Gå til innhold

Er noen andre lei av at kjendiser gjør så mye ut av overgangsalderen, eller ee det bare fint?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Halvparten av verdens befolkning kommer til å oppleve dette i en eller annen grad.  Bra det blir belyst slik at en kan finne behandling.

Mange som får veldig nedsatt livskvalitet og samliv når hormonene endres.

Anonymkode: 3df8a...b72

• Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg noen som gjør det, men gidder ikke lese linken din heller. 

Anonymkode: 6b431...862

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Måten KK skriver artikler på er jo ulidelig. Og ja det er synd at det eneste fokuset pressen generelt har er på "kjendiser" Når det er sagt, så er det jo fint at det snakkes om utfordringene ved overgangsalder og at det blir normalisert som emne. Kvinnehelse har jo i det hele tatt blitt nedprioritert og at det nå er mulig å snakke om utfordringer som overgangsalder, mensen, PCOS osv. er en stor seier for samfunnet i sin helhet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor det skule være problematisk.... Hallve befolkningen skal gjenom dette, så burde ikke være noe tabu akurat.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lei nei.. 💁‍♀️

Av den enkle grunn at når jeg ser en sak om en kjendis eller overgangsalder eller noe annet som ikke interesserer meg,  så klikker jeg meg ikke inn.. 

Og de gangene jeg faller for ‘’click bait’’, så leser jeg ikke videre…

Det jeg kan si er at KK sine artikkler er en lidelse å lese😩 Så om jeg vil komme til poenget, scroller jeg meg til det siste avsnittet av artikklen😂

Anonymkode: 4490d...1ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns de dreier det for mye inn mot aldring av utseende, og ikke helseutfordringer. Flott med fokus på overgangsalder, for det er blitt mye mer hjelp å få. Men for meg driver veldig mange av dem  med utseendepress. Og noen av dem driver jo med salg av produkter osv innen dette. Så jeg synes det blir litt ugreit.

Endret av Doris Becker
skrivefeil
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsalder trenger fokus!!

Men jeg synes det er trist og rart at så mange føler seg usexy og utdaterte.  Jeg skjønner at man ikke føler seg sexy midt i en hetetokt, men virker jo ikke som om det er grunnen.

Og så synes jeg alle kaster seg over hormoner ved første antydning til oa. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er bra jeg. Det er mange som leser om kjendiser, selv om det er bare de som er møkk lei kjendiser vi hører fra. 

Og overgangsalderen er noe alle kvinner kommer i om de blir sterkt berørt eller nesten ingenting. 

Å når kjendiser først har et talerør ut til befolkningen, så er det bra det blir tatt opp noe som berører mange. Også andre ting dem snakker om av helseplager. 

Anonymkode: 61e54...129

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye fremsnakk om hormonterapi og at man må ta østrogen og testosteron fra omtrent før man kommer i overgangsalderen.

Jeg tåler ikke hormonterapi og får bryst smerter og migrene av det, så jeg etterlyser kjendiser som står fram med hva de brukte istedenfor hormonterapi.

Anonymkode: a73a8...ce9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er veldig mye fremsnakk om hormonterapi og at man må ta østrogen og testosteron fra omtrent før man kommer i overgangsalderen.

Jeg tåler ikke hormonterapi og får bryst smerter og migrene av det, så jeg etterlyser kjendiser som står fram med hva de brukte istedenfor hormonterapi.

I stemmer! Mye god hjelp å få med tilskudd av hormoner,  de kan skreddersy, men ikke alle kan ta det.
Jeg har ikke benyttet det. Mye fordi jeg er redd for migrene, som jeg fikk av Letrozol en gang i tiden.  Men håper jeg kan forsøke etterhvert. Har endret kosthold, for å hjelpe på problemer med blant annet oppblåsthet. Kuttet ut alkohol, og kuttet ned på kaffe.  Da forsvant også mye av hodepinen, og søvnen ble bedre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig!

Jeg får hjelp av naturterapeut Eva på Helhetshelse i Oslo. Hørte henne på Biohacking Girls og tenker at hvis hun kan hjelpe kroppen min mer i balanse, så får jeg mindre plager. Så startet nå selv om jeg såvidt har fått endring i mensen. Tenker at det er smartere enn å vente til hetetoktene øker på, men mulig det bare er fordi alle begynner med HRT i samme fase😊

Anonymkode: d17bf...c28

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært så tidlig hun kom i overgangsalder da… hun er vel knapt 40år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minitroll skrev (29 minutter siden):

Det var da svært så tidlig hun kom i overgangsalder da… hun er vel knapt 40år. 

Hun er 44, og hun snakker om perimenopause. Den begynner ca 10 år før overgangsalder. 

Jeg synes det er skikkelig bra med fokus på dette. Før var det virkelig ingenting om dette i media. 

Anonymkode: 3c52f...a8c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hun er 44, og hun snakker om perimenopause. Den begynner ca 10 år før overgangsalder. 

Jeg synes det er skikkelig bra med fokus på dette. Før var det virkelig ingenting om dette i media. 

Ok. Gadd ikke lese artikkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er så mye mer informasjon å hente nå, og det er kjempebra! Jeg kan anbefale boken Hetetokter & kalde fakta.
Men det finnes alternativ til hormonbehandling. Akupunktur fungerer for noen, og  hypnoseterapi. Pusteøvelser har fungert for meg, og øvelser spesielt nakke, rygg. Og ikke minst å være åpen om humørsvingninger, og hva man sliter med til de rundt. 
Og jeg har lagt om kosthold drastisk. Koser meg ennå mye altså, men er mer bevisst.

Endret av Doris Becker
La til "Og jeg har lagt om kosthold drastisk. Koser meg ennå mye altså, men er mer bevisst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er fint. Man lærer jo ingenting om dette på skolen. Leger spør ofte ikke etter symptomer på overgangsfasen etc.

Anonymkode: 834ed...f01

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er kjempebra at det snakkes og skrives om overgangsalder. 
Det burde være like naturlig å snakke og skrive om dette som om sex, graviditeter, tenåringsutfordringer og alderdom. 

Overgangsalder er noe som skjer alle (menns overgangsalder er bare mer gradvis enn kvinners, og derfor på mange måter annerledes.) 
Men kvinners overgangsalder skal liksom ikke snakkes om. 

De fleste tenåringer får godt fortalt på skolen at "når du blir tenåring, så vil x, y og z skje med kroppen. Jenter får mensen, gutter får dypere stemme. Dette er helt normalt." 

Og når kvinner blir gravide, bombarderes vi av informasjon om "dette skjer i kroppen uke for uke mens du er gravid". 

Men når vi kommer i overgangsalder (dvs perimenopause, som gjerne er flere år før det som teknisk sett er overgangsalder)  så vet de færreste hva de møter på forhånd, eller hva de kan vente seg. 
Leger ser sjelden symptomer, eller tenker at ting kan være symptomer på dette. 
Vi får stort sett bare beskjed om at "det er ingenting" eller "det er helt normalt for kvinner i din aldersgruppe, det går sikkert over". 

Informasjon om dette er vanskelig å finne. De fleste føler seg alene med problemene sine. Og veldig mange færre enn de som egentlig trenger det, oppsøker eller får hjelp. 

Så jeg applauderer alle som skriver og snakker om dette. 
Både de som er kjendiser og de som er fagpersoner. 
Vi trenger å slippe til de som vil snakke om det "tekniske ved dette" og hva som skjer i kroppen, og hvilke plager man kan få. 
Men vi trenger også de folk kan kjenne seg igjen i. "Hun opplevde det også sånn, selv om hun er en kjent person, da er det ikke meg som er unormal."

Anonymkode: 3ce73...dc5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at jeg har stor forståelse for at mange kvinner sliter med de forandringer som skjer utseendemessig. For det er ikke til å komme unna at det skjer ganske drastiske forandringer, ganske fort, hos mange. For min del så jeg nesten helt lik ut fra 20 år til 42, også kjente jeg meg ikke igjen, akkurat som det kom plutselig. Og det kan gå på selvfølelsen og identitetsfølelsen løs. Men da gjelder det å jobbe med å akseptere denne nye fasen i livet. Man trenger ikke å ønske det velkomment, men akseptere, og slå seg til ro. Istedenfor å tenke kremer, laser og kirurgi. for jeg har hatt en jobb som har vist meg skyggesiden ved det. Og det er ikke enkel løsning, skaper gjerne bare mer problemer og hang-ups. Og det er her jeg kritisere kjendiser. For det er så mye snakk om dette synes jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...