male32 Skrevet 18. september #1 Del Skrevet 18. september Hei Var til behandling og traff en sykepleier som jeg kjenner fra før (vi har jobbet sammen). Hun trenger ikke å vite at jeg har masse psykiske problemer, selvmordstanker osv. Vil hun se alle mine diagnoser, eller kun det som er relevant for behandlingen jeg får? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #2 Del Skrevet 18. september male32 skrev (Akkurat nå): Hei Var til behandling og traff en sykepleier som jeg kjenner fra før (vi har jobbet sammen). Hun trenger ikke å vite at jeg har masse psykiske problemer, selvmordstanker osv. Vil hun se alle mine diagnoser, eller kun det som er relevant for behandlingen jeg får? Du kan sjekke journalen din på helse norge hvem som sjekker journalen din. Hun har ikke lov, men desverre mange som gjør det. Anonymkode: 45991...38f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #3 Del Skrevet 18. september Hun har virkelig ikke lov til å sjekke andre enn de hun direkte har behov for i sin daglige jobb. Det blir foretatt kontroller og det blir hardt straffet om man går inn på uvedkommende personer. Anonymkode: f5b40...a18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #4 Del Skrevet 18. september Traff du henne i korridoren eller traff du henne i sammenheng med behandling? Hvis hun ikke behandler deg på en eller annen måte så skal hun ikke inn i journalen din. Det er selvfølgelig verre hvis hun skal journalføre noe eller lignende hos deg, da har hun tilgang til alt. Når det er sagt, og jeg tror mange pasienter kan kjenne seg igjen i det, ofte har vi så dårlig tid at det blir skumming av det som står der, og kanskje mest på det som er aktuelt. Hvis hun er en dyktig sykepleier er hun også proff, og du vil aldri få vite om hun har fanget opp noe du syns er vanskelig, og selvfølgelig aldri høre det fra noen annen heller. Anonymkode: 565d8...8de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #5 Del Skrevet 18. september Hun kan lett finne ut av det, men det er stengt forbudt. Det blir logga og jeg tror absolutt ikke de fleste gjør det. Jobber selv på sykehus og har aldri (og kommer aldri) til å sjekke noen av andre grunner enn jobb. Anonymkode: c2fbd...318 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
male32 Skrevet 18. september Forfatter #6 Del Skrevet 18. september Tror jeg forklarte litt dårlig, hun behandlet meg, altså ikke at jeg bare traff henne i gangen. Så hun har vært i journalen min. Spørsmålet mitt var da om hun kunne se "alt", eller bare det som er relevant for behandlingen jeg får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #7 Del Skrevet 18. september male32 skrev (5 minutter siden): Tror jeg forklarte litt dårlig, hun behandlet meg, altså ikke at jeg bare traff henne i gangen. Så hun har vært i journalen min. Spørsmålet mitt var da om hun kunne se "alt", eller bare det som er relevant for behandlingen jeg får. Hun kan se alt, men skal bare lese det som er relevant for hennes tjenesteutøvelse. Det kan innebære å lese tidligere journalnotat, men man blar seg ikke bak månedsvis. Du kan enkelt sjekke på helsenorge.no hvem som har åpnet enkelte notat i journalen din. Anonymkode: a6c9f...c15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vecky Skrevet 18. september #8 Del Skrevet 18. september male32 skrev (5 minutter siden): Tror jeg forklarte litt dårlig, hun behandlet meg, altså ikke at jeg bare traff henne i gangen. Så hun har vært i journalen min. Spørsmålet mitt var da om hun kunne se "alt", eller bare det som er relevant for behandlingen jeg får. Hun kan se alt, men skal bare se det som er relevant for behandlingen din. Men, hvis hun har måtte gå inn i journalen din er det høyst sannsynlig at hun har sett diagnosene dine. Hvis hun har behandlet deg har hun jo behov for å vite bakgrunnsinformasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #9 Del Skrevet 18. september male32 skrev (6 minutter siden): Tror jeg forklarte litt dårlig, hun behandlet meg, altså ikke at jeg bare traff henne i gangen. Så hun har vært i journalen min. Spørsmålet mitt var da om hun kunne se "alt", eller bare det som er relevant for behandlingen jeg får. Det er et filter mellom psykiatrien og somatikken, og ikke noe en bare «får opp». Anonymkode: 67fb5...9f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #10 Del Skrevet 18. september male32 skrev (2 timer siden): Tror jeg forklarte litt dårlig, hun behandlet meg, altså ikke at jeg bare traff henne i gangen. Så hun har vært i journalen min. Spørsmålet mitt var da om hun kunne se "alt", eller bare det som er relevant for behandlingen jeg får. Spørsmålet ditt er en uhyre vanskelig balansegang å svare deg på, fordi hun har tilgang til alt, og hun skal selv vurdere hva hun mener det er relevant for behandlingen av deg at hun leser etter setter seg inn i. Var jeg deg, og dette har jeg gjort selv, så hadde jeg gitt beskjed til henne det gjelder eller til en annen at du ikke ønsker at hun skal behandle deg fordi du har hatt en relasjon til henne på privaten og er ukomfortabel med å ha henne i ennpasient/behandler rolle. Dette har jeg selv gjort ved flere anledninger, både som helsepersonell og som pasient. Hva hun leser kan du gå på helsenorge.no og se. Du logger deg inn, går på journal, og øverst ved siden av innhold så er der en knapp for logg. Der står navnet til den som har åpnet journalen din, begrunnelse for hvorfor de har åpnet, og så er der noen prikker 3-4 stk. på høyre side, de trykker du på får opp handlinger og trykker på den, så kommer du inn og ser åpneren dokumenter. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er et filter mellom psykiatrien og somatikken, og ikke noe en bare «får opp». Anonymkode: 67fb5...9f0 Dette er tull og tøys, der er ingen filter mellom somatisk og psykiatrisk journal, eller mellom avdelinger verken innad på samme sykehus eller mellom ulike sykehus. Man har en journal, og det er det. Jeg har hørt og sett at noen hevder der er filter, men har undersøkt saken med dokumentavdelingen på et større sykehus for å få en klarhet i disse påstandene og svaret er nei, filtre mellom ulike avdelinger er brudd på diverse lover og noe som ikke eksisterer. En pasient, en journal uten noen form for filtreringer. Anonymkode: d51f8...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #11 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er tull og tøys, der er ingen filter mellom somatisk og psykiatrisk journal, eller mellom avdelinger verken innad på samme sykehus eller mellom ulike sykehus. Man har en journal, og det er det. Jeg har hørt og sett at noen hevder der er filter, men har undersøkt saken med dokumentavdelingen på et større sykehus for å få en klarhet i disse påstandene og svaret er nei, filtre mellom ulike avdelinger er brudd på diverse lover og noe som ikke eksisterer. En pasient, en journal uten noen form for filtreringer. Anonymkode: d51f8...efe Det spørs helt på hvilken rolle hun har og tilgangene deretter. Det er ikke vid-åpent for alle å se psykiatriske dokumenter, i somatikken... at dokumentsenter-ansatte har denne tilgangen, er ganske selvsagt, men ikke resten av sykehuset - med mindre det er dokumenter som er delt av psyk for å lette behandling/er relevante for behandlingen i somatikken. Anonymkode: 67fb5...9f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #12 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det spørs helt på hvilken rolle hun har og tilgangene deretter. Det er ikke vid-åpent for alle å se psykiatriske dokumenter, i somatikken... at dokumentsenter-ansatte har denne tilgangen, er ganske selvsagt, men ikke resten av sykehuset - med mindre det er dokumenter som er delt av psyk for å lette behandling/er relevante for behandlingen i somatikken. Anonymkode: 67fb5...9f0 Samtidig er det vanlig at både psykiske og fysiske diagnoser står listet opp av lege i blant annet innkomstjournal og epikrise. Anonymkode: f15ab...947 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #13 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samtidig er det vanlig at både psykiske og fysiske diagnoser står listet opp av lege i blant annet innkomstjournal og epikrise. Anonymkode: f15ab...947 Diagnosekodene ja, tilgang til å lese journal blir noe helt annet. Anonymkode: 67fb5...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #14 Del Skrevet 19. september Sånn det fungerer er at man får opp dokumenter som er innenfor samme helseforetak. Har du (eksempelvis) vært innlagt på ortopeden, akuttpsykiatrisk avdeling og føde/barsel på Oslo Universitetssykehus så kan alle lese dokumentene til hverandre. Det eksisterer bare en journal for hvert helseforetak. All dokumentasjon ligger kronologisk nedover, men markert med ulik avdeling og forfatter. Helsepersonell har tilgang på alt, så lenge de har tilgang på din journal. De har tilgang på din journal hvis du behandles på deres klinikk. Personlig jobber jeg med gynekologi, og har tilgang til pasienter på sengeposten, poliklinikken, pasienter som er henvist inn til utredning, samt pasienter som får behandling (operasjon, dagkirurgi). Hvis det er for lenge siden pasienten har vært inne til konsultasjon/behandling kan jeg ikke gjøre journalinnsyn uten å begrunne innsynet (f.eks "henvendelse fra pasient", hvis du er den som ringer for å spørre om noe). Er det enda lenger siden, får jeg bare opp mine egne dokumenter jeg har dokumentert på deg. Eksempel på hvordan en "dokumentliste" kan se ut for meg når jeg gjør et journaloppslag: 2024 (19/9) AKU-PSYK - Sykepleidokumentasjon 1 2024 (18/9) AKU-PSYK - Journalnotat 2024 (17/9) AKU-PSYK - Innkomstjournal 2017 (23/0) ORTO - Operasjonsbeskrivelse 2009 - FØD/BAR - Epikrise Inne på hvert enkelt dokument så kan man få opp hvem som har gjort journalinnsyn, med tidsstempel. Dette kan du også se på HelseNorge. Dokumenter deles ikke automatisk mellom helseforetak, eller med kommunen. Oslo Universitetssykehus har inget automatisk innsyn i journal som er skrevet ved AHUS, eller andre sykehus. Det er bare hvis et dokument er sendt fra et sykehus til et annet, at man får det opp. Det kan være eksempelvis hvis du skal overflyttes fra ett sykehus til et annet, eller du får deler av behandlingen din ved forskjellig sykehus. Her må man sende hvert enkelt dokument, og det er ikke alle dokumenter som kan sendes. Har du gått til behandling ved f.eks en DPS vil ikke dette dukke opp i din sykehusjournal, da DPS er det kommunalt tilbud. Generelt så synes vi helsepersonell også det er ganske ubehagelig når vi møter på kjente på jobb, og skyr all informasjon om dem som pesten. Både ved å unngå journaloppslag, men en del unngår også å være med i samtaler/møter hvor pasienten blir diskutert. Der jeg jobber er avdelingen delt inn i gruppe 1 og 2, og hvis noen kjenner en pasient som kommer til oss gir vi beskjed og legger pasienten på den andre gruppen. Håper dette gir litt klarhet i hvordan ting fungerer. Anonymkode: 3f7c4...35d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #15 Del Skrevet 19. september men TS, hvis du har jobbet med denne sykepleieren, er du ikke kjent med dette ang journal osv fra før siden du tydeligvis også har jobbet innen helse? Anonymkode: e3917...b81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #16 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): men TS, hvis du har jobbet med denne sykepleieren, er du ikke kjent med dette ang journal osv fra før siden du tydeligvis også har jobbet innen helse? Anonymkode: e3917...b81 Litt varierende, vil jeg tro. Kommunen bruker andre dokumentasjonssystemer enn sykehusene, for eksempel. Jeg kan derfor forstå at noen i kommunen ikke forstår hvordan journalsystemet til et sykehus fungerer, disse programmene er veldig forskjellige fra hverandre. Journalsystemet har også mange funksjoner som blant annet en del av mine eldre kolleger ikke vet at eksisterer, hvordan å få tilgang til dem, eller hvordan å bruke en del funksjoner. I tillegg finnes det ingen oversikt for oss helsepersonell om hva som havner på HelseNorge og ikke. Jeg har personlig tatt kontakt med blant annet Norsk helsenett for å høre om dette, uten å få noe godt svar. Så jeg må innrømme at som helsepersonell synes jeg det er litt ekkelt å ikke vite dette, for jeg vet ikke "hvor mye" pasienten egentlig vet. Anonymkode: 3f7c4...35d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #17 Del Skrevet 19. september Hvor kan man se det på Helsenorge? Jeg får bare til svar at denne tjenesten ikke er tilgjengelig. Helse MidtNorge Anonymkode: 25c22...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #18 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvor kan man se det på Helsenorge? Jeg får bare til svar at denne tjenesten ikke er tilgjengelig. Helse MidtNorge Anonymkode: 25c22...6f1 Godt eksempel på at brukeren som preker om en journal ikke vet hva hn snakker om. Det er ingen universell journal. Helsenorge viser litt forskjellig mellom de ulike helseforetakene, og særlig Helse Midt skiller seg ut (det står også tydelig på Helsenorge). Anonymkode: 88514...743 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #19 Del Skrevet 19. september Det finnes filter for ulike roller. Somatikk og psyk er ofte skilt, men har man en rolle der dette henger sammen, vil man se begge. Jeg hadde først bare tilgang til somatikk, men ba om ekstra tilgang grunnet jobb og fikk dette. Jeg kan kun se journal til de som er henvist meg/ oss. Jeg KAN slå opp andre også, men må da oppgi begrunnelse og loggføre. Dps er ikke er kommunalt tilbud som noen skriver over her. Det er en del av spesialisthelsetjenesten og jeg kan derfor se dette. Men ett og ett notat må åpnes og det registreres. Diagnoser kan man dog se på en oversikt. Anonymkode: 18b9c...d22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #20 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du gått til behandling ved f.eks en DPS vil ikke dette dukke op Nei, DPS er ikke kommunalt. Anonymkode: e1d22...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå