Gå til innhold

Er så negativt med mennsker som mener man skal tenke positivt..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dessverre frontes dette i arbeidslivet mye, at man skal være positiv. Ellers så er man negativ...så enkle er mennesker, enten eller.

For mange er ikke livet positivt, vi er jo slaver fra vi fødes til døden inntreffer. En slave et samfunn som styres av et liten gruppe mennesker.

Å tenke positivt, bokstavelig talt går jo ikke det ann. Men holdningen din, hvordan man lever kan man styre godt. Jeg er et menneske som tar ting løpende i livet, sekund for sekund....løser dette løpende :) Har ikke behov for å ha noen negativ eller positiv merkelapp. Men merker meg at de som fronter positivitet ofte er veldig negative.

Anonymkode: 20403...a52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er noe som heter toxic positivity, only good vibes gjengen, de som ikke klarer å handtere helt vanlig hverdag med opp og nedturer, saklig konstruktiv kritikk, kritiske spørsmål av noe slag, spørsmål om sin rolle i ting som går galt, smerte, sorg, generellt alt som ikke er glitter, sommerfugler og stjernestøv. 

Anonymkode: 99722...23c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke behov for å ha noen negativ eller positiv merkelapp. Men merker meg at de som fronter positivitet ofte er veldig negative.

Anonymkode: 20403...a52

Du har ikke behov for + - merkelapp men du selv setter merkelapp på andre?  

 

Anonymkode: 6e005...21f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er noe som heter toxic positivity, only good vibes gjengen, de som ikke klarer å handtere helt vanlig hverdag med opp og nedturer, saklig konstruktiv kritikk, kritiske spørsmål av noe slag, spørsmål om sin rolle i ting som går galt, smerte, sorg, generellt alt som ikke er glitter, sommerfugler og stjernestøv. 

Anonymkode: 99722...23c

Da er man mer inn på diverse spektrum. Folk flest tåler saklig kritikk osv. Det her er bare dumt.

"Glitter, sommerfugler og stjernestøv" Klemz ❤️❤️❤️😘

Anonymkode: 6e005...21f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er noe som heter toxic positivity, only good vibes gjengen, de som ikke klarer å handtere helt vanlig hverdag med opp og nedturer, saklig konstruktiv kritikk, kritiske spørsmål av noe slag, spørsmål om sin rolle i ting som går galt, smerte, sorg, generellt alt som ikke er glitter, sommerfugler og stjernestøv. 

Anonymkode: 99722...23c

Dette. Det er noe psykopatisk over mennesker som KUN opplever glede og eufori hele tiden. Jeg tror flere bruker dette som forsvarsstrategi grunnet manglende mekanisme for å takle livets utfordringer. Klarer man å overbevise seg selv om at alt er tipp topp hele tiden, så fortrenger man alt det negative. Så kommer alt seilende opp i en stor klump med tiden, og da sier det pang.

For eksempel, når en dame jeg ikke har sett før, valser inn kvitrende: "sååååå godt å se deg!" og gir uoppfordret klem. Jeg har aldri sett dama før, men hun vet hvem jeg er siden vi skal ha felles møte. Hva skjedde med et smil, "hei" og et håndtrykk, liksom?

Anonymkode: 4dd31...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dessverre frontes dette i arbeidslivet mye, at man skal være positiv. Ellers så er man negativ...så enkle er mennesker, enten eller.

For mange er ikke livet positivt, vi er jo slaver fra vi fødes til døden inntreffer. En slave et samfunn som styres av et liten gruppe mennesker.

Å tenke positivt, bokstavelig talt går jo ikke det ann. Men holdningen din, hvordan man lever kan man styre godt. Jeg er et menneske som tar ting løpende i livet, sekund for sekund....løser dette løpende :) Har ikke behov for å ha noen negativ eller positiv merkelapp. Men merker meg at de som fronter positivitet ofte er veldig negative.

Anonymkode: 20403...a52

Er veldig enig. Har en i min daglige omgangskrets som har en noe høyere posisjon med en del makt over andre, en moralens vokter i ordets rette forstand. Kommer alltid smilende og oooser selvsikkerhet. Alt er sååååå fantastisk, men alltid med en bismak, for hun kan ikke fordra negative mennesker, og hun liker ikke de som snakker om sykdom. Hun liker ikke de som klager. Hun takler ikke at så mange er slitne. Hun liker ikke at barn i dag har det så fritt, men savner disiplinen. Hun har også fordommer mot de med totoveringer og lurer på hvordan folk kan finne kjærligheten med de fra andre kulturer.

Hun er ekstremt forsomsfull og har allikevel kommet dit hun er. I sin navlebeskuende boble forteller hun hvordan andre på «bruket» skal oppføre seg. 

Anonymkode: da409...924

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke behov for + - merkelapp men du selv setter merkelapp på andre?  

 

Anonymkode: 6e005...21f

Ja, de fleste ønsker å leve etter merkelapper. Hvorfor kan jeg ikke det?

Anonymkode: 20403...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er veldig enig. Har en i min daglige omgangskrets som har en noe høyere posisjon med en del makt over andre, en moralens vokter i ordets rette forstand. Kommer alltid smilende og oooser selvsikkerhet. Alt er sååååå fantastisk, men alltid med en bismak, for hun kan ikke fordra negative mennesker, og hun liker ikke de som snakker om sykdom. Hun liker ikke de som klager. Hun takler ikke at så mange er slitne. Hun liker ikke at barn i dag har det så fritt, men savner disiplinen. Hun har også fordommer mot de med totoveringer og lurer på hvordan folk kan finne kjærligheten med de fra andre kulturer.

Hun er ekstremt forsomsfull og har allikevel kommet dit hun er. I sin navlebeskuende boble forteller hun hvordan andre på «bruket» skal oppføre seg. 

Anonymkode: da409...924

Hun er et menneske som undertrykker følelser...fake smile er ikke bra! 

https://spesialistipsykiatri.no/smilende-depresjon/

Anonymkode: 20403...a52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest greier å forholde seg til positive og negative ting helt fint. Men så er det noen som er overdrevent negative og svartmaler alt, og noen som er overdrevent positive og glatter over alt. Jeg synes begge deler kan være slitsomt.

 

Anonymkode: a4342...645

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dessverre frontes dette i arbeidslivet mye, at man skal være positiv. Ellers så er man negativ...så enkle er mennesker, enten eller.

For mange er ikke livet positivt, vi er jo slaver fra vi fødes til døden inntreffer. En slave et samfunn som styres av et liten gruppe mennesker.

Å tenke positivt, bokstavelig talt går jo ikke det ann. Men holdningen din, hvordan man lever kan man styre godt. Jeg er et menneske som tar ting løpende i livet, sekund for sekund....løser dette løpende :) Har ikke behov for å ha noen negativ eller positiv merkelapp. Men merker meg at de som fronter positivitet ofte er veldig negative.

Anonymkode: 20403...a52

Du skaper ditt eget liv. Derfor er du negativ, fordi du ikke tar dette ansvaret, men legger det over på andre. Da forblir livet negativt.

I det øyeblikket du faktisk tar ansvar for livet ditt og forstår at kun du har dette ansvaret blir livet helt fantastisk. Tro meg! 

Vi er ikke slaver med mindre man ønsker det eller står med kniven på strupen. Du har valg! 

Skal man være positiv hele tiden? Tvinge seg selv til å tenke positivt? Nei, absolutt ikke. Det funker jo ikke! 

Det må være plass til negativitet. Men kun en kort tid og for å lære. Forblir man negativt, har ikke det negative en positiv effekt, kun ødeleggende. 

Når jeg møter et menneske som er generelt negativ og/eller har samme tankegang som deg så får jeg vondt av dem. De kaster bort alt det fine, gode og flotte i livet, de kaster bort friheten sin og forstår i grunn ikke sin egen verdi. 

Men jeg ser aldri i verden ned på dem eller ber dem om å være mer positiv.

Jeg har jo vært der selv så til de grader. Det er vondt, vanskelig og tøft 💔

Livet var liksom bare dritt. En traumatisk oppvekst med vold, seksuelle overgrep, omsorgssvikt. Så mye vansker, problemer og dritt oppigjennom. Alt jeg ikke fikk til. Alt jeg MÅTTE gjøre. Folk som såret meg. Og alle normene jeg liksom måtte leve etter...... Måtte jo ha et ok hus til familien, så sa måtte jeg jo ha en ok lønnet jobb med gode fremtidsmulugheter som var grise kjedelig jobb. Måtte jo ha ditt og datt. Og hele veien ufattelig mange hindre. Så mye "dritt folk" rundt meg. Så mye tid jeg brukte på ting som tok energi...... Helt til kroppen ikke evnet lengre å skape nok energi og valget var å ta tak i livet mitt eller leve et vondt liv med nærmest null energi til noe. 

Det er jo så mye enklere å legge skylden på alt rundt. I hvertfall det negative...... Men gjør du noe positivt eller får til noe positivt får vel ikke andre kreden for det? 

Men hey, jeg bestemmer jo over mitt liv. Jeg bestemmer hvem jeg ønsker i livet, hvordan jeg ønsker å bli behandlet, hvordan jeg møter hendelser jeg ikke kan kontrollere, hvilken jobb jeg vil ha, hva jeg putter i kroppen min, hvordan jeg tar vare på meg selv etc. Selv med all bagasje, alle handikap og utfordringer - for de er der uansett! 

Og disse endringene skjer over tid. Og krever fokus. Så der jeg før fokuserte på det negative, håpløse, skyve vekk ansvaret etc, så fokuserer jeg nå på det jeg ønsker i livet, hvordan jeg ønsker å leve og hvordan komme dit. Og ikke minst, koser meg stort i prosessen. Det er så himla befriende 😃 

Anonymkode: 77bb4...f21

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er man mer inn på diverse spektrum. Folk flest tåler saklig kritikk osv. Det her er bare dumt.

"Glitter, sommerfugler og stjernestøv" Klemz ❤️❤️❤️😘

Anonymkode: 6e005...21f

Må være rosagjengen det refereres til her 🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette. Det er noe psykopatisk over mennesker som KUN opplever glede og eufori hele tiden. Jeg tror flere bruker dette som forsvarsstrategi grunnet manglende mekanisme for å takle livets utfordringer.

Anonymkode: 4dd31...9cd

Det er trist med folk som ikke tåler at andre er glade og viser vennlighet og optimisme. 

Jeg ble mobbet som barn, har opplevde depresjon og spiseforstyrrelser, vært alvorlig fysisk syk og brent av alle sparepengene mine for å kunne bli fysisk og psykisk frisk og konstruktiv....så jeg gidder ikke bruke tida mi over å klage over bullshit og være vanskelig. Livet er kort og ofte hardt, så hvorfor gjøre den tida vi har på jorda enda vanskeligere? 

Men joda. Iblant faker jeg at jeg er like sur som de andre rundt bordet, selv om jeg egentlig er glad fordi jeg lever og det er sol, og gleder meg til å komme hjem til katten og kjæresten og hobbyene. Jeg gleder meg over å mestre jobben min og å tjene penger. Ja, jeg gleder meg over å gjøre noen folk glad, og over å klare å ligge unna folk som ikke VIL være glad. Det gjør meg glad om jeg får noen til å le. Selv om jeg skjønner hvorfor kollegaen min fra Ukraina ikke alltid smiler liksom....Jeg styrer mye i mitt liv. Jeg utfordrere meg selv hele tiden. Og ja, jeg gråter iblant. Kjæresten forelder døde nylig. Livet er ikke bare solskinn. Men VI kan være solskinn, også. Jeg nekter å la folk som ville trykke meg ned, vinne. Jeg elsker livet mitt, på rein trass. Ja, iblant vil jeg nesten eksplodere av lykke. Jeg er frivillig på selvmordstelefon, og gir penger til nødhjelp osv. Vi hjelper ingen ved å grave oss ned og nekte oss selv glede. Denne mnd skal jeg begynne i ny jobb, som er fantastisk og samtidig vanskelig. Ettehvert håper jeg å få barn, som jeg tror blir fantastisk og samtidig vanskelig.

Mora mi lever ikke lenger men et av mine minner av henne er at hun tok en trekannevarmer på hodet og bare fniste. Det var så teit at alle bare lo. Så tok faren min en grytelapp på hodet og alle lo enda mer. Lykke med min familie. Fred i hjemmet, mat på bordet, ro nok til å fnise. Det er ingenting overflatisk over latter som kommer fra hjertet, og ingenting voksent over å nekte seg eller andre menneskelig glede, å skape glede er noe vi er nødt til for vi trenger 5 ganger så mye glede som alvor. Det er rein hjernekjemi.

Anonymkode: 53084...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du skaper ditt eget liv. Derfor er du negativ, fordi du ikke tar dette ansvaret, men legger det over på andre. Da forblir livet negativt.

I det øyeblikket du faktisk tar ansvar for livet ditt og forstår at kun du har dette ansvaret blir livet helt fantastisk. Tro meg! 

Vi er ikke slaver med mindre man ønsker det eller står med kniven på strupen. Du har valg! 

Skal man være positiv hele tiden? Tvinge seg selv til å tenke positivt? Nei, absolutt ikke. Det funker jo ikke! 

Det må være plass til negativitet. Men kun en kort tid og for å lære. Forblir man negativt, har ikke det negative en positiv effekt, kun ødeleggende. 

Når jeg møter et menneske som er generelt negativ og/eller har samme tankegang som deg så får jeg vondt av dem. De kaster bort alt det fine, gode og flotte i livet, de kaster bort friheten sin og forstår i grunn ikke sin egen verdi. 

Men jeg ser aldri i verden ned på dem eller ber dem om å være mer positiv.

Jeg har jo vært der selv så til de grader. Det er vondt, vanskelig og tøft 💔

Livet var liksom bare dritt. En traumatisk oppvekst med vold, seksuelle overgrep, omsorgssvikt. Så mye vansker, problemer og dritt oppigjennom. Alt jeg ikke fikk til. Alt jeg MÅTTE gjøre. Folk som såret meg. Og alle normene jeg liksom måtte leve etter...... Måtte jo ha et ok hus til familien, så sa måtte jeg jo ha en ok lønnet jobb med gode fremtidsmulugheter som var grise kjedelig jobb. Måtte jo ha ditt og datt. Og hele veien ufattelig mange hindre. Så mye "dritt folk" rundt meg. Så mye tid jeg brukte på ting som tok energi...... Helt til kroppen ikke evnet lengre å skape nok energi og valget var å ta tak i livet mitt eller leve et vondt liv med nærmest null energi til noe. 

Det er jo så mye enklere å legge skylden på alt rundt. I hvertfall det negative...... Men gjør du noe positivt eller får til noe positivt får vel ikke andre kreden for det? 

Men hey, jeg bestemmer jo over mitt liv. Jeg bestemmer hvem jeg ønsker i livet, hvordan jeg ønsker å bli behandlet, hvordan jeg møter hendelser jeg ikke kan kontrollere, hvilken jobb jeg vil ha, hva jeg putter i kroppen min, hvordan jeg tar vare på meg selv etc. Selv med all bagasje, alle handikap og utfordringer - for de er der uansett! 

Og disse endringene skjer over tid. Og krever fokus. Så der jeg før fokuserte på det negative, håpløse, skyve vekk ansvaret etc, så fokuserer jeg nå på det jeg ønsker i livet, hvordan jeg ønsker å leve og hvordan komme dit. Og ikke minst, koser meg stort i prosessen. Det er så himla befriende 😃 

Anonymkode: 77bb4...f21

Noen sliter jo med lammende psykisk sykdom da. Akkurat som noen får alvorlige fysiske sykdommer. Det er faktisk helt reellt at ikke alle kan snu egen situasjon. Det finnes drøss av mennesker som prøver så godt de kan å få det bedre men de klarer det ikke. F.eks. kan man slite med insomni. Når man ikke får sove så er det helt udiskutabelt et stort problem for både psyke og det fysiske. Mennesket trenger søvn. Og når man følge alle søvnråd men ikke får sove... når man gjør det man kan og står på på dagen men ligger våken om natten, ja da er det umulig å være spesielt optimistisk.

Anonymkode: 5332d...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan gjerne være påttsur for min del, men hold det for deg/dere selv. 

Livet mitt er ikke noe dans på roser, men jeg arbeider med folk. Av erfaring vet jeg at humør smitter, og har arbeidet nok med folk som ser på livet som et halvtomt glass til å ha sett hvor destruktivt det kan være for en arbeidsplass/omgivelsene. Min løsning var å ekskludere dem/ha så lite med dem å gjøre, inkludert å be spesifikt på medarbeidersamtaler om å få slippe og jobbe tett med dem.

Anonymkode: 9f903...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For mange er ikke livet positivt, vi er jo slaver fra vi fødes til døden inntreffer. En slave et samfunn som styres av et liten gruppe mennesker.

 

Anonymkode: 20403...a52

Dette er et veldig negativt verdenssyn. Så, jo, du er negativ. I tillegg er det også veldig melodramatisk og overforenklet.

Jeg hadde ikke orket å omgås mennesker med holdninger som dette.

Anonymkode: 2975c...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For mange er ikke livet positivt, vi er jo slaver fra vi fødes til døden inntreffer. En slave et samfunn som styres av et liten gruppe mennesker.

Du er din egen lykkes smed, er du ikke fornøyd så får du gjøre endringer. Vet hva som er verre enn de som er overdrevent positive? Klagekjerringer av begge kjønn som ikke gjør en døyt for å få det bedre.

Anonymkode: d7249...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...