv bachelor i spesialpedagogikk og jobber i skolen. Hva er årsaken til at du ønsker å starte for deg selv? Hva tenker du at du skal tilby? Hva har du av erfaring? Man kan kurse seg selv og ta så mange poeng man vil, men det har lite å si hvis man ikke har noe praktisk erfaring. Anonymkode: 47d78...7fb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #6 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det kan man, men hvorfor skal de teste privat når mange spesialpedagoger i skolen er sertifisert, samt at det kan gjøres gjennom PPT? Har selv bachelor i spesialpedagogikk og jobber i skolen. Hva er årsaken til at du ønsker å starte for deg selv? Hva tenker du at du skal tilby? Hva har du av erfaring? Man kan kurse seg selv og ta så mange poeng man vil, men det har lite å si hvis man ikke har noe praktisk erfaring. Anonymkode: 47d78...7fb Men det er jo mange som tilbyr dysleksiutredning privat. Så hvorfor kan ikke jeg også gjøre det med godkjent sertifisering? Har spesialpedagogisk erfaring. Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september #7 Del Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det er jo mange som tilbyr dysleksiutredning privat. Så hvorfor kan ikke jeg også gjøre det med godkjent sertifisering? Har spesialpedagogisk erfaring. Anonymkode: 40fd4...566 Spørsmålet er om det er noe å tjene på det. Kanskje mulig dersom voksne ønsker å teste seg. Jeg tenker at det er viktig å ha en del års erfaring på baken for at mennesker ønsker å henvende seg til deg, så å ha spesialpedagogisk erfaring er en fordel. Men i fht. hovedspørsmålet ditt tenker jeg at det er vanskelig å starte opp noe privat som kommer til å gå rundt, spesielt uten master. Hva annet tenker du at du kan tilby bortsett fra Logos, sett at du sertifiserer deg? Anonymkode: 47d78...7fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #8 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Spørsmålet er om det er noe å tjene på det. Kanskje mulig dersom voksne ønsker å teste seg. Jeg tenker at det er viktig å ha en del års erfaring på baken for at mennesker ønsker å henvende seg til deg, så å ha spesialpedagogisk erfaring er en fordel. Men i fht. hovedspørsmålet ditt tenker jeg at det er vanskelig å starte opp noe privat som kommer til å gå rundt, spesielt uten master. Hva annet tenker du at du kan tilby bortsett fra Logos, sett at du sertifiserer deg? Anonymkode: 47d78...7fb Saken er vel egentlig at jeg og en venninne, som er logoped og også har erfaring, snakker om å starte sammen på sikt. Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #9 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Saken er vel egentlig at jeg og en venninne, som er logoped og også har erfaring, snakker om å starte sammen på sikt. Anonymkode: 40fd4...566 Her eg bur kjøper kommunen tenester av private logopeder. Dei har fulle lister, for å seie det slik. Men spørsmålet er kva spesial-tenester du skal tilby? Og ikkje minst; kva er marknaden du sikter deg inn på? Anonymkode: f1a24...a57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #10 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her eg bur kjøper kommunen tenester av private logopeder. Dei har fulle lister, for å seie det slik. Men spørsmålet er kva spesial-tenester du skal tilby? Og ikkje minst; kva er marknaden du sikter deg inn på? Anonymkode: f1a24...a57 Vi tenkte vel et samarbeid rundt dysleksiutredninger, veiledning og oppfølging. Jeg har også annen spesialpedagogisk erfaring og kan tilby blant annet oppfølging av barn med autisme. Anonymkode: 40fd4...566 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #11 Del Skrevet 21. september Er nok mulig, om dere kan tilby et konkurransedyktig «produkt» og tjenester. Logopeditjenester av en med master er nok mer attraktivt da skoler/ ppt/kommuner selv ikke tilbyr logopedhjelp, men dette søkes på som helse gjennom fastlegen. Kompetanse om barn på spekteret er det jo mye av på de kommunale tjenestene allerede, så usikker på om en privatpraktiserende med «bare» bachelor vil være attraktivt. Tenker du direkte til foreldre? Anonymkode: 703fc...559 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #12 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er nok mulig, om dere kan tilby et konkurransedyktig «produkt» og tjenester. Logopeditjenester av en med master er nok mer attraktivt da skoler/ ppt/kommuner selv ikke tilbyr logopedhjelp, men dette søkes på som helse gjennom fastlegen. Kompetanse om barn på spekteret er det jo mye av på de kommunale tjenestene allerede, så usikker på om en privatpraktiserende med «bare» bachelor vil være attraktivt. Tenker du direkte til foreldre? Anonymkode: 703fc...559 Det vet jeg ikke ennå. Er ikke sikker på etterspørselen der. Men vi tenkte iallefall, at jeg kan gjøre dysleksiutredningene og veilede på dette og så kunne hun gjøre andre logopediske ting, da ville vi kanskje hatt en mer helhetlig tilnærming og kanskje er det enklere å drive en slik bedrift sammen med en annen, enn at f.eks hun sto alene. Dysleksiutredninger er jo også ganske tidkrevende og omfattende, så kanskje det er fint for henne med en partner som tar denne biten. Så skaffer vi også kanskje hverandre klienter på den måten. Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #13 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det vet jeg ikke ennå. Er ikke sikker på etterspørselen der. Men vi tenkte iallefall, at jeg kan gjøre dysleksiutredningene og veilede på dette og så kunne hun gjøre andre logopediske ting, da ville vi kanskje hatt en mer helhetlig tilnærming og kanskje er det enklere å drive en slik bedrift sammen med en annen, enn at f.eks hun sto alene. Dysleksiutredninger er jo også ganske tidkrevende og omfattende, så kanskje det er fint for henne med en partner som tar denne biten. Så skaffer vi også kanskje hverandre klienter på den måten. Anonymkode: 40fd4...566 Dysleksiutredninger er ikke veldig tidkrevende.. en Logos tar vel maks 1,5 time. Men kan du sette dysleksi med kun bachelor? Anonymkode: 906c3...92d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #14 Del Skrevet 21. september Skjønner ikke helt hva du/dere skal tilby i det private firma når man kan få tilbudene gratis (gjennom PPT eller BUP) av mennesker som har master og dermed høyere kompetanse enn dere har Anonymkode: 8c3e9...b88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #15 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Skjønner ikke helt hva du/dere skal tilby i det private firma når man kan få tilbudene gratis (gjennom PPT eller BUP) av mennesker som har master og dermed høyere kompetanse enn dere har Anonymkode: 8c3e9...b88 Venninnen min har master, ikke lavere kompetanse enn PPT og BUP. Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #16 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dysleksiutredninger er ikke veldig tidkrevende.. en Logos tar vel maks 1,5 time. Men kan du sette dysleksi med kun bachelor? Anonymkode: 906c3...92d Tar jo lang tid å skåre ut Logos, skrive rapport etc. Venninnen min er logoped så hun kan sette dysleksidiagnose iallefall. Tenkte som et samarbeid. Anonymkode: 40fd4...566 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #17 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Dysleksiutredninger er ikke veldig tidkrevende.. en Logos tar vel maks 1,5 time. Men kan du sette dysleksi med kun bachelor? Anonymkode: 906c3...92d Du driver åpenbart ikke med dette. Selve testen tar 1,5 til 2 timer (ikke medregnet pauser). Etterarbeidet er enormt krevende. Man tar lydopptak, så man må lytte til opptaket, skåre og, ikke minst, tolke resultatene. Så skrive en detaljert rapport basert på resultatet, samt forslag til tilpassede tiltak. De som gjør dette grundig bruker flere timer. Gjerne en hel arbeidsdag eller mer. Jeg synes heller ikke en med kun bachelor i spesialpedagogikk har tyngden til å utføre slikt arbeid. Man må vite om andre typer vansker når man utreder dysleksi. Hva tyder resultatene på? Er det kun dysleksi? Er det dysleksi og tegn på noe mer? Er det ikke dysleksi, men tegn på andre diagnoser? Arbeider man grundig, med faglig tyngde, vet man hvordan man tolker resultatet, og kan tolke om resultatene peker i retning av f.eks. DLD, ADHD eller andre tilstander som er komorbide med lese- og skrivevansker. Det er altfor mange som seritifiseres av Logos/Logometrica. Jeg har selv sett svært dårlige utredninger/rapporter gjort av f.eks. lærere (fordi skolen vil ha fortgang i utredningene, slik at de slipper å henvise til andre instanser). Det kan være at læreren har blitt pålagt dette, og må gjøre dette på toppen av de ordinære arbeidsoppgavene. Det er for kommersielt når det ikke stilles mer krav til kompetanse for en slik sertifisering. De tjener jo på at flere er sertifisert og bruker testen. Anonymkode: 01d1c...7d6 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #18 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Venninnen min har master, ikke lavere kompetanse enn PPT og BUP. Anonymkode: 40fd4...566 Hva vil du egentlig med hovedinnlegget, ts? Du har åpenbart bestemt deg for at du skal kunne jobbe privat med kun bachelor. Du tar jo ingen innspill til etterretning om du får motbør. Så hva lurer du egentlig på?! Anonymkode: 5ceba...933 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #19 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Venninnen min har master, ikke lavere kompetanse enn PPT og BUP. Anonymkode: 40fd4...566 Kan ikke du også ta en master, så har dere den teoretisk faglig tyngden begge to? Master på fulltid tar deg bare to år. Anonymkode: cb9e3...520 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #20 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er nok mulig, om dere kan tilby et konkurransedyktig «produkt» og tjenester. Logopeditjenester av en med master er nok mer attraktivt da skoler/ ppt/kommuner selv ikke tilbyr logopedhjelp, men dette søkes på som helse gjennom fastlegen. Kompetanse om barn på spekteret er det jo mye av på de kommunale tjenestene allerede, så usikker på om en privatpraktiserende med «bare» bachelor vil være attraktivt. Tenker du direkte til foreldre? Anonymkode: 703fc...559 Her i kommunen er det 2 logopeder som er ansatt i PPT. Slik var det også i forrige kommune jeg jobbet Anonymkode: 8c3e9...b88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå