Tartufo Skrevet 18. september #41 Del Skrevet 18. september (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, dette er helt klart en person som trenger sin energi til å fungere. Jeg snakker om folk med et helt annet aktivitetsnivå. Og de finnes og de synes i sosiale medier, over tid. Det får folk til å undre hva som skal til. Anonymkode: ea61d...98b Forstår ikke hvordan du klarer å følge så godt med på hva så mange gjør i hverdagen? Selvsagt finnes det personer som er uføre som ikke burde vært det, men det er et lite mindretall. Det finnes også skyldige som skulle vært dømt og plassert i fengsel, men som går fri. Lurer du på hva som skal til for å ikke bli dømt til fengsel også? Eller er det bare uføre du er «ute etter»? Hva slags liv har de som bruker tiden sin på å trakassere en gruppe mennesker som stort sett består av personer som er rammet av alvorlig sykdom eller ulykker? Kan du ikke heller glede deg over at du selv har en forholdsvis god helse? Endret 18. september av Tartufo 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #42 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du tenker virkelig at en med 100 % uføregrad skal bli tvungen til å gjøre noe kun fordi du tenker at de kan gjøre noe ut fra det lille du ser at noen gjør? Hva tenker du at de kan gjøre? For å klare å gjøre noen småting kreves det at man klarer å stå opp, få i seg mat, lage mat, vaske klær, holde hjemmet rent og ryddig, klare å kommunisere med familien, klare å sørge for å få nok søvn, klare å stelle seg dusje og mer. Jeg kjenner ei som har det slik. Hun ser frisk ut men etter å ha vært sammen i en uke på hytta så ser jeg hvor ofte hun trenger en timeout, legge seg nedpå og sove. Hun må faktisk sove minimum 12 timer hvert døgn for å klare å gå ut av huset sitt og handle mat og gjøre nødvendige andre oppgaver som tar en halvtime for vanlige folk og for henne går det lett 3 timer for å gjøre dette. Og du vil at hun skal gjøre "noe"? Anonymkode: 11384...3b7 Nei, jeg tenkte at for mange har 100% og at det burde vært tilrettelagt for å jobbe noe. Delta i samfunnet med det man kan. Anonymkode: ea61d...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siesta Skrevet 18. september #43 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for fint svar! Jeg bruker nok energi på jobb, og jeg lurer oppriktig på det jeg spør om her. Ønsker deg gode dager 😊 Anonymkode: ea61d...98b Takk 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #44 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers? Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge! Anonymkode: ea61d...98b Dette innlegget er skrevet kun for å rakke ned på uføre, for å provosere og for at du skal få vise frem den enorme kunnskapsmangelen din. Anonymkode: d7f8c...354 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #45 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers? Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge! Anonymkode: ea61d...98b Jeg er en av dem du sikter til her. Jeg er ufør fordi jeg ble misbrukt som barn og som voksen fikk diagnosen kompleks ptsd. Du skriver at du ikke vet reglene for å bli helt ufør (uvitenhet om et tema DU starter) samt at du ikke skriver dette for å være stygg. Du er både uvitende og stygg! Vet du at for mange er det et nederlag å måtte innse at uføretrygd er siste utvei? Vi må gjennom arbeidsutprøving, legeerklæring, Nav og ja, hele livet ditt blir gjennomgått med lupe og mikroskop. Det er ydmykende, personlig invaderende og en langvarig prosess som i verste fall gjør deg enda mer syk. Nav vil ha deg ut i arbeid! Jeg tviler på at "latmakker" ( mine ord) holder ut i gjennomsnittlig 7-10 år for å bli ufør. Du tror det er så lett å komme seg i arbeid som ufør. Selv bare noen timer i uken. Hvem vil ta inn folk som sliter og kanskje ikke stiller opp engang? Hvis du er arbeidsgiver, vil du ta inn en som meg? Du er uvitende og du formulerer deg på en meget stygg måte. Anonymkode: 7c262...12d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 18. september #46 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, jeg tenkte at for mange har 100% og at det burde vært tilrettelagt for å jobbe noe. Delta i samfunnet med det man kan. Anonymkode: ea61d...98b Delta i samfunnet kan og bør man ha overskudd til å gjøre på andre måter før man vurderer å jobbe. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #47 Del Skrevet 18. september Tartufo skrev (1 minutt siden): Forstår ikke hvordan du klarer å følge så godt med på hva så mange gjør i hverdagen? Selvsagt finnes det personer som er uføre som ikke burde vært det, men det er et lite mindretall. Det finnes også de som skulle vært dømt og plassert i fengsel, men som går fri. Lurer du på hva som skal til for å ikke bli dømt til fengsel også? Eller er det bare uføre du er «ute etter»? Hva slags liv har de som bruker tiden sin på å trakassere en gruppe mennesker som stort sett består av personer som er rammet av alvorlig sykdom eller ulykker? Kan du ikke heller glede deg over at du selv har en forholdsvis god helse? Jeg følger en del på nett som beviser over tid hva de klarer. Denne tråden handler om uføre, hva jeg lurer på om andre issies i samfunnet hadde vært rart å ta her. Hadde brått fått kritikk for det også. Jeg trakassrer ingen, jeg stiller spørsmål! Min helse er heller ikke tema her. Anonymkode: ea61d...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miSs. Skrevet 18. september #48 Del Skrevet 18. september Enda en til som er misunnelig på de uføre.. Du for prøve å leke deg syk da vettu, så du havner hos nav. Også tar vi det derfra! 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #49 Del Skrevet 18. september Jeg er 50% ufør og det er et helvete å søke jobb da de fleste jobber med noenlunde fornuftige arbeidstider (altså ikke tilkallingsvakter mm.) med halv stillingsprosent er 100%. Og politikerne snakker stadig om at de ønsker å kutte enda flere deltidsstillinger. Det er kjempevanskelig å finne seg vettuge jobber i små stillingsprosenter, samfunnet er ikke tilrettelagt for de av oss som har litt arbeidskapasitet. Nå har jeg heldigvis en fin arbeidsplass som tilrettelegger godt for meg, men slik er det ikke for alle. Jeg er hjertens enig i at flere skulle hatt mindre uføreprosenter og jeg vet at mange velger å søke om 100% ufør og heller jobbe det de kan da det er en større økonomisk trygghet i det enn å f.eks satse på at man alltid lander noe som ringevikar. I all den tid systemet ikke er lagt opp til at folk bare jobber det de kan, unner jeg de som er helt uføre den økonomiske tryggheten - det er belastende å ha allerede svært lav inntekt som om den ikke i tillegg skal avhenge av deltidsstillinger som er notorisk kjent for å by på ustabile arbeidsmenger. Anonymkode: 84897...1a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #50 Del Skrevet 18. september Takk for svar, også fra alle de med piggene ute. Det var ikke meningen å støte noen. moderator må gjerne slette tråden. Jeg må legge meg 🫠 God natt! Anonymkode: ea61d...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 18. september #51 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg følger en del på nett som beviser over tid hva de klarer. Denne tråden handler om uføre, hva jeg lurer på om andre issies i samfunnet hadde vært rart å ta her. Hadde brått fått kritikk for det også. Jeg trakassrer ingen, jeg stiller spørsmål! Min helse er heller ikke tema her. Anonymkode: ea61d...98b Jeg går ut fra at det er et begrenset antall du følger med på, og at du forstår at flertallet ikke har det slik. De du følger med på har også blitt nøye vurdert av lege før de ble 100% ufør. Regner med at legen vet mer om deres fysiske og psykiske helse, enn det du klarer å få inntrykk av gjennom some. De fleste viser kun noen sider av seg og sitt liv på nett. Du har kanskje heller ikke faglig kompetanse til å vurdere dette. Tenker at du burde bruke mindre energi på å mistro uføre som gruppe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #52 Del Skrevet 18. september miSs. skrev (6 minutter siden): Enda en til som er misunnelig på de uføre.. Du for prøve å leke deg syk da vettu, så du havner hos nav. Også tar vi det derfra! DET er jeg ikke. Jeg har sympati med de som ikke kan jobbe, men jeg tror fremdeles for mange er 100% Anonymkode: ea61d...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 18. september #53 Del Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): DET er jeg ikke. Jeg har sympati med de som ikke kan jobbe, men jeg tror fremdeles for mange er 100% Anonymkode: ea61d...98b Det vil alltid være for mange som får 100% ufør, men jeg tror ikke det er så mange for mange som du tror. Innse at du ikke vet alt om de du mistror, og du mangler informasjon/kompetanse til å vite. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #54 Del Skrevet 19. september Kunne ønske det var bedre oversikt over mulighetene hvor bedrifter er åpen for noen med uføre. For min del føles det umulig å finne ingansdøra til resten av verden etter at jeg fallte utenfor, å leger/nav har aldri gidd meg noe annet inblikk i mulighetene annet enn et sted hvor det kreves så mye mindre enn det jeg kunne hatt godt av, at det og det sosiale miljøet vil gjøre meg malplassert. Det er et sted jeg fikk vite om, men nav sa nei til det, og det var trist for jeg hadde virkelig likt å kunne prøvd meg på den bedriften. Nå er den mentale helsen min forverret seg kraftig gjennom årene, også sikkert på grunn av isolasjon og det er trist at livet kunne vært anderledes. Er fortsatt håp og jeg jobber litt og litt for bedring, men å fått sett mer av hva som er, har vært greit. Anonymkode: cc6f3...3e7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #55 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kunne ønske det var bedre oversikt over mulighetene hvor bedrifter er åpen for noen med uføre. For min del føles det umulig å finne ingansdøra til resten av verden etter at jeg fallte utenfor, å leger/nav har aldri gidd meg noe annet inblikk i mulighetene annet enn et sted hvor det kreves så mye mindre enn det jeg kunne hatt godt av, at det og det sosiale miljøet vil gjøre meg malplassert. Det er et sted jeg fikk vite om, men nav sa nei til det, og det var trist for jeg hadde virkelig likt å kunne prøvd meg på den bedriften. Nå er den mentale helsen min forverret seg kraftig gjennom årene, også sikkert på grunn av isolasjon og det er trist at livet kunne vært anderledes. Er fortsatt håp og jeg jobber litt og litt for bedring, men å fått sett mer av hva som er, har vært greit. Anonymkode: cc6f3...3e7 Idag kan jeg ikke ha noen jobb, men på ulike punkt har det vært åpning for det, også forhåpentligvis om dette jeg sliter med nå bedrer seg igjen. Anonymkode: cc6f3...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #56 Del Skrevet 19. september Automatisering og robot-tjenere kan ikke komme raskt nok... Anonymkode: a61d5...a91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #57 Del Skrevet 19. september Mardina skrev (1 time siden): Da foreslår jeg at du heller diskuterer i en av de andre trådene 😊 Det er virkelig ikke nødvendig med enda en tråd som skal rakke ned på uføretrygdede folk. Just saying 😄 Sluttttttttttttt å gnag om denne nedrakkingen når DET IKKE FINNES NOE SLIKT I TRÅDEN! Anonymkode: a30a9...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #58 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dette innlegget er skrevet kun for å rakke ned på uføre, for å provosere og for at du skal få vise frem den enorme kunnskapsmangelen din. Anonymkode: d7f8c...354 Herreguuuud. Anonymkode: a30a9...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #59 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): DET er jeg ikke. Jeg har sympati med de som ikke kan jobbe, men jeg tror fremdeles for mange er 100% Anonymkode: ea61d...98b Tro kan du gjøre i kirka. Når du ser folk du vet er 100% ufør, irl eller på some, da ser du de på sine gode dager eller lange perioder. Jeg viser meg ikke ute på mine dårlige dager. Når jeg er ute og sosial blir jeg straffet med mer dissosiasjon og må ha alenetid i etterkant. Du mener for mange er 100% ufør. Hvordan mener du man skal skille de ulike gradene av uførhet? Har du forresten prøvd å sette deg inn i ufør og arbeid? Har du forståelse for at regelverket er helt bak mål og at man i verste tilfeller mister uføretrygden OG blir skyldig etterbetaling til Nav for å ha tjent litt for mye? Nav, uføretrygd og arbeid er mildt sagt et minefelt. Anonymkode: 7c262...12d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #60 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg tenkte at for mange har 100% og at det burde vært tilrettelagt for å jobbe noe. Delta i samfunnet med det man kan. Anonymkode: ea61d...98b Det koster staten mer med tilrettelagt arbeid. Er ikke hele poenget ditt at uføre er for dyrt? Hvorfor ønsker du å gjøre det dyrere? Eller er ønsket ditt å betale mer, slik at de uføre med restarbeidsevne skal få et mer "givende" liv? Det er jo snillt av deg i så fall. Du får skrive et brev til myndighetene. Fortell dem du ønsker at mer av skattepengene skal gå til tilrettelagt arbeid for uføre. Anonymkode: 8a66a...5bc 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå