Gå til innhold

Hva betaler du i husleie i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12000kr pr mnd i leie av 50/60 kvm - Oslo

Anonymkode: 4664b...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

17000kr på Ensjø. 45 kvm. Et soverom. Det er ekstremt dyrt å leie nå. Synes jeg betaler for mye for den lille leiligheten 😨😨😫😫😫😫😫men har ingen valg. 

Anonymkode: 06e87...469

Wow! Oslo suger ser jeg. Er det verdt det i det hele tatt?

Traktor skrev (9 timer siden):

Billig i forhold til hva det ville kostet å eie den. Utleier går nok i minus. 

Hvordan vet du?

Tenk om huseier har arvet den boligen uten lån og kun står for vedlikeholdet fra oppsparte midler?

Er den ikke ganske billig å eie da?

:skya:

Anonymkode: 3dac3...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier ikke selv, men leier ut en litt sliten 74 kvm treroms (del av tomannsbolig) i villastrøk ved Teisen for 17000. Det er ganske going rate i området. 

Anonymkode: 51570...175

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

12000kr pr mnd i leie av 50/60 kvm - Oslo

Anonymkode: 4664b...527

det er jo ganske bra da!:)

Anonymkode: 3cd31...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du?

Tenk om huseier har arvet den boligen uten lån og kun står for vedlikeholdet fra oppsparte midler?

Er den ikke ganske billig å eie da?

:skya:

Anonymkode: 3dac3...f90

22% går til skatt. Så er det vedlikehold, fellesutgifter, eventuell fellesgjeld, forsikring. Det går 4000 til skatt, og så kan en anta 3000 til vedlikehold, 5000 til fellesutgifter og 500 til forsikring. Da står det bare 4500 kroner igjen. Kanskje får huseier formue den må skatte av og. Synes ikke det var så alt for mye jeg 🤔 

Anonymkode: 7a8cd...d2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Våre leietakere betaler 11k i måneden. De har tidligere betalt 16k men kona skulle begynne å studere så vi har senket leien til hun er ferdig. 

Bedre det enn at de måtte flytte fra området og barna bytte skole. 

Anonymkode: 823b0...575

Pussig :klo: 

Hvorfor tenker du det er naturlig at dere, altså utleier, sponser leietakers utdannelse med 60 000,- kr. i året? :klo:  Etter denne logikken; Burde ikke da leietaker betale mer når hun er ferdig utdannet og antageligvis tjener mer? 🤷‍♀️

Anonymkode: dc8e5...509

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, får vondt i hjertet av å se hva dere betaler for små krypinn. Jeg eier relativt stor bolig, 200 kvm og har samme utgifter på lån og felleskost som dere har for en liten leilighet i mnd. Må føles utrolig kjipt og som penger rett ut av vinduet. 
Ps: har bolig på Oslo vest, 35 år. 

Anonymkode: b2c68...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tenker du det er naturlig at dere, altså utleier, sponser leietakers utdannelse med 60 000,- kr. i året? :klo:  Etter denne logikken; Burde ikke da leietaker betale mer når hun er ferdig utdannet og antageligvis tjener mer? 🤷‍♀️

Vi leier også ut til under markedspris, da det å ha rolige, ordentlige leietakere vi vet vil bli boende en stund er viktigere for oss enn å makse inntjeningen. 

Dersom man har råd, er det bare fint å beholde gode leietakere 😊

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, får vondt i hjertet av å se hva dere betaler for små krypinn. Jeg eier relativt stor bolig, 200 kvm og har samme utgifter på lån og felleskost som dere har for en liten leilighet i mnd. Må føles utrolig kjipt og som penger rett ut av vinduet. 

Nyttig innlegg. Følte meg kjempemye bedre nå.

Anonymkode: db089...813

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22% går til skatt. Så er det vedlikehold, fellesutgifter, eventuell fellesgjeld, forsikring. Det går 4000 til skatt, og så kan en anta 3000 til vedlikehold, 5000 til fellesutgifter og 500 til forsikring. Da står det bare 4500 kroner igjen. Kanskje får huseier formue den må skatte av og. Synes ikke det var så alt for mye jeg 🤔 

Anonymkode: 7a8cd...d2e

Ganske god verdiøkning å eie bolig i Oslo. Så det er penger som gror fint. 

Anonymkode: 3cd31...a56

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26.000 for 100kvm på Torshov.

Anonymkode: ca1af...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den har stått tom i mange år før vi begynte å leie ut. Og det er billigere for oss å senke leien enn å få feil type leietakere. Orker ikke styr. 

Hun er fortsatt student og derfor har vi i den forbindelsen senket leien. Og vi bestemmer da vel selv hvor mye vi ønsker å leie ut for? 

Anonymkode: 823b0...575

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette innlegget setter nok trådstarter og andre skikkelig pris på...

Ovenfra-og-ned-holdning sammen med litt sympati er alltid like nyttig.

Anonymkode: 57063...d6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste jeg angrer på i livet er at jeg ikke kjøpte en bolig i Oslo mens jeg var ung.

Men uansett - nå koster enebolig fra 15 mill og det har vi ikke råd til. Og gode jobber finnes bare i byer dessverre. Sitter ikke i kassa resten av livet for å ha bolig på bygda.

Anonymkode: c3399...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da må du ha ekstremt mye egenkapital. 

Jeg eier en enebolig på 200 kvm en 20-25 min kjøretur unna en norsk by (ikke Oslo). Her er faste boutgifter (lån, velforening, kommunale avgifter, forsikring og internett/TV) på 37.000 kr. Legg på litt i vedlikehold og vi runder fort 40.000 kr. Eneboligen min kan knapt være verdt halvparten av en tilsvarende bolig på Oslo vest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er så drittlei denne arrogante holdningen til mange nordmenn som ser ned på folk som leier. Det er ikke penger ut vinduet å betale for et tak over hodet. 

Anonymkode: 5d9b4...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...