Gå til innhold

For mange får 100% arbeidsufør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en av dem du sikter til her.  Jeg er ufør fordi jeg ble misbrukt som barn og som voksen fikk diagnosen kompleks ptsd.

Du skriver at du ikke vet reglene for å bli helt ufør (uvitenhet om et tema DU starter) samt at du ikke skriver dette for å være stygg. Du er både uvitende og stygg!

Vet du at for mange er det et nederlag å måtte innse at uføretrygd er siste utvei? 

Vi må gjennom arbeidsutprøving, legeerklæring, Nav og ja, hele livet ditt blir gjennomgått med lupe og mikroskop.

Det er ydmykende, personlig invaderende og en langvarig prosess som i verste fall gjør deg enda mer syk.

Nav vil ha deg ut i arbeid! Jeg tviler på at "latmakker" ( mine ord) holder ut i gjennomsnittlig 7-10 år for å bli ufør.

Du tror det er så lett å komme seg i arbeid som ufør. Selv bare noen timer i uken. Hvem vil ta inn folk som sliter og kanskje ikke stiller opp engang? Hvis du er arbeidsgiver, vil du ta inn en som meg? 

Du er uvitende og du formulerer deg på en meget stygg måte. 

Anonymkode: 7c262...12d

Svarer på mitt eget innlegg.

Jeg skal utbrodere hvor mye Nav vet om deg. 

Noen år før uføretrygd engang var et tema var jeg på sykehus for inkontinens avføring. Etter misbruk som barn. Dette var noe som var totalt utslettet fra hukommelsen da.  Vel, selv om jeg ikke så dette i sammenheng med seksuelt misbruk gjorde kanskje Legen og NAV det. I et møte med Nav ( lenge før jeg fikk diagnosen kompleks ptsd) satt min saksbehandler og leste opp legejourrnalen min og selvfølgelig min lekkasje med avføring. 

Nav vet alt om deg! Stort og smått. Vet ikke om de har tilgang til legejourrnalen din eller om det er legen som utvider taushetsplikten sin. 

Uansett vet Nav mye mer om deg enn det du er klar over.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk så fint det er å sitte oppe fremdeles å tenke på at dagen imorgen blir fin 

Ingen stress , gjøre hva jeg vil 😀🤩😊

Anonymkode: a5e55...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveits
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers?

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge!

Anonymkode: ea61d...98b

Jeg skal svare deg seriøst på ditt HI ts. 

Grunnen til at 100% uføretrygd blir innvilget er at personen ikke har inntekstevne. Det er ikke det samme som arbeidsevne

Nå har vi hatt sosiale medier i 20 år og du burde vite bedre enn å tolke det du ser der som sannhet. Om det er der du ser disse. Hvis du møter folk ute i den virkeligheten gjelder det samme - du ser ikke hva det koster. Den uføre kan bli sengeliggende i dager og uker etter aktivitet. 

Nei, vi har ikke blitt en nasjon av mennesker som ikke vil bidra. Noen relativt få ja, men disse er prisen vi betaler for å ha en tillitsbasert velferdsstat. 

Det er arbeidsministeren som har fått vervet fra oss folket for å finne riktige redskaper for å unngå svindel. Om denne ikke gjør jobben sin slik vi ønsker gjør vi det ved å delta i samfunnsdebatten og ved å stemme ved valg. 

Så det er legitimt at du spør - men spør med litt kunnskap i bagasjen og spør med respekt.

Her inne snakker du ofte til høyt utdannede kvinner, smarte kvinner som aldri kom seg ut i jobb, knalltøffe tidligere lavtlønte kvinner som må snu på krona og svært syke kvinner. Disse har også ofte barn. 

Disse lever ofte i et mareritt det er vanskelig for de å se meninga med. 

Når du spør uten kunnskap, med fordommer og skrivefeil holder ikke det. Det blir å tråkke på en gruppe kvinner som står i utfordringer ingen friske har forutsetning til å forstå. 

Veien fra arbeid til uføretrygd følger et sett med lover. Det er komplisert. For både arbeidsgiver, ardbeidstaker, helsevesenet og NAV. Du får ikke dette til å gli så fremst du ikke har terminal kreft eller ALS, for eksempel. Ofte glir det ikke da heller. 

Du ER stygg. Hvis du leser innlegga du får ser du hvem du fornærmer på det groveste. Tenk før du skriver. 

Endret av Sveits
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers?

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge!

Jada, veldig mange kunne klart "noe". Men problemet er at en arbeidsgiver ikke kan/vil ansette noen som bare med 20% sannsynlighet klarer å møte opp til arbeid den dagen hun er satt opp på et skift. 

Min beste venninne er 100% ufør. Hun har gode dager, og dårlige dager. Men hun kan ikke selv bestemme og planlegge når hun skal ha en god dag, og når hun skal ha en dårlig dag. Hun kan heller ikke styre om hun plutselig skal bli dårlig midt på det som var en god dag, og måtte gå hjem. 

Når hun våkner om morgenen, er det gjerne 80% sjanse for at det er en dårlig dag. Hvordan tenker du en arbeidsgiver skal forholde seg til det? Noen ganger kan det gå uker hvor hun kanskje bare har 2-3 gode TIMER. Andre uker har hun gjerne en hel god dag. 

Anonymkode: 273e1...98c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

75% av dem sitter på KG hver dag og spyr ut galle 😂 Helt enig, det må bli strengere. Nå er så mye som 25% av folk i arbeidsfør alder på trygd eller andre ytelser og det går bare ikke rundt for Norge AS i lengden.

Selvfølgelig hvis du er genuint syk og ødelagt skal du få tak over hodet, men jeg nekter å tro at vi er så mye sykere enn resten av verden. Ordningene er for rause og legene må slutte å sykeliggjøre alt.

Beste kur mot psykiske plager er å komme seg ut, holde seg opptatt og treffe folk. Ikke sitte hjemme å se i veggen/taket.

Anonymkode: e3c81...f1c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ikke altså..men jeg dømmer så jeg må skrive....

Jeg går på aap...håper du aldri må dette...ingen vil bli uføretrygdet...man vil være frisk og jobbe. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første, at du ser en uføretrygdet person gå en tur eller vaske huset betyr IKKE at de kunne klart en jobb. Det betyr heller at de har kapasitet til å klare akkurat det- en tur for helsen og en husvask for hygiene og trivsel, fordi de ikke er helt brukt opp på jobb. De skal ikke bare evne å ha en jobb, de skal evne å leve etter jobben også. 

For det andre, det finnes nok mange på trygd som gjerne ville bidratt litt når de kunne, men kravene i arbeidslivet er helt annerledes nå. Alt er effektivisert, alle må yte på max og det finnes færre og færre arbeidsplasser som tar inn dem uten utdanning, dem som kanskje ikke klarte seg i skolesystemet. Jeg har selv jobbet en plass hvor vi hadde en flott kar med en ørliten psykisk utviklingshemming. Fortvilende liten, bare akkurat nok til at han aldri passet inn og dermed også ble plaget med forferdelig sosial angst. Han "måtte" på trygd fordi ingen arbeidplasser ville ha ham. For høyt fungerende for de tilrettelagte stedene, for lavt fungerende for alle andre. Han fikk en ordning der han fikk usle 2000 utenom trygden sin for å jobbe fulltid på et verksted. Han gikk rundt med de ansattes post, han leverte deler til teknikere, han svarte telefoner og han var uvurderlig for den daglige tralten egentlig. Bedriften la dessverre ned og han ble kraftig deprimert, for de fant aldri en tilsvarende plass for ham. Mange vil, få får jobbe, når de kanskje vil få høyere fravær og lavere produktivitet. 

Anonymkode: f65c0...766

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

75% av dem sitter på KG hver dag og spyr ut galle 😂 Helt enig, det må bli strengere. Nå er så mye som 25% av folk i arbeidsfør alder på trygd eller andre ytelser og det går bare ikke rundt for Norge AS i lengden.

Selvfølgelig hvis du er genuint syk og ødelagt skal du få tak over hodet, men jeg nekter å tro at vi er så mye sykere enn resten av verden. Ordningene er for rause og legene må slutte å sykeliggjøre alt.

Beste kur mot psykiske plager er å komme seg ut, holde seg opptatt og treffe folk. Ikke sitte hjemme å se i veggen/taket.

Anonymkode: e3c81...f1c

Du kan flire så kjeften går hele veien rundt skolten din... 👍

Se på sykemelding Norge vs Sverige. Sverige har 120 omsorgsdager, pr sykt barn? Kontra våre stusselige 10 dager sykt barn? 

Jeg skriver dette fordi du nevnte "trygd eller ANDRE ytelser" 

Kan ikke du ta deg en tur ut i sola...

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, enig! Jeg trenger et nytt lag av hjelpere som kan vaske huset mitt, klærne mine og bilen min. Matkasser med sunn og variert mat. Sjåfør når ungene skal på aktiviteter. Og noen som planlegger og holder orden på kalender og avtaler.

Da kanskje jeg kunne klart å jobbe litt, og det er ingenting jeg ønsker mer. For jeg savner kollegaer og å føle meg nyttig for noe større enn mikrouniverset «hjem og familie».

Anonymkode: 36a7f...35b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sluttttttttttttt å gnag om denne nedrakkingen når DET IKKE FINNES NOE SLIKT I TRÅDEN!

Anonymkode: a30a9...acf

Ikke enda nei.... 

Og du? Slutt med den SKRIKINGEN!! Ikke mulig å ta deg seriøst, når du holder på sånn 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Jeg dømmer ikke altså..men jeg dømmer så jeg må skrive....

Jeg går på aap...håper du aldri må dette...ingen vil bli uføretrygdet...man vil være frisk og jobbe. 

Flere har nok lyst å bli uføretrygdet, men de vil ikke bli uføre. Disse kalles på folkemunne blant annet "snyltere". Altså slike som får uføretrygd på fiktivt grunnlag.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (12 minutter siden):

Ikke enda nei.... 

Og du? Slutt med den SKRIKINGEN!! Ikke mulig å ta deg seriøst, når du holder på sånn 😄

Right back at ya. Dette konstante gnaget om hets og nedrakking er bare pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør bety at man ikke har noen restarbeidsevne? 

Det betyr at man ikke har inntektsevne. Inntekt krever at man er stabil, forutsigbar arbeidskraft i en viss prosent. 

Anonymkode: ea2a4...cf4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det betyr at man ikke har inntektsevne. Inntekt krever at man er stabil, forutsigbar arbeidskraft i en viss prosent. 

Anonymkode: ea2a4...cf4

Og må folk nå en gang ta til seg dette og forstå hva det innebærer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke kan reglene. Da har du og litt snevert.

Og alle slike tråder ender med hets mot uføre. Og at uføre ikke kan bruke det lille de klarer kvalitetstid med familie. Siden de klarer å vaske huset kunne de dra på jobb eller på hytte.

Selv var jeg først 60% uføre, men ingen arbeidsgiver var interessert i at jeg plutselig en morgen måtte melde avbud, eller at jeg måtte dra tidligere hjem. Fikk så 80% uføre.  Prøvde da i 2 år å være ringe vikar for å dekke opp de 20%, fungerte nå ikke for ofte jeg måtte si nei. Så fikk da 100% 

Fleste jeg kjenner har ofte starter med 60-80ufør for å etter noen år blitt 100%

Og det en del da bruker tiden til er frivillig arbeid som de ikke tjener noe på men hadde ikke uføre og pensjonister gjort det hadde det blitt delvis krise. Hjelper til røde kors  leksehjelp  frivillighetssentralen osv

Anonymkode: fb0c8...046

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg skjønne. 
Men stat og kommune kunne tilrettelagt noe? Noe man kunne utføre når som ikke klapper sammen hvis folk noen ganger ikke klarer å møte opp. 

Stat og kommune har vært igjennom ganske store endringer de siste årene, og har effektivitetskrav de også. Det er frister som skal følges, og oppgaver som må løses. Deltidsansatte vil de heller ikke ha. I staten står det så dårlig til nå at det tilbys sluttpakker, og det vil komme oppsigelser. Så litt usikker på hvor i stat og kommune du tenker man kan ha ustabile ansatte.

Anonymkode: b11ed...c75

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som alltid går igjen i disse diskusjonene, er at de som roper høyest om at det er for mange uføre / for lett å bli ufør, er de som tilsynelatende har satt seg minst i regelverket. 

Anonymkode: 3fe03...431

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig mange har restarbeidsevne. Hovedproblemet er at det ikke finnes noen plass de kan få noen inntekt med denne restarbeidsevnen. Jeg arbeidet mye når jeg var på AAP, men i uførevedtaket står det at ordinært arbeidsliv ikke vil kunne fungere for meg. Det er rett og slett ikke noen plass for oss, annet enn på eventuelle tiltak.

Anonymkode: 5cad8...b9e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har altså ikke satt deg inn i hvilken prosess eller kriterier det er? Du observerer et øyeblikk eller ti og går utifra at det du ser er slik hele dagen og hver dag ser ut..?

Vet du hvilke restriksjoner det feks er på å motta bostøtte? 

Hva får deg til å tro at det du ser er representativt for livet til personen ellers lurer jeg på...

Anonymkode: c5d81...f42

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu. Om jeg heter Anonym eller pappaentilEmma&Ulrik betyr vel fint lite.

De som driver forumet gir brukere muligheten til å debattere anonymt. Klag til de.

Landet Norge gir uføretrygdede den muligheten. Klag til de.. 😂

Anonymkode: c5d81...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...