Gå til innhold

Hvor mye ønsker/krever/får man lov til å ha i buffer ved boliglån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer å skrape sammen 1,2 mill i EK, men da har jeg jo ikke noe buffer. 
Ønsker å ha 50.000kr stående, i tilfelle, samt at jeg kan spare noen tusen i mnd.

Pleier bankene å be deg bruke alt, før evt boliglån?

Anonymkode: a1f03...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, det er ikke noe problem. Det betyr jo at du (maksimalt) kan kjøpe for litt mindre, hvis du hadde tenkt å gå for maks, men det er helt normalt å ha noe stående og det er ingen verdens problem overfor banken. Tvert imot både fornuftig og normalt. 

Anonymkode: 9f6c8...fbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså bankene bryr seg ikke om hvor mye du har på konto eller hvor mye av det du har du ønsker å legge i ek. Så lenge du er innenfor egenkapitalskravet på 15%. 

Anonymkode: 325f0...085

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv så lenge du klarer egenkapitalkravet og omkostningene for kjøpet.

Anonymkode: 3a7d1...601

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, det er ikke noe problem. Det betyr jo at du (maksimalt) kan kjøpe for litt mindre, hvis du hadde tenkt å gå for maks, men det er helt normalt å ha noe stående og det er ingen verdens problem overfor banken. Tvert imot både fornuftig og normalt. 

Anonymkode: 9f6c8...fbd

Helt klart dette, alle burde ha en buffer konto med minst en månedslønn stående. For det skal dekke uforutsette utgifter som oppstår når man eier en bolig, faktisk også leier en bolig. Ryker vaskemaskinen og tv samtidig så sliter mange.

Med egen bolig kan fort store beløp kreves om noe dukker opp uforutsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Klarer å skrape sammen 1,2 mill i EK, men da har jeg jo ikke noe buffer. 
Ønsker å ha 50.000kr stående, i tilfelle, samt at jeg kan spare noen tusen i mnd.

Pleier bankene å be deg bruke alt, før evt boliglån?

Anonymkode: a1f03...ab6

Helt avhengig av din totale økonomiske situasjon. Du skal jo ha en buffer dersom noe du trenger hjemme går i stykker og må fornyes. For ca 20. år siden skulle bufferen være 20. -25.000. 
Du kan og gå på SIFO budsjettet og se hva de anbefaler der. SIFO brukes og av bankene.

Anonymkode: 879cd...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt avhengig av din totale økonomiske situasjon. Du skal jo ha en buffer dersom noe du trenger hjemme går i stykker og må fornyes. For ca 20. år siden skulle bufferen være 20. -25.000. 
Du kan og gå på SIFO budsjettet og se hva de anbefaler der. SIFO brukes og av bankene.

Anonymkode: 879cd...7fe

Ja, men bankene i dag er veldig nøye på egenkapital kravet ! Er man innenfor det driter de i hva du bruker andre penger til. Er det ikke det ? Bare glem det.  De lar deg ikke slippe unna egenkapital kravet fordi du skal ha en buffer. Dette gjelder de alle fleste banker slik jeg kjenner de selv, og andre i familien som skal ha boliglån.  De er knallharde på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså bankene bryr seg ikke om hvor mye du har på konto eller hvor mye av det du har du ønsker å legge i ek. Så lenge du er innenfor egenkapitalskravet på 15%. 

Det stemmer ikke. I banken jeg jobber ivaretar vi god rådgivningsskikk i sakene og går inn for at kundene skal stå igjen med buffer på konto etter at egenkapitalen er trekt ifra. Dette kommenteres særskilt i kredittavgjørelsen. 

Det er ikke om å gjøre å ta mest mulig egenkapital fra kunden bare for å gjøre det. Men ja, så lenge du dekker 15% av kjøpesum og står igjen med nok betjeningsevne og er innenfor på gjeldsgrad så gjør du hva du vil med resten av pengene. 

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 6b7d6...623

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken er jo interessert i å låne deg mest mulig penger, så lenge du har betalingsevne.

Selv ble jeg oppfordret av banken til å holde igjen noe av EK og ha det som en buffer i bakhånd. 

Anonymkode: 6a486...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det stemmer ikke. I banken jeg jobber ivaretar vi god rådgivningsskikk i sakene og går inn for at kundene skal stå igjen med buffer på konto etter at egenkapitalen er trekt ifra. Dette kommenteres særskilt i kredittavgjørelsen. 

Det er ikke om å gjøre å ta mest mulig egenkapital fra kunden bare for å gjøre det. Men ja, så lenge du dekker 15% av kjøpesum og står igjen med nok betjeningsevne og er innenfor på gjeldsgrad så gjør du hva du vil med resten av pengene. 

Mvh finansrådgiver 

Her velger du å missforståt det som blir skrevet. Prøv å  en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her velger du å missforståt det som blir skrevet. Prøv å  en gang til :)

Trenger ikke det når saken er at du ikke evner å formulere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bank tok bare 15% av egenkapital og ga meg to lån-et hovedlån og et topplån. 
Topplånet innfridde jeg med resten av egenkapitalen og salg av bil. 

Anonymkode: 05209...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...