Gå til innhold

Vg: Professor mener det er sammenheng mellom coronavaksine og sykdom.


Tartufo

Anbefalte innlegg

Professor Elling Ulvestad mener coronavaksine kan stå bak sykdom, og er overrasket over at det ikke finnes bedre forskningsmateriale om potensielle bivirkninger.

Han ble på oppdrag fra NSF (norsk sykepleierforbund) bedt om å finne en sammenheng mellom vaksinen og enkelte tilstander.

Flere og flere fagfolk (sykepleiere, leger, forskere og professorer) er enige om at at coronavaksinen kan ha flere bivirkninger enn først antatt.

Forhåpentligvis vil denne nye rapporten også føre til at man finner sammenhenger mellom vaksinen og andre sykdommer/plager, og flere vil få erstatning.

Hva tenker dere om dette? Mange som mangler nok kunnskap er fortsatt opptatt av å avvise mulige bivirkninger av vaksinen når personer har fått plager eller blir syke og/eller dør etter vaksinen.

Er det ikke bare en trygghet for oss at flere  fagfolk og fagforbund ønsker mer og bedre forskning rundt coronavaksinen og potensielle bivirkninger?

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så må du huske ikke å legge vekt på feil aspekter ved saken:

"Både Ulvestad og Larsen mener det er viktig å påpeke at denne rapporten ikke må bidra til økt vaksineskepsis.

– Nei, det burde være tvert imot. Vaksinene er overveiende trygge, men noen blir likevel rammet av alvorlige bivirkninger. Dette er ikke et stort problem for allmennheten, men det er en katastrofe for dem som rammes, sier Ulvestad."

Anonymkode: ea768...61e

  • Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (38 minutter siden):

Mange som mangler nok kunnskap er fortsatt opptatt av å avvise mulige bivirkninger av vaksinen når personer har fått plager eller blir syke og/eller dør etter vaksinen.

Mange som var skeptiske til vaksinen manglet også medisinsk kunnskap til å uttale seg om den.

Anonymkode: 5ce64...ea3

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og så må du huske ikke å legge vekt på feil aspekter ved saken:

"Både Ulvestad og Larsen mener det er viktig å påpeke at denne rapporten ikke må bidra til økt vaksineskepsis.

– Nei, det burde være tvert imot. Vaksinene er overveiende trygge, men noen blir likevel rammet av alvorlige bivirkninger. Dette er ikke et stort problem for allmennheten, men det er en katastrofe for dem som rammes, sier Ulvestad."

Anonymkode: ea768...61e

Jeg legger ikke vekt på feil premisser. Selvfølgelig er legemiddelindustrien enormt viktig, og vaksiner og medisiner redder utallige mennesker hvert år. Men sikkerheten innen legemiddelindustrien er minst like viktig, og det redder også liv.

Det kommer fram at forskningen som har vært på potensielle bivirkninger av coronavaksinen har vært for dårlig. Det er det viktig å gjøre noe med.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mange som var skeptiske til vaksinen manglet også medisinsk kunnskap til å uttale seg om den.

Anonymkode: 5ce64...ea3

Ja, men man må selvsagt kunne ha en viss skepsis, og stille spørsmål, selv om man mangler medisinsk kunnskap. Og nå kommer det fram at forskningen på potensielle bivirkninger av coronavaksinen har vært for dårlig, og fagfolk som var skeptiske eller stilte spørsmål, ble heller ikke hørt på samme måte som de som frontet vaksinen.

Det er vel bedre at potensielle bivirkninger sjekkes for godt enn for dårlig? Hva tjener folk flest på dårligere sikkerhet innen legemiddelindustrien?

De fleste som ønsker at bivirkningene som faktisk kan finnes skal komme fram, er ikke imot vaksiner eller bruk av medikamenter. Dersom potensielle bivirkninger skjules for å hindre vaksineskepsis, er vi på ville veier. 

 

Endret av Tartufo
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjerteposebetennelse av pfizer-vaksinen. Var sykemeldt i 1-2 uker og var fin igjen etter det. 

Så fikk jeg covid når det hadde gått for lang tid siden siste vaksinedose, og fikk betennelse i skjoldkjertelen og stoffskiftet mitt kræsjet helt og jeg var sykemeldt i mange måneder, for ikke å snakke om den uken jeg også var syk med covid der jeg sov sittende fordi jeg klarte ikke puste når jeg lå. 

Jeg velger gjerne hjerteposebetennelse over det helvetet jeg fikk av covid-viruset, og tar fortsatt oppfriskningsdoser. Har tatt både moderna og pfizer i ettertid uten problemer, for nå kjenner kroppen min vaksinen og fpr ikke bivirkninger av den lengre.

Anonymkode: d32cd...ba1

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og han sier

– Rapporten sier at det er en biologisk plausibel mulighet for noen veldig, veldig få mennesker å få varige skader. Dermed er også det rettslige årsakskravet oppfylt

https://www.nrk.no/vestland/ny-rapport_-koronavaksinene-som-ble-brukt-i-norge-kan-gi-sykdom-1.17045826?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3_YyKBt0Fz08s26IiUuUeV_vC5DJRtId0HEeLLTYhuhjiDw8wOik-ygtc_aem_1nRl1Krt48urf7PaHvz6HQ
 

At vaksiner gir  bivirkninger er intet nytt. Ytterst få får fatigue, muskelsmerter og kognitive problemer. Til sammenligning får opptil flere prosent Long  covid og de hyppigste symptomene er fatigue og kognitive problemer. 
 

Faktisk peker NAV på at det er nesten 4 ganger så høy sannsynlighet å få denne diagnosen, hvis du først har vært sykemeldt med covid.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/sterk-sammenheng-mellom-korona-og-sykefravaer-med-trotthet-og-slapphet

 

Selvfølgelig er det ille med de som får alvorlige bivirkninger av vaksinen. Men den beskytter mot langvarige plager etter smitte, langt mer enn det gir disse bivirkningene. Det handler om å sette ting i perspektiv   
 

 

 

 

Anonymkode: 12b70...da5

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg fikk hjerteposebetennelse av pfizer-vaksinen. Var sykemeldt i 1-2 uker og var fin igjen etter det. 

Så fikk jeg covid når det hadde gått for lang tid siden siste vaksinedose, og fikk betennelse i skjoldkjertelen og stoffskiftet mitt kræsjet helt og jeg var sykemeldt i mange måneder, for ikke å snakke om den uken jeg også var syk med covid der jeg sov sittende fordi jeg klarte ikke puste når jeg lå. 

Jeg velger gjerne hjerteposebetennelse over det helvetet jeg fikk av covid-viruset, og tar fortsatt oppfriskningsdoser. Har tatt både moderna og pfizer i ettertid uten problemer, for nå kjenner kroppen min vaksinen og fpr ikke bivirkninger av den lengre.

Anonymkode: d32cd...ba1

Selv om det var lenge siden siste vaksinedose fikk du faktisk alvorlig sykdom av corona som vaksinert. Du fikk også en bivirkning av vaksinen, som kunne blitt alvorlig. De fleste uvaksinerte unge friske får ikke alvorlig sykdomsbilde/etter corona. Og de får selvsagt heller ikke bivirkninger av vaksinen. 
Det bør være en vesentlig større nytte enn risiko av å ta en vaksine. 
Ingen vet om du hadde blitt mer eller mindre syk uten vaksine, men jeg ønsker deg uansett god bedring.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og han sier

 

– Rapporten sier at det er en biologisk plausibel mulighet for noen veldig, veldig få mennesker å få varige skader. Dermed er også det rettslige årsakskravet oppfylt

https://www.nrk.no/vestland/ny-rapport_-koronavaksinene-som-ble-brukt-i-norge-kan-gi-sykdom-1.17045826?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3_YyKBt0Fz08s26IiUuUeV_vC5DJRtId0HEeLLTYhuhjiDw8wOik-ygtc_aem_1nRl1Krt48urf7PaHvz6HQ
 

At vaksiner gir  bivirkninger er intet nytt. Ytterst få får fatigue, muskelsmerter og kognitive problemer. Til sammenligning får opptil flere prosent Long  covid og de hyppigste symptomene er fatigue og kognitive problemer. 
 

Faktisk peker NAV på at det er nesten 4 ganger så høy sannsynlighet å få denne diagnosen, hvis du først har vært sykemeldt med covid.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/sterk-sammenheng-mellom-korona-og-sykefravaer-med-trotthet-og-slapphet

 

Selvfølgelig er det ille med de som får alvorlige bivirkninger av vaksinen. Men den beskytter mot langvarige plager etter smitte, langt mer enn det gir disse bivirkningene. Det handler om å sette ting i perspektiv   
 

 

 

 

Anonymkode: 12b70...da5

Det står også i artikkelen at forskningen på mulige bivirkningen av coronavaksinen er for dårlig. Dersom det også finnes en sammenheng mellom andre sykdommer og vaksinen, er den ikke så trygg som mange antar. Den er heller ikke nødvendig for unge, friske personer. Noen unge, friske døde eller ble alvorlig syke av vaksinen, og kanskje er det flere enn vi vet om. Selvsagt skal det tas alvorlig.

Godt at mer forskning kan føre til at flere vaksineskadde får erstatning, og at sikkerheten vår tas på alvor.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (3 minutter siden):

Selv om det var lenge siden siste vaksinedose fikk du faktisk alvorlig sykdom av corona som vaksinert. Du fikk også en bivirkning av vaksinen, som kunne blitt alvorlig. De fleste uvaksinerte unge friske får ikke alvorlig sykdomsbilde/etter corona. Og de får selvsagt heller ikke bivirkninger av vaksinen. 
Det bør være en vesentlig større nytte enn risiko av å ta en vaksine. 
Ingen vet om du hadde blitt mer eller mindre syk uten vaksine, men jeg ønsker deg uansett god bedring.

Ja, det er ganske tydelig for meg at det er viktig å ta vaksinedosene hyppig nok, sånn at jeg ikke opplever det igjen. Dette viruset forandrer seg dessverre så raskt at man må ha stadige oppfriskningsdoser for at det skal være effektivt. Jeg har heldigvis sluppet unna med den ene runden med covid, og håper jeg slipper å få viruset igjen, eller at det isåfall ikke blir et så alvorlig forløp.

Anonymkode: d32cd...ba1

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er ganske tydelig for meg at det er viktig å ta vaksinedosene hyppig nok, sånn at jeg ikke opplever det igjen. Dette viruset forandrer seg dessverre så raskt at man må ha stadige oppfriskningsdoser for at det skal være effektivt. Jeg har heldigvis sluppet unna med den ene runden med covid, og håper jeg slipper å få viruset igjen, eller at det isåfall ikke blir et så alvorlig forløp.

Anonymkode: d32cd...ba1

Ok, min erfaring er ikke at vaksinerte blir mindre syke enn uvaksinerte. Du fikk jo både bivirkninger av vaksinen OG ble alvorlig syk av corona som vaksinert. Jeg er uvaksinert og har hatt corona en gang, men hadde så milde symptomer at det ikke plaget meg noe. Fikk heller aldri problemer i etterkant.

Du må selvfølgelig ta de dosene du vil, dersom du tror det hjelper deg, men FHI anbefaler det ikke for unge, friske.

Endret av Tartufo
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (4 minutter siden):

Det står også i artikkelen at forskningen på mulige bivirkningen av coronavaksinen er for dårlig. Dersom det også finnes en sammenheng mellom andre sykdommer og vaksinen, er den ikke så trygg som mange antar. Den er heller ikke nødvendig for unge, friske personer. Noen unge, friske døde eller ble alvorlig syke av vaksinen, og kanskje er det flere enn vi vet om. Selvsagt skal det tas alvorlig.

Godt at mer forskning kan føre til at flere vaksineskadde får erstatning, og at sikkerheten vår tas på alvor.

Forskning er viktig,  alltid. Og bivirkninger har blitt fulgt nøye opp. Slik fant en ut om hjertebetenelser, menstruasjonsforstyrrelser og mulig økt hodepine. 
 

Nå er det ikke kun hjertebetenelser som er alvorlig. Disse opptrer dessuten hyppigere i alle aldersgrupper og gir mer alvorlige tilfeller etter selve viruset.

Men langt hyppigere er LC. Dette rammer alle alders grupper og i Tyskland har de gått ut og sagt dette er det mest alvorlige helseproblemet for unge kvinner. Unge mennesker på skole og studier blir fastlåst til hjemmet, fordi de ikke makter å gå på skolen. De frarøves livet. En vet at vaksinen beskytter i noen grad, jo flere vaksiner jo bedre beskyttelse. Samtidig blir de vaksinerte, som rammest, oftere friske, enn de som får dette som uvaksinerte.  
 

 

Anonymkode: 12b70...da5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (6 minutter siden):

Ok, min erfaring er ikke at vaksinerte blir mindre syke enn uvaksinerte. Du fikk jo både bivirkninger av vaksinen OG ble alvorlig syk av corona som vaksinert. Jeg er uvaksinert og har hatt corona en gang, men hadde så milde symptomer at det ikke plaget meg noe. Fikk heller aldri problemer i etterkant.

Du må selvfølgelig ta de dosene du vil, dersom du tror det hjelper deg, men FHI anbefaler det ikke for unge, friske.

Forskning viser vel det motsatte. Men at det selvsagt ikke hjelper særlig at man fikk vaksinen for 1 år siden. Sånn er det med influensa også, og sikkert andre virus jeg ikke kommer på her og nå. 

Anonymkode: d32cd...ba1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskning er viktig,  alltid. Og bivirkninger har blitt fulgt nøye opp. Slik fant en ut om hjertebetenelser, menstruasjonsforstyrrelser og mulig økt hodepine. 
 

Nå er det ikke kun hjertebetenelser som er alvorlig. Disse opptrer dessuten hyppigere i alle aldersgrupper og gir mer alvorlige tilfeller etter selve viruset.

Men langt hyppigere er LC. Dette rammer alle alders grupper og i Tyskland har de gått ut og sagt dette er det mest alvorlige helseproblemet for unge kvinner. Unge mennesker på skole og studier blir fastlåst til hjemmet, fordi de ikke makter å gå på skolen. De frarøves livet. En vet at vaksinen beskytter i noen grad, jo flere vaksiner jo bedre beskyttelse. Samtidig blir de vaksinerte, som rammest, oftere friske, enn de som får dette som uvaksinerte.  
 

 

Anonymkode: 12b70...da5

Det står at forskningen på sammenhengen mellom vaksinen og potensielle bivirkninger er for dårlig.

De fleste med LC og alvorlig sykdom er jo vaksinerte. Klart det er viktig med mer og bedre forskning når flere fagfolk mener den er mangelfull.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint det blir sett flere spørsmålstegn til vaksinen, som det skal ved alle vaksiner. 

Det er slik en utvikler de videre og gjør de tryggere. 

Alternativene under pandemien, uten helt å vite hvordan dette kunne ende, var såpass presserende att en kan skjønne det ble tatt snarveier. I etterklokskap så kan en undre seg over mye, men vi viste ikke

Det vi vet idag, viste en ikke da.

Jeg fikk store blødninger etter vaksina, ei plagsom ettervirkning, heldigvis ikke mer en særs plagsomme ettervirkninger , men det gjorde også kvinner jeg kjente som fikk corona uten å ta vaksina grunna skepsis, ergo hadde jeg kanskje fått det uansett?  Men det ble med to stikk, jeg gjør det ikke igjen før jeg absolutt må. 

Uansett, jeg har og hadde forståelse til de som valgte å ikke vaksinere seg grunna skepsis, jeg har ikke forståelse for de som ikke vaksinerte seg fordi det var dødsknapper og det som verre er i vaksinen, det er forskjell på sunn skepsis og konspirasjonsteorier. 

Begge leirer, både de som tok vaksiner, og de som ikke tok den, var tidvis helt sprø i coronaens tid, og jeg likte egentlig ingen av leirene i all ufin prat de slengte mot hverandre, tilslutt ble det nesten så att jeg tok vaksine på rein trass pga Kari Jaquesson sine utbrudd.  ( og jeg ville på ferie, enkel sjel) 

Vaksiner har og vil redde liv, vi har bare glemt polioepidemiene og att barn dør av meslinger, så vær så snill og ikke stopp og vaksiner ungene på grunn av EI mulig feilslått vaksine. 

Og att vaksineskadde skal få erstatning, når de gjorde det for felleskapet, mener jeg må vere en selvfølge. De stilte opp for felleskapet, så det het så fint, nå får felleskapet stille opp for de. 

 

 

 

 

Anonymkode: 21b3e...35e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forskning viser vel det motsatte. Men at det selvsagt ikke hjelper særlig at man fikk vaksinen for 1 år siden. Sånn er det med influensa også, og sikkert andre virus jeg ikke kommer på her og nå. 

Anonymkode: d32cd...ba1

Nå står det jo i artikkelen at professoren mener forskningen på området er dårlig og mangelfull.

Han mener det er viktig at forskningen på potensielle bivirkninger av coronavaksinen blir bedre. Desverre støtter du og så mange andre seg på den forskningen som finnes, og er lite åpne for at den ikke har fanget opp alle bivirkningene.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fint det blir sett flere spørsmålstegn til vaksinen, som det skal ved alle vaksiner. 

Det er slik en utvikler de videre og gjør de tryggere. 

Alternativene under pandemien, uten helt å vite hvordan dette kunne ende, var såpass presserende att en kan skjønne det ble tatt snarveier. I etterklokskap så kan en undre seg over mye, men vi viste ikke

Det vi vet idag, viste en ikke da.

Jeg fikk store blødninger etter vaksina, ei plagsom ettervirkning, heldigvis ikke mer en særs plagsomme ettervirkninger , men det gjorde også kvinner jeg kjente som fikk corona uten å ta vaksina grunna skepsis, ergo hadde jeg kanskje fått det uansett?  Men det ble med to stikk, jeg gjør det ikke igjen før jeg absolutt må. 

Uansett, jeg har og hadde forståelse til de som valgte å ikke vaksinere seg grunna skepsis, jeg har ikke forståelse for de som ikke vaksinerte seg fordi det var dødsknapper og det som verre er i vaksinen, det er forskjell på sunn skepsis og konspirasjonsteorier. 

Begge leirer, både de som tok vaksiner, og de som ikke tok den, var tidvis helt sprø i coronaens tid, og jeg likte egentlig ingen av leirene i all ufin prat de slengte mot hverandre, tilslutt ble det nesten så att jeg tok vaksine på rein trass pga Kari Jaquesson sine utbrudd.  ( og jeg ville på ferie, enkel sjel) 

Vaksiner har og vil redde liv, vi har bare glemt polioepidemiene og att barn dør av meslinger, så vær så snill og ikke stopp og vaksiner ungene på grunn av EI mulig feilslått vaksine. 

Og att vaksineskadde skal få erstatning, når de gjorde det for felleskapet, mener jeg må vere en selvfølge. De stilte opp for felleskapet, så det het så fint, nå får felleskapet stille opp for de. 

 

 

 

 

Anonymkode: 21b3e...35e

De fleste har ikke glemt at vaksiner og medikamenter redder liv. Men god forskning på bivirkninger redder også liv. Viktig at folk ikke kun støtter seg på den forskningen som allerede finnes, men er åpen for at nye sammenhenger mellom vaksinen og sykdom kan dukke opp med mer kunnskap og bedre forskning. Bivirkninger skal ikke skjules for å hindre vaksineskepsis. De fleste av oss blir mindre skeptiske til vaksiner når sikkerheten er god og de faktiske bivirkningene blir funnet.

Endret av Tartufo
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke en professor for å forstå det,  var jo flere som døde av vaksinen underveis mens den var i produksjon. 
 

det er flere som er langtids sykemeldte pga migrene og hodepine nettopp pga vaksinen. Koster staten milliarder i året. 
 

https://www.vg.no/helse/i/EQyW7j/anette-39-ble-syk-etter-vaksinering-kroniske-smerter-i-hjernen


https://www.oslo-universitetssykehus.no/kliniske-studier/nyoppstatt-komplisert-hodepine-etter-covid-19-vaksine-covaxhead

 

Anonymkode: 09753...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (3 minutter siden):

Det står at forskningen på sammenhengen mellom vaksinen og potensielle bivirkninger er for dårlig.

De fleste med LC og alvorlig sykdom er jo vaksinerte. Klart det er viktig med mer og bedre forskning når flere fagfolk mener den er mangelfull.

De som har fått mest alvorlig covid, fikk dette før vaksinen var tilgjengelig. Det har flere forskningsrapporter vist. Nå ble kun noen få prosent smittet før vaksinering. Eksplosjonen av smitte kom etter gjenåpning. Dermed er nærmere 90% av dem voksne befolkingen vært vaksinert før covid. Derfor er det meningsløst å hevde at de fleste er vaksinert. Vaksinen  gir begrenset beskyttelse og avtagende.  Men den beskytter.

 

Blant de vaksinerte som testet positivt for covid, hadde 1576 personer senfølger tre til tolv måneder etter sykdommen. Antallet med senfølger var dobbelt så høyt blant uvaksinerte: 2922 personer.

Den norske forskningen viser også at det var en signifikant lavere risiko for akutte hjerte- eller lungekomplikasjoner etter covid-sykdom om man var vaksinert i forkant

https://www.dagensmedisin.no/covid-19-forskning-vaksine/forskning-vaksinasjon-beskytter-mot-senfolger-etter-covid-19/629902

 

Anonymkode: 12b70...da5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg turte ikke å ta vaksinen noen gang men vet ikke om det var lurt eller ikke.

Anonymkode: 48279...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...