Gå til innhold

Min amerikanske kjæreste sier nordmenn er så passiv aggressive

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Synes dere at det stemmer at nordmenn ofte er passiv aggressive? Min kjæreste har kort temperament, så jeg vet ikke helt om det et fordi han leser kulturen vår gjennom sine egne måter å reagere på. Han mener at jeg ikke er det normalt sett, men helt ærlig synes jeg ikke det er typisk for andre nordmenn heller. Jeg har opplevd det så klart, men vi kan være mer indirekte uten at det er aggresjon i det. Hva mener dere?

Anonymkode: dd18e...56b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gift med en Amerikansk mann og vi har tilbrakt en del tid i USA, selv om vi bor i Norge. Selv om kulturen på overflaten kan virke lik er det stor forskjell på hvordan vi snakker til hverandre og omgås. Amerikanere er mye mer utadvendt og vant til lett prat mellom folk du treffer helt tilfeldig. Det er helt normalt å slå av en kort prat med sidemannen i køen på butikken. De kan virke litt påtatt og overfladisk hyggelige av oss innesluttede nordmenn. Jeg forstår godt at nordmenn fremstår som passiv aggressive for amerikanere. 

Anonymkode: 6c06b...321

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Synes dere at det stemmer at nordmenn ofte er passiv aggressive? Min kjæreste har kort temperament, så jeg vet ikke helt om det et fordi han leser kulturen vår gjennom sine egne måter å reagere på. Han mener at jeg ikke er det normalt sett, men helt ærlig synes jeg ikke det er typisk for andre nordmenn heller. Jeg har opplevd det så klart, men vi kan være mer indirekte uten at det er aggresjon i det. Hva mener dere?

Anonymkode: dd18e...56b

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er gift med en Amerikansk mann og vi har tilbrakt en del tid i USA, selv om vi bor i Norge. Selv om kulturen på overflaten kan virke lik er det stor forskjell på hvordan vi snakker til hverandre og omgås. Amerikanere er mye mer utadvendt og vant til lett prat mellom folk du treffer helt tilfeldig. Det er helt normalt å slå av en kort prat med sidemannen i køen på butikken. De kan virke litt påtatt og overfladisk hyggelige av oss innesluttede nordmenn. Jeg forstår godt at nordmenn fremstår som passiv aggressive for amerikanere. 

Ingen av de amerikanerne jeg kjenner til har sagt at nordmenn er passiv-aggressive, snarere litt mer avmålt og kalde. De jeg kjenner fra USA tilhører både det akademiske miljøet og de litt høyere opp i klassene (rike), så det er sikkert derfor det er forskjell i syn.

Anonymkode: 2ecb2...e19

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller at nordmenn er konfliktsky, så i stedet for å lage styr så blir vi heller litt irriterte og går videre. Jeg tror han mistolker irritasjon som agressivitet

Anonymkode: 03b32...6a4

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ville ikke sagt nordmenn er spesielt passivt aggressive egentlig. Føler mange er mer overfladisk høflige og beskjedene. Litt redde for å vise hvem de egentlig er. Og at humor (les dårlige spøker) ofte blir brukt for å komme i kontakt med andre. Kanskje er det humoren han tolker som passiv aggressiv?

Anonymkode: 9e50b...d19

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller dette er kulturmisforståelser, at han enda ikke forstår den norske kulturen.

Anonymkode: 1ea52...bdb

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amerikanere som skal prate og høre hvordan du har det når de ikke kjenner deg, fks i butikker, er irriterende.

Anonymkode: 5589c...25b

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever enkelte nordmenn som direkte aggressive og noen også passivt aggressive. Men det er ikke en egenskap jeg tilegner nordmenn som befolkning. Det for meg går på individet. Enkelte folk har bare problemer som kommer ut på alle andre måter enn tydelig verbal kommunikasjon. Til sammenligning virker det som amerikanerne flest er mer direkte i aggresjonen sin enn det mange nordmenn kanskje er. 

Anonymkode: aa55c...78d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be din amerikanske venn om å stappe dette passiv-aggressiv-tullet langt opp i rasshølet!!!

Takk!!!

Anonymkode: acd38...077

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er ekstremt passiv-aggressive! Er selv norsk, men har reist mye, og bodd i flere land (også USA). Dette syns jeg faktisk er det fremste kjennetegnet ved kulturen vår. Og kan syns det er vanskelig å forholde meg til selv. Personlige konflikter blir ofte ikke tatt der og da, men folk murrer på de, forteller andre om konflikten, aldri viser direkte at man har reagert på noe, tar aldri direkte tak i det, men trekker seg tilbake eller ekskluderer. Disse forsvarsmekanismene er selve definisjonen på passiv-aggressivitet. 

Ser det også i arbeidslivet. Folk går til ledelsen eller til HR i stedet for å ta tak i uklarheter direkte med den det gjelder. Det er erkenorsk kultur å holde på sånn. 

Anonymkode: 23b44...f21

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt enig. Jeg har bodd noen år i USA. Det du beskriver bekreftet min opplevelse.

Anonymkode: 2a876...ed6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nordmenn er ekstremt passiv-aggressive! Er selv norsk, men har reist mye, og bodd i flere land (også USA). Dette syns jeg faktisk er det fremste kjennetegnet ved kulturen vår. Og kan syns det er vanskelig å forholde meg til selv. Personlige konflikter blir ofte ikke tatt der og da, men folk murrer på de, forteller andre om konflikten, aldri viser direkte at man har reagert på noe, tar aldri direkte tak i det, men trekker seg tilbake eller ekskluderer. Disse forsvarsmekanismene er selve definisjonen på passiv-aggressivitet. 

Ser det også i arbeidslivet. Folk går til ledelsen eller til HR i stedet for å ta tak i uklarheter direkte med den det gjelder. Det er erkenorsk kultur å holde på sånn. 

Dette!

Jeg ser det så mye i ukike settinger, folk går på facebook for å klage på styret i borettslaget heller enn å ta det med de det gjelder, går på facebook for å klage på hundeeiere, barneforeldre og hasjrøykere igjen heller enn å ta det med de det gjelder.

Folk går til HR og klager på kollegaer, skriver dårlige anmeldelser på google heller enn å ta ting direkte med bedriften osv. 

Krangler i familier og venneflokker går via-via-via i evigheter heller enn at noen spørr og løser ting direkte. Tar man ting direkte så får folk helt dånedimpen og trekker seg unna selv når det løses raskt og uten noe om og men.

Anonymkode: 23958...29e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En ting til som har vært tydelig nå i politikken den siste tiden, et urnorsk fenomen, vi sykemelder oss etter konflikter eller når vi har gjort noe uetisk (eller kriminelt). 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En ting til som har vært tydelig nå i politikken den siste tiden, et urnorsk fenomen, vi sykemelder oss etter konflikter eller når vi har gjort noe uetisk (eller kriminelt). 

Foregår i arbeidslivet også. Ansatt krangler med sjefen, sykemelder seg etterpå. I noen tilfeller fordi sjefen er idiot, men har sannelig sett det mange ganger fordi den ansatte ikke vet å oppføre seg.

Anonymkode: 7e0e2...b12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i USA mange ganger og flere ganger opplevd det der snakket med folk i butikken eller på en cafe etc....  Det har også skjedd flere ganger at midt i en samtale som utvikler seg fra smalltalk til noe interessant og begge  oss virker genuint engasjert, så sier amerikanere: Well, nice talking to you, have a nice day og går.  Sånn typ midt i setningen din. I Norge ville man gjerne sagt: ja nei klokka går,  jeg må hjem å lage middag,  kona venter hjemme etc.... Man bare stikker ikke fra noen midt i en setning.  Det er dårlig folkeskikk, men på meg virker det som om smalltalk er målet og at de mangler en naturlig måte å runde av en samtale.  For meg virker det mye mer passivt aggressivt

Endret av Laraa
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mitt inntrykk av amerikanere er at de er mer konservative enn oss nordmenn. Sjelden man hører ordet samboer der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amerikanere er kanskje mer direkte og kontaktsøkende, men de er da søren meg mer aggressive og voldelige også. Det er ikke bare dumt å trekke seg unna når man blir irritert eller sint, man får roet seg ned og tenkt seg om. Jeg synes den amerikanske måten er barnslig, man bare MÅ rope ut om at man er forulempet. Som om det kommer noe godt ut av å konfrontere noen når du er på ditt sinteste? Da foretrekker jeg den norske måten. Avmålt glede og avmålt sinne.

Anonymkode: 46034...0be

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Amerikanere er kanskje mer direkte og kontaktsøkende, men de er da søren meg mer aggressive og voldelige også. Det er ikke bare dumt å trekke seg unna når man blir irritert eller sint, man får roet seg ned og tenkt seg om. Jeg synes den amerikanske måten er barnslig, man bare MÅ rope ut om at man er forulempet. Som om det kommer noe godt ut av å konfrontere noen når du er på ditt sinteste? Da foretrekker jeg den norske måten. Avmålt glede og avmålt sinne.

Anonymkode: 46034...0be

Avmålt sinne til det bobler opp til noe uhåndterlig. Til ytterste konsekvens, men vi har ekstremt mye partnerdrap i Norge, og når naboer og familiemedlemmer til drapsmannen blir intervjuet så er det alltid "nei, men han var jo så rolig og grei. Ufattelig at han kunne gjøre noe sånn!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette!

Jeg ser det så mye i ukike settinger, folk går på facebook for å klage på styret i borettslaget heller enn å ta det med de det gjelder, går på facebook for å klage på hundeeiere, barneforeldre og hasjrøykere igjen heller enn å ta det med de det gjelder.

Folk går til HR og klager på kollegaer, skriver dårlige anmeldelser på google heller enn å ta ting direkte med bedriften osv. 

Krangler i familier og venneflokker går via-via-via i evigheter heller enn at noen spørr og løser ting direkte. Tar man ting direkte så får folk helt dånedimpen og trekker seg unna selv når det løses raskt og uten noe om og men.

Anonymkode: 23958...29e

Lurer egentlig på hvor mye peiling du har på det du skriver, her.

Det er riktig at enkelte er konfliktskye (som mange i andre land også er), men det er svært ofte at konflikten har toppet seg før den ansatte involverer HR. Det er ikke enkelt å skulle håndtere kolleger som for eksempel mobber andre ansatte på egenhånd. Ofte går interne konflikter så langt at folk blir langtidssykmeldte før HR kobles inn som en siste utvei.

Anonymkode: 92a2e...2dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men amerikanere kan også være litt overfladiske og lite ektefølte. Litt falsk. 
Det var en periode jeg reiste mye til USA i forbindelse med jobb. Etter en stund ble jeg litt lei av de daglige frasene. "Hi, how are doing? How is it going?" Hvorpå du må svare "im fine, thank you".
Istedet svarte jeg at jeg hadde det helt forferdelig, noe som forsåvidt var delvis sant. Da ble de perplekse, skygget unna, og prøvde å avslutte samtalen så fort som mulig..

Anonymkode: 963b5...fbf

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...