Gå til innhold

Anonym nettmobbing kan man anmelde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sosiale medier kan være noe herk av og til, en bekjent av meg som er over 18 blir utsatt for anonym nettmobbing via en anonym Facebook side. Denne Facebook siden er satt opp som en legitim side, men benyttes til å legge ut sjikanerende omtaler og bilder av min bekjent. Men det er ikke mulig å finne ut hvem som står bak siden og vi har prøvd å rapportere dette til Facebook, uten hell. Er det noen som har erfaring med anonym nettmobbing og om det går å anmelde det? 

Anonymkode: 860db...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går fin an å anmelde slik. De er ikke anonyme selv om de måtte tro det 

Anonymkode: eaff3...1e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Går fin an å anmelde slik. De er ikke anonyme selv om de måtte tro det 

Anonymkode: eaff3...1e9

Men jeg kan ikke se hvem som er eier av den aktuelle Facebook siden, kan politiet det? Eller rettere sagt, er det realistisk at politiet vil bruke tid og ressurser på å finne ut dette? (spesielt når Facebook ikke vil si hvem dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta screenshot av alt og send inn til politi på mail med link til facebook siden. I tilfelle den blir slettet. 

Vet din bekjente om dette?

Anonymkode: e81c7...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så klart anmelde. Gjør som 343 foreslår. Screenshots for å sikre bevis, og så anmelde til politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ta screenshot av alt og send inn til politi på mail med link til facebook siden. I tilfelle den blir slettet. 

Vet din bekjente om dette?

Jo jeg har samlet ganske mange screenshots av dette, men tar de mot anmeldelse på mail? Vedkommende person vet om at dette foregår på nettet, men hun er ikke så psykisk sterk at hun klarer å rydde opp i dette alene. Det er derfor hun har bedt meg hjelpe henne. Vi har også gjennomsnittlige data kunnskaper, så vi vet hvordan vi skal finne en admin på en Facebook side vanligvis. Men i dette tilfellet, så har den siden valgt ikke å vise admins i det hele tatt bare at det er 4 av dem og de bor i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo jeg har samlet ganske mange screenshots av dette, men tar de mot anmeldelse på mail? Vedkommende person vet om at dette foregår på nettet, men hun er ikke så psykisk sterk at hun klarer å rydde opp i dette alene. Det er derfor hun har bedt meg hjelpe henne. Vi har også gjennomsnittlige data kunnskaper, så vi vet hvordan vi skal finne en admin på en Facebook side vanligvis. Men i dette tilfellet, så har den siden valgt ikke å vise admins i det hele tatt bare at det er 4 av dem og de bor i Norge. 

Da ville jeg gått til politiet med vedkommende og fått levert inn en anmeldelse, for her virker det som om det er fare for liv. Din bekjent kan ut fra det jeg tolker havne der at hen vurderer selvmord pga dette? Det er alvorlig, og politiet bør ta det på alvor. Det er mennesker som er dømt for å ha presset noen til å ta selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmelde. Alktid KG's svar på alt.

Anonymkode: c1f25...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men jeg kan ikke se hvem som er eier av den aktuelle Facebook siden, kan politiet det? Eller rettere sagt, er det realistisk at politiet vil bruke tid og ressurser på å finne ut dette? (spesielt når Facebook ikke vil si hvem dette er)

Selvfølgelig kan de det. Er veldig enkelt å finne ut hvem som står bak sider, innlegg og diverse på Internett. 

Anonymkode: b98cf...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Anmelde. Alktid KG's svar på alt.

Anonymkode: c1f25...ce1

De som har lagd den siden på face, har brutt loven på flere punkter og ødelegger livet til et annet menneske, så selvfølgelig skal de anmelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig kan de det. Er veldig enkelt å finne ut hvem som står bak sider, innlegg og diverse på Internett. 

Hvordan kan jeg finne ut hvem som står bak en side? For her på denne siden det gjelder, så skjuler de seg bak sidenavnet fremfor å opptre som admin på siden. Sidene er jo mer som en profil nå enn før. Vi snakket med advokat i dag, og da fant han ut at denne siden har vært anmeldt før, men den den gangen klarte de ikke/hadde ikke  tid/ressurser til å finne ut hvem som eide den så saken ble henlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan jeg finne ut hvem som står bak en side? For her på denne siden det gjelder, så skjuler de seg bak sidenavnet fremfor å opptre som admin på siden. Sidene er jo mer som en profil nå enn før. Vi snakket med advokat i dag, og da fant han ut at denne siden har vært anmeldt før, men den den gangen klarte de ikke/hadde ikke  tid/ressurser til å finne ut hvem som eide den så saken ble henlagt. 

Det vedommende mener er at for politi er det enkelt å finne ut, problemet er bare at alt må skje med loven i hånd. Alle som finner ut ting uten å følge loven gjør det på en slik måte at det ikke kan benyttes som bevis.

Du må ha bevisene, ergo må all info skaffes på lovlig vis. Evt kan noen du kjenner, men som disse ikke kjenner, forsøke å bli medlem i gruppa og dermed kunne avsløre hvem disse er. 

Tenk logisk. Hva er det som blir delt, hvor er bilder tatt, og hvem har vært i nærheten når det skjedde. Dere kan også forsøke å legge ut en uskyldig felle som vil gjøre at de i den gruppa henges ut og drites ut. Hør om noen i den gruppa som avslører pedofile og andre kriminelle har noen gode råd å gi. De har jo funnet ut mye om andre, så de må jo ha tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...