Gå til innhold

Norgesgruppen styrer både butikkene og vareproduksjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer du på hvorfor utvalget i Kiwi butikkene blir dårligere? Deres strategi er å fase ut selvstendige produsenter til å innføre deres egne produkter fra Unil, som går under diverse merkenavn. De norske matbutikkene er nå dagligvarenes svar på Jysk, Clas Ohlson og McDonalds. 

Anonymkode: 35004...6d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pill råttent, hele systemet. Og Norgesgruppen er verst. 

Anonymkode: 1262f...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi har Unil-produkter (Eldorado, First Price, Unik osv)

Rema 1000 har R-produkter

Coop Extra har Extra-produkter

Det blir bare mer og mer av disse produktene ute i butikkene. Der merkevarer fases ut. Helt også. Det ser man særlig på Rema 1000. Kosttilskudd f.eks. Der er merkevarene faset ut allerede, og de har kun R-produkter. Som er kopier av de tidligere merkevarene. Særlig billigere er de heller ikke. 

Jeg går bare og venter på at store merkevarenavn går dunken. Om noen år så har disse egenproduktene overtatt butikkene helt, med unntak av de aller, aller største merkevarene som Toro, Gilde og Tine som nær sagt må inngå. 

Dette er ikke en god utvikling. Kjedene eier ikke bare markedet, men skal nå ta kontroll over varene også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begredelig. Jeg bor på bygda og her er det så og si bare Kiwi og Rema1000 og velge mellom, og Spar butikkene er eid av Norgesgruppen, så ikke noe annet utvalg der. Handler nå mest på Rema. Nekter å handle hos Kiwi som sier de «presser prisene» mens de går i milliardoverskudd. Hvilke varer presser de prisene på? Sine egne da eller🤡 

ts

Anonymkode: 35004...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lurer du på hvorfor utvalget i Kiwi butikkene blir dårligere? Deres strategi er å fase ut selvstendige produsenter til å innføre deres egne produkter fra Unil, som går under diverse merkenavn. De norske matbutikkene er nå dagligvarenes svar på Jysk, Clas Ohlson og McDonalds. 

Anonymkode: 35004...6d1

Mafiavirksomhet er hva det er. Utrolig at konkurranse tilsynet ikke har vært på banen for lenge siden..

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 minutter siden):

Kiwi har Unil-produkter (Eldorado, First Price, Unik osv)

Rema 1000 har R-produkter

Coop Extra har Extra-produkter

Det blir bare mer og mer av disse produktene ute i butikkene. Der merkevarer fases ut. Helt også. Det ser man særlig på Rema 1000. Kosttilskudd f.eks. Der er merkevarene faset ut allerede, og de har kun R-produkter. Som er kopier av de tidligere merkevarene. Særlig billigere er de heller ikke. 

Jeg går bare og venter på at store merkevarenavn går dunken. Om noen år så har disse egenproduktene overtatt butikkene helt, med unntak av de aller, aller største merkevarene som Toro, Gilde og Tine som nær sagt må inngå. 

Dette er ikke en god utvikling. Kjedene eier ikke bare markedet, men skal nå ta kontroll over varene også. 

Ja, man har jo som forbruker ikke noe reelt valg lenger. Det er samme smørja med egne merkevarer i alle butikkene egentlig.

ts

Anonymkode: 35004...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å begripe hvorfor det er så viktig for dere å få kjøpe merkevarer der dere åpenbart betaler mye bare for merket. Litt av en kampsak å ha.

Er det virkelig så viktig for dere at Orkla tjener grovt enn at Norgesgruppen tjener litt?

Men, en ting er helt sikkert - finnes det kunder som vil betale dyrt for merkevarer kommer det helt sikkert an å få kjøpt det - til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (7 minutter siden):

Vanskelig å begripe hvorfor det er så viktig for dere å få kjøpe merkevarer der dere åpenbart betaler mye bare for merket. Litt av en kampsak å ha.

Er det virkelig så viktig for dere at Orkla tjener grovt enn at Norgesgruppen tjener litt?

Men, en ting er helt sikkert - finnes det kunder som vil betale dyrt for merkevarer kommer det helt sikkert an å få kjøpt det - til evig tid.

Det bør ikke være i noens interesser at varemarkedet skal begrenses ned til kolonialenes egne merker. I Norge er allerede utvalget veldig begrenset. Man skal ikke lenger enn til Sverige for å oppleve utvalg. Skal merkeproduksjonen gå dunken så mister vi for det første utvalg, men for det andre mister man konkurranse i markedet. Og sistnevnte er ikke bra. 

Verre blir det når disse såkalte billigmerkene overhodet ikke er billigere. Og overtar dette markedet så vil prisene øke til merkevareprisen.

Overgangen fra merkevarer til koloniale varer gjør kundene handlingslammet. Når merkevarer fases ut så kan ikke kunder selv få velge hva de ønsker å kjøpe fra hvem. Særlig ikke i urbane strøk. Det er ikke alle som har 5 matvarebutikker innenfor rekkevidde å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...