Gå til innhold

Folk som spør om tlf nummer og epost for helt hjem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lagt ut noe på Facebook marketplace og på kort tid har det rent inn 3-4 meldinger om å få telefonnummer for å bestille pakke med helt hjem. De sier de skal betale på forhånd. Alle meldingene der nesten helt like ut så blir litt mistenksom. I tillegg er noen av profilene noen timer eller dager gamle... Er dette noe nytt svindelforsøk ? Har de tenkt å sende sms eller andre linker for å få ut min info?

Anonymkode: 84256...0d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan være svindel. Jeg ville bedt dem vipse deg for vare og frakt og at du selv bestiller frakten. Det er ingen god grunn til at motaker av en vare bestiller frakten. I så fall ville det vært slik også ved normal netthandel.

Anonymkode: 5acb1...4b3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er svindlere. De sender deg en link på sms eller epost. Fyller du ut den stjeler de bankid din.

Anonymkode: ffe0f...dad

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Moss Avis) – Vi anbefaler alle å være ekstra varsomme dersom dere får henvendelser fra «Helthjem» som virker litt mistenksomme og heller kontakter kundeservicen til selskapet dersom dere er i tvil. Ikke trykk på lenker i SMS-er og ikke gi fra dere personlige opplysninger ukritisk.

Det skriver Nettpatruljen Øst på Facebook.

I januar var det sikkerhetsbrudd hos leveringstjenesten. Opplysninger fra deres kundebase som navn, epost, adresse og telefonnummer kan derfor være lekket og bli misbrukt i svindelforsøk for å virke mer troverdige.

De ber folk huske på tre ting hvis de blir kontaktet av Helthjem:

Helthjem vil aldri be deg oppgi sensitiv informasjon over telefon eller e-post.

Helthjem vil aldri be om penger, kontoinformasjon eller andre former for betaling over telefon eller e-post.

Helthjem ber aldri om innlogging med BankID eller om å opplyse om saldo.

Anonymkode: ffe0f...dad

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er kun svindel.
Helt håpløst å selge noe på facebook lenger, spesielt marketplace, får lassevis med slike.
Husk at du som sender skal bestille og betale for frakt. Alt annet med at de skal forhåndsbetale for deg, rabatt på frakt osv, er svindel.

Anonymkode: be8e1...d09

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokker og gå videre. 

Skal du selge, så er det du som skal bestille frakt og eventuelt spørre etter telefonnummer, for er jo du som sender.. 

Kjøper skal betale for frakt. 

Sinnsykt med svindel på marketplace nå.

Anonymkode: 5735f...128

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke ny svindelmetode. Den har vært brukt i flere år, og har vært flere ganger i media.

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/emilie-ble-svindlet-pa-facebook-utrolig-redd-1/15282987/

Det er fortsatt avsender som bestiller frakt, siden det tross alt er avsender som har målene på pakken, og som vet når og hvor pakken kan hentes.

Anonymkode: 48c38...b0e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt nedrent av samme teite meldingene . De spør om telefonnummer til helt hjem, så spør jeg om vipps og så sier de nei de har blitt svindlet. Jeg drar til Finn istedenfor huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har lagt ut noe på Facebook marketplace og på kort tid har det rent inn 3-4 meldinger om å få telefonnummer for å bestille pakke med helt hjem. De sier de skal betale på forhånd. Alle meldingene der nesten helt like ut så blir litt mistenksom. I tillegg er noen av profilene noen timer eller dager gamle... Er dette noe nytt svindelforsøk ? Har de tenkt å sende sms eller andre linker for å få ut min info?

Ja, det er svindel. Tenk deg om. Når DU selger noe, er det jo du som skal bestille og ordne frakt, ikke kjøperen! De bruker telefonnummeret til å sende deg en link som utgir seg for å være fraktselskapet (falskt) og får deg til å legge inn bank id osv for å liksom "Motta betaling". Det er jo bare tull, de bruker det til å tappe kontoen din. De sitter i sanntid og venter på at svindelofrene skal taste bank id og kode på den falske nettsiden, så kjapper de seg og bruker koden din til å tappe ut penger fra kontoen din.

Bank id koder er bare mulige å bruke en kort stund, så denne typen svindel foregår til et begrenset antall ofre pr gang, fordi de må ha èn svindler til å taste bank id kodene de snapper opp med en gang. Nytter ikke sitte der og oppdage at offeret tastet koden for 10 minutter siden, fordi du var opptatt med å overvåke om 100 andre ofre tastet koder, liksom.

Og til sist; ikke bruk Facebook Marketplace. Det er bare svindel hele greia. Alle som tar kontakt er svindelforsøk, etter min erfaring. Har prøvd to ganger å selge noe der, og fikk samme type henvendelser som deg. Alltid utenlandske navn og engelsk språk, eller tydelig Google translate oversatt norske henvendelser. Og de skulle ha info om meg for å liksom bestille frakt. Bullshit, det er det jo jeg som skulle gjort! Kjøper bestemmer jo ikke fraktmetode og tidspunkt.

Jeg bet ikke på.

Endret av Million
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...