Gå til innhold

Hva er riktig her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er ute på sykletur i parken med familien din, og du oppdager at en liten jente blir holdt nede på bakken mot sin vilje av en litt eldre gutt. Hun skriker nei og prøver å sparke ifra, men gutten får et « nytt tak » og hun blir igjen holdt nede. Det er mennesker rundt, men ingen gjør noen ting. 

Hva hadde du gjort ? 

Anonymkode: 4c77f...5a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til: Hadde du sagt noe til de som sto rundt og ikke gjør noe? 

Skrevet

Jeg håper jeg hadde bedt gutten slippe henne. Jeg hadde ikke snakket til de som står å ser på.

Anonymkode: ca146...b33

Skrevet

Jeg hadde snakket til gutten, ja. Evt bedt om hjelp til å ta bort gutten av noen som så på.

Anonymkode: e91d7...090

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplevde noe lignende en gang. Jeg tok tak i gutten og ba ham oppføre seg. Det viste seg at de var søsken, og foreldrene var til stede, men et stykke unna. Jeg var litt nervøs da de kom bort, men de hadde sett hva som skjedde og takket meg.

Det stod ikke noen og bare så på da, jeg var der da han startet og grep inn med en gang det var tydelig at det ikke bare var lek. Men tror ikke jeg hadde sagt noe til de rundt. Men man burde vel kanskje gjøre det…

Anonymkode: 47473...041

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg opplevde noe lignende en gang. Jeg tok tak i gutten og ba ham oppføre seg. Det viste seg at de var søsken, og foreldrene var til stede, men et stykke unna. Jeg var litt nervøs da de kom bort, men de hadde sett hva som skjedde og takket meg.

Det stod ikke noen og bare så på da, jeg var der da han startet og grep inn med en gang det var tydelig at det ikke bare var lek. Men tror ikke jeg hadde sagt noe til de rundt. Men man burde vel kanskje gjøre det…

Anonymkode: 47473...041

Samme skjedde meg. Det var faktisk søsken, hvor eldste skulle « hindre » lille fra å gå noen steder hvor foreldrene var rett i nærheten. Sa også ifra til de som sto rett ved siden av at det er lov å gjøre noe, for det er jo ikke greit å se. 

men noe pinlig er det jo. Er det da dumt å faktisk gjøre noe i denne situasjonen, eller hva er riktig ? 

Skrevet

Jeg hadde snakket med gutten og jenta, men ikke sagt noe til de som stod rundt. Voksenoppdragelse er bare merkelig. 

Anonymkode: 72d04...708

Skrevet

Jeg er en av få som sjelden drar fram mobilen for å filme. I en sånn situasjon hadde jeg dratt fram mobilen og trykket på play. Og jeg hadde filmet de som bare sto og så på. Hadde tatt nakketak på jævelungen om han ikke hadde skygget banen etter innblanding av meg.

Anonymkode: d5e90...68b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er en av få som sjelden drar fram mobilen for å filme. I en sånn situasjon hadde jeg dratt fram mobilen og trykket på play. Og jeg hadde filmet de som bare sto og så på. Hadde tatt nakketak på jævelungen om han ikke hadde skygget banen etter innblanding av meg.

De som filmer ukjente barn har selv ikke rent mel i posen; med dagens AI-teknologi kan selv en uskyldig film bli til noe helt annet.

Så hvis det viser seg at dette er søsken, har foreldrene rett til å politianmelde deg. Ikke fordi du reagerte. Men fordi du filmet.

Anonymkode: 7de9c...11d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som filmer ukjente barn har selv ikke rent mel i posen; med dagens AI-teknologi kan selv en uskyldig film bli til noe helt annet.

Så hvis det viser seg at dette er søsken, har foreldrene rett til å politianmelde deg. Ikke fordi du reagerte. Men fordi du filmet.

Anonymkode: 7de9c...11d

Jeg hadde filmet for egen sikkerhet hvis politiet ble involvert, ikke for å oute en guttunge. Du tok det som en selvfølge at opptaket havnet på sosiale medier 🙄🚩🚩

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville tenkt at dette var lek og passet mine egne saker.

Anonymkode: d9c0c...9bf

• Liker 1
Skrevet

Hadde dynket gutten i den lokale fontenen til han begynte å grine.

Anonymkode: 694d6...3a2

Skrevet

Jeg hadde blandet meg inn. Om det viste seg at det var noe ala lenger her oppe der et eldre søsken hindret sitt søsken fra å gjøre noe, da synes jeg at det for begge to er viktig å belyse hvordan slik adferd sees på av utenforstående og at de i fremtiden burde lytte til hverandre og behandle hverandre fint.

Anonymkode: 61d07...9fa

Skrevet

Løper frem, mens jeg sier, slipp henne. Så drar jeg han unna. 
Hadde sikkert sakt, HALLO? Og sett forskrekket/sinnt til dem rundt. Voksen oppdagelse er ikke merkelig om det kan redde noen fra mobbing, vold, traumer i fremtiden. Å stå å se på barn bli holdt i bakken mens de sier nei, er psyko. 

Om fler brøt inn og brydde seg, hadde nok verden vært litt bedre. 

Anonymkode: 61d60...6a6

Skrevet

Hvor står det at det er søsken? Det er en liten jente som blir holdt mot bakken av en eldre gutt. Og om det hadde vært søsken, jeg hadde filmet uansett. I tilfelle politiet ble involvert. Det hadde vært for egen sikkerhet. Ikke fordi mange er mediahore/bukker som filmer for likes 🙄

Enkelte altså er slett ikke på riktig stasjon 🤯

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hjelpes..

Jeg er en jente og gudene vet hvor mange slåsskamper jeg har hatt med storebror. Hadde du blandet deg inn på denne måten, hadde nok både jeg og bror begynt å lure ;)  

Så hissig og dramatisk som jeg var som yngre, var det greit å ha en storebror som satte meg på plass av og til. 

Anonymkode: 5b440...d35

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor står det at det er søsken? Det er en liten jente som blir holdt mot bakken av en eldre gutt. Og om det hadde vært søsken, jeg hadde filmet uansett. I tilfelle politiet ble involvert. Det hadde vært for egen sikkerhet. Ikke fordi mange er mediahore/bukker som filmer for likes 🙄

Enkelte altså er slett ikke på riktig stasjon 🤯

Jeg hadde spurt jenta om hun er med på leken og agert ut i fra det. 

Anonymkode: 5b440...d35

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...