Gå til innhold

Å leve uten bil når man bor sentrumsnært i by, uproblematisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å flytte sentrumsnært for at barna skal få gåavstand til skolen, nærhet til venner og familie, og jeg selv få sykkelavstand (ca 30 min å gå) til jobb.

Boligene er naturligvis dyrere, men tenkte å kutte ut bilen som koster noen tusen i mnd. 

Noen råd til meg som tenker å bli bil-løs?

Vet ikke om jeg trenger månedskort en gang, men noen bussbilletter blir det. Pluss en og annen taxi tenker jeg.

Noe annet jeg burde tenke på?

Anonymkode: b0977...633

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, flott. Du kan jo gjøre som andre foreldre og snylte på de som har bil når barne skal kjøres på treninger, kamper og bursdager.

Anonymkode: b709f...dc2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er en god ide jeg. Gå avstand for barnas venner er veldig viktig. husker selv at jeg hadde venner som bodde langt unna og ikke hadde mulighet til å bli kjørt så det tenker jeg er bra for dine barn 😄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor slik og mange har ikke bil. 

Jeg har bil, og det blir mye kjøring på meg. Noen foreldre er flinke til å «betale tilbake» ved å gjøre meg tjenester, og det er veldig fint. 

Noen vippser uoppfordret for bensin/bom og det setter jeg veldig pris på! Så har du de som sitter på til cup tre timer unna flere helger i året og aldri gir noe tilbake. 

Verdt å reflektere over. 

Anonymkode: a74c3...f41

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken jeg, mannen eller noen i vår nære omgangskrets har bil. Det er helt problemfritt for oss ihvertfall. Siden ingen har bil kan vi naturligvis ikke snylte heller så det er veldig enkelt og greit.

Vi har ikke barn da, det utgjør selvfølgelig en veldig stor forskjell men jeg kjenner mange uten bil med barn også. Jeg vet at de som har barn i idretten feks tar mer dugnad enn andre foreldre for å veie opp litt for kjøringa de ikke kan bidra med til kamper og slikt men dette er vel både individuellt og ulikt fra år til år. De betaler også for kjøring vet jeg.

Er man frempå og tar ansvar for konsekvensene ved å ikke ha bil er det null problem.

Anonymkode: bae28...077

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg aldri valgt bort bil. Jeg har ikke barn en gang, og har behov for bil. 

Uten bil så ender du opp med å bli en byrde for de rundt deg. En som støtt og stadig må låne bil/bli kjørt for alt og ingenting. 

Bil gjør hverdagen så mye lettere. Har du barn så er det en selvfølge at man må ha bil. Har du barn i fritidsaktiviteter, så gjør du deg ekstremt avhengig av andre. 

Har du økonomi til å betale taxi når du forsover deg og mister bussen. Sende barna langt unna til en bursdagsfeiring med taxi. Du har råd til å betale for leiebil når du skal på spontan hyttetur i påsken. Du har råd til å betale for levering på døren for en ny sofa. Ja da kan du droppe bil, men du har ikke råd til bil en gang og da har du i alle fall ikke råd til slike tjenester. Har du ikke råd til slike ting, så ender du opp med å være avhengig av de rundt deg som stiller opp som sjåfør eller låner deg bil. For du kan ikke akkurat drasse med deg en sofa på bussen. 

Anonymkode: 2e82e...966

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk gjennom hverdagen til deg og barna uten bil. Hvis dere lever et liv lokalt uten de store behovene for å forflytte dere eller storhandle, evt har tilgang på bil/bilkollektiv når det trengs går det nok fint.

Hvis dere derimot er aktive i større radius og ser at dere må basere dere på andres biler relativt ofte kommer dere til å både bli slitne av det selv, og tære på relasjonene med mindre dere er veldig bevisste på å kompensere.

Anonymkode: 2ee8a...7cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg uten bil, men det ble for tungvint. Nå har jeg ett barn i bhg alder. Men buss gikk greit helt til det skjedde en ulykke i byen, og en av hovedfartsårene ble stengt i månedsvis. Dette var selvsagt på vinteren/våren så sykkel var ikke ett alternativ. Snøen forsvant sent i april. 
men det gikk greit å kun klare seg med sykkel så lenge det ikke var vinter. Her opererer bussen med at det ikke er plassgaranti, så bussen kjørte fra meg mer enn en gang. Bussen går kun hver 30 min i rushen.

det er mer tungvint med å handle mat, ting og tang. Jeg bruker tidvis sykkelvogna til barnet når jeg storhandler. Alt du vanligvis tar i bilen, må fraktes via å gå, sykle eller ta buss. 

men det finnes mange fine elsykler, jeg gikk nylig til innkjøp av en, det gjorde livet mye enklere. Velger den fremfor bil ofte. Elsyklene får man i alt fra store lastesykler, til snertne små. 

Anonymkode: d3287...078

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde sentrumsnært i Bergen tidligere. Vi flyttet lengre ut ved jobbytte og fordi vi ønsket oss hage grunnet barnet vårt. Det var helt fantastisk å kunne gå til jobb og jeg har så mange gode minner fra da vi og barnet vårt gikk omkring i nabolaget i permisjonen. 

Det er masse muligheter for bildeling enten bildelering, nabobil og andre typer leiemuligheter, så det er absolutt ikke noe problem å skaffe seg bil fort om man behøver det. 

Anonymkode: 4c8f5...0df

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo uten bil og har aldri har aldri har behov for å snylte på andre, som mange her skriver om. Her er det kollektivtilbud i alle retninger og det finnes alltid en taxi i nærheten. Alt av større ting kan bestilles med hjemlevering, så vi lever helt fint uten bil.

Anonymkode: 65566...f79

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt bil, og det har gått helt fint - har bodd i Oslo i 25 år uten
🙂

Vi bor slik at vi kan gå til jobben og mange aktiviteter, det er veldig deilig å aldri stå i kø eller trangt på kollektivt-

Er medlem av Bilkollektivet - der kan man lett leie bil de gangene man trenger det.

https://bilkollektivet.no/

Anonymkode: 86d30...c9f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarer oss fint i hverdagen og bruker heller leiebil el av og til når vi drar på hytta. Vi bruker kanskje noe mer på drosje enn de med bil.

Anonymkode: 37f62...4de

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Uten bil så ender du opp med å bli en byrde for de rundt deg. En som støtt og stadig må låne bil/bli kjørt for alt og ingenting. 

Anonymkode: 2e82e...966

Der må du nesten snakke for deg selv. Vi har vært uten bil i 25 år og har aldri lånt bil av noen eller bedt noen kjøre oss et sted.

Ben / kollektivt / taxi / bildeling er mer enn nok til å dekke transportbehovet 🙂 

Anonymkode: 86d30...c9f

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hvilke tilbud du har i gangavstand, og hvordan kollektivtilbudet er. 

Jeg bor ganske så sentrumsnært, men det hadde vært håpløst å ikke ha bil. 

Kollektivtilbudet er bra - så lenge du skal til og fra sentrum, vel og merke.. Om du av en eller annen bisarr grunn skulle trenge å dra på tvers av bydelen, eller gudforby besøke en annen bydel, sliter du. Det er helt håpløst. 

Så er det det hvor hektisk man har det. Her tar det kanskje 25 min å gå til fotballtreningen til guttungen. Det tar godt over en time med buss.. for da må vi ta to busser, og de korresponderer ikke i det hele tatt. Så har man det at fotballtreningen begynner kl 16:30 - og da har vi ikke sjangs uten bil. 

Anonymkode: 696df...bc1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor ikke så sentrumsnært, men har ikke bil, så bare til opplysning: du må nok handle oftere. Særlig til høytidene... Det er lettere og bedre for kroppen å bære i ryggsekk. Praktisk bekledning blir også viktigere om man skal lenger enn ut og inn av bilen. 

Anonymkode: 88b86...374

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man kjøre bil for å kunne ha omsorg for barn?

Anonymkode: 78f90...a06

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i Oslo, ikke spesielt sentrumsnært, og det er null stress. Alene med to barn. 

Anonymkode: 9fa06...f07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må man kjøre bil for å kunne ha omsorg for barn?

Anonymkode: 78f90...a06

Overhodet ikke, en sykkel gjerne type el med en liten vogn og man kommer seg lett et par mil av gårde i hverdagen uten noen problemer. Tenker da på sosiale ting barna trenger å være med på som små, eller ta bussen. Selvfølgelig kan man klare seg uten bil om man ikke bor langt ute på bygda der kollektiv trafikken er dårlig og det er langt til alt i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt behovet for egen bil. Leier bil noen perioder når jeg trenger å kjøre mye, ellers kollektiv/gå/sykkel. Fungerer alldeles utmerket. Har ikke tatt taxi siden 2010 typ heller. Og nei, snylter ikke på noen. 

Anonymkode: c7896...5d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor sentrumsnært i Oslo uten bil. Det fungerer helt supert. Veldig kort avstand til butikker, håndterbar gangavstand til jobb og så er jo kollektivtilbudet her veldig bra. 

Nå har ikke vi barn, men oppfatter at det fungerer fint også for venner med barn uten bil. Vi har knapt sittet på med noen heller.

Synes også leiebil og bildeling fungerer veldig bra, hvor vårt behov er begrenset til 5-10 ganger per år. Men nå er ikke vi der at vi må på hytta hver helg. Kostnadene til leiebil, taxi og hjemlevering er uansett bare en brøkdel av kostnadene av det å ha bil alene. (regnet nylig på det, og det var uten verdifall, bompenger og drivstoff). Ser det er vist til kjøp av sofa, men de færreste har vel plass til akkurat det uansett. Og det er nå en gang begrenset hvor mange store ting man kjøper i løpet av et år... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...