Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #1 Skrevet 22. februar 2006 Min 2 år gamle hund følger meg fra rom til rom resten av dagen når jeg kommer fra jobb. når jeg driver med noe har hun også en tendens til å stå og se på meg. Det begynner å gå meg skikkelig på nervene, men jeg føler ikke jeg kan be henne gå og legge seg når hun har ligget i 8 timer mens jeg har vært på jobb :/ Råd til meg?
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #2 Skrevet 22. februar 2006 Hvis du ikke er streng og tvinger henne til å bli på plassen sin, vil hun etterhvert gjøre deg gal. Det er du, ikke hunden, som skal ta initiativet til kontakt. Sånn som det er nå, er hun sjefen...
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #3 Skrevet 22. februar 2006 sjef... vel, jeg føler ikke min hund prøver å være sjef jeg. bare sosial. jeg kan bare be henne legge seg, og da gjør hun jo det. men iom at hun har ligget i de timene jeg har vært på jobb så føler jeg det er urettferdig. jeg tror ikke på at hunden til en hver tid prøver å være sjef jeg...
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #4 Skrevet 22. februar 2006 Hva tror du selv kan gjøres med det, da? Hunder er flokkdyr, og så lenge du tillater at den fotfølger deg, vil den fortsette med det. Det er ikke nødvendigvis synd på den selv om du ber den gå til plassen sin innimellom.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #5 Skrevet 22. februar 2006 Aktiviserer du hunden nok i hverdagen da? Jeg mener, har hun noen andre sysler å ta seg til annet enn å fotfølge deg? Kanskje hun kjeder seg og venter på at du skal finne på noen sprell med henne. Du går tur med henne? Løpestreng utendørs kanskje? Luftegård? Hva med leker som aktiverer henne, f.eks. leker det går an å gjemme en liten godbit inni, slik at hun har noe å holde på med i eget selskap.
Gjest Donna Skrevet 22. februar 2006 #6 Skrevet 22. februar 2006 Min hund gjør også mye det - merkelig nok så er det bare meg han følger etter - ikke de andre i familien. Jeg synes ikke det gjør noe ... og han oppfører seg langt ifra som "sjefen" i huset og jeg ser ingen problemer med det. Han følger alltid etter meg når jeg skal på kjøkkenet og lage mat - da ligger han på gulvet og sover ... men han liker å være i nærheten av meg ... Synes det er litt koselig, jeg.
Gjest camillo Skrevet 22. februar 2006 #7 Skrevet 22. februar 2006 Jeg ville aktivisert/mosjonert henne skikkelig rett etter jobb, og så bedt henne legge seg på plassen sin. Da vet du at hun har fått "sitt", og kan med god samvittighet be henne legge seg.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #8 Skrevet 22. februar 2006 Det har da ingenting med sjefing å gjøre, men at den kanskje er stressa, får for lite mosjon etc, etc. Prøv å ta den med ut et par timer med løping, så ser du at hun ikke vil følge etter deg overalt.
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #9 Skrevet 22. februar 2006 "Hjernetrim" er heller ikke så dum. Lek litt gjem og søk med hunden, eller få tak i en slik hul ball eller terning du kan gjemme godbiter i, og som den må streve litt for å få ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #10 Skrevet 22. februar 2006 vår følger etter oss uansett om han har vært ute, sovet, spist, lekt osv osv, han er sinnsykt nysgjerrig, liker tilogmed å se på når vi er på do... han har ikke utfordret oss på noe vis, så ser ikke på det som noe annet enn nysgjerrighet (og tigging når vi lager mat, da må han derimot gå på plass).
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #11 Skrevet 22. februar 2006 Sånn er vår yngste også, går oppi oss også tråkker vi nesten på henne hvis vi snur oss brått. Men jeg er vant til det da, hun tusler rundt på jobben vår hele dagen og har det fint hun
Gjest vimse Skrevet 22. februar 2006 #12 Skrevet 22. februar 2006 Ungjenta mi er den samme, enda vi er sammen hele dagen, tror noen hunder er slik, at den ønsker å følge med, se hva som skjer. Til tider er det irriterende, men da synes jeg forslagene som ligger over her, er gode. Aktiviser den, la noen andre ta den med på vift, osv.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #13 Skrevet 23. februar 2006 Å si at hunden vil være sjef fordi den tasser etter eieren sin er vel en smule overdrevet. Skjønner jo at hunden vil ha kontakt hvis den har vært alene hele dagen. Sånn millitærleir-hundeoppdragelse orker jeg ikke, da kunne jeg likegodt latt være å ha hund. Det er jo meningen at det skal være hyggelig også. Min blir foreksempel utrolig nysjerrig hvis jeg driver med husarbeid, da er hun ikke mer enn en meter unna til enhver tid. Men hun forstyrrer meg jo ikke. Har også opplevd at dette foregår i perioder, kanskje spesielt like før og under løpetid. Hun blir også ekstremt kosete da, og ligger omtrent oppå oss i sofaen. Og hvis det går deg veldig på nervene er det jo bedre å forsøke å aktivisere hunden med noe. Når min er sliten nok ligger hun godt på sofaen i alle fall.
Leo Skrevet 23. februar 2006 #14 Skrevet 23. februar 2006 Jeg har en dachs og hos denne rasen er fotfølging rasetypisk adferd. (Det heter seg at "You'll never walk alone" dersom man anskaffer dachs...). I mange år kunne jeg ikke reise meg å gå et eneste skritt uten en lav, svart skygge i helene. All aktivisering og korreksjon i verden kunne ikke forhindre det, men jeg fant etter hvert ut at det beste var å slutte å bry seg om det. Etter hvert fant vel han også ut at det meste av det jeg gjør er temmelig kjedelig og at det dessuten var lurt å holde en viss avstand hvis han ville unngå å bli tråkket på. Fremdeles følger han interessert med på det meste jeg foretar meg, men på god avstand. Rådet mitt er altså at du bare skal overse det og satse på at det går over. Hunder opplever ofte all oppmerksomhet som positiv oppmerksomhet og jo mer du styrer, jo mer innpåsliten blir den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå