Gå til innhold

Læreren har bestemt seg for at mitt barn skal være syndebukk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min har blitt valgt som syndebukk fra en lærer jeg ikke vet årsaken til… Hun er snill og rolig og er ikke en som lager bråk i timene. Skoleflink, helt normal.

Har snakket med klasseforstander og spurt om hun bråker i timene eller noe fordi hun har fått mye kritikk fra deb lærerinna. og de har svart at hun er av de mest høflige og «ordentlige» i klassen. Pliktoppfyllende og rett og slett mønsterelev.

Men, i ett fag har den faglæreren lagt henne for hat. Får skylda for å bråke og forstyrre mens hun ikke gjør det. I dag hadde de hatt gruppearbeid hvor de skulle spille inn podcast og hennes gruppe fikk ikke gjort det pga de andre i klassen kom og forstyrra innspillingen gang på gang. Da de forsøkte å si fra om det til lærer om det for å få arbeidsro, sa lærerinna at «det er din skyld at gruppa di ikke fikk gjort det fordi du tuller og fjaser bare!» til datteren min.

Om hun går og kvesser blyant, får hun kjeft (selv om andre som gjør det ikke fåt det og det er «greit») og konstant negativ tilbakemeldinger og det har også vist nedgang i karakter(dette er andre året med samme lærer, på ungdomsskolen) og nå er hun oppgitt og føler at hun får rett og slett hatsk behandling bare for at hun eksisterer.
 

Jeg har ikke hatt noen utfordringer før på denne måten da hun er generelt høflig og veloppdratt og aner ikke hvordan ta tak i dette med lærer evt. (har forsøkt å etterspørre tilbakemelding på oppførsel men fått bare beskjed om at det er ingen som helst problemer med henne) Det har vært sånn i hele fjor og nå er det på tide å gjøre noe men jeg vet ikke hva. 
 

Tips? 

Anonymkode: ccdc3...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert ikke lov i Norge, men leste om en forelder til en handikapet gutt som ikke hadde så godt språk, som la en opptaker i sekken hans på skolen. De kunne høre at eleven ble slått til (!),  og fikk med ordbruken til læreren overfor den handikapede stakkars gutten. Bevis på opptakeren, læreren fikk straff. Tror dette var enten i England eller USA.

Dette er vel ikke tillatt i Norge? I så fall synd. Sånne lærere skulle mistet jobben! Det hadde i alle fall bevist at din datter ikke pratet og var urolig i timene, men heller bevist at læreren ut av det blå kjeftet på henne.

Endret av Million
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Sikkert ikke lov i Norge, men leste om en forelder til en handikapet gutt som ikke hadde så godt språk, som la en opptaker i sekken hans på skolen. De kunne høre at eleven ble slått til (!),  og fikk med ordbruken til læreren overfor den handikapede stakkars gutten. Bevis på opptakeren, læreren fikk straff. Tror dette var enten i England eller USA.

Dette er vel ikke tillatt i Norge? I så fall synd. Sånne lærere skulle mistet jobben! Det hadde i alle fall bevist at din datter ikke pratet og var urolig i timene, men heller bevist at læreren ut av det blå kjeftet på henne.

Det er tillatt om det viser seg at vedkommende har oppført seg straffbart. 

Anonymkode: ccdc3...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig ta en samtale med denne læreren! Ansikt til ansikt.  Bare be om møte.

Sånn kan ikke datteren din ha det.  

Anonymkode: a5338...ab5

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lærerinna driver på med er jo ikke noe en skikket lærer skal gjøre. 

Anonymkode: ccdc3...589

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er tillatt om det viser seg at vedkommende har oppført seg straffbart. 

Anonymkode: ccdc3...589

Det er lov å ta opptak av alt man er med på selv.

Så din datter kan ta opptak av samtale med denne læreren. 

Anonymkode: a5338...ab5

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om samtale med lærer og om læreren nekter se denne i øynene og si virkelig? ER du sikker på dette mens du tar frem mobilen og sier vil du høre deg selv? 

Anonymkode: f49e4...407

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere på ungdomsskolen er noe for seg selv. Virker som om det er oppsamlingsplass for de som selv har store problemer og så lar de dette gå utover ungdommene.

Anonymkode: c9215...5b2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du evt be klasseforstander (kontaktlærer?) snakke med den andre læreren ? Eller et møte med alle tre, slik at kontaktlærer kan være med som en nøytral tredjepart.

Anonymkode: 0f049...029

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Datteren min har blitt valgt som syndebukk fra en lærer jeg ikke vet årsaken til… Hun er snill og rolig og er ikke en som lager bråk i timene. Skoleflink, helt normal.

Har snakket med klasseforstander og spurt om hun bråker i timene eller noe fordi hun har fått mye kritikk fra deb lærerinna. og de har svart at hun er av de mest høflige og «ordentlige» i klassen. Pliktoppfyllende og rett og slett mønsterelev.

Men, i ett fag har den faglæreren lagt henne for hat. Får skylda for å bråke og forstyrre mens hun ikke gjør det. I dag hadde de hatt gruppearbeid hvor de skulle spille inn podcast og hennes gruppe fikk ikke gjort det pga de andre i klassen kom og forstyrra innspillingen gang på gang. Da de forsøkte å si fra om det til lærer om det for å få arbeidsro, sa lærerinna at «det er din skyld at gruppa di ikke fikk gjort det fordi du tuller og fjaser bare!» til datteren min.

Om hun går og kvesser blyant, får hun kjeft (selv om andre som gjør det ikke fåt det og det er «greit») og konstant negativ tilbakemeldinger og det har også vist nedgang i karakter(dette er andre året med samme lærer, på ungdomsskolen) og nå er hun oppgitt og føler at hun får rett og slett hatsk behandling bare for at hun eksisterer.
 

Jeg har ikke hatt noen utfordringer før på denne måten da hun er generelt høflig og veloppdratt og aner ikke hvordan ta tak i dette med lærer evt. (har forsøkt å etterspørre tilbakemelding på oppførsel men fått bare beskjed om at det er ingen som helst problemer med henne) Det har vært sånn i hele fjor og nå er det på tide å gjøre noe men jeg vet ikke hva. 
 

Tips? 

Anonymkode: ccdc3...589

Lærere som krenker elever går også inn under mobbeparagrafen, og dette vil jeg si tilhører denne kategorien. Her bør du kontakte rektor. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg bedt om møte med lærer. Har hun en dårlig holdning fra start, ville jeg bedt om møte sammen med rektor.

Anonymkode: 7355d...ec7

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev møte med klasseforstander, rektor og denne læreren, snarest!

Det der er fryktelig ødeleggende for et barn.

skjedde samme med min sønn - han fikk tilogmed skylden for ting når han var syk hjemme! 

Anonymkode: 9e5d6...321

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var håndballtrener i mange år. Hadde noen foreldre som mente barna var englebarn og kunne ikke forstå at en lærer kunne ha problem med barnet. Vel, JEG forsto for maken til falske og manipulerende barn har jeg ikke vært borti… 

Men det kan være misforståelse som har eskalert så krev møte med rektor eller avdelingsleder og kontaktlærer.

Anonymkode: 89634...aa3

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bedt om møte med denne læreren, kontaktlæreren og rektor, og så ville jeg bedt om skriftlig tilbakemelding om datteren din fra de andre faglærerne for å høre om det er andre som har samme oppfatning som denne læreren. Dersom kun én lærer mener en elev er problematisk så får de nesten bevise det. Om hun holder på sitt får hun fremskaffe vitner.

Anonymkode: 4c8f8...abf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg var håndballtrener i mange år. Hadde noen foreldre som mente barna var englebarn og kunne ikke forstå at en lærer kunne ha problem med barnet. Vel, JEG forsto for maken til falske og manipulerende barn har jeg ikke vært borti… 

Men det kan være misforståelse som har eskalert så krev møte med rektor eller avdelingsleder og kontaktlærer.

Anonymkode: 89634...aa3

Hadde det vært fortjent så hadde jeg forstått. Men i det tilfellet her, er det faktisk ufortjent. Har snakket med lærerne før pga gjentagende urettferdig behandling og etterspurt tilbakemeldinger om det er noe å utsette på hennes språk/oppførsel. Men de hadde bare fint å si og ingen problemer. Hun er generelt også høflig og respektfull så jeg skjønner det egentlig ikke. Hun jobber for gode karakterer og så blir det sånn… 

Anonymkode: ccdc3...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møte med lærer OG kontaktlærer. Aldri alene med en sånn person.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplevde selv forskjellsbehandling fra en lærer. Flere av jentene kunne spille to melodier på piano, jeg fikk aldri tilgang til pianoet der. En gang spurte jeg musikklærer om dette samt å få låne en notebok i musikktimene fordi jeg ville lære en av melodiene der. Jeg husker så godt da læreren sa at den kommer du aldri til å lære deg, så den boka får du ikke låne. Hun skulle bare vist alt det jeg lærte hjemme alene.

Så i 10 klasse begynte jeg på en annen skole og ble kjapt oppdaget som god i musikk. Så god at jeg flere ganger holdt musikktimene da den læreren var borte. Jeg hadde ordnet meg bøker på egenhånd etter det den læreren sa. Kun 3 år etter ungdomskolen var jeg pianolærer for små barn. 

Det var ikke meg det var noe galt med. 

Anonymkode: 5271e...516

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å bytte skole / lærer i musikk gikk jeg fra å ha 3 til å ha 5 i musikk, forresten.

Anonymkode: 5271e...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lærere er bare merkelige og bestemmer seg for å mislike enkelte elever. Norsklæreren min ga meg konsekvent 3 på absolutt alt jeg skrev i løpet av videregående, både hovedmål og sidemål. Jeg skulle gitt mye for å få sett ansiktet hans da eksamenskarakterene kom og jeg fikk 6 i hovedmål og 5 i sidemål.

Anonymkode: fb8a2...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mange som har hatt lærere som ikke har likt oss, men det må ha vært noe ved oss som har trigget lærerne. Her er det lurt å identifisere hva som trigger læreren - for blir ikke kvitt læreren- og tilpasse seg så godt som mulig. Uheldig, ja helt klart, men greit å gi barna «lekse» i tilpasning til andre mennesker, tro meg det kan bli nyttig, for konflikt og konfrontasjon er ikke alltid en god løsning. 

Anonymkode: 89634...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...