Gå til innhold

«Det handler om prioritering» - trening i en travel hverdag


Catch-22

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av folk som sier til meg «det handler om prioriteringer» når det faktisk handler om dauslitenhet. 
Men, er jeg egentlig lat? 
Hvorfor er jeg dausliten? 
Er normalen å være durecellkanin? 
 

kontekst:

4 barn og alt det medfører, hus og hjem, jobber 100%, tar videreutdanning og bruker de siste 1-2 timene på kveldene på sofaen med serie eller hobby. 
 

er jeg unormal som er helt fis ferdig klokka 20? 
 

Er det dårlig/latskap av meg å ikke prioritere å dra å trene klokka 20? 
 

jeg ønsker ærlige svar. For akkurat nå er jeg bare lei meg for at jeg hverken har tid (?) eller ork til å trene. Føler kapasiteten min er maxet. Men er det andre som er i liknende situasjon som faktisk orker å trene? Og anbefaler å prioritere det? 
 

jeg føler at 4 barns-faktoren er det som velter lasset for meg. Nå går dét fint altså. Men trene på topp da…? 
 

har lyst til å ha lyst. Men det hadde jo vært deilig å få validert at «herregud du har vel nok» også 🤣

eller - så må det skjerpings til. Og det kan jeg alltids gjøre! Hvis det er normalen. Vil jo være normal! 😅👏🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo være at du har tatt på deg litt mye, med fire barn, full jobb og videreutdanning? Likevel har du jo faktisk tid, fremfor å se serie.

Anonymkode: b223c...83b

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren hjemme? 15-30 min på en matte hjemme på stuegulvet er også trening, og du slipper å bruke tid og krefter og tiltak på å komme deg opp og ut.

Anonymkode: 44eb9...84d

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Du kan jo nedprioritere søvn, middagslaging, lesing for barn, sexlivet osv. og trene i stedet. Sånn sett stemmer jo påstanden. 

Men hvem gidder vel det. 

Anonymkode: 5ad92...00c

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har definitivt nok. Hvis du får til kan du jogge mens du følger barn til fotballtrening. Eller bruke småbarn som ekstravekter ved knebøy, så det blir trening for deg og lek for barn samtidig.

Men det høres kanskje mest ut som om du har tatt på deg for mange ting som skal gjøres samtidig.

Anonymkode: 8c4e3...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (3 minutter siden):

Jeg er så lei av folk som sier til meg «det handler om prioriteringer» når det faktisk handler om dauslitenhet. 
Men, er jeg egentlig lat? 
Hvorfor er jeg dausliten? 
Er normalen å være durecellkanin? 
 

kontekst:

4 barn og alt det medfører, hus og hjem, jobber 100%, tar videreutdanning og bruker de siste 1-2 timene på kveldene på sofaen med serie eller hobby. 
 

er jeg unormal som er helt fis ferdig klokka 20? 
 

Er det dårlig/latskap av meg å ikke prioritere å dra å trene klokka 20? 
 

jeg ønsker ærlige svar. For akkurat nå er jeg bare lei meg for at jeg hverken har tid (?) eller ork til å trene. Føler kapasiteten min er maxet. Men er det andre som er i liknende situasjon som faktisk orker å trene? Og anbefaler å prioritere det? 
 

jeg føler at 4 barns-faktoren er det som velter lasset for meg. Nå går dét fint altså. Men trene på topp da…? 
 

har lyst til å ha lyst. Men det hadde jo vært deilig å få validert at «herregud du har vel nok» også 🤣

eller - så må det skjerpings til. Og det kan jeg alltids gjøre! Hvis det er normalen. Vil jo være normal! 😅👏🏼

Tid har du jo, hvis du ser på tv 1-2 timer om kvelden. Men overskudd og behov er noe annet… Jeg hadde ikke orka trening på kvelden med alle de oppgavene du har 😅 Dessuten er trening sent på kvelden veldig dårlig ide for meg, da blir jeg lys våken… 

Anonymkode: a4884...4cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger meg 21.00 og trener 06.00-07.00 

Trening er å prioritere deg selv og når du prioriterer deg selv prioriterer du faktisk barna. De har godt av en mor som har det godt. 

Ikke legg så mye i trening heller nødvendigvis.  

Hva med 20 minutter gåtur i rolig tempo kl 20.00? Prøv det i 5 dager, bare for å se hva du synes og så kan du gjøre deg opp en mening. 

Anonymkode: 1afa6...646

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT handler om prioriteringer! Man kan alltid lure inn litt trening. Parker litt unna jobb, gå en runde i lunsjen, fjelltur i helga, trene mens unger er på fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: e5681...e88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja. Du kan jo nedprioritere søvn, middagslaging, lesing for barn, sexlivet osv. og trene i stedet. Sånn sett stemmer jo påstanden. 

Men hvem gidder vel det. 

Anonymkode: 5ad92...00c

😂 love it. 

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tren hjemme? 15-30 min på en matte hjemme på stuegulvet er også trening, og du slipper å bruke tid og krefter og tiltak på å komme deg opp og ut.

Anonymkode: 44eb9...84d

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har definitivt nok. Hvis du får til kan du jogge mens du følger barn til fotballtrening. Eller bruke småbarn som ekstravekter ved knebøy, så det blir trening for deg og lek for barn samtidig.

Men det høres kanskje mest ut som om du har tatt på deg for mange ting som skal gjøres samtidig.

Anonymkode: 8c4e3...d71

Var i en god rutine med hjemmetrening da jeg var sykemeldt en periode i vår/sommer. Det var tider det 😂🤭 

 

god ide dog. Ei litta økt på gulvet er jo bedre en ingenting 👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ALT handler om prioriteringer! Man kan alltid lure inn litt trening. Parker litt unna jobb, gå en runde i lunsjen, fjelltur i helga, trene mens unger er på fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: e5681...e88

Det er jo sant. Jeg føler bare det er litt ovenfra og ned-kommentar. Ergo «du prioriterer FEIL». Hva er feil liksom.. men ja, små bekker blir stor elv! 😃👏🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ALT handler om prioriteringer! Man kan alltid lure inn litt trening. Parker litt unna jobb, gå en runde i lunsjen, fjelltur i helga, trene mens unger er på fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: e5681...e88

Tja, for oss alene med barn er det vel nesten bare hjemmetrening som er mulig 😅

Anonymkode: 7a3f5...d59

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt dreier det seg også om prioritering. Du prioriterer videreutdanning og serier framfor trening. Det er ditt valg. Jeg har ikke noe grunnlag for å stemple deg som lat.

Trening behøver ikke være avansert. En halvtimes rask spasertur på kvelden gir meg energi og mer overskudd, mens tv og serier tapper meg for energi.

Anonymkode: 91799...2e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er skrudd sammen likt og ulikt. Får helt klart mer energi av å trene. Men det er også godt å lade batteriene med mannen et par timer på kveldstid. Men det trenger jo ikke være 2 timer. 1 time funker jo det også. Og det må jo ikke være hver dag heller.. en god blanding? Litt av alt kanskje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjaaaaa du er litt lat men samtidig ikke??? 

Tok 4 uker med 3 økter per uke før jeg begynte å kjenne på "lyst til å trene" og MER energi. Hver bidige gang var det en mental kamp å slepe seg ut døra etter siste ungen var lagt (har "bare" to stk under 4). Jeg ofrer dog kjærestetid og husarbeid (altså den siste finishen så huset er helt perfekt til dagen etter), men det er det verdt for jeg har gått ned 45kg og meldt meg på nybegynner-triatlon neste sommer(!!!) 

Anonymkode: 58d44...bb1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tja, for oss alene med barn er det vel nesten bare hjemmetrening som er mulig 😅

Anonymkode: 7a3f5...d59

Unger er på skole og barnehage eller kan taes med i vogn. Jeg vil påstå at det er lettere når man er unger for da er man i farta uansett. 

Anonymkode: e5681...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydelig definerte benmuskler, og jeg trener ikke mange minuttene i uka. Trening ble bortprioritert hos meg før også, fordi jeg følte jeg ikke hadde tid eller overskudd. Jeg trodde man måtte trene minst én halvtime-time for å trene skikkelig. Senere har jeg lært at resultater fra trening handler i mye større grad om hvor tung økta er, ikke hvor lang økta er. 5 min med knebøy daglig eller annenhver dag har gitt meg mye sterkere og mer definerte ben enn alle timene jeg har brukt på skogsturer og fjellturer. Denne styrketreningen gjør at jeg føler meg sterkere og har mer overskudd. 

Anonymkode: ffe2e...228

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alt i livet er prioriteringer, når det kommer til tidsbruk.

Det handler ikke om å være lat. Men at du prioriterer 1-barn, 2-søvn, 3-jobb.... 

Personlig... Videreutdanning ville glatt utgått i denne perioden. Det samme ville TV, da det å være ute og bevege meg en time gir meg mye mer. 

Så i konteksten av hvordan jeg ville prioritert mitt liv, så prioriterer du feil. 

Men det er meg. 

Anonymkode: af78a...2ef

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tjaaaaa du er litt lat men samtidig ikke??? 

Tok 4 uker med 3 økter per uke før jeg begynte å kjenne på "lyst til å trene" og MER energi. Hver bidige gang var det en mental kamp å slepe seg ut døra etter siste ungen var lagt (har "bare" to stk under 4). Jeg ofrer dog kjærestetid og husarbeid (altså den siste finishen så huset er helt perfekt til dagen etter), men det er det verdt for jeg har gått ned 45kg og meldt meg på nybegynner-triatlon neste sommer(!!!) 

Anonymkode: 58d44...bb1

Ikke sant, - for er jeg lat fordi jeg er sliten og ønsker å slappe av da? Det er jo ikke farlig å være sliten. Men møter man «veggen» til slutt liksom? Derav spørsmålet mitt om «normalen» er å være duracellkanin.. for hvis jeg bare må pushe meg over den grensa, og at jeg får MER energi av å bare pushe på. Da må jeg jo bare kjøre på da 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt i livet er prioriteringer, når det kommer til tidsbruk.

Det handler ikke om å være lat. Men at du prioriterer 1-barn, 2-søvn, 3-jobb.... 

Personlig... Videreutdanning ville glatt utgått i denne perioden. Det samme ville TV, da det å være ute og bevege meg en time gir meg mye mer. 

Så i konteksten av hvordan jeg ville prioritert mitt liv, så prioriterer du feil. 

Men det er meg. 

Anonymkode: af78a...2ef

Godt svar 😃 takk! 
det er nok mer hobby og pensum som trumfer lista. TV-en står vel egentlig bare på i bakgrunn 😂 zzzz. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch-22 skrev (19 minutter siden):

Jeg er så lei av folk som sier til meg «det handler om prioriteringer» når det faktisk handler om dauslitenhet. 
Men, er jeg egentlig lat? 
Hvorfor er jeg dausliten? 
Er normalen å være durecellkanin? 
 

kontekst:

4 barn og alt det medfører, hus og hjem, jobber 100%, tar videreutdanning og bruker de siste 1-2 timene på kveldene på sofaen med serie eller hobby. 
 

er jeg unormal som er helt fis ferdig klokka 20? 
 

Er det dårlig/latskap av meg å ikke prioritere å dra å trene klokka 20? 
 

jeg ønsker ærlige svar. For akkurat nå er jeg bare lei meg for at jeg hverken har tid (?) eller ork til å trene. Føler kapasiteten min er maxet. Men er det andre som er i liknende situasjon som faktisk orker å trene? Og anbefaler å prioritere det? 
 

jeg føler at 4 barns-faktoren er det som velter lasset for meg. Nå går dét fint altså. Men trene på topp da…? 
 

har lyst til å ha lyst. Men det hadde jo vært deilig å få validert at «herregud du har vel nok» også 🤣

eller - så må det skjerpings til. Og det kan jeg alltids gjøre! Hvis det er normalen. Vil jo være normal! 😅👏🏼

Eh Ja du kan jo bare ta en joggetur klokka 21? Tenkte jeg sku det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...