AnonymBruker Skrevet 19. september #1 Del Skrevet 19. september Misforstå meg rett, jeg har full forståelse for at mye bearbeidet mat ikke er bra og at ren/naturlig mat er sunnere enn ferdigretter osv. Men at noe som ikke er ultraprodusert nødvendigvis er sunt og noe man bør velge fremfor noe som regnes som ultraprosessert, forstår jeg ikke helt. La oss ta sukker som eksempel… dette er ikke ultraprosessert, men mye av dette, vil jo ikke være gunstig for helsa (særlig med tanke på for eksempel overvekt). Da er jo søtning som sukrin, aspartam (som vi ofte finner i sukkerfri brus/yoghurt uten sukker osv) bedre? Også med tanke på blodsukkerstigning. Selv prøver jeg å unngå mye ultraprosessert mat, men kjøper jeg for eksempel ferdigrundstykker (som det hender seg at jeg gjør, selv om jeg for det meste baker selv), stemples de grovere variantene som ultraprosessert, mens det er mange fler av de som har 0 på grovhetsskalaen som regnes som «trygg»/ikke ultraprosessert (men vi alle vet jo at grovt generelt er sunnere enn fint). Er det noe jeg ikke forstår her? Er virkelig ikke-ultraprosessert alltid det beste, til tross for at det for eksempel inneholder inneholder sukker og/eller bare hvitt mel? Anonymkode: 2145f...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 19. september #2 Del Skrevet 19. september Man kan ikke kun se på om matvarer er ultraprosessert eller ikke, som du selv er inne på, må man jo også se på ingrediensene. Nå tror jeg jo at man uansett vil holde forbruket av f.eks hvitt mel og sukker på et minimum om man på generell basis er opptatt av et sunt kosthold. Det er heller ikke "farlig" å spise litt ultraprosessert mat innimellom, problemene oppstår når denne typen mat utgjør hoveddelen av kostholdet. Forskning viser bl.a. at et høyt inntak av ultraprosessert mat er forbundet med økt risiko for overvekt, fedme, kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes-2. Ultraprosessert mat er ofte næringsfattig sammenliknet med rene råvarer og mindre prosessert mat. Den inneholder også lite fiber, som kan gi ulike fordøyelsesplager. Et høyt inntak av ultraprosessert mat påvirker dessuten tarmfloraen i negativ grad, noe som kan bidra til ulike betennelsestilstander i kroppen. Kunstige søtningsstoffer har også en negativ effekt på tarmbakteriene. Tarmfloraen har vist seg å ha betydning for alt fra vektregulering til psykisk helse, så det er faktisk noe å tenke på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #3 Del Skrevet 19. september Jeg anser ikke alt med sukker som fryktelig usunt og farlig. Innen mat og debatten rundt ultraprosessert så tenker jeg "spis det oldemoren din kjenner igjen". Og i det bildet hører ikke aspartam og sukrin gold hjemme noe sted. Det handler heller om å begrense seg. Smågodt, kjeks, gjærbakst, kaker, is osv. osv. er ikke bra for noen i store mengder/hyppig inntak. Men å ha dessert på søndager som før i tida, eller holde seg til ei remse sjokolade på lørdag el. er ikke noe problem for helsa. Da er jeg mye mer skeptisk til dette energidrikk-kjøret mange er på nå, lettbrus og lett ditt og datt. Folk nå sammenligner fun light saft med å drikke vann. Det er jo bra, for det blir jo som bare vann. Nei. Det er mye tull i de drikkene der. Det er bare vann som er vann. Når det kommer til hvitt mel så er det heller ikke bra å leve på loff, boller og pasta. Men jeg hadde heller spist hjemmelagde fine vafler enn en litagobolle på Shell eller hva det nå er. Den kommer med mye mer greier vi ikke vet hva er. Mens mel er nå en gang mel, så får vi heller spise vafler litt sjeldnere. Beholde kos til kos, og ikke la det inngå i hverdagskosten slik som det gjerne har blitt nå. Anonymkode: 5aacb...0f0 7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #4 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er det noe jeg ikke forstår her? Er virkelig ikke-ultraprosessert alltid det beste, til tross for at det for eksempel inneholder inneholder sukker og/eller bare hvitt mel? Anonymkode: 2145f...e82 Nei, du forstår helt rett. Det er bra, alt i alt, at det settes fokus på graden av prosessering av mat og helseeffektene dette kan ha i et lengre perspektiv etc. Men å fatte kostholdsvalg etter om det man kjøper er "ultraprosessert" eller "ikke ultraprosessert" er helt misforstått. Mest av alt en trendgreie som har blitt plukket opp av folk som ikke bryr seg om nyanser. Anonymkode: 0800c...209 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #5 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Misforstå meg rett, jeg har full forståelse for at mye bearbeidet mat ikke er bra og at ren/naturlig mat er sunnere enn ferdigretter osv. Men at noe som ikke er ultraprodusert nødvendigvis er sunt og noe man bør velge fremfor noe som regnes som ultraprosessert, forstår jeg ikke helt. La oss ta sukker som eksempel… dette er ikke ultraprosessert, men mye av dette, vil jo ikke være gunstig for helsa (særlig med tanke på for eksempel overvekt). Da er jo søtning som sukrin, aspartam (som vi ofte finner i sukkerfri brus/yoghurt uten sukker osv) bedre? Også med tanke på blodsukkerstigning. Selv prøver jeg å unngå mye ultraprosessert mat, men kjøper jeg for eksempel ferdigrundstykker (som det hender seg at jeg gjør, selv om jeg for det meste baker selv), stemples de grovere variantene som ultraprosessert, mens det er mange fler av de som har 0 på grovhetsskalaen som regnes som «trygg»/ikke ultraprosessert (men vi alle vet jo at grovt generelt er sunnere enn fint). Er det noe jeg ikke forstår her? Er virkelig ikke-ultraprosessert alltid det beste, til tross for at det for eksempel inneholder inneholder sukker og/eller bare hvitt mel? Anonymkode: 2145f...e82 Nei, jeg vil ikke si at aspartam er bedre. Faktisk ville jeg heller valgt et produkt med rent sukker fremfor aspartam. Grovt er ikke nødvendigvis sunnere, det avhenger jo helt av ingrediensene i det grove rundtstykket/brødet. De kan bruke grovmel, og samtidig slenge på sirup, rapsolje, sukker, m.m, og da er ikke brødet så sunt lenger. Men ja, ikke-ultraprosessert er det beste å velge, men mat som ikke er ultraprosessert er ikke ensbetydede med sunt det heller. Anonymkode: 59c5b...996 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 19. september #6 Del Skrevet 19. september Det er vel ingen som sier at alle råvarer er «sunne», uavhengig av mengde. Poenget er vel heller at kroppen har en mer naturlig respons på råvarer. Sitter du og stapper i deg rent smør, vil du ganske raskt bli kvalm. Samme hvis du heller i deg en pose sukker. Samtidig kan du få i deg ganske mye marshmallows eller cheez doodles eller baconcrisp der innholdet er omtrent det samme, fordi det er laget for å knapt tygges og knapt fordøyes. Det å strippe måltider ned til enkle ingredienser - som egentlig er hvordan alle spiste i gamle dager - er derfor en ganske enkel måte å begrense seg selv på. Så sunn fornuft spiller jo alltid en rolle. Forøvrig tenker jeg at alle ferdigkjøpte rundstykker er ultraprosesserte? De som visstnok er «grove» er jo gjerne heller ikke det, men tilsatt farge. Så det kan jo alltids være de «fine» er like u/sunne. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #7 Del Skrevet 21. september Ikke-ultraprosessert er ikke ensbetydende med direkte sunt nei, som f.eks sukker som du nevner, det skal man ikke ha i for store mengder. Om man sverger til å spise ikke-ultraprossesert så er det selvfølgelig ikke slik at man bare kan lange inn på alt i store mengder kun fordi det er ikke-ultraprossesert. Ultraprossesert derimot, er ensbetydende med usunt (i mitt syn). Og så kommer det litt an på hva man anser som sunt. Noen ser bare på kaloriinnhold og tenker at alt med lite kalorier er sunt. Personlig tenker jeg at det er derfor mange sliter med å slanke seg, de spiser kalori- og næringsfattig ultraprossesert mat, som jo er forsket på fører til lav tilfredsstillelse og metthetsfølelse og dermed overspising på disse matvarene. Jeg anser helmelk, seterrømme, meierismør, rødt kjøtt, fisk osv som sunt, da dette er rene matvarer kroppen biologisk sett kjenner igjen fra naturen, og som gir meg stor metthetsfølelse. Har en i bekjent som anser mine fete naturlige surmelksvafler som super-usunne og styrer langt unna disse. Selv bruker hun disse vaffel-mixposene til Bodylab dersom hun lager valget og anser de som sunne og kalorifattige (her er ingredisenlisten i vaffelmixen: Hvetemel, Ultra- og mikrofilteret myseprotein, maisstivelse, fettpulver (mysepulver, fullstendig herdet kokosolje, melkeprotein, mono- og diglyserider av fettsyrer, kaliumfosfat, kalsiumfosfat), inulin,salt, rapslecitin,maltodekstrin, natriumbikarbonat, søtningsmiddel (sukralose, acesulfam-K), aroma.) Prøv å gjett hvem av oss som sliter med overspising og overvekt? Det er ikke meg.. Men forstår at hun får trang til å overspise når hun spiser kalori- og næringsfattig drittmat som dette. Anonymkode: 16b02...fd2 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #8 Del Skrevet 21. september Med det sagt forresten, så er ikke disse vaflene noe jeg spiser ofte da de inneholder både hvetemel og sukker, altså høyt karbohydratinnhold (og alle vet hva det gjør med blodsukkeret som etter en liten stund stuper grunnet insulinutskillelsen og tilhørende raskt behov for påfyll igjen). Anser de likevel som hundre ganger sunnere enn disse syntetiske Bodylab-vaffelmiks-vaflene. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ikke-ultraprosessert er ikke ensbetydende med direkte sunt nei, som f.eks sukker som du nevner, det skal man ikke ha i for store mengder. Om man sverger til å spise ikke-ultraprossesert så er det selvfølgelig ikke slik at man bare kan lange inn på alt i store mengder kun fordi det er ikke-ultraprossesert. Ultraprossesert derimot, er ensbetydende med usunt (i mitt syn). Og så kommer det litt an på hva man anser som sunt. Noen ser bare på kaloriinnhold og tenker at alt med lite kalorier er sunt. Personlig tenker jeg at det er derfor mange sliter med å slanke seg, de spiser kalori- og næringsfattig ultraprossesert mat, som jo er forsket på fører til lav tilfredsstillelse og metthetsfølelse og dermed overspising på disse matvarene. Jeg anser helmelk, seterrømme, meierismør, rødt kjøtt, fisk osv som sunt, da dette er rene matvarer kroppen biologisk sett kjenner igjen fra naturen, og som gir meg stor metthetsfølelse. Har en i bekjent som anser mine fete naturlige surmelksvafler som super-usunne og styrer langt unna disse. Selv bruker hun disse vaffel-mixposene til Bodylab dersom hun lager valget og anser de som sunne og kalorifattige (her er ingredisenlisten i vaffelmixen: Hvetemel, Ultra- og mikrofilteret myseprotein, maisstivelse, fettpulver (mysepulver, fullstendig herdet kokosolje, melkeprotein, mono- og diglyserider av fettsyrer, kaliumfosfat, kalsiumfosfat), inulin,salt, rapslecitin,maltodekstrin, natriumbikarbonat, søtningsmiddel (sukralose, acesulfam-K), aroma.) Prøv å gjett hvem av oss som sliter med overspising og overvekt? Det er ikke meg.. Men forstår at hun får trang til å overspise når hun spiser kalori- og næringsfattig drittmat som dette. Anonymkode: 16b02...fd2 Anonymkode: 16b02...fd2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 22. september #9 Del Skrevet 22. september Selv om ultraprosesserte matvarer går for å være usunne, er det, som flere her har skrevet, heller ikke nødvendigvis sånn at mat som ikke er ultraprosessert er sunn. Det er heller ikke poenget med begrepet. Ett av (de mange) problemene med ultraprosessert mat er at den er mer næringsfattig enn "originalen". Om man kjøper en leverpostei som inneholder 40 prosent vann, vil den selvfølgelig inneholde mange færre næringsstoffer enn en leverpostei som er laget på tradisjonelt vis. I en kanelbolle fra bensinstasjonen vil kanskje egg og melk være erstattet av vann, rapsolje og ulike tilsetningsstoffer, og man får dermed også her ikke i seg like mye næring - i tillegg til at enkelte av tilsetningsstoffene kanskje kan være problematiske. Leverposteien vil selvfølgelig være "sunnere" enn en hjemmebakt (og dermed ikke ultraprosessert) kanelbolle. For eksempel, om man bare skulle levd på én ting, ville man overlevd lengst på leverposteien av disse to. Men poenget er altså ikke at hjemmebakte kanelboller er et bedre valg enn en ultraprosessert leverpostei. Det blir som å sammenligne epler og pærer. Dersom kostholdet domineres av de mindre næringsrike produktene (altså ultraprosessert mat, fremfor "originalen" som de forsøker å etterligne), blir kostholdet i sum mye dårligere, ettersom man går glipp av veldig mye næring. Og det er sånn man bør tenke. Selv ville jeg valgt de fine rundstykkene hvis jeg hadde hatt valget mellom det du beskriver. Fine rundstykker er ikke "sunt", enten man baker dem selv eller kjøper dem i butikk, men jeg antar at de grove inneholder ekstra gluten pluss emulgatorer, og det er noe jeg gjerne vil unngå. I mine øyne er dessuten grove brødprodukter bare sunne dersom de ikke inneholder disse ekstra stoffene, ettersom det er lang hevetid som gjør at kroppen klarer å nyttiggjøre seg mye av næringen i grovt mel, og at dette er stoffer som blir brukt nettopp for å kunne ha så kort hevetid som mulig. Og selve grunnpoenget med å lage en egen kategori for ultraprosessert mat, er at kostholdet bør være basert på råvarer som grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, frukt, bær, nøtter, osv., og ikke på ferdige produkter fra butikken. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #10 Del Skrevet 22. september Selvplukk, økologisk, kortreist sopp sunt. Prøv de røde og hvite 🍄 Anonymkode: 900ed...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 22. september #11 Del Skrevet 22. september På samme måte som at ultraprosessert er ikke nødvendigvis usunt, en bare mangler kunnskap til å videre skille mellom ultraprosessertmat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #12 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 8.58): Er det noe jeg ikke forstår her? Er virkelig ikke-ultraprosessert alltid det beste, til tross for at det for eksempel inneholder inneholder sukker og/eller bare hvitt mel? Nei, du har forstått rett, og en god del andre har forstått feil. Hvis du leser på pålitelige kilder (som helsenorge) står det veldig tydelig at det ikke er bevist noen årsakssammenheng mellom grad av prosessering og sunnhet. Derimot er det slik at en stor andel av den maten som er ultraprosessert gjerne inneholder mye sukker og fett, og det er dette man bør unngå: Er ultraprosessert mat usunn? Det er ikke slik at all mat som er lite bearbeidet er sunn og all mat som kalles ultraprosessert er usunn. NOVA-klassifiseringen tar ikke hensyn til hva maten inneholder av næringsstoffer som er bra for oss som vitaminer, mineraler og fiber, eller næringsstoffer som vi gjerne skal ha mindre av som mettet fett, sukker og salt. Derfor kan sunne produkter, som grovbrød, klassifiseres som ultraprosesserte, mens mat vi bør spise mindre av, som smør, fløte og rødt kjøtt, klassifiseres som lite prosesserte. Likevel bør det understrekes at mye mat som klassifiseres som ultraprosessert ofte inneholder mye salt, sukker eller mettet fett og lite fiber. Denne maten er ikke i tråd med kostrådene. Det viktigste er matvarenes innhold av sukker, salt og mettet fett og ikke graden av bearbeiding i seg selv for å kunne avgjøre om en matvare er sunn eller ikke. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/bearbeidet-mat/ Anonymkode: b1943...06b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #13 Del Skrevet 22. september Men det er vel ikke noen som har sagt at all mat som ikke er ultra prosessert er sunt? Konseptet er jo at hjemmelagde rundstykker i samme grovhetsskala er sunnere enn kjøpe rundstykker med evig lang ingrediensliste. jeg tenker også at det er bedre med en hjemmelaget kake enn en pose smågodt, men det er da ingen som tenker at kaken er sunn av den grunn? Anonymkode: cfcd4...682 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #14 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det er vel ikke noen som har sagt at all mat som ikke er ultra prosessert er sunt? Konseptet er jo at hjemmelagde rundstykker i samme grovhetsskala er sunnere enn kjøpe rundstykker med evig lang ingrediensliste. jeg tenker også at det er bedre med en hjemmelaget kake enn en pose smågodt, men det er da ingen som tenker at kaken er sunn av den grunn? Anonymkode: cfcd4...682 Kommer jo helt an på hva som er i kaken. Anonymkode: 59c5b...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #15 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kommer jo helt an på hva som er i kaken. Anonymkode: 59c5b...996 Finnes det sunne kaker? Anonymkode: 67dbe...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #16 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Finnes det sunne kaker? Anonymkode: 67dbe...d58 Tja, med dadler, epler og sånt? Anonymkode: 354f3...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #17 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kommer jo helt an på hva som er i kaken. Anonymkode: 59c5b...996 Jeg tenkte åpenbart ikke på fiskekake for å si det sånn. Jeg refererte her til en helt vanlig hjemmelaget kake av egg, mel, sukker og smør f.eks. Var ikke klar over at jeg måtte spesifisere dette noe nærmere, da jeg antok at folk skjønner hva jeg ville frem til. Anonymkode: cfcd4...682 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vma Skrevet 22. september #18 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 8.58): La oss ta sukker som eksempel… dette er ikke ultraprosessert, men mye av dette, vil jo ikke være gunstig for helsa (særlig med tanke på for eksempel overvekt). Anonymkode: 2145f...e82 Sukker er da i de fleste tilfeller ultramprossersert. Rørsukker er ikke akkurat noe du finner noe særlig av naturlig i naturen, det må ganske heftig raffinering til for å lage det hvite pulveret du finner i butikken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 22. september #19 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Finnes det sunne kaker? Anonymkode: 67dbe...d58 Nei, kaker er ikke sunt. Poenget er likevel at ultraprosesserte kaker fra butikken er enda mer usunne enn dem man baker selv. Uansett er det viktigste her, at man ikke bør spise særlig mye kake. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #20 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Nei, du har forstått rett, og en god del andre har forstått feil. Hvis du leser på pålitelige kilder (som helsenorge) står det veldig tydelig at det ikke er bevist noen årsakssammenheng mellom grad av prosessering og sunnhet. Derimot er det slik at en stor andel av den maten som er ultraprosessert gjerne inneholder mye sukker og fett, og det er dette man bør unngå: Er ultraprosessert mat usunn? Det er ikke slik at all mat som er lite bearbeidet er sunn og all mat som kalles ultraprosessert er usunn. NOVA-klassifiseringen tar ikke hensyn til hva maten inneholder av næringsstoffer som er bra for oss som vitaminer, mineraler og fiber, eller næringsstoffer som vi gjerne skal ha mindre av som mettet fett, sukker og salt. Derfor kan sunne produkter, som grovbrød, klassifiseres som ultraprosesserte, mens mat vi bør spise mindre av, som smør, fløte og rødt kjøtt, klassifiseres som lite prosesserte. Likevel bør det understrekes at mye mat som klassifiseres som ultraprosessert ofte inneholder mye salt, sukker eller mettet fett og lite fiber. Denne maten er ikke i tråd med kostrådene. Det viktigste er matvarenes innhold av sukker, salt og mettet fett og ikke graden av bearbeiding i seg selv for å kunne avgjøre om en matvare er sunn eller ikke. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/bearbeidet-mat/ Anonymkode: b1943...06b At fiber er så sunt og viktig er en seiglivet myte Anonymkode: e8992...bfb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå