Gå til innhold

Emosjonelt utroskap uten seksuell tiltrekning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt på dette innlegget flere ganger, men slettet før posting hver gang. Synes det er flaut å innrømme at jeg finner meg i dette, men er for sliten til å gå pr nå.  

Så... Kloke hoder, går dette under emosjonelt utroskap? Trenger å sortere hodet litt.

Greien er at samboeren har en venninne. Hun er helt tydelig stupforelsket i ham, men når jeg sier det til ham, unnskylder han det med at de har snakket om det flere ganger tidligere, at de er enige om at de aldri skal være noe annet enn venner. Jeg finner dette merkelig, for jeg har aldri trengt å ha denne samtalen med mine guttevenner. 

De henger sammen 4-6 dager i uken, er ute og spiser sammen minst tre ganger i uken, går på kino sammen, og han følger henne til lege, frisør og alt annet hun skal. Spiser oftere sammen med hennes familie enn med min. Han er begynt å unngå å fortelle meg at de har vært ute og spist, men det er lett å skjønne. 

Det meste av det han lover meg at han skal gjøre, forsømmes. Og han prøver gjerne å finne en grunn til hvorfor det er min feil at ikke han har gjort tingene han skulle gjøre.

Jeg jobber, det gjør ikke han, så han har god tid på dagtid til henne. Han har ved flere anledninger "glemt" avtaler med meg, fordi han har vært med henne. Samtidig får jeg stadig høre hvor lite kjekt vi finner på sammen og hvor lite romantisk jeg er. Beklager, men det er ikke så gøy å lage koselig middag til en som nettopp har vært ute og spist sammen med en annen dame for tredje gang den uken.

Hun har tidligere prøvd å sabotere forholdet vårt, ved å påstå at vi hadde sagt forskjellig om hverandre, som ingen av oss noen sinne hadde sagt. Etter dette distanserte han seg en periode (mens jeg blånektet på å ha noe med henne å gjøre). Men nå er han myyye mer med henne enn han var før denne episoden.

Han har(full) innrømmet at han aldri kunne vært tiltrukket av henne pga hennes utseende, men nå føles det egentlig som han vil ha meg til sex, barnevakt når han har barn her, forsørger, og til familieselskap(fordi jeg oppfører meg bedre i sosiale sammenhenger enn henne), og hun dekker alle andre behov. 

Når jeg har prøvd å formidle at det plager meg at hun er førsteprioritet hele tiden, blir jeg bare møtt med bullshit om hvordan det virkelig ikke er sånn, og at vennskapet deres er veldig viktig for ham.

For å gjøre det hele enda mer patetisk, er han sjalu og kontrollerende... Sjekker med mine slektninger at jeg er der(pakker det inn, men det er lett gjennomskuelig) om jeg besøker dem. Ber meg skynde meg hjem fra jobb for å lage middag til ham og barn. Nekter meg å holde på med mine hobbyer om ikke han blir inkludert.

Han gjør sitt beste for å gi meg skyldfølelse når jeg ikke vil ha sex. Men jeg finner ingen glede i sex når jeg føler meg som en av to kjærester. Kjenner jeg har distansert meg fra hele forholdet. Jeg står oppi noe familiegreier, det krever ganske mye av meg. Har ikke kapasitet til fjortisdramaet hans i tillegg.

Orker ikke mer, og orker ikke føle meg så patetisk.... Fint om noen har litt styrke å sende meg...

Anonymkode: fddbc...77c

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du sammen med han?

Fortjener ikke du en partner som respekterer deg, elsker deg, begjærer deg og spiller deg god?

Vil du anbefale din egen datter å inngå et slikt forhold?

Anonymkode: d9c6b...de3

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fint om noen har litt styrke å sende meg

Styrke til hva da? Fortsette med dette opplegget?

Jeg skjønner ikke hva slags relevans det har om han er seksuelt tiltrukket av henne.  Jeg ser ikke en gang at hun har noen som helst relevans. Det eneste relevante her er at han er en dårlig kjæreste, venninne eller ei. Om hun fordufter med et plopp kommer han ikke til å være det spor bedre.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Du vet at du kan gå fra han sant? 

Anonymkode: a75ef...c3e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er du sammen med han?

Fortjener ikke du en partner som respekterer deg, elsker deg, begjærer deg og spiller deg god?

Vil du anbefale din egen datter å inngå et slikt forhold?

Anonymkode: d9c6b...de3

Han var veldig grei før vi flyttet sammen. Skjønner egentlig at det ikke er en fremtid her, men den familiegreien har fått meg helt på felgen. Har avtalt med legen at når vi har fått kontroll på det, så skal jeg ta grep for egen lykke. 

Er ikke suicidal, men tanken om å slippe kommer farlig ofte(har selvfølgelig dialog med legen om dette). Og kjenner jeg ikke har styrke nok til å gå akkurat nå...

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Styrke til hva da? Fortsette med dette opplegget?

Jeg skjønner ikke hva slags relevans det har om han er seksuelt tiltrukket av henne.  Jeg ser ikke en gang at hun har noen som helst relevans. Det eneste relevante her er at han er en dårlig kjæreste, venninne eller ei. Om hun fordufter med et plopp kommer han ikke til å være det spor bedre.

Styrke til å finne seg sted å bo, til å flytte, til bruddsamtalen hvor han garantert går i offerrollen.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Du vil ikke magisk finne styrke så lenge du er med han. Det er jo slik menn som bedriver emosjonell og psykisk vold holder deg fanget. De bryter deg ned så du ikke har styrke til å gå. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kun ett råd, flytt ut og glem denne taperen.

Han jobber ikke, henger med andre damer og anklager deg i tillegg. Hvorfor er du sammen med ham, det tror jeg ingen forstår.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Kun ett råd, flytt ut og glem denne taperen.

Han jobber ikke, henger med andre damer og anklager deg i tillegg. Hvorfor er du sammen med ham, det tror jeg ingen forstår.

Forstår det ikke selv heller lenger. Vi har bare bodd sammen et år, før det var alt helt annerledes. Har kommet så langt at jeg har fortalt mine nærmeste hvordan jeg har det, så jobber med baby steps for å bli fri. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Styrke til å finne seg sted å bo, til å flytte, til bruddsamtalen hvor han garantert går i offerrollen.

OK, bra, da skjønner du at dette ikke går.

1. Finn deg et sted å bo før du snakker med han. Ta med det mest nødvendige.

2. Når det gjelder samtalen, husk at du ikke spør etter hans aksept. Ikke gå inn i en diskusjon om den andre dama, dere kommer ikke til å bli enige. Bare si at du er kommet fram til at dere ikke passer sammen. Og det er jo ikke en løgn. Det er en god nok grunn. Hvis han begynner å krangle så sier du bare at du hører hva han sier og ønsker han alt godt.

Dette fikser du. Styrken får komme fra tanken om at du kunne ha investert mye mer i dette før du kom deg til fornuft.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

2. Når det gjelder samtalen, husk at du ikke spør etter hans aksept. Ikke gå inn i en diskusjon om den andre dama, dere kommer ikke til å bli enige. Bare si at du er kommet fram til at dere ikke passer sammen. Og det er jo ikke en løgn. Det er en god nok grunn. Hvis han begynner å krangle så sier du bare at du hører hva han sier og ønsker han alt godt.

Dette fikser du. Styrken får komme fra tanken om at du kunne ha investert mye mer i dette før du kom deg til fornuft.

Nå gråter jeg litt her ❤️

Takk!

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

dette! 

Ikke si at du går pga henne eller han, si at du går fordi du ønsker et annet liv fremover for din egen del. Ikke la deg lure inn i en diskusjon, hold hodet kaldt og hjertet kaldere akkurat i den perioden fra du sier "jeg ønsker at vi avslutter vår relasjon" til du faktisk er ute av døren.. 

Men, jeg lurer på - siden han ikke jobber; hvordan bidrar han til felles utgifter som bolig? Kan du be han flytte så slipper du finne deg et nytt hjem? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå gråter jeg litt her ❤️

Takk!

Ingen årsak, det er så hyggelig når noen faktisk vil hjelpes, ikke bare klage.

Dette kommer til å gå bra, tenk hvor godt det blir for deg når han er ute av livet ditt og du omgir deg av folk som vil deg vel igjen. Jeg håper du holder oss oppdatert.

• Hjerte 1
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

dette! 

Ikke si at du går pga henne eller han, si at du går fordi du ønsker et annet liv fremover for din egen del. Ikke la deg lure inn i en diskusjon, hold hodet kaldt og hjertet kaldere akkurat i den perioden fra du sier "jeg ønsker at vi avslutter vår relasjon" til du faktisk er ute av døren.. 

Men, jeg lurer på - siden han ikke jobber; hvordan bidrar han til felles utgifter som bolig? Kan du be han flytte så slipper du finne deg et nytt hjem? 

Takk<3

Han er ufør. Jeg flyttet inn i hans hjem(leier fra slektning), og betaler halvparten av alle faste utgifter, pluss det meste utenom, fordi han bruker pengene sine på utespising. Så jeg tar det meste av husarbeid, middager og slikt, han bruker alt av energi på det han synes er viktig. 

• Hjerte 2
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Ingen årsak, det er så hyggelig når noen faktisk vil hjelpes, ikke bare klage.

Dette kommer til å gå bra, tenk hvor godt det blir for deg når han er ute av livet ditt og du omgir deg av folk som vil deg vel igjen. Jeg håper du holder oss oppdatert.

Ja, jeg drømmer og planlegger om et bedre liv hele tiden. Har sparket meg selv bak, og lagt en studieplan(og meldt meg opp til halvparten av eksamene)for å få ferdig realkompetanse til våren. Så neste høst blir det studier! Må få meg en bedre betalt jobb, siden jeg aldri vil dele hus med en annen mann igjen.... 

Skal holde dere oppdatert ❤️

• Hjerte 7
Skrevet

Dette kommer til å gå så bra. Jeg er blitt singel etter mange år i samboerskap. Var egentlig ingenting galt, bare energi tappende. 

Du vil ikke tro hvor befriende det er å kunne fritt gjøre akkurat som man vil, slippe å ha dårlig samvittighet. Jeg begynte også de siste mnd før brudd å åpne opp til mennesker rundt meg hvordan jeg hadde det. 

Anonymkode: 2951b...e5f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kommer til å gå så bra. Jeg er blitt singel etter mange år i samboerskap. Var egentlig ingenting galt, bare energi tappende. 

Du vil ikke tro hvor befriende det er å kunne fritt gjøre akkurat som man vil, slippe å ha dårlig samvittighet. Jeg begynte også de siste mnd før brudd å åpne opp til mennesker rundt meg hvordan jeg hadde det. 

Anonymkode: 2951b...e5f

Takk for oppløftende ord ♥️

Jeg vet at det er mye bedre i friheten, er bare veien dit som virker utmattende. Men jeg er på vei!

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for oppløftende ord ♥️

Jeg vet at det er mye bedre i friheten, er bare veien dit som virker utmattende. Men jeg er på vei!

Veldig forståelig. Men det er vel ganske utmattende å forbli i et slikt forhold også. Å være konstant ulykkelig blir man syk av. Da er det kanskje bedre å kjenne seg sliten, men på riktig vei til noe bedre. Og du er jo allerede på vei siden du har lagt planer ang. studier osv. Du må bare stå i det, så vil det bli bedre og bedre.

Lykke til.

Anonymkode: 04c66...f16

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i hvor vanskelig det er å gå. Selv når man vet det er det rette så er det så utrolig vanskelig likevel. 

Det kommer til å gå bra dette TS❤️ Du har styrke til å gå, du bare tror ikke helt på det selv, men styrken har du selv om du tror på den eller ikke. 

Dette er som å rive av ett plaster. Du må bare gjøre det. 

Snakk med noen rundt deg, få hjelp til det praktiske❤️ Det er mer slitsom å bli enn å faktisk gå. Så snart jeg sa fra til venninnen min at jeg ikke ville mer så følte jeg meg 100 kilo lettere. Den dagen jeg sa det til eksen følte jeg meg så lettet at jeg kunne flydd av gårde fri som fuglen. 

Det er eksen og den innbilte fastlåste situasjonen du er i som tynger deg. Så snart du innser at du faktisk har styrke og frihet til å gå så blir det bare lettere og lettere dette❤️

Ønsker deg all mulig lykke videre❤️ styrken har du allerede😉

Anonymkode: 2fde1...158

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig forståelig. Men det er vel ganske utmattende å forbli i et slikt forhold også. Å være konstant ulykkelig blir man syk av. Da er det kanskje bedre å kjenne seg sliten, men på riktig vei til noe bedre. Og du er jo allerede på vei siden du har lagt planer ang. studier osv. Du må bare stå i det, så vil det bli bedre og bedre.

Lykke til.

Anonymkode: 04c66...f16

Tusen takk ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...