Gjest Gjest_katt_* Skrevet 22. februar 2006 #1 Skrevet 22. februar 2006 Har en voksen katt som har blitt så masete. Særlig om natta. Den vil helst være inne, men skal gjerne ut og så inn igjen en gang i løpet av natta. Har plassert den i stua, sammen med doen sin. Den får bløtfôr før jeg legger meg (ellers har den "grunn" til å mase, om den blir sulten), og den er glad i kurven sin, evnt sofaen, så den burde ha det fint om natta. På kveldstid ligger den i kurven støtt, men med en gang jeg går på rommet for å legge meg, begynner gnålet. Hyling og skraping på døra, kaster seg mot døra etc. Tror den kjeder seg/ikke vil være alene. Den går ofte rundt og tråkker ellers også; vil ikke ut, men det er kjedelig inne også. Prøver å leke med den, men den er ofte ikke så interessert. Er det mulig å "oppdra" den til å slutte maset? Prøver å være konsekvent, uten hell. Det er like ille om den er ute, da vil den bare inn.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #2 Skrevet 22. februar 2006 Har du vurdert å skaffe en kompis til den? Altså en katt til? Hvis du har mulighet til det hadde det kanskje vært en løsning på en tydeligvis selskapssyk katt. Ellers er det din oppgave som eier å sørge for at katten har nok stimuli dersom den ønsker å være innendøres mesteparten av tiden. Skaff klorebrett, klatrestativ, spennende leker med catnip++ Er det en gammel katt forresten?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. februar 2006 #3 Skrevet 22. februar 2006 Kanskje den vil sove sammen med deg? Katten vår er supersosial, og vil sove sammen med oss. Hvis det er greit for deg, så kan du jo prøve å la den komme inn på soverommet ditt om natta.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 22. februar 2006 #4 Skrevet 22. februar 2006 Det kommer ofte en annen katt i hagen, men min katt er for det meste sur på andre katter. Den er 7 eller 8 år. Har leker til den men den bryr seg sjelden om disse (nesten så den syns jeg er teit om jeg prøver å leke med den) Den ligger så den kan se ut av vinduet, og får gå hvor den vil i stua (oppå bordet om den må) Men ikke i senga mi for den røyter sånn og jeg tåler ikke støv! Gir etter en sjelden gang, men det er dette jeg gjerne vil unngå, at den vet den får lov om den maser nok. For jeg kan ikke ha den der hver natt. Skjønner ikke hva godt jeg kan gjøre for den, kanksje det er pga vinteren. Om sommeren bruker den å "jakte" (og lukter på blomster :grine2: ). trives ute. Men nå sitter den bare og venter på å komme inn. Bør jeg være helt konsekvent, eller har det ikke noe å si (om katter ikke lar seg oppdra)? (etter jeg lot den ligge på stuebordet, ligger den oftere der enn før, så den må jo ha skjønt at det har blitt lov?)
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 22. februar 2006 #5 Skrevet 22. februar 2006 Kunne hatt den i senga om den hadde holdt seg i fotenden, men ofte kommer den snikende, med ryggen full av løse hår, og gnir seg over ansiktet mitt. Gnir ofte munnen mot nesa mi også, litt ubehagelig med nesa plutselig inni munnviken til katten
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #6 Skrevet 22. februar 2006 Bør jeg være helt konsekvent, eller har det ikke noe å si (om katter ikke lar seg oppdra)? (etter jeg lot den ligge på stuebordet, ligger den oftere der enn før, så den må jo ha skjønt at det har blitt lov?) ← Selvsagt må du være konsekvent. Katter lærer som andre dyr (og mennesker). Hvis det å skrape på døre noen ganger resulterer å at døre blir åpnet, ja, så vil katten fortsette med skrapinga siden den har forstått at det fungerer å mase. Du belønner katten når du slipper den inne etter den har mast og skrapt på døra. Jeg foreslår imidlertid at du får deg en katt til. Det høres ut som du har en veldig sosial katt som tolerer andre katter. Og når den i tillegg er innekatt om vinteren (selv om det jo er frivillig), så er det grusomt kjedelig å tilbringe så mye tid alene inne. Og jeg tror faktisk at du kan klare å aktivisere katten hvis du legger litt innsats i det. Jeg passet en katt for en stund siden som eieren sa aldri var leken. Hun hadde prøvd med all verdens av leker som man får kjøpt i dyrebutikk. Jeg tok imidlertid med meg sugerør som jeg koblet sammen til et langt rør, og dere kan tror katten ble vill etter dette lange sugerøret for å få fanget det Plutselig var den late sofakatten oppe ig galloperte alt han kunne. Så det er gjerne snakk om å finne riktige leker for at katten skal bli aktivisert.
Replica Skrevet 23. februar 2006 #7 Skrevet 23. februar 2006 Du må være konsekvent, og ikke åpne døra til soverommet når katten maser. Gjør du det, lærer du katten at det bare er å mase en stund, så gir du deg. Eventuelt kan du ha katten i et annet rom hvor han ikke har tilgang til din soveromsdør.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 23. februar 2006 #8 Skrevet 23. februar 2006 Vi har samme problemet, skrapingen og hylingen begynner klokka 0530 hver natt/morgen. Vi skal få ei katt til i morgen allerede, og det bør bli bedre ellers går jeg på veggene. Katt på soverommet er uaktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #9 Skrevet 23. februar 2006 Er det løpetid på gang og katten din vil ut og flørte?
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2006 #10 Skrevet 24. februar 2006 Jeg ser at katten vår kjeder seg fryktelig nå på vinteren når det er snø eller bløtt. Da ligger han inne i en eller annen garasje tror jeg, og løper rett inn når vi kommer hjem fra jobb.. Da er han helt tullerusk så noen ganger må vi bare hive han ut igjen.. Kanskje katten din har det på samme måte? Han blir litt mere masete og vanskeligå ha med å gjøre nå... Vi har kjøpt en katteleke som er en slik stang med fjær på enden. Har aldri sett han så gal etter en leke noen gang!! Du kan kanskje prøve med en sånn? Vår blir helt utslitt av det i alle fall...
Gjest Bøllefrøet Skrevet 27. februar 2006 #11 Skrevet 27. februar 2006 Kanskje katten din har det på samme måte? Han blir litt mere masete og vanskeligå ha med å gjøre nå... Vi har kjøpt en katteleke som er en slik stang med fjær på enden. Har aldri sett han så gal etter en leke noen gang!! Du kan kanskje prøve med en sånn? Vår blir helt utslitt av det i alle fall... ← Sånn har jeg også! Kattene mine digger den! Den er nesten helt ødelagt allerede De er egentlig ikke så lekne, men denne klikker de helt på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå