Gå til innhold

For mange får 100% arbeidsufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers?

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge!

Anonymkode: ea61d...98b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke få svar på dette med å lese alle de tusen trådene om uføretrygdede? 

  • Liker 14
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke kan reglene for å få innvilget uføretrygd.

Da tenker jeg at minste minimum for deg er å faktisk gidde å ta deg tid til å sette deg inn i hva som kreves, både av pasient, lege og hvilke krav Nav stiller for å godkjenne en ev. uføretrygd, og ikke minst at du også setter deg inn i prosessen og dokumenteringen som skal til for at noen skal bli uføretrygdet.

Les på Nav.no, les fagartikler om temaet, les seriøse artikler fra gode kilder om temaet, sett deg inn i den politikken som er ført på området de siste årene, ikke minst hvordan helsevesenet (ikke) fungerer +++

SÅ kan du komme tilbake og mene noe om noe du i det minste har litt peiling på.

Når du åpner med å si at du ikke vet noe om saken, men har bastante meninger, da kan du faktisk ikke tas på alvor av noen.

(Du er dessverre ikke alene om å gjøre dette...)

Anonymkode: 1408d...5b3

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidro til AS Norge i 25 år.  Både i full jobb, og med å produsere barn.

AS Norge premierte meg med nesten 2 år for sen helsehjelp, selv med stilt diagnose, "for dyrt" og ellers egnet behandling, "for dyrt", som da gjorde meg invalid og arbeidsufør og med sterkt nedsatt livskvalitet. "billigere det" 

Jeg sitter tilbake med sterke smerter, en ødelagt kropp og selvmordstanker, og tenker overhodet ikke på AS Norge lenger,  men mer å holde ut dager og timer for unger og barnebarns skyld. 

Og ja, smiler og kjemper på lell, for ingen liker jo offermentalitet, så er nok noen som freser "for lett å bli ufør nå til dags" når de måtte se meg offentlig. 

 

 

Anonymkode: 96105...7bf

  • Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i Norge er at vi i liten grad er villige til å tilrettelegge for mennesker med liten restarbeidsevne eller uforutsigbart sykdom. Det er for enkelt å dytte alt ansvaret over på staten. Skjønner det jo og, det er jo en grunn til at jobber finnes. Det er jo for at den skal utføres og det er uforutsigbart om man ikke vet om den som skal uføre jobben kommer eller ikke.

 

Anonymkode: 2fc08...002

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers?

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge!

Anonymkode: ea61d...98b

Problemet er at arbeidsgivere kun ønsker folk som kan yte 110%. 

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deg igjen?

Blir du aldri lei av å tenke at de må kunne gjøre "noe" bare fordi du ser de klarer å gjøre noe noen få minutter når du passerer?

Anonymkode: 11384...3b7

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vet ikke reglene for å bli helt ufør, men har observert flere som er det og tenkt at noe kunne de klart å utføre i arbeidslivet. Med ranke på alt de klarer å utføre i livet sitt ellers?

Jeg skriver ikke dette for å være stygg, men har vi blitt en nasjon som tenker at så lenge jeg får legen og NAV på gli så slipper jeg å bidra på dugnaden til AS Norge!

Anonymkode: ea61d...98b

Fordi du ikke skjønner hva 100% ufør betyr..

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Deg igjen?

Blir du aldri lei av å tenke at de må kunne gjøre "noe" bare fordi du ser de klarer å gjøre noe noen få minutter når du passerer?

Anonymkode: 11384...3b7

Aldri snakket om temaet her inne før, så nei 😊

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again.... 🙄

Dette forumet får visst ikke nok tråder om uføre 🙄

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 minutt siden):

Fordi du ikke skjønner hva 100% ufør betyr..

Det bør bety at man ikke har noen restarbeidsevne? 

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (Akkurat nå):

Here we go again.... 🙄

Dette forumet får visst ikke nok tråder om uføre 🙄

Ja. Beklager det. Er mye spørsmål om bleier til nyfødte og. Skroll forbi du.

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (9 minutter siden):

Problemet er at arbeidsgivere kun ønsker folk som kan yte 110%. 

Det kan jeg skjønne. 
Men stat og kommune kunne tilrettelagt noe? Noe man kunne utføre når som ikke klapper sammen hvis folk noen ganger ikke klarer å møte opp. 

Anonymkode: ea61d...98b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er regler som er i loven 😄 Du får jobbe deg opp i systemet og endre det, og håper du lærer så mye langs veien dit!

Anonymkode: 9e346...23b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også en anonym skrivebordskriger da… 

Du vet ikke, men du fordømmer. Kan ikke annet enn gratulere holdningen din. 
 

I det mindre kan du stå frem med brukernavn når du kan tråkke de som ligger på bakken lenger ned i søla. 
 

Det er vel arbeidslivet og bedriftseierne i Sveits som ikke gidder å tilrettelegge for at norske lønnsmottakere skal jobbe hvis de er litt uføre eller litt gamle. 
 

Bjørn Dæhlie ble rik, hyllet frem på norske jubelrop, flyttet til Sveits og ville ikke ansatt noen som var 50% ufør før du holdt en pistol til hans tinning. Han er et grelt eksempel men på ingen måte alene. 

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg heller ikke det står så mye bedre til i stat og kommune. Med «new public management» over hele linja (la oss legge ned Flytoget fordi det er bra?) så går det ille. 

Endret av A new man
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Beklager det. Er mye spørsmål om bleier til nyfødte og. Skroll forbi du.

Anonymkode: ea61d...98b

Poenget er at det finnes drøssevis av tråder her inne som rakker ned på uføre. Hadde det ikke vært en ide å diskutere i en av de trådene, i steden for å opprette enda en tråd? 🤔 Du har kanskje ikke vært her inne på forumet så lenge du? 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mardina skrev (2 minutter siden):

Poenget er at det finnes drøssevis av tråder her inne som rakker ned på uføre. Hadde det ikke vært en ide å diskutere i en av de trådene, i steden for å opprette enda en tråd? 🤔 Du har kanskje ikke vært her inne på forumet så lenge du? 

Jo, har vært medlem noen år, men kum aktiv i perioder.

Jeg beklager at det ble en tråd til om emnet.

Anonymkode: ea61d...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, har vært medlem noen år, men kum aktiv i perioder.

Jeg beklager at det ble en tråd til om emnet.

Anonymkode: ea61d...98b

Da foreslår jeg at du heller diskuterer i en av de andre trådene 😊 

Det er virkelig ikke nødvendig med enda en tråd som skal rakke ned på uføretrygdede folk. Just saying 😄 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan jeg skjønne. 
Men stat og kommune kunne tilrettelagt noe? Noe man kunne utføre når som ikke klapper sammen hvis folk noen ganger ikke klarer å møte opp. 

Anonymkode: ea61d...98b

For det første er det ikke så mange slike jobber i det offentlige lenger, selv om mange åpenbart tror det. For det andre er det stadig et mas om effektivitet i det offentlige. Ikke alt er galt med det, men det finnes ikke noe handlingsrom. Jeg tror ikke en døv jurist får jobb i NAV, men ønsker å ta feil. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (5 minutter siden):

Også en anonym skrivebordskriger da… 

Du vet ikke, men du fordømmer. Kan ikke annet enn gratulere holdningen din. 
 

I det mindre kan du stå frem med brukernavn når du kan tråkke de som ligger på bakken lenger ned i søla. 
 

Det er vel arbeidslivet og bedriftseierne i Sveits som ikke gidder å tilrettelegge for at norske lønnsmottakere skal jobbe hvis de er litt uføre eller litt gamle. 
 

Bjørn Dæhlie ble rik, hyllet frem på norske jubelrop, flyttet til Sveits og ville ikke ansatt noen som var 50% ufør før du holdt en pistol til hans tinning. Han er et grelt eksempel men på ingen måte alene. 

Skal jeg være helt ærlig, då tror jeg heller ikke det står så mye nedre til i stat og kommune. 

Jeg fordømmer ingen, jeg stiller spørsmål ved.

Det finnes forhåpentligvis flere godt begrunnede vedtak om full ufør enn dårlige. Men! Når du ser hva noen uføre legger ut i sosiale medier jevnlig og over lange perioder så må man få lov å undre om de ikke kunne brukt litt av energien på noe samfunnsnyttig.

Anonymkode: ea61d...98b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...