AnonymBruker Skrevet 19. september 2024 #1 Del Skrevet 19. september 2024 Jeg vil investere et par tusen i kryptovaluta. Drevet med aksjer og råvarer i flere år, men ønsker å utvide horisonten min. Hvor burde jeg kjøpe kryptovaluta i Norge og hvilke guider burde jeg se/ikke se? Ønsker å kjøre det trygt og enkelt i starten. Anonymkode: 8a31b...984 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2024 #2 Del Skrevet 19. september 2024 Enkelt: En av de norske tilbyderne, for eksempel Firi. Trygt: Oppbevar kryptoen i en cold wallet, ikke på en kryptobørs. Not your keys, not your coins. Selv bruker jeg nå bare Coinbase, har en Ledger for oppbevaring av det meste, og bruker Kryptosekken for å holde orden på skatten. Anonymkode: 24cfa...68e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2024 #3 Del Skrevet 19. september 2024 Ingenting er helt trygt, men blackrock spot BTC etf er nok tryggere (og enklere, bare logg inn i nettbanken din, med valutakonto, og kjøp - obs må trolig rapportere i skattemeldingen selv eierskapet i ETFen) enn self custody, og årsaken til det er at mange ender opp med å rote vekk nøklene sine eller begå andre tabber som setter pengene i fare ved self custody. Anonymkode: 4b518...5c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 19. september 2024 #4 Del Skrevet 19. september 2024 Coinbase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2024 #5 Del Skrevet 19. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enkelt: En av de norske tilbyderne, for eksempel Firi. Trygt: Oppbevar kryptoen i en cold wallet, ikke på en kryptobørs. Not your keys, not your coins. Selv bruker jeg nå bare Coinbase, har en Ledger for oppbevaring av det meste, og bruker Kryptosekken for å holde orden på skatten. Anonymkode: 24cfa...68e En ting til angående trygt. I gamle dager ranet folk bankene "hele tiden", fordi der lå penger lett tilgjengelig fysiskt Men nå er det angivelig trygt å være sin egen bank og ha alle pengene lett tilgjengelig med et tastatrykk UTEN noen angreknapp. Om dette fortsetter og folk "self custody-er" egne penger vil bankran bli vanlig igjen, bli at de kommer hjem til folk og raner dem for krypto pengene. Tilbake til fortiden med andre ord Så kan du si til raneren nei jeg husket ikke passordet eller noe, også tar de 1 etter 1 finger frem til du "husker" det, eller hvis du faktisk ikke husker så beholder du pengene, men mangler fingrene (evt andre ting) da, personlig klarer jeg ikke helt å se hvor denne tryggheten kommer fra, virker være mer "paranoiditet/hat" ovenfor "staten", som er årsaken til disse greiene Fordelen med self custody er ikke at det er tryggere, det er at staten ikke kan tvangsinnkreve pengene direkte, så er en f.eks kriminell, er dette "supert". Men husk, at noe er supert for kriminelle, betyr bare at ofre for kriminalitet f.eks vil få mindre penger tilbake fra gjerningsmennene/kriminelle. Samfunnet taper, de kriminelle vinner, dette er bla.a hvorfor staten ikke er veldig glad i disse greiene, og hvorfor det er meget merkverdig hvordan folk pusher disse greiene. Minner om libertarianer fantasier, hvor alt blir bra bare staten mister makten sin, "mine penger", men de har prøvd det bla.a i Somalia, og, beklager å si det men somalierne de opplever ikke det som berikende og flott som visse folk virker tro, de drar til Norge.... Dra til Grøland og spør dem neste gang du er i Oslo, spør dem hvor flott dine fantasier er i praksis, hvordan er det når staten mister makten ? Blir alt supert? (altså, du burde forstå dette uten å spørre, men hvis ikke spør) Lykke til. Anonymkode: 4b518...5c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2024 #6 Del Skrevet 19. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En ting til angående trygt. I gamle dager ranet folk bankene "hele tiden", fordi der lå penger lett tilgjengelig fysiskt Men nå er det angivelig trygt å være sin egen bank og ha alle pengene lett tilgjengelig med et tastatrykk UTEN noen angreknapp. Om dette fortsetter og folk "self custody-er" egne penger vil bankran bli vanlig igjen, bli at de kommer hjem til folk og raner dem for krypto pengene. Tilbake til fortiden med andre ord Så kan du si til raneren nei jeg husket ikke passordet eller noe, også tar de 1 etter 1 finger frem til du "husker" det, eller hvis du faktisk ikke husker så beholder du pengene, men mangler fingrene (evt andre ting) da, personlig klarer jeg ikke helt å se hvor denne tryggheten kommer fra, virker være mer "paranoiditet/hat" ovenfor "staten", som er årsaken til disse greiene Fordelen med self custody er ikke at det er tryggere, det er at staten ikke kan tvangsinnkreve pengene direkte, så er en f.eks kriminell, er dette "supert". Men husk, at noe er supert for kriminelle, betyr bare at ofre for kriminalitet f.eks vil få mindre penger tilbake fra gjerningsmennene/kriminelle. Samfunnet taper, de kriminelle vinner, dette er bla.a hvorfor staten ikke er veldig glad i disse greiene, og hvorfor det er meget merkverdig hvordan folk pusher disse greiene. Minner om libertarianer fantasier, hvor alt blir bra bare staten mister makten sin, "mine penger", men de har prøvd det bla.a i Somalia, og, beklager å si det men somalierne de opplever ikke det som berikende og flott som visse folk virker tro, de drar til Norge.... Dra til Grøland og spør dem neste gang du er i Oslo, spør dem hvor flott dine fantasier er i praksis, hvordan er det når staten mister makten ? Blir alt supert? (altså, du burde forstå dette uten å spørre, men hvis ikke spør) Lykke til. Anonymkode: 4b518...5c5 Det er et godt poeng. Hadde jeg hatt 200 mill i bitcoin, så hadde jeg nok gjort andre valg. Men det har jeg ikke. Anonymkode: 24cfa...68e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå