Gå til innhold

Forstoppelse: stikkpille eller tablett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har fylt seg opp over mange dager, og jeg vil gjerne få løst litt opp. Veldig sjelden at dette skjer. 

Har tatt dulcolax før, mange år siden,  stikkpillen husker jeg som veldig ubehagelig fordi magen bobler og man blir svett og føler seg nesten syk før det kommer ut? Men fordelen er jo at det går fort.. 

Mens tabletten tar 6-12 timer, husker ikke om den også gir magesmerter? 

Anonymkode: ba1c8...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har fylt seg opp over mange dager, og jeg vil gjerne få løst litt opp. Veldig sjelden at dette skjer. 

Har tatt dulcolax før, mange år siden,  stikkpillen husker jeg som veldig ubehagelig fordi magen bobler og man blir svett og føler seg nesten syk før det kommer ut? Men fordelen er jo at det går fort.. 

Kanskje jeg blander stikkpille med microklyx eller hva det heter. Den tuben. En av disse var hvertfall veldig ubehagelige 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kanskje jeg blander stikkpille med microklyx eller hva det heter. Den tuben. En av disse var hvertfall veldig ubehagelige 😔

Miniklyx (microlax, toilax) er veldig ubehagelig ja! Hvis du tror avføringen sitter som en hard klump helt i nærheten av endetarmen, er det lurt å "tømme nedenfra", altså ved å bruke miniklyx for eksempel, men det skader ikke å prøve f.eks laxoberaldråper som du tar via munnen og at du tar dem om kvelden og da vil du sannsynligvis ha avføring morgenen etter. Så hvis det ikke hjelper, kan du prøve typ miniklyx. 

Anonymkode: 6b6e9...8c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Miniklyx (microlax, toilax) er veldig ubehagelig ja! Hvis du tror avføringen sitter som en hard klump helt i nærheten av endetarmen, er det lurt å "tømme nedenfra", altså ved å bruke miniklyx for eksempel, men det skader ikke å prøve f.eks laxoberaldråper som du tar via munnen og at du tar dem om kvelden og da vil du sannsynligvis ha avføring morgenen etter. Så hvis det ikke hjelper, kan du prøve typ miniklyx. 

Vil det ikke kunne bli smerter/ubehag i magen om dråper/tablett ikke virker, altså at ting løsner men holdes innesperret av en propp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vil det ikke kunne bli smerter/ubehag i magen om dråper/tablett ikke virker, altså at ting løsner men holdes innesperret av en propp? 

Jo! 
ville kombinert… duphalac først for å mykgjøre, og så hatt microklyx i beredskap når det kjennes ut som det kommer (for det gjør det neppe, spørs hvor hardt det er). 

Anonymkode: 3bb93...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du ikke kjenner at avføringen sitter helt nede med endetarmen, tenker jeg at det nok ikke er en propp der. De aller fleste har god effekt av laxoberaldråper og har ikke smerter av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å prøve movicol i stede? 

Anonymkode: dd64b...849

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva med å prøve movicol i stede? 

Anonymkode: dd64b...849

Har tidligere prøvd det og alt ble mye verre. Magen fyltes skikkelig opp. Lactulose tåler jeg ikke pga sukkerstoffene, det funker, men jeg har det ikke i hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kortvarig bruk velger jeg helt klart Dulcolax tabletter fremfor de stikkpillene. Ble slik ubehag og smerter av stikkpillene, selv om tablettene også gir smerter. 

Anonymkode: c8482...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skal du skade fordøyelsessystemet ditt, så overstyrer du naturens gang med avføringsmidler. Jo flere ganger du bruker dette, desto mer trøbbel lager du for din egen kropp. 
Bruk naturlige midler som solsikkefrø, svisker, Kiwi, maiskorn eller andre fiberrike produkter og la tarmen få leve sitt eget liv. Å ikke få tømt seg på noen dager er ikke krise, men normalt. Mens å bli desperat etter å få tømt tarmen og derfor ty til avføringsmidler det er unormalt. 

Anonymkode: 43ce3...cb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (14 timer siden):

For meg er det det enkleste som fungerer best: kokt kål 🤣

Hvordan hjelper det å koke kål? Lukten av koktkål, virker den lakserende? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvordan hjelper det å koke kål? Lukten av koktkål, virker den lakserende? 😂

Kun lukten hjelper nok ikke 😂 den må nok spises. Det hjelper meg godt hvis magen er treg.  De siste ukene har jeg kokt og moset forskjellige grønnsaker for å lage slik kremet suppe.  Da har jeg brukt kål som en av grønnsakene pga at den har så god effekt på min mage.  Det er iallefall ikke farlig å prøve om ikke noe annet hjelper, og dessuten er kål veldig sunt.

God bedring til alle med forstoppelse 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (23 minutter siden):

Kun lukten hjelper nok ikke 😂 den må nok spises. Det hjelper meg godt hvis magen er treg.  De siste ukene har jeg kokt og moset forskjellige grønnsaker for å lage slik kremet suppe.  Da har jeg brukt kål som en av grønnsakene pga at den har så god effekt på min mage.  Det er iallefall ikke farlig å prøve om ikke noe annet hjelper, og dessuten er kål veldig sunt.

God bedring til alle med forstoppelse 😊

Får gjerne luft i magen av blomkål og brokkoli, så disse har jeg kuttet ut. Men grønnsakssuppe er godt, da! Med kraft, supert for magen.. der ga du meg litt inspirasjon 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Får gjerne luft i magen av blomkål og brokkoli, så disse har jeg kuttet ut. Men grønnsakssuppe er godt, da! Med kraft, supert for magen.. der ga du meg litt inspirasjon 😊

Takk 😊. Jeg kokte ca 2,5 liter suppe i går. Her er en potet, 4 gulrøtter, 1 løk og en kvart kål i tillegg til litt hvitløk, ingefær, chili og maggi buljongpulver (hadde ikke noe kraft).  Vann til det dekker grønnsakene. Da det hadde kokt i nærmere en time, så hadde jeg oppi ca 1 dl lett matfløte og kjørte det glatt med stavmikser.  Det er poteten som jevner og «kremer» og fløten bare runder smaken.  Noen bytter fløte med creme fresh. Jeg har ikke forsøkt uten noe av dette.  Jeg tør ikke love at du unngår luft altså.  

IMG_2681.jpeg

Endret av Perine
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (2 timer siden):

Takk 😊. Jeg kokte ca 2,5 liter suppe i går. Her er en potet, 4 gulrøtter, 1 løk og en kvart kål i tillegg til litt hvitløk, ingefær, chili og maggi buljongpulver (hadde ikke noe kraft).  Vann til det dekker grønnsakene. Da det hadde kokt i nærmere en time, så hadde jeg oppi ca 1 dl lett matfløte og kjørte det glatt med stavmikser.  Det er poteten som jevner og «kremer» og fløten bare runder smaken.  Noen bytter fløte med creme fresh. Jeg har ikke forsøkt uten noe av dette.  Jeg tør ikke love at du unngår luft altså.  

IMG_2681.jpeg

Sikkert helt nydelig! Nå må jeg i en periode også unngå melk helt, men kokosmelk er jo fantastisk godt i suppe. Og søtpotet. Har du prøvd å bake grønnsakene i ovn før de moses, istedetfor å koke? (Koke opp til slutt uansett så klart) 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sikkert helt nydelig! Nå må jeg i en periode også unngå melk helt, men kokosmelk er jo fantastisk godt i suppe. Og søtpotet. Har du prøvd å bake grønnsakene i ovn før de moses, istedetfor å koke? (Koke opp til slutt uansett så klart) 😊

Takk for tipset 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske at med alt av avføringsmiddel, spesielt movicol og duphalac, så er det veldig viktig å drikke nok væske. Ellers vil du få motsatt effekt. Ellers er laxoberal veldig effektivt. Microlax fungerer godt hvis avføringen ligger langt nede i tarmen. Er litt ubehagelig når middelet virker, men går veldig fort over.

Ellers drikk nok og vær i bevegelse! Du kan og spise diverse som er lakserende, for eksempel svisker. Gammelt triks jeg brukte mye før på jobb var svisker og linfrø blandet med litt vann. Står seg flere dager i kjøleskap, og kan være nok å spise 2-3 per dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har prøvd å trene, drikke masse vann og alt det andre ville jeg gått for klyster. Microlax er dyrt og ikke alltid nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...