Gå til innhold

Hvordan lager du ovnsbakte rotgrønnsaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare laget det en gang, og da ble det kjempegodt, husker jeg. Men nå husker jeg ikke hvilken oppskrift jeg brukte, men husker at det var honning i det som man skulle ha over grønnsakene før de ble satt i ovnen.

Finner flere forskjellige utgaver på nettet, selvsagt, men nå lurte jeg altså på hvordan KG's befolkning lager dette. Hvilke grønnsaker bruker du, hvilken temperatur og hvor lenge i ovnen? Og hva gjør du med grønnsakene før de bakes? Smør, olje, krydder?

Jeg har kjøpt inn en haug med rotgrønnsaker og tenkte å bruke dem i dag til middag. Noe kjøtt ved siden av, men stor porsjon ovnsbakte rotgrønnsaker på tallerkenen.

 

Anonymkode: 10763...e0f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager de på samme måte som jeg gjør på jobb; bruker gulrøtter, fennikel, sellerirot, pastinakk og beter, litt olje, maldonsalt, pepper, timian og hvitløk. Avslutter med en god dæsj honning, og blander alt sammen. Blir veldig godt 👌🏻

Anonymkode: dd725...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lager de på samme måte som jeg gjør på jobb; bruker gulrøtter, fennikel, sellerirot, pastinakk og beter, litt olje, maldonsalt, pepper, timian og hvitløk. Avslutter med en god dæsj honning, og blander alt sammen. Blir veldig godt 👌🏻

Anonymkode: dd725...7aa

På jobb bruker vi dampfunksjon på 160 grader i ca et kvarter, men hjemme har jeg ikke samme muligheten. Da steker jeg de på rundt 200 grader til jeg føler de er ferdige. Aldri tatt tiden 😅

Anonymkode: dd725...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På jobb bruker vi dampfunksjon på 160 grader i ca et kvarter, men hjemme har jeg ikke samme muligheten. Da steker jeg de på rundt 200 grader til jeg føler de er ferdige. Aldri tatt tiden 😅

Anonymkode: dd725...7aa

Takk, det høres ut som en god blanding. Honning og timian og hvitløk, namnam.

ts

Anonymkode: 10763...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker  som oftest potet, søtpotet, kålrot og gulerøtter vendt i litt rapsolje og flaksalt strødd over. 200-225 grader i  ca 30 minutter. Det er den som er helt basic og passer til det meste av kjøtt og fisk.

For "grillmat" slenger jeg oppi sjalottløk/løk, paprika og det jeg måtte ha i skapet. Av krydder bruker jeg da hvitløkspulver og peppermix. (Peppermixen inneholder salt, så da salter vi etter behov når vi har forsynt oss for at det ikke skal bli for mye)

Jeg synes "jo enklere, jo bedre", så for meg fungerer dette som en rask måte å få ordnet tilbehør til maten på. 

For helt ferske kokker; det er viktig at bitene er tilpasset hverandre slik at alt blir ferdig samtidig. Søtpotet har for eksempel kortere steketid enn vanlig potet, så der kan bitene/stavene være litt tykkere enn potetbitene. Sjalottløk kan godt stekes hele, men løken kan med fordel deles i 2-4. 

Anonymkode: 69c0f...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lager de på samme måte som jeg gjør på jobb; bruker gulrøtter, fennikel, sellerirot, pastinakk og beter, litt olje, maldonsalt, pepper, timian og hvitløk. Avslutter med en god dæsj honning, og blander alt sammen. Blir veldig godt 👌🏻

Anonymkode: dd725...7aa

I tillegg synes jeg det er godt med balsamico. Gjerne en litt lagret utgave.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger de grønnsakene jeg har, i passe store biter, i en form med olje og salt, kanskje litt timian eller oregano, og steker på 200 grader i en drøy halvtime eller noe slikt? Steketid kommer an på størrelse på bitene. 

Beter smaker godt sammen med noe syrlig, f.eks balsamico, og blir enda bedre med chevre og honningristede valnøtter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (24 minutter siden):

I tillegg synes jeg det er godt med balsamico. Gjerne en litt lagret utgave.

Jeg bruker alltid en miks av enten flytende honning eller lønnesirup, og noe syrlig. Balsamico er bra, sherryeddik, granateplesirup (hvis man lager mat der det passer inn), eplesidereddik, og ikke minst hvit balsamico - en klar favoritt hos meg for øyeblikket.

Jeg tilsetter den sursøte miksen når grønnsakene er omtrent ferdigstekte, slik at honningen ikke brennes underveis, og rører godt rundt, slik at grønnsakene dekkes godt og man får mer som en glasering tilslutt.

Ellers bruker jeg ofte varmluft i starten når jeg ovnsbaker grønnsaker - de brunes fortere når litt mer væske fordamper.

Anonymkode: 24c7a...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe glad i honning, så bruker oftest ikke noe søtt til. Har laget med agavenektar eller lønnesirup, og det er fantastisk sammen med spesielt gulrot, flaskegresskar, og/eller søtpotet 😋

Jeg pleier også bare å ta det jeg har, og er særlig glad i rosmarin når jeg bruker poteter og beter, så bruker ofte det. Bruker rikelig med enten tørket eller frisk. Grovt salt og nykvernet pepper. Kan gjerne lage uten olje, men om det er med er det en god olivenolje i forsiktige mengder. Vi er ikke noe glad i veldig fettete mat. Balsamicoeddik er en god erstatning for olje her i huset, så hender vi drysser det over, om det passer med resten av smakene. 

180-200 grader i opp rundt en time. Kommer an på størrelsen på bitene, og hva det er selvsagt, men jeg synes det tar litt tid. Ofte opp mot en time om det er litt. Kutter smått noen ganger for å få det til å gå raskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lager de på samme måte som jeg gjør på jobb; bruker gulrøtter, fennikel, sellerirot, pastinakk og beter, litt olje, maldonsalt, pepper, timian og hvitløk. Avslutter med en god dæsj honning, og blander alt sammen. Blir veldig godt 👌🏻

Anonymkode: dd725...7aa

Betene jeg har kjøpt ser rene og fine ut, men de skal vel skrelles (som gulrøttene) før man putter de i ovnen? Må bare spørre, for jeg skreller aldri poteter. Spises med skallet på. Men beter og skallet deres er vel tjukt og "seigt" og ikke spiselig?

ts

Anonymkode: 10763...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betene jeg har kjøpt ser rene og fine ut, men de skal vel skrelles (som gulrøttene) før man putter de i ovnen? Må bare spørre, for jeg skreller aldri poteter. Spises med skallet på. Men beter og skallet deres er vel tjukt og "seigt" og ikke spiselig?

ts

Anonymkode: 10763...e0f

De skrelles ja 👍🏻

Anonymkode: dd725...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...