Gå til innhold

Min amerikanske kjæreste sier nordmenn er så passiv aggressive

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Har bodd i flere land og har barn med en fra lignende land. Mitt inntrykk er at vi liker ikke unødvendig, høflig small talk. Jeg syns ikke det er koselig at kassadama spør; how was your day so far? Når hun virkelig ikke bryr seg og sier det automatisk. Når det gjelder det passiv aggressive, reagerte min X mye på tonefall, som jo er veldig dumt når man snakker forskjellige språk. Det tar tid å bli kjent med en ny mann og en ny kultur. De syns det er frekt om man ikke sier; good morning, how did you sleep, did you have any nice dreams, would you like a cup of tea? -om du da sier ja (takk!) til denne teen, husk å takke flere ganger, if you don’t mind;) omg that’s SO nice of you! I’m so excited! 🤣 

Anonymkode: 1ab5e...2a2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dessverre, dette ser man i arbeidslivet i Norge. Du skal være en blåkopi av alle de andre ansatte. Ting som skal skje på fritiden blir arrangert over hodet på deg kaller de sosialt, helt sjokkerende. Sier du nei er du dødsdømt 😂. Man er "gjengen" på jobben....dette er farlig, fordi unge mennesker som starter i arbeidslivet blir lært opp til dette konforme diktaturet. At tvang, streng konformitet og sosial kontroll er sosialt.

Nordmenn er mobbere gjennomsnittlig. Dette kommer av det konforme man læres opp til, stort sett elendige til å omgås mennesker.

Anonymkode: 9a4f5...e32

Så du er redd for å skille deg ut? Ingenting galt i det, men ikke skyld på andre fordi du ikke tørr å gå din egen vei. 

Jeg har alltid gått i en annen retning enn hva de fleste velger. Jeg står stødig og godt i mine valg. Har ikke fått annet enn respekt og nysgjerrige spørsmål slengt min vei. Jeg blir ikke utestengt fra "flokken". Jeg isolerer meg ikke. Jeg har ikke behov for at alle rundt meg skal være lik meg. Jeg respekterer hvordan andre folk velger å leve og jeg blir respektert i retur.

Hadde jeg gått rundt å sett på meg selv som et offer som ikke passer inn. Sett på alle andre som ikke var helt lik meg som passivt aggressive mobbere, så ville jeg nok blitt behandlet anderledes.

Anonymkode: 375a6...393

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har bodd i flere land og har barn med en fra lignende land. Mitt inntrykk er at vi liker ikke unødvendig, høflig small talk. Jeg syns ikke det er koselig at kassadama spør; how was your day so far? Når hun virkelig ikke bryr seg og sier det automatisk. Når det gjelder det passiv aggressive, reagerte min X mye på tonefall, som jo er veldig dumt når man snakker forskjellige språk. Det tar tid å bli kjent med en ny mann og en ny kultur. De syns det er frekt om man ikke sier; good morning, how did you sleep, did you have any nice dreams, would you like a cup of tea? -om du da sier ja (takk!) til denne teen, husk å takke flere ganger, if you don’t mind;) omg that’s SO nice of you! I’m so excited! 🤣 

Anonymkode: 1ab5e...2a2

Alt er jo AMAZING i USA 😅 De er gode til å dra på!

Forøvrig synes jeg det er kulturforskjeller innad i Norge på det med utadvendthet. Nordlendinger er f eks mer utadvendte og direkte enn folk sør i landet.

Anonymkode: 540dc...b6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At amerikanere i det hele tatt skal mene noe negativt om oss er bare så veldig provoserende. De er alle en gjeng brautende rasshøl som er overfladiske og tror de vet best, og at de må hevde sin rett i å ha rett. I tillegg har de et helt sykt syn på religion og tro, og de burde alle sammen ydmykt bare lære alt av den norske kulturen. 

Anonymkode: 518b4...06f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt er jo AMAZING i USA 😅 De er gode til å dra på!

Forøvrig synes jeg det er kulturforskjeller innad i Norge på det med utadvendthet. Nordlendinger er f eks mer utadvendte og direkte enn folk sør i landet.

Anonymkode: 540dc...b6d

Helt rett.

Utenfor tettstedene hvor kulturforskjellene, kriminaliteten og mistenksomheten har fått fritt spillerom de siste årene, er folk mye mer inkluderende.

Enda en negativ konsekvens som våre kjære politikere aldri klarte eller ville ta på alvor da globalisering og mangfold ble det eneste saliggjørende.

Forøvrig har ikke USA noe særlig å være stolte av når det kommer til polarisering…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 19.28):

Du kan be din amerikanske venn om å stappe dette passiv-aggressiv-tullet langt opp i rasshølet!!!

Takk!!!

Anonymkode: acd38...077

Det der var jo bare aggressivt, ikke passivt. Du må si noe sånt som at «det er så slitsomt med den overfladiske vennligheten til amerikanere, det er så falskt og typisk Hollywood kultur. Ikke autentisk som i Norge»

Det er deilig passivt og nedlatende i norsk ånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 7.27):

Derfor svarer jeg alltid ærlig på dette...deilig å se hvordan folk reagerer. Vært endel i USA, alle bruker ikke "how are you"...selv om det er n vanlig frase. Samme i UK, der er det samme greia.

Anonymkode: 9a4f5...e32

Det er både passiv-aggressivt OG viser mangel på sosial kompetanse. Typisk norsk!

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette er nøyaktig hva jeg selv tenker. Bodde mange år i et annet land, og la ekstremt godt merke til alt du skriver her da jeg flyttet tilbake til Norge. At alle vil "passe inn" er det jeg liker aller minst ved Norge. Vi har rett  og slett en mobbekultur.

Anonymkode: bd214...596

Ja, Norge er faktisk et av landene i verden med mest sosial kontroll! 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2018/03/11/strenge-uskrevne-sosiale-regler-norge-er-et-annerledesland/

https://www.researchgate.net/publication/343480830_Verdens_strengeste_Sosiale_normer_i_Norge

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 6.46):

Men amerikanere kan også være litt overfladiske og lite ektefølte. Litt falsk. 
Det var en periode jeg reiste mye til USA i forbindelse med jobb. Etter en stund ble jeg litt lei av de daglige frasene. "Hi, how are doing? How is it going?" Hvorpå du må svare "im fine, thank you".
Istedet svarte jeg at jeg hadde det helt forferdelig, noe som forsåvidt var delvis sant. Da ble de perplekse, skygget unna, og prøvde å avslutte samtalen så fort som mulig..

Anonymkode: 963b5...fbf

Interessant at du oppfører deg uhøflig og svarer passiv-aggressivt og kulturelt upassende og likevel tillegger amerikanerne negative egenskaper. 

Anonymkode: 5c8eb...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere er utrolig overfladiske samtidig som de sier "sr på meg! Jeg er amerikaner og har amerikanske rettigheter overalt i verden".

Jeg hater når folk absoluyt skal småprate hele toden og lukker meg totalt.

Anonymkode: 746ae...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At amerikanere i det hele tatt skal mene noe negativt om oss er bare så veldig provoserende. De er alle en gjeng brautende rasshøl som er overfladiske og tror de vet best, og at de må hevde sin rett i å ha rett. I tillegg har de et helt sykt syn på religion og tro, og de burde alle sammen ydmykt bare lære alt av den norske kulturen. 

Anonymkode: 518b4...06f

Helt enig.

Anonymkode: 746ae...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at vi i Norge er litt treige sosialt. Vi tar lite initiativ, er lite direkte og tar oftere bakveier. Hvis du har en hissigpropp amerikansk kjæreste så kan han nok fort oppfatte vår kultur som litt passiv og lite konfronterende. 

Så er vi og litt konforme her i Norge, du skal ikke skille deg så mye ut og det er litt sånn en måte å oppdra barn på bare som eksempel. Barnehage, lørdagsgodt, leggetid, bursdag osv. Det er ofte ganske likt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2024 den 6.46):

Men amerikanere kan også være litt overfladiske og lite ektefølte. Litt falsk. 
Det var en periode jeg reiste mye til USA i forbindelse med jobb. Etter en stund ble jeg litt lei av de daglige frasene. "Hi, how are doing? How is it going?" Hvorpå du må svare "im fine, thank you".
Istedet svarte jeg at jeg hadde det helt forferdelig, noe som forsåvidt var delvis sant. Da ble de perplekse, skygget unna, og prøvde å avslutte samtalen så fort som mulig..

Anonymkode: 963b5...fbf

Hehe, kanskje de ikke overdriver, kanskje det bare et bredere følelsesperspektiv, som oppfattes som falskt når man ikke er vant til det. Det er mye lettere å være ‘ekte’ om man får lov til å overdrive, hvis man skal være så sykt ekte hele tiden holdes man jo nede fordi man ikke får lov til å Go Big, siden alt skal være så nedtonet og dempet. Strrrresssssss. 

Anonymkode: f7028...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 19.35):

Dette!

Jeg ser det så mye i ukike settinger, folk går på facebook for å klage på styret i borettslaget heller enn å ta det med de det gjelder, går på facebook for å klage på hundeeiere, barneforeldre og hasjrøykere igjen heller enn å ta det med de det gjelder.

Folk går til HR og klager på kollegaer, skriver dårlige anmeldelser på google heller enn å ta ting direkte med bedriften osv. 

Krangler i familier og venneflokker går via-via-via i evigheter heller enn at noen spørr og løser ting direkte. Tar man ting direkte så får folk helt dånedimpen og trekker seg unna selv når det løses raskt og uten noe om og men.

Anonymkode: 23958...29e

Det du beskriver er konfliktskyhet, ikke passiv aggressiv.

https://www.startsiden.no/nettliv/2018/07/10/195414105/7-tegn-pa-du-er-passiv-aggressiv

Anonymkode: 5589c...25b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fru Alving skrev (20 timer siden):

Jeg tror nok at vi i Norge er litt treige sosialt. Vi tar lite initiativ, er lite direkte og tar oftere bakveier. Hvis du har en hissigpropp amerikansk kjæreste så kan han nok fort oppfatte vår kultur som litt passiv og lite konfronterende. 

Så er vi og litt konforme her i Norge, du skal ikke skille deg så mye ut og det er litt sånn en måte å oppdra barn på bare som eksempel. Barnehage, lørdagsgodt, leggetid, bursdag osv. Det er ofte ganske likt.

Jeg vil heller hevde at vi i Norge fortsatt har vår sunne skepsis, fornuft og jordnærhet i behold selv om sterke krefter forsøker å rive ned våre erfaringsbaserte bærekraftige verdier og holdninger.

Våre kjære politikere forsøker stadig å overbevise oss om at fri flyt av befolkningsgrupper, religioner, kulturer er et ubetinget gode og at det er vi som må drive selvpisking og endre tankegang.
At utviklingen har store nedsider vil de ikke innrømme…..

Anonymkode: 6f5f0...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil heller hevde at vi i Norge fortsatt har vår sunne skepsis, fornuft og jordnærhet i behold selv om sterke krefter forsøker å rive ned våre erfaringsbaserte bærekraftige verdier og holdninger.

Våre kjære politikere forsøker stadig å overbevise oss om at fri flyt av befolkningsgrupper, religioner, kulturer er et ubetinget gode og at det er vi som må drive selvpisking og endre tankegang.
At utviklingen har store nedsider vil de ikke innrømme…..

Anonymkode: 6f5f0...9de

Alle land og kulturer har vel gode og dårlige sider. Det er mye i vår norske kultur som er veldig positivt, i tillegg til det du nevner også. Vi har jo en dugnadsånd, kjærlighet til natur og et likhetsideal.

men jeg tror vi og kan ha mye og lære av andre land og positive ting ved andre kulturer. I USA er det kanskje mer rom og mer plass til de som er litt utenfor boksen, de som tenker stort og viser begeistring. Vi her i Norge er ikke alltid så gode på det å vise entusiasme og janteloven er noe som lever mer noen steder enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til den amerikanske kjæresten din at han aldri må finne på å dra til Finland 😅 Han hadde klikket i vinkel.

Anonymkode: a4626...647

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fru Alving skrev (1 time siden):

Alle land og kulturer har vel gode og dårlige sider. Det er mye i vår norske kultur som er veldig positivt, i tillegg til det du nevner også. Vi har jo en dugnadsånd, kjærlighet til natur og et likhetsideal.

men jeg tror vi og kan ha mye og lære av andre land og positive ting ved andre kulturer. I USA er det kanskje mer rom og mer plass til de som er litt utenfor boksen, de som tenker stort og viser begeistring. Vi her i Norge er ikke alltid så gode på det å vise entusiasme og janteloven er noe som lever mer noen steder enn andre.

De som er utenfor boksen i USA, bor i telt under bruer. De blir utstøtt og får null hjelp. Det amerikanske samfunnet er kaldt og jævlig. Alle for seg selv. 

Anonymkode: 375a6...393

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (4 timer siden):

Å bli kjent med nye mennesker er alltid lærerikt.
Det er ikke det samme som å hive egne holdninger på dynga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (53 minutter siden):

Å bli kjent med nye mennesker er alltid lærerikt.
Det er ikke det samme som å hive egne holdninger på dynga.

Greit nok det, men vi her i landet har også ting å lære. Det er slett ikke alt som er perfekt her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av det jeg har opplevd er mye av Norges innhold en slags farse… utrolig selvgode, men tror vi er så nedpå. Mangel på selvinnsikt. 

Anonymkode: f7028...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...