Gå til innhold

Sliter med å spørre fremmede om å filme de


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lager alltid reisevideoer når jeg har vært ute på reise, inspirert av andre. De andre reisevideoene har med mange klipp der mennesker blir filmet. Jeg har spurt to av disse filmskaperne om de filmer uoppfordret eller spør. I de fleste tilfellene spør de. Når jeg er på reise, sliter jeg veldig med å spørre, men jeg gjøre det av og til - til tross for at jeg synes det er svært ubehagelig. Jeg har fått nei to ganger, men resten får jeg ja. 

Jeg vet ikke hvorfor jeg synes det er ubehagelig, men jeg vil gjerne overkomme denne frykten for å spørre. Så, hvorfor synes jeg det er ubehagelig? Jeg er ikke så god på smalltalk. Er det derfor?

Anonymkode: fd697...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke bli filmet uansett om du spør eller ikke. Du sliter med å spørre om tillatelse fordi du innerst inne vet at det er galt. 

Selv om filming på offentlige steder er tillatt er det likevel moralsk galt. Dessuten finnes det så mange idioter som oppsøker folk kun for å prøve å skjemme de ut. Sinnsykt!

Hvis du spør meg og jeg svarer nei, respekterer du det? Jeg tror du gjør det utfra innlegget ditt. Det er bra. 

Jeg ble filmet på et treningssenter uten mitt samtykke og jeg visste ikke engang om det før kjenninger begynte å kontakte meg. Jeg HATER det og derfor er jeg streng nå.

 

 

Anonymkode: a7241...29f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo vanskelig for oss andre å vite hvorfor du dyns det nårxfu ikke vet det selv. 

 

Men jeg tenker at der å filme fremmede og legge det ut i sosiale medier er jo noe som kan oppleves negativt for andre. 

Når du spørre så må du anerkjenne at du bryter inn i andes privatliv og bruker det for egen vinning. 

Kanskje skammer du deg litt? 

Kanskje er det enklere for deg å late som det ikke angår dem det filmes. 

Det er viktig å huske på at det er en del mennesker i verden som lever på hemmelig adresse grunnet trusler og vold. Og lignende situasjoner. 

Det hadde bært dumt om noen sv disse ble utsatt for fare fordi du legger ut en video som informerer om hvor de er. Så det er kanskje greit å tenke litt mindre på hva du føler og litt mer på å ivareta andes personvern ( i form av å dpørre) om du skal ha dom hobby å legge ut film av fremmede på nett. 

Evy kan du ko ta naturfilm eller bruke deg selv i film  😀 

 

Anonymkode: 29909...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg spør og får nei, så respekterer jeg selvsagt det. Jeg sier jeg lager reisevideoer, og vil inkludere mennesker for å skape en mer levende film. Der jeg ikke kan språket og vi ikke forstår hverandre, spør jeg bare om jeg kan filme. 

Å inkludere mennesker i en reisevideo gir dybde. Det gir et kulturelt bidrag og autentisitet. Filmen blir mer levende, dynamisk og lysbetont - sammenliknet med videoer som absolutt ikke inkluderer mennesker.

Derfor vil jeg ha med mennesker. Og jeg spør fordi jeg vet at ikke alle vil filmes. Hvis jeg får tillatelse til å filme, så er det ikke galt. 

Men som nevnt, kvier jeg meg hver gang - og jeg vet ikke hvorfor. Redd for avslag? Redd for small talk på engelsk? 

Her er et eksempel på en reisevideo jeg liker godt - som inkluderer mennesker. 

 

Anonymkode: fd697...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...