Gå til innhold

Arbeidsgivere godtar jo ikke noe avvik hos et menneske, det gjør at mange faller utenfor...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er jo endel som kunne jobber kanskje 1-2 dager i uken, men slike stillinger finnes det lite av.

Samtidig skal du være feilfri, brenne for jobben, elske jobben, ja-menneske, positiv, utadvent, må eie bolig(noen spør om det), ikke ha noe liv utenfor jobben såklart...

Anonymkode: 4d1c3...881

Det er som med kontaktannonser:  enten er man drømmematch eller så før man ta det man får.. begge veier 🙃🙃

Anonymkode: 6ec96...1ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så må man være A-menneske.

Anonymkode: 03e6c...da8

Hvorfor? Fins da stillinger på kveld og nattevakter.

Anonymkode: 6ec96...1ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer helt an på hvilken bransje du ser i. I min bransje er det ikke deltidsstillinger. Ingen. Innen helsevesenet er det mye, men jeg er ikke utdannet innen helse, ei heller ønsker jeg å jobbe med det - og jeg anser meg også som uegnet til det. 

Jeg jobber i it-bransjen. Her krever alle annonser at man skal "brenne" for teknologi. Man skal jobbe selvstendig og ta initiativ. Man skal like å ha mange baller i luften. Man må håndtere tidspress og stress bra. 

Altså.. Om man kun ser på fag-feltet, passer it bra for oss autister. Men "jobbe selvstendig", "ha mange baller i luften", "trives under press" gjør det IKKE... 

Jeg er autist, og sliter ekstremt med de delene av jobben. Jeg er veldig flink til faget mitt, men jeg er avhengig av å ha én oppgave av gangen, jeg er helt avhengig av å kunne stille spørsmål (og blir da beskyldt for å ikke kunne jobbe selvstendig...), og jeg takler press og stress dårlig. 

Jeg har bedt om tilrettelegging, og endt opp med å måtte slutte i jobben pga ekstrem negativ respons fra arbeidsgiver. 

Jeg måtte også jobbe 50% i en periode, pga vi fikk barn på feil tid av året og sto uten barnehageplass et halvt år etter permisjonen var brukt opp. Og det endte også med sint arbeidsgiver, passiv-aggressiv straff, utfrysing, osv. 

Anonymkode: 76f1a...354

Jeg jobber innen renhold, det er veldig vanskelig å få 100% jobb der. Man må være heldig å komme inn med deltidsjobb før man får mer etter hvert som andre slutter. 

Der jeg jobber nå var det en ledig stilling for 4 år siden, den ble min. Ikke 100% stilling, men jeg fyller opp med andre vikariat. Frem til neste person går av med pensjon. Før dette var det 9 år siden sist de ansatte noen på renhold der. De som er der, har vært der i alt fra 4 til 30 år, de slutter ikke, de går av med pensjon der. 

Forrige arbeidssted hadde akkurat da opprettet en 50% stilling. Etter jeg sluttet så ansatte de ikke nye, behovet var ikke der lengre. Før dette så hadde jeg fast vikariat i mange år, 3-6 mnd av gangen. 

Etter selv 9 år i bransjen har jeg alltid måtte ha minst to arbeidssteder. 

Innen renhold er det viktig å takle press, stress, høye krav, en og annen mindre god arbeidsgiver, ++. Men jeg har aldri opplevd å bli valgt vekk pga livssituasjon, problemer på hjemmebane eller at jeg leier. 

Anonymkode: ba40c...2d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No shit, Sherlock. Samfunnet er laget for at mennesker som ikke kan yte 100% til enhver tid skal falle utenfor.

Anonymkode: 76c37...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange lønnsmottakere her. Dere kunne jo starte noe selv og se hvem dere ville ha ansatt. 
Ved fravær har dere lønnsplikt i 16 dager. Lykke til med driften og overskuddet.

Anonymkode: c88bc...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg lyver som det renner på jobbintervju. Alt for å få jobben. Etter 6 mnd prøvetid kan jeg slappe av litt..

Anonymkode: 9aefc...d7d

Same. Sier jeg tar utfordringer lett, men jeg hater nye ting og å bli utfordret. Sier jeg tåler stressende situasjoner bra og holder meg rolig, sannheten er at det er totalt kaos i hodet men jeg virker rolig utenpå. Sier jeg er punktlig men jeg er for sen hele tiden. Sier jeg er en åpen og ærlig person men det er fordi jeg oversharer og det er ikke en god egenskap. Sier jeg er stødig som person men jeg er den mest usikre som tror alle er sure på meg hele tiden pga lav selv- og mistillit til andre menesker, kan gå hjem og uroe meg for at en kollega jeg ikke liker engang kanskje er sur på meg. Jeg sier jeg har god arbeidsmoral men jeg er den lateste du finner og er glemsk. Går ofte hjem og har glemt å gi viktige beskjeder eller å gjøre arbeidsoppgaver! Jeg er heldigvis ganske utadvendt og veldig troverdig så flink til å fake heldigvis... 😅 Skal sies jeg også er ganske omgjengelig.og ikke minst ydmyk, har nye selvironi så det trekker opp. HELDIGVIS av en eller annen grunn kommer kollegaer ofte godt overens med meg selv om jeg er elendig i jobben min. Får skryt av sjefen for at kollegaer roser meg?? Skjønner det ikke. Folk som har jobbet like mye som meg er kjempedyktige mens jeg er jo helt på bærtur.

Jeg er så falsk hahahah

Anonymkode: 7b1ab...f06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Same. Sier jeg tar utfordringer lett, men jeg hater nye ting og å bli utfordret. Sier jeg tåler stressende situasjoner bra og holder meg rolig, sannheten er at det er totalt kaos i hodet men jeg virker rolig utenpå. Sier jeg er punktlig men jeg er for sen hele tiden. Sier jeg er en åpen og ærlig person men det er fordi jeg oversharer og det er ikke en god egenskap. Sier jeg er stødig som person men jeg er den mest usikre som tror alle er sure på meg hele tiden pga lav selv- og mistillit til andre menesker, kan gå hjem og uroe meg for at en kollega jeg ikke liker engang kanskje er sur på meg. Jeg sier jeg har god arbeidsmoral men jeg er den lateste du finner og er glemsk. Går ofte hjem og har glemt å gi viktige beskjeder eller å gjøre arbeidsoppgaver! Jeg er heldigvis ganske utadvendt og veldig troverdig så flink til å fake heldigvis... 😅 Skal sies jeg også er ganske omgjengelig.og ikke minst ydmyk, har nye selvironi så det trekker opp. HELDIGVIS av en eller annen grunn kommer kollegaer ofte godt overens med meg selv om jeg er elendig i jobben min. Får skryt av sjefen for at kollegaer roser meg?? Skjønner det ikke. Folk som har jobbet like mye som meg er kjempedyktige mens jeg er jo helt på bærtur.

Jeg er så falsk hahahah

Jeg ansatte en slik person som deg og vedkommende begynte 1.desember i fjor. Han fremsto som meget kvalifisert, men jeg har erfaring så vet at jeg skal bruke prøvetiden veldig godt i forhold til å faktisk teste ut vedkommende på alt vedkommende påsto at han kunne. Det viste seg at vedkommende ikke var på nær så solid som han påsto og etter veiledning, muntlig advarsel og så skriftlig advarsel så ble vedkommende oppsagt rett før oppsigelsestiden var utløpt. Jeg har også sagt opp folk som etter prøvetiden har blitt en latsabb og gjør man det med riktig fremgangsmåte så blir man kvitt daukjøttet.

Anonymkode: 08dc1...cd6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i it-bransjen. Her krever alle annonser at man skal "brenne" for teknologi. Man skal jobbe selvstendig og ta initiativ. Man skal like å ha mange baller i luften. Man må håndtere tidspress og stress bra. 

Altså.. Om man kun ser på fag-feltet, passer it bra for oss autister. Men "jobbe selvstendig", "ha mange baller i luften", "trives under press" gjør det IKKE... 

Jeg er autist, og sliter ekstremt med de delene av jobben. Jeg er veldig flink til faget mitt, men jeg er avhengig av å ha én oppgave av gangen, jeg er helt avhengig av å kunne stille spørsmål (og blir da beskyldt for å ikke kunne jobbe selvstendig...), og jeg takler press og stress dårlig. 

Anonymkode: 76f1a...354

De aller fleste jobber innen moderne systemutvikling krever høy fleksibilitet, samarbeidsevner og multitasking. Så jeg er ikke enig i at it som fagfelt er ideelt for autister. Jeg har virkelig forsøkt, jeg har hatt flere ulike fra unicus inne på oppdrag, både korte og langvarige. Vi har ikke fått det til å gi nok verdi til å gjøre det til noe permanent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er bare å bli arbeidsgiver selv… synes faktisk en del av dere som klarer bør prøve det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av en liten bedrift med max 15 ansatte, kan jeg si at det er vanskelig å ansette noen på deltid som kanskje også ikke kan gjøre alt de andre ansatte kan. Det koster oss mye penger bare å ha en ansatt som da egentlig ikke dekker behovet for bedriften. Med dagens skyhøye lønnskostnader og høye driftskostnader  så kan man ikke leke butikk. Det må faktisk gå rundt. 

Anonymkode: 138cb...dc2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som eier av en liten bedrift med max 15 ansatte, kan jeg si at det er vanskelig å ansette noen på deltid som kanskje også ikke kan gjøre alt de andre ansatte kan. Det koster oss mye penger bare å ha en ansatt som da egentlig ikke dekker behovet for bedriften. Med dagens skyhøye lønnskostnader og høye driftskostnader  så kan man ikke leke butikk. Det må faktisk gå rundt. 

Anonymkode: 138cb...dc2

Kanskje dette er litt avsporing, men hva ser du som bedriftseier på som en løsning på problemet med så mye sykefravær/arbeidsledighet? Hva hadde du trengt for å kunne ansette en person som har en litt uforutsigbar helse? Enten i en stilling som tilsvarer arbeidsoppgavene til de andre eller en stilling som innebærer forestående arbeid for å avlaste de andre. Hvilke løsninger ser du på problemet? Jeg spør fordi arbeidsinkludering er noe jeg brenner for og jeg er nysgjerrig på hva arbeidsgivere mener de hadde trengt for å kunne inkludere mer. 

Anonymkode: e44a3...0f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS. Det spørs om politikerne også må gå arbeidsgivere i sømmene dersom de virkelig skal få ned sykefraværet.. 

Anonymkode: 7d24d...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 15.01):

Veldig mange lønnsmottakere her. Dere kunne jo starte noe selv og se hvem dere ville ha ansatt. 
Ved fravær har dere lønnsplikt i 16 dager. Lykke til med driften og overskuddet.

Anonymkode: c88bc...bac

Og du burde få oppleve hvordan det er når helsa plutselig svikter og du ikke er i stand til å jobbe like effektivt lenger. Det virker som du tror det er et valg. 

Anonymkode: 7f2d5...c91

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som leder tolererer mange avvik hos mennesker jeg har i avdelingen min jeg, men jeg er samtidig dønn avhengig av at de leverer på kontraktene våre til x antall milliarder slik at vi oppnår milepæler. Det er «give some take some» tenker jeg. 

Anonymkode: 6cd0d...1da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 15.03):

Jeg er så falsk hahahah

Tipper at halvparten av det du skriver om deg ikke er sant. Vær raus mot deg selv ❤️

Anonymkode: 562f0...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 8.55):

Er jo endel som kunne jobber kanskje 1-2 dager i uken, men slike stillinger finnes det lite av...

Anonymkode: 4d1c3...881

Finnes mange sånne stillinger, men de går oftest til unge friske studenter eller de som er erfarne og jobber fulltid fra før. 

Anonymkode: 70b1b...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man kan velge tar man jo ikke en med redusert arbeidskapasitet. Da må i tilfelle det offentlige bidra til at det lønner seg. Hvis verden var sånn at alle kunne velge seg en jobb ut fra hva de klarte, ville selvsagt antall uføre gått drastisk ned. Men sånn er ikke virkeligheten. 

Anonymkode: c0fc2...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...