Gå til innhold

Mannen klager over turnus, men ser ikke alt jeg gjør uteno

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen klager og klager på at jeg jobber turnus. To barn på 6 år og 3 år. Sier det er tungt osv...

Jeg tviler ikke på at det er tungt, men han har for seg at jeg sover hver formiddag før aftenvakt, mens det jeg gjør er å rydde hus, handle, lage middag, handle klær til ulike årstider, sko, sortere det som er for smått, legetimer, bursdagsgavehandling, vasking av hverdagsrot, komfyr, kjøleskap, planlegge middager for uken osv osv.

Dette er sånne ting jeg gjør før aftenvakt som han slipper. Det han gjør de få dagene i uken er å jobbe, komme hjem, servere middag som er laget av meg og legge barna. Ikke en eneste gang har jeg sett at han har vasket, ikke vet han størrelsen til barna heller

Jeg er så lei syting og klaging....

Anonymkode: b46a1...ddf

• Liker 3
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Har du aftenvakt IGJEN?" Århhh sukk"

"Helgevakt igjen? Akk...."

🙄😒

Skrevet

Last ned samboerapp'n og fyll ut.

Anonymkode: 82ebc...73d

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Skriv det ned? Så får han se alt du gjør som han tydeligvis tror ordner seg selv på magisk vis. 

Anonymkode: 81c99...04d

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mannen klager og klager på at jeg jobber turnus. To barn på 6 år og 3 år. Sier det er tungt osv...

Jeg tviler ikke på at det er tungt, men han har for seg at jeg sover hver formiddag før aftenvakt, mens det jeg gjør er å rydde hus, handle, lage middag, handle klær til ulike årstider, sko, sortere det som er for smått, legetimer, bursdagsgavehandling, vasking av hverdagsrot, komfyr, kjøleskap, planlegge middager for uken osv osv.

Dette er sånne ting jeg gjør før aftenvakt som han slipper. Det han gjør de få dagene i uken er å jobbe, komme hjem, servere middag som er laget av meg og legge barna. Ikke en eneste gang har jeg sett at han har vasket, ikke vet han størrelsen til barna heller

Kan det være at du gjør så dårlig jobb med dette at han ikke merker det? For det virker som at dere har null kommunikasjon dere mellom når du må syte og klage her på kg. Og du klarer vist nok ikke visuelt eller verbalt å kommunisere til mannen din hva du gjør.

Anonymkode: 2888d...3cc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være at du gjør så dårlig jobb med dette at han ikke merker det? For det virker som at dere har null kommunikasjon dere mellom når du må syte og klage her på kg. Og du klarer vist nok ikke visuelt eller verbalt å kommunisere til mannen din hva du gjør.

Anonymkode: 2888d...3cc

Jada skyld på kvinnen :)

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Slutt med det for en stund eller last ned samboer appen. Be han følge med der så vil han få seg en slag i trynet.

Anonymkode: 7c4b0...26f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor, ts, velger du å gjøre dette? Det du beskriver er oppgaver som tilfaller en familie. De tilfaller ikke deg, personlig. Slutt med å «la han slippe». Du er ikke formannen eller sekretæren i familien. Du er ett av to likeverdige voksne medlemmer. Ta 50%, gitt at dere begge er normalt friske voksne. La de øvrige 50% tilfalle han. Inkludert administrasjonen av dem.

Det du gjør er å infantilisere din mann. Og enten er han voksen, og dermed en likeverdig partner du har sex med. Og som ikke noensinne behøver administreres eller overvåkes eller «settes i gang». Eller så har han behov for å bli digget med som et barn. Men da er det etisk utenfor å ha et voksent forhold av noe slag, sex inkludert, med han. Da er han, og skal behandles som, et barn. Hele tiden.

Bestem deg, ts. Du kan ikke veksle mellom barne-partneren og et voksent forhold. Enten er han voksen, eller så valgte du feil partner og må rygge ut. Og velg i så fall bedre enste gang. For, ja, hans adferd er 100% hans ansvar. Ditt valg av partner er 100% ditt ansvar. Og kvinner flest må begynne velge bedre partnere, med-foreldre og venner.

Anonymkode: 72634...70f

• Liker 6
Skrevet

Er det du som har laget hundrevis av innlegg av akkuratt samme problem??? 

Anonymkode: 86373...129

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ah, disse mannfolkene som klager på kvinnenes turnus, men som kommer hjem til fullt kjøleskap, ferdiglaget middag og nyvasket hus.

Hvorfor lager du middag når du har kveldsvakt? Lager han middag når du har dagvakt?

• Liker 6
Skrevet

Spør han hva som gjør at han ikke er i stand til å ta ansvar for sine egne barn uten å bli utmattet. Folk som har det sånn er som regel kronisk syke, så noe må det jo være. Dette handler ikke om hva du ellers gjør og bidrar med, det handler om en voksen mann som ikke takler å være voksen. Plasser problemet der det hører hjemme!

Anonymkode: 0aded...939

• Liker 4
Skrevet

Slutt å gjør noe for en stund. Så kanksje han ser hva du faktisk gjør. 

Anonymkode: 5d225...f48

• Liker 2
Skrevet

Dette med at alt det du gjør ikke blir lagt merke til er veldig typisk menn. De ser ikke sånt, har det akkurat likt her selv om min mann er en oppegående fyr med mastergrad. Det er også typisk at de synes veldig synd på seg selv når de må ta hånd om barn alene. Og de velger minste motstands vei til alt. Hvis jeg f.eks ikke passer på kan ungene få kjeks til frokost og frossenpizza til middag og kvelds flere dager på rad. 

Dere må nesten bare sette dere ned og snakke sammen om dette. Ikke på en anklagende måte, men for å finne ut hvordan dere best mulig kan hjelpe hverandre. Kan dere dele opp husarbeidet 50/50? 

Anonymkode: e2b7a...7bc

• Liker 3
Skrevet

Da hadde jeg begynt å sove før kveldsvakt.

Anonymkode: 74dde...259

• Liker 4
Skrevet

Men de tingene du nevner at du gjør mens han er på jobb, er de tyngre enn de tingene han gjør (passe barna) mens du er på jobb? I mitt hus er det i hvert fall betraktelig mer jobb med barna enn huset på en vanlig dag. Hvis han oftere er alene med barna enn deg, så skal du selvsagt ta mest husarbeid. Han skal ikke ta (la oss si) 70% med barna og 50% med huset. Det er heller ikke mye jobb i snitt i uka å kjøpe inn nye klær og sortere vekk gamle klær. Han kan sikkert gjøre litt mer, men jeg syns det høres ut som om du forventer litt mer enn det som er rettferdig. 

Anonymkode: 8fe4c...cf5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk beskjed av samboer at han irriterer seg over at jeg går hjemme hele dagen og ikke gjør en dritt. At det aldri er ryddig og rent hjemme hos oss og at han ikke ser forskjell på noe når jeg sier at jeg har gjort noe.

Jeg er hjemme i mammaperm, under 3 mnd hittil.

Hver dag: 

Står opp med to barn, ordner alt til barnehagebarnet, leverer barnet. Alt av stell og nattevåk med baby. Rydde kjøkken, kjøre oppvask. Rydde klær, leker, oppvask fra stue. Klesvask, henge opp og rydde bort klær. Støvsuge. Lage middag, rydde etter middag. Vaske av bordet.

Ukentlig: 

Handle, ordne skiftetøy til bhg, vaske bad, vaske gulver. Planlegger middager for en hel uke eller to av gangen, handler inn, rydde kjøleskap og fryser, dele opp kjøtt, kylling, brød. Vaske alle flater. 

Annen hver uke: 

Skifte på senger. 

Det han gjør ukentlig er: 

Ut med søppel, sette klar dunkene ute, hente i barnehage, vaske egne klær. Hjelper til med legging. En gang i blant: Bidrar med levering, støvsuge, handle ting jeg ber han om. Hvis jeg er syk så ordner han mat. 

En gang per år bruker han en dag på å fikse bilene. 

Problemet her er at det kun er jeg som rydder bort og han tror ikke at han roter. 

Anonymkode: 05b46...159

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men de tingene du nevner at du gjør mens han er på jobb, er de tyngre enn de tingene han gjør (passe barna) mens du er på jobb? I mitt hus er det i hvert fall betraktelig mer jobb med barna enn huset på en vanlig dag. Hvis han oftere er alene med barna enn deg, så skal du selvsagt ta mest husarbeid. Han skal ikke ta (la oss si) 70% med barna og 50% med huset. Det er heller ikke mye jobb i snitt i uka å kjøpe inn nye klær og sortere vekk gamle klær. Han kan sikkert gjøre litt mer, men jeg syns det høres ut som om du forventer litt mer enn det som er rettferdig. 

Anonymkode: 8fe4c...cf5

Jeg klarer fint å rydde kjøkkenet samtidig som jeg lager middag og følger med på barna. Hvorfor klarer ikke mannen? 

Ikke ts.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det han gjør ukentlig er: 

Ut med søppel, sette klar dunkene ute, hente i barnehage, vaske egne klær. Hjelper til med legging. En gang i blant: Bidrar med levering, støvsuge, handle ting jeg ber han om. Hvis jeg er syk så ordner han mat. 

En gang per år bruker han en dag på å fikse bilene. 

Problemet her er at det kun er jeg som rydder bort og han tror ikke at han roter. 

Egentlig helt uvesentlig, men separerer dere skittentøy?! Altså - vasker hvert deres? 

Anonymkode: 2855f...b22

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egentlig helt uvesentlig, men separerer dere skittentøy?! Altså - vasker hvert deres? 

Anonymkode: 2855f...b22

Jeg har tatt opp med han at jeg står alene med all klesvask. Han bidrar med å bare ta sitt eget. Han klagde på at jeg ikke hadde rukket å vaske nok håndklær, jeg svarte at han har amer og bein, han kan gå ned å sette på en slik vask selv. Jeg forsøkte da å kun vaske det jeg og barna trengte, slik at han måtte bidra med å sette på én vask for fellesen. Det endte med at han i en uke tørket seg med små håndklær (til å tørke hender). 

Så eneste måten han "bidrar" til felles for å "avlaste" meg er å ta sitt eget. Hans består av arbeidstøy så det går uansett alene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...