Hu i Svingen Skrevet 22. februar 2006 #1 Skrevet 22. februar 2006 Jeg har altså kjøpt meg en Ficus Benjamina Natasja. På IKEA faktisk. Søkte på nettet og fant ut at det er en tropisk busk som trives med både mye og lite lys, men at den får færre blader i skygge. Greit nok det. Det jeg lurer på: Denne har jeg plassert på badet (hvor den tar seg svært bra ut så langt). Det er relativt varmt der inne, og det er et lite nordvendt vindu som den står under (har ikke vinduskarm), altså får den ikke all verdens naturlig lys. Jeg pleier å ha lyset på døgnet rundt (4 lamper), men lurer veldig på om planten vil trives under slike forhold? Bør jeg slukke lyset om natten? Kan det være for varmt? Jeg spør nå, sånn at jeg slipper å vente på at den bare dør - den er jo så fin, og jeg vil at den skal ha det bra.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 22. februar 2006 #2 Skrevet 22. februar 2006 Gratulerer med fin plante Generelt er lampelys i feil ende av skalaen - det avgir for mye rødt lys i forhold til naturlig lys og plantelys. Hvis du ser på vekstlysrør (som ofte brukes i akvarielamper for at akvarieplantene skal trives) så ser du at det er veldig blått. Dette er spesiallys, og må ikke forveksles med hvite lysrør (som lyser veldig hvitt, altså). Varmen kan bli et problem, men siden det er så fuktig luft på badet, så skal nok akkurat den biten gå greit. Blir det brune og tørre blader på ficusen din, så kommer det sannsynligvis av varmen. Du må nok bare prøve en stund og se om den trives. Ideelt sett bør den ha noe mer lys enn det den vil få fra et lite, nordvendt vindu. Om du skrur av lyset spiller ingen rolle Har du spotter i taket, forresten? Rett under spotter blir det veldig varmt, så hvis du har planten stående høyt og rett under en spot, så kan den bli svidd. Lykke til
Hu i Svingen Skrevet 22. februar 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2006 Takk for raskt og utfyllende svar. Nei, jeg har ikke spoter, men to vanlige pærer på hhv. 40 og 60 W, og to halogenlamper (de små pærene, 1 m over planten) på 10 W hver. Tror ikke de sistnevnte avgir så veldig mye varme på en meters avstand? Skal følge med på tempen der inne, og kanskje dempe den littegrann. Har du peiling på hvor varmt den tåler å ha det? Trodde kanskje noen planter (eller alle?) trenger mørke i løpet av døgnet, men da er det jo greit å få avklart det. Takker og bukker! :-D
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #4 Skrevet 22. februar 2006 Jeg tror den vil ta mer skade av for lite lys enn av å stå lyst hele døgnet, sor å si det litt enkelt. Ficus Benjamina kaster fort bladene når det blir for mørkt og tørt. Høy luftfuktighet hjelper! Hvis den begynner å skrante bør du prøve å bytte ut lyspærene med sparepærer. Vanlige sparepærer altså, ikke lysrør. De gir tilnærmet samme lystemperatur som dagslys, og er dermed mye bedre for plantene enn vanlige pærer og lysrør. [Veksthuslys har du ikke lyst til å ha på badet. det kan jeg garantere.) Ficus benjamina er en tropisk plante i utgangspunktet, så den tåler relativt høy temperatur, men da trenger den også mer lys og vann. Prøv å unngå at det blir mer enn ca 25 grader over tid, særlig dersom den får lite lys.
Hu i Svingen Skrevet 22. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2006 Hvis den begynner å skrante bør du prøve å bytte ut lyspærene med sparepærer. Vanlige sparepærer altså, ikke lysrør. De gir tilnærmet samme lystemperatur som dagslys, og er dermed mye bedre for plantene enn vanlige pærer og lysrør. ← Ja, det hørte jeg faktisk her om dagen, takk for tipset! Regner med at den ikke protesterer mot en dusj heller? *løper ut på badet for å måle temperaturen*
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #6 Skrevet 22. februar 2006 Følg med på planta. Den sier fort nok ifra hvordan den vil ha det!
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #7 Skrevet 22. februar 2006 Og dusj elsker den. Den er ikke slett så glad i såpe, riktignok, men vann elsker den.
Hu i Svingen Skrevet 22. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 22. februar 2006 Ja, helt sikkert. Den har sluppet totalt ti blader på en uke nå, og det er vel ikke så galt tror jeg... Og den har blitt grønnere. Ikke mørkere eller lysere, men grønnere. Eller så ser jeg syner. *trøtt*
Hu i Svingen Skrevet 22. februar 2006 Forfatter #10 Skrevet 22. februar 2006 Tar deg på ordet. Kul avatar forresten.
Leo Skrevet 22. februar 2006 #12 Skrevet 22. februar 2006 Viser ficusen seg å være en hardhaus og føle eslet for større oppgaver enn å bo på badet hos Hu i Svingen, kan den jo stille til valg i USA! Tenkte på Michael Moore da jeg så overskriften....
Leo Skrevet 22. februar 2006 #14 Skrevet 22. februar 2006 Du skal ikke se bort fra at Hu i Svingen klarer å oppdra en ficus som er bedre egnet til oppgaven enn han du sikter til Total avsporing...
Leo Skrevet 22. februar 2006 #17 Skrevet 22. februar 2006 (endret) Husk å snakke mye med den og få Donnie til å spille litt musikk for den, så skal du se at det blir folk av den også! Navnet må jo nødvendigvis bli Ficus Benjamina Natasja Svingen! Endret 22. februar 2006 av Leo
Leo Skrevet 22. februar 2006 #18 Skrevet 22. februar 2006 ... Og plutselig så jeg at det navnet godt kunne ha figurert på listen over døpte i Frogner menighetsblad... (Eneste moroa jeg noengang fikk ut av det menighetsbladet var å lese alle de sinnsyke navnekombinasjonene som dukket opp der ).
Hu i Svingen Skrevet 22. februar 2006 Forfatter #19 Skrevet 22. februar 2006 Knegg! Ruller (nesten) på gulvet og ler ræva av meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå