Gå til innhold

Barnebursdag 1. klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan feiret dere bursdag med klassen når barnet deres gikk i 1. klasse? Sønnen vår startet på skolen i høst og er den første som har bursdag nå i klassen. Da han gikk i barnehagen feiret vi hjemme, men da var de bare 4 barn. Nå er det 14 gutter i klassen så jeg kan se for meg at det blir litt fullt her hjemme. Vi bor i rekkehus og har en liten hageflekk, så det er ikke veldig stor plass her hjemme. Er det noen som har noen gode tips til en vellykket bursdagsfeiring for en 1. klassing? 

Anonymkode: d3723...5a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke inviter flere enn dere har plass til. Pølser/pizza etc og lek er vel alt som skal til. 

Om dere vil invitere alle, så går det jo ann å ha utebursdag.. 

Anonymkode: f2401...83b

Skrevet

Her jeg bor kan en leie bydelshus eller gymsal gratis til barneselskap. Finnes det slike ordninger hvor du bor? 

Anonymkode: cbfb4...aa8

Skrevet

Vi må invitere alle i klassen. Og det er bare en klasse, så det vil si at 39 må inviteres.

Vi gikk sammen med andre barn som hadde bursdag i juli, august og september (10 barn til sammen). Lånte SFO og hadde stor bursdagsfest der med pølsebod mm. Foreldrene kjøpte gave til bursdagsbarna, gjestene hadde med tegning/ kort. 

Anonymkode: 78d5d...240

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere ikke hatt noe foreldremøte hvor slikt har vært diskutert? Kan du evt ta initiativ til å diskutere det om klassen har en facebook/spond-gruppe e.l.?

Her får man låne lokaler gratis på skolen om man inviterer hele klassen, eller alle av ett kjønn. 

Det er også vanlig å slå sammen feiringer om det er flere som har bursdag som omtrent på samme tid.

I vår førsteklasse er det 28 elever, og 15 gutter, og det har vært ihvertfall fire bursdager allerede, som jeg vet om. Og de har alle vært med flere barn som har slått sammen, og på skolens lokaler. 

I barnehagen var det også flere som slo sammen, og hadde utebursdag, lekeland-bursdag (noe som er oppfordret til å la være med her på skolen, pga det er dritdyrt og kan gjøre det kjipt for de som ikke har råd til å være med). 

Anonymkode: aad9f...c03

Skrevet

Låne gymsalen på skolen? Eller noe annet egnet sted?

Utebursdag? Vi har fyrt opp et bål i skogen bak oss, latt alle få grille pølser og marshmallows (yret litt den dagen, men det gikk fint uansett. 1.klassinger har som regel regntøy). Guttene fikk leke gjemsel i skogen og det var veldig god stemning. 

Her har vi alltid feiret sammen med de som har bursdag omtrent samtidig (mange voksne som kan hjelpe til/dele utgifter med).

Anonymkode: 6bf27...962

Skrevet

Vi slo sammen bursdager fra førsteklasse. To og to mnd som gikk isammen feks januar og februar osv. 

Det er ingen av det kjønnet som mitt barn er som har feiret bursdagen sin hjemme de 6 årene de har gått på skole. 

Anonymkode: ab26e...1ef

Skrevet

Vi har 3 barn, så det har blitt en del bursdager, og vi feirer bursdag hjemme hos oss, inviterer alle på avdelingen de når barna fyller 4 og 5, og alle i klassa fra førsteklasse av. 

I år har vi invitert 14 barn til førsteklassingens bursdag (ikke så store klasser her), og 9 har sagt at de kommer. Litt frafall må man jo regne med.

Vi serverer pizza, taco eller wienerpølser (etter bursdagsbarnets ønske) og deretter 2-3 desserter (kaker, gelé) og en aktivitet (skattejakt, fiskedam, piñata). Ellers frilek. Virker som om alle barna synes det er stor stas.

Det er mange i klassa som velger lekeland eller å leie gymsal istedenfor å invitere hjem, det synes jeg egentlig er litt trist, spesielt når de begrunner det med "vi har så dårlig plass" (enda de har enebolig) eller "vi har det så stygt/skulle ha pusset opp/flaut å vise frem hjemmet/orker ikke å vaske og styre". Vi har garantert styggere hus enn alle sammen, for interiør interesserer meg midt i baken.

Anonymkode: a4366...456

• Liker 1
Skrevet

Kanskje skolen kan stille med arealer dere kan låne? Her kan man låne klasserom og fellesrom gratis mens gymsalen (som er en flerbrukshall) kan leies for en liten sum. 
vi var først ute i vår førsteklasse med bursdag i år. Vi feiret hjemme med guttene og serverte brownies, gelé og pølser. Det varte i to timer og vi hadde fiskedam med godtepose rett før det var ferdig. Jeg er veldig forkjemper for å ikke hype bursdagsfeiringen. Jeg er nok litt anti-instavennlig der og mer «få tilbake 90 tallet» type vinkling😂

Anonymkode: c0eaf...bc0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn, så det er ikke sikkert mine tips eller erfaringer er helt relevante. Men jeg har mange minner. Jeg elsket å feire bursdagen da jeg var yngre, og fra 1.klasse og videre oppover inviterte jeg som hovedregel alle jentene i klassen, det var 5 jenter utenom meg, og så hadde jeg gjerne med de jentene jeg var venn med fra trinnet over og under. Alle som kom hadde med gaver, og det var aldri snakk om hvordan man skulle løse dette, ingen fastsatt sum etter ønske fra foreldrene eller skolen, og det var heller aldri snakk om at man måtte invitere hele klassen. Jeg er født på 90-tallet, så det var nok ikke slik det er i dag. For meg ville det vært veldig unaturlig å invitere guttene også, kanskje med unntak av et par stykker, og jeg opplevde å bli mobbet av flere av dem. Jeg syns jo det er litt trist hvis det er sånn at man må invitere hele klassen hvis man absolutt ikke har lyst. Det ville fort endt med ingen bursdag hvis dette var meg i dag og jeg måtte invitert hele den guttegjengen også😅😔

Har kjent litt på dette med ekskludering og hvor vondt det føles å ikke bli invitert av de du tenker er vennene dine. Jeg tenker at enten må man invitere alle eller kun noen få og ikke la det stå igjen 1 eller 2 som ikke får være med. Men det er min mening. Jeg har bursdag tidlig på året, og har alltid invitert alle.  Da jeg selv  opplevde å ikke bli invitert av noen av de jeg inviterte fra klassen, var det enklere å la være å ha med de som unnlot meg. Da ble det plass til andre som det føltes mer naturlig å ha med, og nye venner som kom til underveis. ❤️ Jeg hadde venner på tvers av alder og på ulike skoler. 

Alltid vært glad i å pynte og ordne, planlegge bursdagsleker og meny (mat, kaker, godteri, snacks og brus). Bursdagen ble holdt hjemme i et hus med ganske dårlig plass, men jeg har aldri ønsket å ha bursdagen feks i gymsal eller annet leid lokale. Men, man må gjøre det man selv synes er best og ønsker. ☺️

Endret av caroline.s
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan feiret dere bursdag med klassen når barnet deres gikk i 1. klasse? Sønnen vår startet på skolen i høst og er den første som har bursdag nå i klassen. Da han gikk i barnehagen feiret vi hjemme, men da var de bare 4 barn. Nå er det 14 gutter i klassen så jeg kan se for meg at det blir litt fullt her hjemme. Vi bor i rekkehus og har en liten hageflekk, så det er ikke veldig stor plass her hjemme. Er det noen som har noen gode tips til en vellykket bursdagsfeiring for en 1. klassing? 

Anonymkode: d3723...5a2

Må ikke be hele klassen, her ba vi kun de nærmeste vennene hans, 3 nabobarn og 3 kamerater fra barnehagen og 3 i klassen ,det funket flott for oss. nå går de i 6 klasse og han skal be de samme 9 i bursdagen i november igjen

Anonymkode: 89b46...669

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så noen forslag: Planlegg noen morsomme bursdagsleker eller aktiviteter, og eventuelt rom for litt frilek hvis det blir tid. Kan ofte være greit å ha planlagt et opplegg med litt regi og heller kutte det ut hvis du ser at barna har det gøy uten! Bursdager går ofte overraskende fort, I 1.klasse varte vel min bursdag i 1, 5 time☺️ Dette kan man jo justere og endre på etter hva man selv tror og finner ut at funker best. Pizza eller pølser i brød til mat (eller noe annet barnet ditt liker), kake eller is? Det funker alltid. Noe snacks?  Selv husker jeg mammas hjemmelagde pizza og sjokoladekake, snacks (potetskruer eller popcorn, saltstenger, salt potetgull) og gelè med vaniljesaus som noen slagere, samt å fiske etter godteri eller lete etter godteriposer i leken «Tampen brenner». Jeg lagde også bordkort til alle gjestene, men vi hadde lite hus, så jeg hadde ikke plass til så veldig mange gjester. Temabursdag med utkledning eller pysjamasfest? Kanskje med «kino» med en morsom film og popcorn? Eller utebursdag med tur i skogen, med bål og pølsegrilling, med f.eks marsmallows? Ta med kake ut? Lage pølsebod/kiosk og servere pølser i brød eller lompe og saft eller brus? Kanskje "selge" sjokoladekake/annen kake der også? Pappa var pølsebu-mann ett år, det er et fint minne. Har barnet ditt noen spesielle interesser eller ønsker? Det er mye man kan gjøre og det trenger ikke være så avansert. Jeg husker for øvrig at min brors guttebursdager var mye mer høylytte og energiske enn mine jentebursdager, så mamma måtte ha et konkret opplegg for at det ikke skulle bli totalt kaos, og bursdagene varte litt kortere enn mine;)

caroline.s skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke barn, så det er ikke sikkert mine tips eller erfaringer er helt relevante. Men jeg har mange minner. Jeg elsket å feire bursdagen da jeg var yngre, og fra 1.klasse og videre oppover inviterte jeg som hovedregel alle jentene i klassen, og så hadde jeg gjerne med de jentene jeg var venn med fra trinnet over og under. Alle som kom hadde med gaver, og det var aldri snakk om hvordan man skulle løse dette, ingen fastsatt sum etter ønske fra foreldrene eller skolen, og det var heller aldri snakk om at man måtte invitere hele klassen. Jeg er født på 90-tallet, så det var nok ikke slik det er i dag. For meg ville det vært veldig unaturlig å invitere guttene også, kanskje med unntak av et par stykker, og jeg opplevde å bli mobbet av flere av dem. Jeg syns jo det er litt trist hvis det er sånn at man må invitere hele klassen hvis man absolutt ikke har lyst. Det ville fort endt med ingen bursdag hvis dette var meg i dag og jeg måtte invitert hele den guttegjengen også😅😔

Har kjent litt på dette med ekskludering og hvor vondt det føles å ikke bli invitert av de du tenker er vennene dine. Jeg tenker at enten må man invitere alle eller kun noen få og ikke la det stå igjen 1 eller 2 som ikke får være med. Men det er min mening. Jeg har bursdag tidlig på året, og har alltid invitert alle jentene. Da jeg selv  opplevde å ikke bli invitert av noen av de jeg inviterte fra klassen, var det enklere å la være å ha med de som unnlot meg. Da ble det plass til andre som det føltes mer naturlig å ha med, og nye venner som kom til underveis. ❤️ Jeg hadde venner på tvers av alder og på ulike skoler. 

Alltid vært glad i å pynte og ordne, planlegge bursdagsleker og meny (mat, kaker, godteri, snacks og brus). Bursdagen ble holdt hjemme i et hus med ganske dårlig plass, men jeg har aldri ønsket å ha bursdagen feks i gymsal eller annet leid lokale. Men, man må gjøre det man selv synes er best og ønsker. ☺️

Endret av caroline.s
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke inviter flere enn dere har plass til. Pølser/pizza etc og lek er vel alt som skal til. 

Om dere vil invitere alle, så går det jo ann å ha utebursdag.. 

Anonymkode: f2401...83b

Man skal jo helst invitere alle guttene da, skal vel ikke begynne å ekskludere barn allerede i 1.klasse!

Anonymkode: 729c8...aaf

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man skal jo helst invitere alle guttene da, skal vel ikke begynne å ekskludere barn allerede i 1.klasse!

Anonymkode: 729c8...aaf

det bestemmer man selv, skolen har ikke noe med fritiden og gjøre,men selvsagt hvis det er 15 i klassen kan man be 3 for eksempel da blir det 11 som ikke kommer

Anonymkode: 89b46...669

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...