Gå til innhold

Hvor viktig er det at vi inviterer på besøk i 1 klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er det at man inviterer barn fra klassen allerede nå hjem?

hat en gutt i første klasse. Han går på SFO både før og etter skolen. . Etter skolen har han fotball en ukedag, og svømming en annen ukedag. Søsken har trening en tredje dag. Så er bare 2 ukedager vi er hjemme.

Han leker fint med flere fra klassen ser vi når vi henter han. SFO selv gir ingen tilbakemeldinger og kan ikke svare. Men det virker som han trives og har blitt kjent. Han liker skolen og trives Det er ingen som ennå har spurt om han vil bli hjem, og vi har ikke spurt noen ennå selv heller.

hvor viktig for det sosiale er at vi planlegger besøk allerede nå? Fikser ungene det selv etterhvert? Eller bør vi være mer på? Kontakte foreldrene å spørre om per og Pål vil komme pp besøk  ? 

Jeg selv vokste opp uten nære venner (mobbet, plaget , utfryst , terrorisert) så vet ikke hvordan det er å vokse opp med venner og hva som er normalt å styre i forhold til barna 

Anonymkode: 15149...78d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ville jeg sett på hva de andre i klassen gjør. 

Om alle andre driver og inviterer hverandre hjem, og dere ikke gjør det, blir barnet deres fort utenfor. 

Vi synes også at det er mye allerede, med fulle dager i sfo, fotball, vi har flere barn, og vi liker å ha rolig hjemmetid. Men, jeg har også vokst opp i et hjem hvor mine foreldre prioriterte "hjemmetid" og "fred og ro" så høyt at det gikk ut over oss barnas sosiale liv, og jeg endte opp med å være utenfor, fordi de andre barna gjorde ting sammen utenom skoletid som jeg ikke fikk ta del i, og som de så bygget lek og samtale på dagen etter på skolen. 

Det kan også være en fordel å være kjapt ut fra starten som de som inviterer hjem. Jeg tenker som så at selv om det er slitsomt å ha fullt av unger i hus, så vet man ihvertfall hvem vennene da er, hva de gjør på osv. Og det er gull verdt når de blir større.... Om det tidlig er naturlig at de henger her, så håper jeg de vil fortsette med det også når de er større. 

Anonymkode: c8a7a...a91

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det er veldig lurt å kjøre litt på i begynnelsen. Selv har vi flere barn, og jeg innrømmer glatt at det er slitsomt med masse andre barn i hus samtidig som storesøsken skal på aktiviteter og middag skal lages etc. men det er nok slik at om noen har planer om besøk hos hverandre etter skolen, så prates det om dette både samme dag og dagen etter. Det blir også lettere for barnet å bare gå eller sykle ned til barn de hr vært på besøk hos tidligere. Om du inviterer litt nå i starten så sikrer du at foreldre vet hvem dere er og hvor dere bor, pg på den måten vil dere hjelpe barnet deres sosialt. Dere får jo også innsikt i hvilke barn som passer godt med deres barn og hvordan lek de leker etc. senere er det jo også slik at det kanskje kommer flere på døra og det blir mer større gjenger som leker sammen. Da kan det være fint å ha fått vært litt to og to første året for å bli godt kjent.

Anonymkode: f3798...43a

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg ville vært litt «på» her. Mener ikke besøk hver dag, men kanskje en gang i uka eller noe. Ungene er for små til å avtale selv enda (her begynte de med det rundt 3.klasse), og de fleste familier har det travelt og ender opp med å prioritere venner fra barnehagen. For å hjelpe barnet ditt (og kanskje bli kjent med andre foreldre selv også), er det fint å ta initiativ. Du kan jo høre med læreren om hvem han tror kan være en bra match for ditt barn. Da vår yngste begynte på skolen, kjente han bare en gutt mens mange andre kjemte hverandre. Vi inviterte hjem ulike barn hver uke, og jobbet ganske mye med å utvide vennekretsen. Det tok litt tid, men etterhvert kom det invitasjoner tilbake, og nå har barnet vårt en stor vennegjeng.

Anonymkode: f217c...71b

• Liker 3
Skrevet

Vi har vært veldig på med alle våre tre helt fra starten. Veldig viktig tenker jeg!

Anonymkode: f9573...2b4

Skrevet (endret)

Foreldre spiller en stor rolle i barns sosiale liv de første årene på skolen. Etter hvert som barna blir eldre ordner de dette selv, men grunnlaget må dere foreldre legge nå ved å ta initiativ til besøk og treff mellom barna. Dere trenger ikke ha besøk hver dag, men i alle fall en gang i uka tenker jeg er lurt. Send melding til foreldrene til barnets venner og spør om X eller Y vil bli med hjem etter skolen/SFO en dag eller om de skal treffes en helgedag (barnet ditt har helt sikkert en formening om hvilke klassekamerater han vil leke mer med) eller bli venner med. Min erfaring med tre barn er at det er først ved 3. eller 4. klasse at barna avtaler selv eller bare blir med/har med noen hjem etter skolen. Fram til da er det foreldrene som må ta ansvaret. 

Endret av Arkana
  • Liker 4
Skrevet
Arkana skrev (36 minutter siden):

Foreldre spiller en stor rolle i barns sosiale liv de første årene på skolen. Etter hvert som barna blir eldre ordner de dette selv, men grunnlaget må dere foreldre legge nå ved å ta initiativ til besøk og treff mellom barna. Dere trenger ikke ha besøk hver dag, men i alle fall en gang i uka tenker jeg er lurt. Send melding til foreldrene til barnets venner og spør om X eller Y vil bli med hjem etter skolen/SFO en dag eller om de skal treffes en helgedag (barnet ditt har helt sikkert en formening om hvilke klassekamerater han vil leke mer med) eller bli venner med. Min erfaring med tre barn er at det er først ved 3. eller 4. klasse at barna avtaler selv eller bare blir med/har med noen hjem etter skolen. Fram til da er det foreldrene som må ta ansvaret. 

Hææ? Det var ingen som ordnet slikt da vi var små, dette klarte vi fint selv.

Alt foreldre skal ordne og organisere nå til dags.

Anonymkode: 9c156...523

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

TS her

jeg er så glad jeg gutsa til å spørre her. Fram til jeg leste svarene tenkte jeg at jeg trenger ikke blande meg, at dette fikser ungene selv og sier de vil besøke hverandre osv. Han har foresten med seg et par fra barnehagen i klassen, men de fleste kjenner ikke han eller vi fra før.

jeg vet ikke hva de andre foreldrene gjør, kjenner de ikke (ennå)

• Liker 1
Skrevet

Veldig viktig. Man blir fort utenfor. 

Anonymkode: 82d25...5b1

Skrevet

Dette er litt vanskelig synes jeg....Vår skolestarter har en aktivitet hver onsdag ettermiddag, og ellers ingenting. I barnehagen hadde hun besøk hjem kanskje 2 ganger i måneden, nå etter hun begynte på skolen er det mer sjeldent. Jeg (mor) har en sykdom som gjør at jeg ikke orker så mye, og jeg ser samtidig at mange av mødrene i klassene er svært aktive med å sette i gang lekeavtaler. Dette stresser meg litt, for jeg vet - som flere andre skriver her, at man kan falle utenfor om man er den som sjeldent  inviterer...

I min barndom var det lite populært hos mine foreldre at jeg tok med besøk hjem etter skolen. Da skulle de hvile middag og slappe av etter å ha kommet fra jobb. De ville ha fred og ro og ble småsure om jeg hadde noen med hjem. Det førte til at ingen til slutt ville bli med meg hjem, og hvis noen spurte fant jeg på unnskyldninger for å slippe. Dette har helt klart påvirket mitt sosiale liv i oppveksten og jeg vil selvsagt ikke at mine barn skal oppleve det samme.

Våe plan fremover er å ha lekebesøk ca. 1 gang i uken fra nå av, og av erfaring vet vi jo at det da kommer endel invitasjoner tilbake. Tenker dette holder nå i starten, da jeg ser at barnet er tydelig mer sliten etter en skoledag enn hun var etter en dag i barnehagen. I helgene åpner det seg litt andre muligheter, så vi legger opp til å invitere da også. De lekeavtalene vi har hatt i helgene har gjerne vart 5-6 timer for da har de ofte mer energi enn på vanlige hverdager. Dette er de beste lekeavtalene - både for barna og oss voksne, synes jeg da. 

Anonymkode: 9afe1...053

Skrevet

Her er en kombo av at barna leker uorganisert med nabobarn og foreldre som organiserer seg imellom. Eldste går i 2.

Anonymkode: d8cf5...c2d

Skrevet

Jeg har vært på. Og det har gjort så stor forskjell. Jeg blir kjent med foreldre, som gjør at det er lett å spørre om ting. Min sønn synes det er så gøy å ha hatt så mange på besøk her hjemme. Og da blir han også bedt på besøk når vi ofte inviterer

Anonymkode: 814e3...715

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det er bedre å være litt på nå og heller trappe ned etter hvert når man ser hvem som fungerer sammen. Vi har vært bevisste på å invitere hjem mange forskjellige, og gjorde dette i barnehagen også. Likevel blir mitt barn ytterst sjelden invitert tilbake noe sted nå og det er litt sårt, og det føles mindre naturlig å fortsette å invitere like bredt. Jeg er likevel glad for at vi har blitt litt kjent med de ulike barna, vet hvem foreldrene er osv for det gjør det lettere å invitere på nytt senere enn om de var helt ukjente.

Anonymkode: 9a1b4...3a3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du var neppe 5-6 år da du begynte i førsteklasse. Og nei, fem-seksåringer kan ikke avtale sånt helt selv uten å involvere foreldre, da så små barn som regel må hentes og bringes, ha med seg vått tøy hjem fra sfo, osv osv. Og det også skal passe med resten av familiens planer. 

• Liker 2
Skrevet

Ts her

Hvis det er vanlig det dere sier. Hvorfor har da ingen så langt kontaktet oss (kontakt info til foreldre er del ut) for å høre om vår vil finne på noe med deres barn?

om alle foreldre var frempå og ville hjelpe barna deres bli kjent, skulle man tro noen ville kontaktet oss statistisk sett. De er jo 11 guttar i klassen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har vært på. Og det har gjort så stor forskjell. Jeg blir kjent med foreldre, som gjør at det er lett å spørre om ting. Min sønn synes det er så gøy å ha hatt så mange på besøk her hjemme. Og da blir han også bedt på besøk når vi ofte inviterer

Anonymkode: 814e3...715

Samme her.. Har 3 stk.. 
Med første (begynte på skolen i 2017)så var vi nok litt ‘’naive’’ med tanke på at vi gjorde regne med de ordnet det selv.. vi gjorde jo det da vi gikk på skolen..

Så med eldste så gikk det sosiale bra på skolen, og han var/er ganske populær, men han med de fleste andre i kullet hans, er lite sammen på fritiden😩

Så med de to neste (skolestarter i 2022 og nå) 

Er det HELT forskjellig, for jeg var veldig ‘’på’’ med å invitere hjem raskt..

Begynte gjerne med å invitere hjem bare 1,5t etter skoletid i starten… 

Og begge de to har masse besøk og er masse på besøk.. 

Og verken eldste eller majoriteten av det kullet, som nå går i 8, har ingen ‘’kultur’’ enda for å treffes fysisk på fritiden.. Han går ikke noe til det tror jeg, er jo bare ett fåtall andre rundt han som gjør det og..

Så bare å kjøre på å invitere til lek! 🥰 

Anonymkode: ce0d9...c5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her

Hvis det er vanlig det dere sier. Hvorfor har da ingen så langt kontaktet oss (kontakt info til foreldre er del ut) for å høre om vår vil finne på noe med deres barn?

om alle foreldre var frempå og ville hjelpe barna deres bli kjent, skulle man tro noen ville kontaktet oss statistisk sett. De er jo 11 guttar i klassen 

Garantert flere som tenker som dere☺️

Anonymkode: ce0d9...c5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje det burde blitt ordnet av foreldre da vi var små? At det gikk bra for deg betyr ikke at det gikk bra for alle.  Det er ikke sånn at alt var bedre før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ts her

Ikke nødvendigvis? 

Kanskje de andre barna spør foreldrene sine direkte om å få besøk? Det gjør vårt barn. "Kan Viggo komme hjem til oss i neste uke", og så kontakter vi da foreldrene til Viggo og avtaler. 

Det er også noe med hvem som kjenner hvem fra før. Kanskje mange av barna fremdeles leker mest med dem de kjenner fra før? Sånn var vår også, det er kun den siste uken han har begynt å snakke om besøk av de "nye" barna han ikke har gått i barnehage med fra før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts her

Det kan jo være mange grunner til det. F.eks. at det er flere som dere eller at de andre barna i større grad selv foreslår hvem som skal inviteres med hjem. Kanskje er bare ikke din gutt den de andre guttene tenker først på når de skal be noen med hjem? Da er jo det nettopp en god grunn til å begynne å invitere andre og styrke vennskapene hans. :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...