Gå til innhold

Julefeiring uten barn

lillefinger

Anbefalte innlegg

TS hvorfor har du ikke svart på når denne julefeiringen er? Jeg ble nysgjerrig 😄 

Anonymkode: 087a9...fd8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raven.Writingdesk skrev (På 19.9.2024 den 16.17):

Hva er det egentlig du inviterer til?

Er det ett slags julebord?

Eller lager du en slags «egen» julefeiring/«julaften» med vennene dine hvor det åpnes gaver, man spiser julemiddag osv, som altså minner om julaften?

- Hvordan feirer du da i så fall selveste julaften? 

Det er en julaften/julebord midt i desember. Det startet i studietiden at jeg holdt en julaften før alle dro hjem på juleferie, også har jeg bare holdt på den tradisjonen i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (På 19.9.2024 den 15.34):

I mange år har jeg holdt julefeiring med venner før alle drar til sine familier for å feire jul.

Nå har vi blitt voksne og flere av oss har fått både en, to og tre barn. Jeg liker ikke barn, men elsker jul. Jeg har gjort det til en uskrevne regel at min julefeiring er uten barn. Det betyr at enten er det bare en av hvert foreldrepar som kommer, eller ingen av dem.

Er det dust av meg og fremdeles tviholde på den regelen? 

Folk sier det er barnas høytid, men det er vår voksnes høytid ogsåååå..

Jeg forsto ikke helt, dine venner har barn,MEN du feirer med en av foreldrene ( hvorfor deler de seg??). Selvfølgelig er du nedprioritert. Alle velger feire med sine nærmeste.

Forsto ikke denne helt, med mindre ditt vennepar "lise og per" er skilt og lise feirer med deg når barna er hos Per annenhver jul". 

Hvorfor feirer du ikke med din egen familie? Eller kjæreste?

Anonymkode: 48f2a...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften? Hadde aldri dratt til venner på julaften.

Så meg hadde du mest sannsynlig mistet, egentlig uansett. Høres stress ut.

Uten mann og barn, uaktuelt.

Anonymkode: 5eb48...5fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (11 minutter siden):

Det er en julaften/julebord midt i desember. Det startet i studietiden at jeg holdt en julaften før alle dro hjem på juleferie, også har jeg bare holdt på den tradisjonen i voksen alder.

Julaften er 24.desember, julebord er noe helt annet.

Anonymkode: 34b6f...9b5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ha endret livssituasjon fra studietiden, man driver heller ikke og gir gaver til kreti og pleti slik man gjorde som ung student. Du må åpenbart endre konseptet ditt om du ønsker at folk skal delta. Slutt å kalle det julaften, kall det julebord eller adventsfest, og dropp gavekjøret. Min erfaring er at mange forsøker å få barnevakt for ett vennejulebord, men hvis du vil ha ting akkurat som da du var student sp forstår jeg at en del skygger banen. 

Anonymkode: 6117d...c9e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er midt i desember, og ikke på julaften og ikke en gang i juleferien folk har med partner og barn, så tenker det er helt opp til deg å ha ingen barn-regel når det er du som inviterer.  

Jeg trodde du mente morgen/formiddag 24. desember. Og da hadde ikke vi kommet, både mannen og jeg vil være sammen med hverandre og barna da. Det gjelder egentlig hele juleferien også. Jeg syns hverdagene flyr så fort, og vi pleier å ha fri hele romjulen. Da vil vi være sammen. 

Vennefeiring tidligere i desember derimot, tenker jeg vi godt kunne tenkt oss og forsøkt å få tak barnevakt for å delta på, hvis det var noe vi hadde tradisjon for. 

Anonymkode: d1884...dda

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (1 time siden):

Hvordan feirer du selve julaften? Hva innebærer denne «julaften» midt i desember? Er det et julebord som i form av en fest? Eller julemiddag, åpne pakker som ligger under juletreet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (2 timer siden):

Julebord midt i desember bare for voksne er helt greit og helt normalt. Det jeg lurer på her er hva du mener med julaften/julebord? Er det snakk om å feire akkurat som på julaften med gaver og det hele? 

Anonymkode: baf23...843

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 15.43):

Det er helt ok å ha et slags vennejulebord uten barn. Veldig vanlig. 

Anonymkode: 20b67...acb

På julaften?

Anonymkode: 56945...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

På julaften?

Anonymkode: 56945...344

Det er ikke på julaften, les tråden!

Anonymkode: 50481...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt sært at de hele tatt kommer, barn eller ikke😅 Det er jo julaften. Hadde vært noe annet om feiringen din var tidligere i desember. Skulle tro de hadde andre ting å prioritere, typ familie, julefilmer, 3 nøtter til askepott, middagslaging, kirkebesøk….

Anonymkode: 24890...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes det er litt sært at de hele tatt kommer, barn eller ikke😅 Det er jo julaften. Hadde vært noe annet om feiringen din var tidligere i desember. Skulle tro de hadde andre ting å prioritere, typ familie, julefilmer, 3 nøtter til askepott, middagslaging, kirkebesøk….

Men hallo, les da.. Det er midt i desember, ikke på julaften.

For min del må jeg si at slikt ikke frister, min desember er preget av mye jobb og jeg trenger ro på kveldene og i helgene til å tenke på jul og forberedelser. Er veldig glad i julen, men jeg vil at det skal være en rolig familietid, og vil heller ha venneforekomster ellers i året. Naturlig at ting endrer seg når folk får barn, og kanskje du skal vurdere å ha en julelunsj MED folks barn.. det synes jeg høres hyggeligere ut som voksen, enn en ren vennefest rett før jul. Men man er forskjellige.

Anonymkode: 6a916...fd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det står jo rett over her at det ikke er på selve julaften, men før juleferien. 

Ts, du kan tviholde på tradisjonen om du ønsker, men jeg ser for meg at færre og færre vil ha mulighet til å komme. Du startet med dette i studietiden, folk som har stiftet familie har nå andre prioriteringer. Man vil jo gjerne ha mest mulig tid med familien rundt juletider, spesielt om barna er små... 

Anonymkode: b7466...5a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (3 timer siden):

Siden det er julebord i midten av desember så kan du selvsagt holde på den. De som får barnevakt kan komme, de som ikke får det kan velge om de uteblir eller en av de kommer. Selv om du ser på det som en julaften/julebord, så ser nok de på det som et julebord. 

Anonymkode: 5df90...ae9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (På 19.9.2024 den 15.34):

Er det dust av meg og fremdeles tviholde på den regelen? 

Folk sier det er barnas høytid, men det er vår voksnes høytid ogsåååå..

Endret torsdag kl 15:34 av lillefinger

Om det er dust eller ei, får du avgjøre selv.

Om du har valget mellom å være alene i jula eller må være et sted med barn, hva velger du? Det er jo selvsagt helt opp til deg selv. Men du kan ikke forvente at de som har barn skal feire jul uten de.

Personlig liker jeg meget sjeldent andre barn enn mitt eget, og når mitt barn blir voksen ser jeg ikke for meg å feire jul med barn før evt barnebarn (om det skjer).

Anonymkode: 493e0...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hallo, les da.. Det er midt i desember, ikke på julaften.

For min del må jeg si at slikt ikke frister, min desember er preget av mye jobb og jeg trenger ro på kveldene og i helgene til å tenke på jul og forberedelser. Er veldig glad i julen, men jeg vil at det skal være en rolig familietid, og vil heller ha venneforekomster ellers i året. Naturlig at ting endrer seg når folk får barn, og kanskje du skal vurdere å ha en julelunsj MED folks barn.. det synes jeg høres hyggeligere ut som voksen, enn en ren vennefest rett før jul. Men man er forskjellige.

Anonymkode: 6a916...fd1

Jeg er uenig. Jeg har familie og barn og syns likevel det er utrolig hyggelig å finne på noe med venninnene mine i førjulstiden ❤️ De er viktige for meg de også❤️ 

Anonymkode: baf23...843

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer helt an åå hvordan miljøet du er i.

Vi har arrangertjulebord hjemme med venner og det er alltid godt oppmøte og alle har barn. 

Har sendt inn invitasjon allerede og det er 7 par som har takket ja. 

Anonymkode: f594c...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (6 timer siden):

Hvordan feirer du selve julaften? Hva innebærer denne «julaften» midt i desember? Er det et julebord som i form av en fest? Eller julemiddag, åpne pakker som ligger under juletreet?

På selve julaften er det med familien min.

Denne vennejulaften går ut på at jeg setter frem godt brød og pålegg, og vi deler ut julegaver til hverandre og har quiz/lodd/andre konkurranser. Jeg synes det er gøy å se gaver fra meg blir åpnet, så derfor er det fint å feire en "julaften" med venner hvor gaver fra hverandre blir åpnet sammen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillefinger skrev (1 time siden):

På selve julaften er det med familien min.

Denne vennejulaften går ut på at jeg setter frem godt brød og pålegg, og vi deler ut julegaver til hverandre og har quiz/lodd/andre konkurranser. Jeg synes det er gøy å se gaver fra meg blir åpnet, så derfor er det fint å feire en "julaften" med venner hvor gaver fra hverandre blir åpnet sammen. 

En førjulsfest m.a.o.

Julefeiring er tross alt jula

Anonymkode: fc2c4...e25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...