Gå til innhold

Snus og alkohol før man vet at man er gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, funnet ut at jeg er gravid ca uke 5. Har vært på byen og drukket alkohol lørdag som var og fredag for to to uker siden. Snuser fast nesten en boks om dagen. Sluttet å snuse med en gang jeg fant ut jeg var gravid. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har samboer, jobb, hus osv. Tenker at siden jeg både har snust og drukket alkohol frem til uke 5 så må jeg ta abort da det er stor sannsynlighet for at fosteret har tatt skade? 

Anonymkode: 6d212...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, funnet ut at jeg er gravid ca uke 5. Har vært på byen og drukket alkohol lørdag som var og fredag for to to uker siden. Snuser fast nesten en boks om dagen. Sluttet å snuse med en gang jeg fant ut jeg var gravid. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har samboer, jobb, hus osv. Tenker at siden jeg både har snust og drukket alkohol frem til uke 5 så må jeg ta abort da det er stor sannsynlighet for at fosteret har tatt skade? 

Anonymkode: 6d212...bd6

Tenker at dette går fint? Det er mange som har gjort det før deg. :) Nå er du jo klar over at du er gravid og tar grep så det er jo bra. Hvis du er veldig redd / engstelig så ville jeg tatt en tur til legen for en prat om det. Ingen kan si om fosteret har tatt skade eller ikke. 5 uker er ganske tidlig. :) Uansett så tror jeg en prat med legen er bra for deg. Kanskje du blir beroliget av det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lever helt normalt frem til en positiv graviditetstest. Kroppen tar ofte ansvar selv ifht skade på fosteret.

Anonymkode: 776e3...375

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke å ta abort. Fosteret begynner ikke å ta næring fra morkaken før ca. nå. Før det har den livnært seg på plommesekken.

Jeg fant ikke ut at jeg var gravid før uke 12. Jeg bruker å miste mens og trodde jeg hadde bivirkninger av en ny medisin, det var utenkelig at jeg var gravid. Jeg snuste hele denne tiden, og helsepersonell var ikke bekymret. Jeg kjenner også ei som valgte å snuse hele svangerskapet og det skjedde ingenting med barnet (ja jeg prøvde å få henne til å slutte).

Men anekdoter vil kanskje ikke hjelpe på bekymringene dine, så jeg anbefaler deg å snakke med legen om det :)

Anonymkode: fc7b2...3eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fosteret er ikke koblet på deg så tidlig.

Symptomene mange opplever på graviditet skjer jo nettopp når barnet kobler seg på navlestrengen og får næring via deg. Det er kroppen som sier ifra.

Iom. at vi regner «på vei» siden siste mens, så er du ved 5 uker på vei 3 uker siden eggløsning og befruktning. Det er knapt mulig å avdekke en graviditet med sikkerhet tidligere enn 4 uker «på vei». Så ro ned.

Anonymkode: 0c422...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sannsynlig går nok dette bra, med de episodene og ikke noe utstrakt alkoholbruk. Legen min snakket med meg om det i første trimester (med oss var det dog superplanlagt så jeg drakk selvsagt ikke), at det er relativt vanlig med kvinner som har vært på byen noen runder og drukket alkohol før de fant ut at de ble gravid, og det går jo fint det. 

Jeg tenker at du kan bestille deg time til legen din og snakke om bekymringen, men tenker ikke at du trenger å ta abort grunnet dette. Hadde vært noe helt annet hvis du brukte medisiner for eksempel med høy risiko for fosterskade.

Anonymkode: 937bf...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snuste også og drakk alkohol frem til jeg fant ut at jeg var gravid i uke 5. Gikk helt fint 🙂 Tar litt tid før fosteret er "koblet på". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Det viktige er hva du gjør nå videre fra du vet du er gravid. 

Maaaaange vet ikke de er gravid så tidlig og både drikker og røyker etc.. Det går helt fint 

Anonymkode: 1a029...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, funnet ut at jeg er gravid ca uke 5. Har vært på byen og drukket alkohol lørdag som var og fredag for to to uker siden. Snuser fast nesten en boks om dagen. Sluttet å snuse med en gang jeg fant ut jeg var gravid. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Har samboer, jobb, hus osv. Tenker at siden jeg både har snust og drukket alkohol frem til uke 5 så må jeg ta abort da det er stor sannsynlighet for at fosteret har tatt skade? 

Anonymkode: 6d212...bd6

Fant ut at jeg var gravid i uke 6, hadde levd på snus og energidrikk. Det her var midt i 60% jobb og eksamenstid. Jeg gikk på prevensjon, hadde hatt ustabile sykluser så koblet ikke at jeg kunne være gravid, selv om jeg har vært gravid før. 

Jeg vet ikke om det har sammenheng med baby født med hjertefeil.. 

Anonymkode: 96264...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk alkohol før jeg visste at jeg var gravid - i to svangerskap. Disse barna er voksne nå og helt normale. Dette går bra. Forutsatt at du sluttet da du fant ut av svangerskapet.

Anonymkode: 7eaaa...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei i klassen fant ut straks etter russetiden at hun var 12 uker på vei. Det var i Mo i Rana, så russefeiring var ganske alkoholholdig. Har gått fint med det barnet 😊

Anonymkode: 4991b...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...