Gå til innhold

Små barn på svømming og garderobe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal begynne på svømming, og på kurset er det barn i 5/6 alderen. Det er en liten svømmehall hvor kun dette kurset foregår så ingen andre skal bade utenom disse barna. Men jeg ble litt usikker på hvilken garderobe jeg skal gå i. Siden det blir første gangen kommer jeg jo til å måtte følge han inn, men skal vi da gå inn i guttegarderoben eller skal vi gå i jentegarderoben? Det er et mål at jeg etterhvert skal vente utenfor og han skifter selv (vi tenker ta en ordentlig dusj hjemme uansett). Som sagt, det er bare disse barna som skal skifte og dusje, og ingen voksne. 

Anonymkode: a18e7...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sendt melding til trener og hørt. Om det ikke er noen voksne som skal dusje, så ville jeg faktisk tenkt guttegarderoben.

Anonymkode: 4c1be...2c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sønnen min skal begynne på svømming, og på kurset er det barn i 5/6 alderen. Det er en liten svømmehall hvor kun dette kurset foregår så ingen andre skal bade utenom disse barna. Men jeg ble litt usikker på hvilken garderobe jeg skal gå i. Siden det blir første gangen kommer jeg jo til å måtte følge han inn, men skal vi da gå inn i guttegarderoben eller skal vi gå i jentegarderoben? Det er et mål at jeg etterhvert skal vente utenfor og han skifter selv (vi tenker ta en ordentlig dusj hjemme uansett). Som sagt, det er bare disse barna som skal skifte og dusje, og ingen voksne. 

Du avtaler dette med de som holder kurset eller er ansatt i badeanlegget der kurset holdes. 

Kle på han noe som er lett for han å kle av og på selv, for eksempel joggedress med bukse og hettejakke. 
Sokker og varmere tøy til å ha utenpå tar du av før du sender han i eventuelt guttegarderoben. 
Du skal vil ikke bade og blir ventende på kanten i vanlige klær men uten sokker/sko, eventuelt i badesandaler. 

Når våre tre jenter samtidig skulle på svømmeopplæring/vanntilvenning fikk de badedrakt under joggedress for selv å begynne å lære å bli ansvarlig for å kle av/på seg selv. (Og dør noen hyler ut, alle ble dusjet hjemme før de dro). Og faren kunne dra med dem etter noen ganger uten at jentene skulle i herregarderoben. 

Anonymkode: b2de0...10a

• Liker 1
Skrevet

Du går i garderoben som er samme kjønn som du har selv, så tar du med ungen der om du ikke tror han klarer seg selv i garderoben eller han ikke vil være der alene. 

Du følger han selvsagt ikke inn i herregarderoben om du er dame selv.

Anonymkode: 8194a...841

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jentegarderoben. 

Anonymkode: dfc90...20a

Skrevet

Sjekk om de har regler på det. Her er regelen at kun barn under skolealder kan gå i «feil» garderobe, også på svømmekursene for små barn. Noe som betyr at dere måtte gått i jentegarderoben, da du er over skolealder. 😛

Jeg har inntrykk av at den regelen er ganske vanlig, så jeg ville gått ut fra det hvis det ikke står noe.

Anonymkode: f8b61...7e2

• Liker 1
Skrevet

Guttegarderoben, alene. En liten svømmehall med og under svømmetrening uten andre besøkende er helt ideell til å trene på garderobe. Du er tydelig med han hva han skal gjøre, passer på at han har god tid og ber en far eller en trener om å se til han om han ikke dukker opp som forventet ved bassenget eller ut igjen etter svømmingen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du tar han selvsagt med i damegarderoben,helt innafor med så små barn 🙂

Anonymkode: 1da6f...ebb

Skrevet

Dusj han hjemme først og ta på han klær som er lette å skifte. Minst mulig klær og ting. Ta av sokker utenfor og legg i skoene så slipper han styre med sokker. Siden det er liten svømmehall så er han trolig heldig og slipper styre med skap og å låse inn tingene sine. Han må i damegarderoben eller alene i herre. Er han 5 eller 6? Han er litt på grensen til om det er ok å gå i damegarderoben, en ting er han selv men andre jenter på 6år kan også synes det er ubehagelig å dusje med han. Og så er det vel ofte nytt kurs etter så han møter trolig neste kurs i dusjen på vei inn når han er på vei ut?

Vi har hatt svømmekurs med barna i større svømmehall, men de har gått alene fra ca 5år. Tips er å snakke med en annen sin pappa som du ser at har barn på samme kurs og bare si at «barnet mitt er alene i garderoben, jeg står utenfor, men kan du hjelpe han hvis du ser han trenger hjelp».
Å trenge hjelp kan feks være noe så enkelt som å skru på dusjen om dusjen er totalt ulik den vi har hjemme. Jeg har også spurt andre fremmede pappaer på vei ut om de kan rope barnet mitt ut av dusjen om det tar veldig lang tid. Det er mest frustrerende når man står i over 10min og venter og stresser, og ikke vet om barnet trenger hjelp, og så står barnet i deilig varm dusj og skravler med ny kurs venn og glemmer tiden. Pappaene jeg har spurt med barn på ca samme alder, pleier bare å se glade ut for å hjelpe og de forstår situasjonen. Og det krever ikke så mye av dem. Jeg får jo ikke ropt inn i dusjen om den er innenfor herre garderoben så trenger feks bare at de sier «Ole? Er en av dere Ole, mammaen din venter og sier du må bli ferdig»

Anonymkode: 1d52e...a67

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du som dame går vel ikke inn i guttegarderoben!!!

Anonymkode: f50a6...3eb

• Liker 2
Skrevet

Er du dame= damegarderoben 

Er du mann= herregarderoben

Det er greit at jentene følger far i guttegarderoben,og guttene følger mor i damegarderoben. 

Det er de voksne som ikke må gå i feil garderobe  

Dette gjelder når barna er så små som dette. Etter 1-2 klasse, må barn gå i riktig garderobe. Da må foreldre vente utenfor, om du har feil kjønn.

Anonymkode: b14d9...da9

• Liker 2
Skrevet

I damegarderoben 😉

Anonymkode: 13a80...7b4

Skrevet

Er du mor, går du i damegarderoben - far, i herregarderoben. Enkelt og greit som på alle andre steder.

Skrevet

Det er veldig forskjell på en som akkurat har blitt 5 og en som snart blir 7. Personlig synes jeg det er ubehagelig når større gutter (7-9 år) er i damegarderoben, og jeg ser igjen og igjen at jevnaldrende jenter opplever det ubehagelig. Det er viktig å lære barnet å klare seg selv, samt å respektere andre sine grenser. Vi vet ikke hva andre barn bærer av historie, og ingen skal oppleve det som ubehagelig å dusje i svømmehallen). Tenker dere kan begynne å øve, ts, og at du som mange sier gjør det enkelt for ham å klare seg selv. Gå gjennom alt hjemme, kanskje kan han dra dit med faren og bli vist garderoben e.l?

• Liker 1
Skrevet

Hva sier de som har svømmekurset?

Her er de HELT tydelige! Foreldre skal ikke inn i garderobene når det er svømmeskole! Uansett! 
Men her er svømmelærerene i garderoben og hjelper til da… 

Ville sendt melding til de bare og hørt…

Anonymkode: 6653b...7a5

Skrevet

Hos oss er regelen at barn må gå alene fra de er syv år.

Anonymkode: 961e4...46b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...