Gå til innhold

Hvordan takler du sultfølelsen mens du slanker deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 19.59):

Hvordan takler du sultfølelsen mens du slanker deg? Og tilleggsspørsmål; Vil sultfølelsen gå over når man når målvekt og spiser akkurat passe kalorier for å holde vekten? 

Anonymkode: 05880...bc5

Bruker Wegowy

Anonymkode: 4fdad...420

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser mye grønnsaker. Jeg mener at man ikke trenger å sulte seg for å gå ned i vekt, men man må være bevisst på hva maten man spiser inneholder. Jeg mener også at det er lurt å spise litt av alt, men mye mindre av det som inneholder mye kalorier og lite næring- ikke å spise så lite som mulig og at det ikke er «ja» og «nei» mat men «mer» og «mindre» mat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sultfølelsen er hormoner som sender et signal til hjernen om å spise. Det betyr slettes ikke at en behøver å spise. Så hvis en vet at en får spist sine 1500 til 2300 kalorier i løpet av dagen så kan man fint overse sult. 

Disse hormonene gjør alt de kan for å tvinge en til å spise. Hjernetåke, svimmelhet, hodepine, søvnløshet, sinne, romling i magen og noen ganger diare. 

Jeg faster hver helg og har gjort det siden jeg var 14-15 år - det er min families kultur og har ingenting med slanking å gjøre. Nå er jeg over 50 år. 

Når man faster, eller må være sulten når en slanker seg, er det viktig å vite når en skal spise igjen. Og da må en spise skikkelig. Gjerne et måltid opp mot 1000 kalorier. 

Når man har blitt venn med sulten så blir en også kvitt matpraten i hodet etterhvert. Da kan man bruke hjernen på noe annet. Jeg synes det er deilig å slippe mat i helgene. Jeg slipper å lage mat, all tygginga og svelginga, oppvasken, tidsbruken og litt mindre tid på bæsjing, haha. Jeg elsker å løpe med fett som brennstoff. Jeg løper raskere da.

Hvis en er svært overvektig kan man jo øve på sult før selve slankinga tar til. Start med å tåle sult i 15 minutter hver dag. Kjenn etter hva kroppen gjør. Bli vant til det og opplev at det ikke er farlig. Øk på litt etter litt. Så etter noen måneder kan en starte på å spise bare de kaloriene en må ha. Hvis man har vært overvektig ei stund er det jo ikke noe som haster, synes jeg. 

Ei sa at det var vanskelig å sove på tom mage. Jeg opplever at jeg sover godt på en banan - som er naturlig søvndyssende - og et lite glass melk. Sunt er det også. 

Sulthormonene hos en del kan være ekstreme. Da er det fint at det kommer medisiner for å dempe sulten. 

Jeg tror det er viktig å være snill med seg sjøl når en skal kjenne på sult. Sminke, fine klær, en frisørtime, hjemmespa, yoga, ha sex (med deg sjøl eller andre) og mest mulig kos og velvære når man faktisk har det jævlig kjipt. 

Og obs! Sult kan føre til velvære og en slags rus. Ikke gå på den for da er veien kort til anoreksi. Da er det MYE bedre å forbli tykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er sinnsykt vanskelig, har vekslet mellom BED og bulimi de ti siste årene (med et år innimellom der med anoreksi), og synes sultfølelsen er vanskelig å takle. Har ligget stabilt på BMI på rundt 20 det siste året, men teller fortsatt alt jeg spiser  - nettopp fordi jeg ikke klarer å stå i mot sult. Hjelper å ha klare tall foran seg, sånn at jeg vet at kroppen får nok mat, og at jeg kan overse sulten… Hvis ikke går det myyyye i grønnsaker, frukt og magert kjøtt (Pepsi Max også heh).

Anonymkode: ad3d2...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggis vann og kaffe

når jeg tygger tyggisk har jeg noe å «holde på med» så da dytter jeg ikke i meg mat/snacks for at jeg kjeder meg

Anonymkode: ac8ed...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits skrev (2 timer siden):

Sultfølelsen er hormoner som sender et signal til hjernen om å spise. Det betyr slettes ikke at en behøver å spise. Så hvis en vet at en får spist sine 1500 til 2300 kalorier i løpet av dagen så kan man fint overse sult. 

Disse hormonene gjør alt de kan for å tvinge en til å spise. Hjernetåke, svimmelhet, hodepine, søvnløshet, sinne, romling i magen og noen ganger diare. 

Jeg faster hver helg og har gjort det siden jeg var 14-15 år - det er min families kultur og har ingenting med slanking å gjøre. Nå er jeg over 50 år. 

Når man faster, eller må være sulten når en slanker seg, er det viktig å vite når en skal spise igjen. Og da må en spise skikkelig. Gjerne et måltid opp mot 1000 kalorier. 

Når man har blitt venn med sulten så blir en også kvitt matpraten i hodet etterhvert. Da kan man bruke hjernen på noe annet. Jeg synes det er deilig å slippe mat i helgene. Jeg slipper å lage mat, all tygginga og svelginga, oppvasken, tidsbruken og litt mindre tid på bæsjing, haha. Jeg elsker å løpe med fett som brennstoff. Jeg løper raskere da.

Hvis en er svært overvektig kan man jo øve på sult før selve slankinga tar til. Start med å tåle sult i 15 minutter hver dag. Kjenn etter hva kroppen gjør. Bli vant til det og opplev at det ikke er farlig. Øk på litt etter litt. Så etter noen måneder kan en starte på å spise bare de kaloriene en må ha. Hvis man har vært overvektig ei stund er det jo ikke noe som haster, synes jeg. 

Ei sa at det var vanskelig å sove på tom mage. Jeg opplever at jeg sover godt på en banan - som er naturlig søvndyssende - og et lite glass melk. Sunt er det også. 

Sulthormonene hos en del kan være ekstreme. Da er det fint at det kommer medisiner for å dempe sulten. 

Jeg tror det er viktig å være snill med seg sjøl når en skal kjenne på sult. Sminke, fine klær, en frisørtime, hjemmespa, yoga, ha sex (med deg sjøl eller andre) og mest mulig kos og velvære når man faktisk har det jævlig kjipt. 

Og obs! Sult kan føre til velvære og en slags rus. Ikke gå på den for da er veien kort til anoreksi. Da er det MYE bedre å forbli tykk. 

Det er stor forskjell på å slanke seg noen kilo til bikinisesongen og å ha fedme. Om man er normalvektig, men har lyst til å ta av noen kg, er det et godt råd å være litt sulten av og til. Men en del av de som overspiser, liker smerten av å være stappmett, og det å erstatte den selvskadingen og smerten med smerten ved å være sulten, er ikke en god løsning etter min mening. Målet for alle bør være et sunt kosthold der man ikke spiser seg så mett at det gjør vondt, men heller ikke sulter seg til smerter. Det er lettere sagt enn gjort, men man bør  finne ut hvorfor man har et destruktivt forhold til mat, og deretter eller samtidig jobbe med eget selvbilde og ernæring slik at man kan få et forhold til mat som ikke er smertefullt og destruktivt. 

Endret av Helene1982
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sterkt i mot fasting og "det er ikke farlig å være sulten" hvis man er kraftig overvektig og skal ned i vekt. For folk som er småspiste, litt overvektig, ikke sterke sug så kanskje det funker. Men jeg veide 130kg. Og be en person som har veid 130kg være sulten for å gå ned i vekt er direkte latterlig og håpløst rett og slett. 

Man MÅ IKKE GÅ SULTEN for å gå ned i vekt! Spist heller flere små måltider. Spis proteiner som metter lengre etc etc. 

Jeg er ned over 30kg så langt, jeg har ikke vært sulten. Og jeg kommer heller til å fortsette med 0,1 kg framover når det blir tyngre enn å gå ned til 1000kcal daglig. Husk at hvis du faktisk er overvektig så er det en livsstilsendring som må til, man må finne en sunn nok livsstil man kan leve med resten av livet. Ikke slanke deg i x mnd og så er du ferdig.. 

Anonymkode: 70c49...5b9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo ikke gå rundt å kjenne sultfølelse hele tiden, da spiser man galt eller ligger alt for lavt på kalorier daglig. Jeg har ingen sultfølelse, fordi jeg spiser mat som holder meg mett og jeg spiser ofte nok. Holder meg i tillegg i aktivitet, så har ikke så mye tid til å sitte å tenke på mat.

Anonymkode: 1a592...fe3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (8 minutter siden):

Det er stor forskjell på å slanke seg noen kilo til bikinisesongen og å ha fedme. Om man er normalvektig, men har lyst til å ta av noen kg, er det et godt råd å være litt sulten av og til. Men en del av de som overspiser, liker smerten av å være stappmett, og det å erstatte den selvskadingen og smerten med smerten ved å være sulten, er ikke en god løsning etter min mening. Målet for alle bør være et sunt kosthold der man ikke spiser seg så mett at det gjør vondt, men heller ikke sulter seg til smerter. Det er lettere sagt enn gjort, men man bør  finne ut hvorfor man har et destruktivt forhold til mat, og deretter eller samtidig jobbe med eget selvbilde og ernæring slik at man kan få et forhold til mat som ikke er smertefullt og destruktivt. 

Jeg visste ikke det du forteller meg her. Takk for at du korrigerte mine misoppfatninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveits skrev (14 timer siden):

Utrolig at denne tråden ikke blir stengt. Du kommer med direkte helsefarlige tips og råd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

Utrolig at denne tråden ikke blir stengt. Du kommer med direkte helsefarlige tips og råd

Du kan jo rapportere innlegget mitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Hva er det hun sier som er helsefarlig?

Anonymkode: c2801...a38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 23.52):

Man skal jo ikke gå rundt å kjenne sultfølelse hele tiden, da spiser man galt eller ligger alt for lavt på kalorier daglig. Jeg har ingen sultfølelse, fordi jeg spiser mat som holder meg mett og jeg spiser ofte nok. Holder meg i tillegg i aktivitet, så har ikke så mye tid til å sitte å tenke på mat.

Anonymkode: 1a592...fe3

Hva spiser du som holder deg mett og hvor ofte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Catch-22 skrev (På 18.9.2024 den 20.09):

Det må vel henge sammen med at overvekt er en sykdom? 

En viktig grunn er at fettceller ikke forsvinner, de krymper bare når man blir slankere. 
Derimot ved vektoppgang så blir det flere. Mere fettceller som gir kroppen beskjed om påfyll, mer sultfølelse.
https://news.yale.edu/2015/03/02/study-new-fat-cells-are-created-quickly-dieting-cant-eliminate-them

Dessverre er det ingen måte å bli kvitt dem uten inngrep.

Anonymkode: 1a84d...a80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

En viktig grunn er at fettceller ikke forsvinner, de krymper bare når man blir slankere. 
Derimot ved vektoppgang så blir det flere. Mere fettceller som gir kroppen beskjed om påfyll, mer sultfølelse.
https://news.yale.edu/2015/03/02/study-new-fat-cells-are-created-quickly-dieting-cant-eliminate-them

Dessverre er det ingen måte å bli kvitt dem uten inngrep.

Anonymkode: 1a84d...a80

Akkurat det har jeg hørt før ja! 
Har også hørt at hvis man får fettsuging så får man ikke nye fettceller der man har sugd vekk.. men, det høres rart ut 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 21.9.2024 den 11.28):

Hvis man spiser de kaloriene som er anbefalt ved slanking fordelt på 2 måltider om dagen eller 6 måltider om dagen, så er det ikke helsefarlig.

Mange spiser allerede periodisk faste uten å vite det. De dropper frokost fordi de ikke er sultne om morgenen.

De som dropper frokost og overspiser 6 sjokoladeboller når de spiser klokka 13, er usunne og kan gå opp i vekt. De som spiser det de skulle ha spist i kcal på to "skikkelige" måltider, lunsj og middag, vil gå ned i vekt hvis de følger et sunt og anbefalt antall kcal.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menneskene som art ville ha dødd ut hvis vi måtte spise mange ganger om dagen. Jegere og sankere måtte tåle å gå uten mat i korte perioder, og fremdeles ha energi nok til å felle et bytte.

Det er ikke slik at man skal sulte seg, periodisk faste er så enkelt som å spise færre ganger i døgnet.

Vi har aldri vært fetere enn når vi fikk rådet om å spise hver gang man føler den minste sultfølelse. Å spise to gode måltider om dagen hjelper meg å ikke være sulten, i forhold til å fordele det på 3 måltider og flere mellommåltider. Magen min var i et konstant sug etter mat når jeg ga den minimale måltider. Jeg tror det var psykologisk.

Selvsagt sier jeg ikke at det passer for alle. Men hvis man har prøvd å slanke seg etter metoden: "Spis små mengder mat ofte" og det ikke virker, så kanskje prøve noe nytt.

Og hvis man sier at periodisk faste er usunt og farlig, så må man forby muslimer å overholde fasten under Ramadan. Vil dere si til 1,8 milliarder muslimer at de må slutte å faste, og kreve at alle innlegg om å faste en periode må slettes?

Fasting under Ramadan er strengere enn vår vestlige periodiske faste, siden muslimer ikke skal drikke vann engang mellom soloppgang og solnedgang. Og det gjør de i en hel måned, de nekter kroppen vann og all annen drikke fra soloppgang til solnedgang. Muslimer spiser frokost og middag, jeg spiser lunsj og middag, men drikker masse vann hele tiden. Å spise i perioder slik jeg og andre vestlige gjør, og i tillegg drikke vann, kaffe og te når som helst, uten begrensinger, er ikke farlig. Vi har heller ikke en periode om året vi er påbudt å gjøre det. Vi kan droppe det når som helst, og begynne på det når som helst.

Dette er ikke noe bare jeg sier, det sier ung.no og matprat.no

https://www.ung.no/krysskulturell/2918_Mat,_drikke,_trening_og_søvn_under_Ramadan.html

Sitat

Under Ramadan spiser man før soloppgang og etter solnedgang. Det er viktig at man da spiser og drikker nok slik at kroppen får nok væske, energi og alle de næringsstoffene man trenger.

https://www.matprat.no/artikler/tema/faste-under-ramadan/

Sitat

Sult – er det farlig?

Det er helt vanlig å kjenne sultfølelsen komme krypende innover seg i løpet av fasten. Dette fordi kroppen, hjernen og magen er vant til å få mat jevnlig gjennom dagen – og kroppen er glad i vaner! Det vil derfor ta noe tid å venne seg til den nye tilværelsen og den nye måltidsrytmen for kroppen. Langt tilbake i tid var det vanlig for oss mennesker å være på savannen og i skogen for å lete etter mat. Det kunne gå mange timer før vi fikk i oss et måltid, så biologisk sett er det en helt normal og ufarlig følelse – å kjenne på sult. I vårt moderne samfunn, hvor maten er tilgjengelig over alt får vi nesten ikke tid til å kjenne på sultfølelsen, noe som kan oppleves ulikt fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 23.45):

Jeg er sterkt i mot fasting og "det er ikke farlig å være sulten" hvis man er kraftig overvektig og skal ned i vekt. For folk som er småspiste, litt overvektig, ikke sterke sug så kanskje det funker. Men jeg veide 130kg. Og be en person som har veid 130kg være sulten for å gå ned i vekt er direkte latterlig og håpløst rett og slett. 

Man MÅ IKKE GÅ SULTEN for å gå ned i vekt! Spist heller flere små måltider. Spis proteiner som metter lengre etc etc. 

Jeg er ned over 30kg så langt, jeg har ikke vært sulten. Og jeg kommer heller til å fortsette med 0,1 kg framover når det blir tyngre enn å gå ned til 1000kcal daglig. Husk at hvis du faktisk er overvektig så er det en livsstilsendring som må til, man må finne en sunn nok livsstil man kan leve med resten av livet. Ikke slanke deg i x mnd og så er du ferdig.. 

Anonymkode: 70c49...5b9

Ja, jeg sier absolutt ikke at alle skal gjøre som meg. Hvis det å spise små og mange måltider hele dagen ikke fungerer, så kan man prøve noe annet. Jeg var 124 kilo og 166 cm, det er kraftig fedme.

Jeg sier ikke at man skal spise 1000 kcal fordelt på to måltider.

Jeg sier at hvis dagsmenyen er 1800 kcal om dagen, så spiser man det fordelt på to måltider. Det er det samme som å spre ut 1800 kcal på mange små måltider.

Det er individuelt. Jeg vet akkurat hvordan man skal slanke seg, spise sunt og ikke gå ned i vekt fordelt på små måltider hele dagen. Og det har ikke virket for meg. Å spise slik ga meg ulvehunger. Jeg tenkte på mat hele tiden, og sprakk. Når jeg har rause måltider å se fram til, har jeg mindre sultfølelse. Det er psykologisk bedre for meg.

Jeg trenger heller ikke å kjøpe spesiell mat, eller unngå visse typer mat, som ved lavkarbo.

Jeg trener 3 ganger i uka, på tom mage. Det er moderat trening, ikke rå styrketrening. Jeg bygger opp langsomt Hvis man er ute etter å bygge muskler, anbefales det å ha noe mat eller shake først. https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/velg-riktig-treningstidspunkt-og-forbrenn-mer

http://www.ingridkristiansen.com/2018/07/13/tren-for-frokost-og-forbrenn-mer/

Sitat

Det kan være en idé å trene før du har spist, i hvert fall hvis målet er å forbrenne mest mulig. Hvis du trener på tom mage om morgenen vil du faktisk kunne øke fettforbrenningen og redusere bruken av karbohydratenergi. Grunnene til dette er fordi etter en natt med søvn, er karbohydratlagrene i kroppen vår nesten er tomme. Derfor må kroppen bruke fett som energi.

Når jeg har gått ned mer skal jeg se om jeg endrer det. Nå er det økt forbrenning som er viktigst.

Det fungerer for meg, jeg sier ikke at det fungerer for alle.

Endret av ops2
la til linker og litt mer om trening
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2024 den 16.57):

Hva er det hun sier som er helsefarlig?

At man skal løpe og være i mye fysisk aktivitet uten energi man får fra mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

At man skal løpe og være i mye fysisk aktivitet uten energi man får fra mat

Det er da ikke helsefarlig å bruke av kroppens energilagre når man trener? Det er tvert imot sunt og naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...