Gå til innhold

Hvor lang tid før man drar til lege med ømhet i brystene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går på p-piller og har gjort det i årevis. Har PCOS. 

Jeg har de siste ukene følt en slags ømhet i brystene. Det kjennes ubehagelig ut å ta på og av bh-en, spesielt å ta den av er ømt og nesten litt vondt noen ganger. Nå har jeg gått med bh hele dagen og tok den nettopp av, brystene kjennes tyngre enn vanlig. 

Har en tante som har hatt brystkreft, ellers ingen brystkreft i familien. Jeg har alltid vært nøye med å studere meg i speilet og kjenne etter, jeg kjenner alltid i armhulene når jeg dusjer osv. Jeg har ikke merket noen endring i utseende, heller ikke kjent noen kuler, men jeg kan ikke helt svare på om der er hevelse eller ikke. Brystene kjennes rett og slett hovne ut, men de ser normale ut. 

Jeg bruker størrelse 85F og det er ikke lenge siden jeg var innom Change og kjøpte nye bh-er, de passer fint. Jeg har noen gamle bh-er som har utvidet seg litt som jeg har brukt i årevis, de kjennes bra på så det har ikke noe med at bh-ene er for små. Noen dager når jeg er hjemme hele dagen går jeg uten bh hele dagen og ømheten er der fortsatt. 

Siden jeg ikke merker noe annet så tenker jeg at det ikke er grunn til å dra til lege, men samtidig er jo dette ubehagelig. Jeg har store bryst, alltid hatt det og skal innrømme at jeg er litt redd for at der er kuler jeg ikke kjenner nettopp fordi de er store. Skal sies at de henger en del og jeg har også tenkt tanken at det kan være at de begynner å bli litt vel tunge, men samtidig kan jeg ikke forstå at det er problemet for da burde jeg kjent det i nakken og skuldrene også? De er ikke SÅ store liksom. 

Noen som har erfart det samme? Hvor lenge bør jeg vente før jeg drar til legen? Jeg er temmelig sikker på at jeg på så tynt grunnlag ikke blir henvist til mammografi, har lest at de kun henviser om der er tydelige tegn på evt. brystkreft. Er bare 28 år gammel og barnløs. Har ikke verdens beste livsstil akkurat og vet at jeg er i risikogruppen. 

Er forresten ikke gravid. Garantert. Har ingen sammenheng med når jeg har mensen osv. 

Anonymkode: 3152d...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lengre perioder hvor brystene er veldig ømme, før det går over. Kommer tilbake i perioder, jeg har ikke funnet ut hva som er sammenhengen, men antar at det er hormonelt. 
 

Jeg har aldri hørt om ømme bryster som symptomer på at noe er galt. Om du finner en kul derimot, så oppsøker du lege. Men dette tror jeg ikke du trenger å være bekymret for. 

Anonymkode: 2871a...6c8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om samtidig kreft i begge bryst.

Anonymkode: 5493a...d83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å gå til lege. 

Noen cyster kan produsere hcg. Ville tatt en graviditetstest. Hvis du vet du ikke kan være gravid, så betyr positiv test at noe er galt

Anonymkode: db6af...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ømme bryster er ikke et typisk tegn på kreft. Og som en annen bruker nevner, så er smerte i begge bryst (eller armer eller bein eller annet man har to av) neppe kreft, det heller. Så lenge du ikke finner noen kul, ville jeg ikke bekymret meg for kreft.

Jeg kan ha ømme bryster innimellom uten at det virker som det er noen spesiell grunn til det. Det går over av seg selv.

Anonymkode: 0a9b8...2ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar dere, håper det går over om ikke så lenge da. :) 

Anonymkode: 3152d...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Har du vondt i skulder nakke? Jeg var også bekymret fordi jeg var øm i brystene. Viste seg å være muskulært. 

Anonymkode: ba051...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...