AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #1 Del Skrevet 18. september 2024 Hei! Jeg ble diagnostisert med adenomyose, endometriose og fibromyalgi for noen år siden, og har den siste tiden slitt med ekstrem fatigue. Jeg er tilnærmet sengeliggende, og orker ingenting.. Har lest mye om de som har fått et nytt og bedre liv etter at de kuttet UP mat og begynte å spise antiinflammatorisk - men er det virkelig så revolusjonerende? Noen som har erfaringer å dele? 😊 Har ADHD i tillegg, så sliter med overspising.... Anonymkode: 1aa42...e04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #2 Del Skrevet 18. september 2024 For å si det kort - fungerer en bensinbil om du fyller den med diesel? Anonymkode: 5657d...08d 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #3 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å si det kort - fungerer en bensinbil om du fyller den med diesel? Anonymkode: 5657d...08d Den fungerer sikkert like bra som jeg gjør for tiden! Anonymkode: 1aa42...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #4 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den fungerer sikkert like bra som jeg gjør for tiden! Anonymkode: 1aa42...e04 Ja, nettopp. Ein skal vere ganske frisk for å tole "sjuk" mat Anonymkode: 602e0...443 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 18. september 2024 #5 Del Skrevet 18. september 2024 (endret) . Endret 26. februar av Doris Becker 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #6 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Jeg ble diagnostisert med adenomyose, endometriose og fibromyalgi for noen år siden, og har den siste tiden slitt med ekstrem fatigue. Jeg er tilnærmet sengeliggende, og orker ingenting.. Har lest mye om de som har fått et nytt og bedre liv etter at de kuttet UP mat og begynte å spise antiinflammatorisk - men er det virkelig så revolusjonerende? Noen som har erfaringer å dele? 😊 Har ADHD i tillegg, så sliter med overspising.... Anonymkode: 1aa42...e04 Jeg mener at et endret kosthold er hovedårsaken til at jeg har fått mye bedre fysisk og mental helse. Jeg spiste vanlig mat før, og til vanlige tider, altså hyppig. Prøvde først periodisk faste og syntes jeg fikk mer stabil energi. Så prøvde jeg forskjellige varianter av lavkarbo og fikk det enda bedre. Jeg tror både sukker og ultraprosessert mat er skadelig, og ren og naturlig mat tilsvarende helsebringende. Rent objektivt sett har jeg gått ned i fettprosent, fått hvitere og sterkere tenner og blir ikke lenger solbrent (dette skyldes muligens også at jeg bruker mer tid utendørs generelt) og er sjelden syk. Subjektivt opplever jeg høyere og mer stabil energi, mindre sult og irritasjon, bedre søvn og føler meg generelt mye mer robust. Har også fått mindre og mindre lyst på sukkertøy og alkohol. Anonymkode: 3f48a...a4c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #7 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg ble diagnostisert med adenomyose, endometriose og fibromyalgi for noen år siden, og har den siste tiden slitt med ekstrem fatigue. Jeg er tilnærmet sengeliggende, og orker ingenting.. Har lest mye om de som har fått et nytt og bedre liv etter at de kuttet UP mat og begynte å spise antiinflammatorisk - men er det virkelig så revolusjonerende? Noen som har erfaringer å dele? 😊 Har ADHD i tillegg, så sliter med overspising.... Anonymkode: 1aa42...e04 Jeg har ADHD og ME, og kan skrive under på at kosthold er viktig. Kosttilskudd også, for en stund. Flere veier til Rom, uten tvil, og jeg har prøvd mange av dem. UP mat/junk/godteri er et minimum å kutte ut, men for min del så måtte jeg kutte ut alt av korn, belgfrukter, og spise mer animalsk. Jeg føler at både korn og sukker gjør ADHD verre. Noen tilskudd som har vært nyttig, både for adhd-tankekjør, smerter, fatigue, og kognitiv helse, er taurin, b12, og elektrolyttpulver. Jeg har ikke tatt disse samtidig, og har fulgt opp hos lege. Anonymkode: 05a4a...2e7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #8 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg ble diagnostisert med adenomyose, endometriose og fibromyalgi for noen år siden, og har den siste tiden slitt med ekstrem fatigue. Jeg er tilnærmet sengeliggende, og orker ingenting.. Har lest mye om de som har fått et nytt og bedre liv etter at de kuttet UP mat og begynte å spise antiinflammatorisk - men er det virkelig så revolusjonerende? Noen som har erfaringer å dele? 😊 Har ADHD i tillegg, så sliter med overspising.... Anonymkode: 1aa42...e04 Sjekket for stoffskiftesykdom og cøliaki? ❤️ Anonymkode: d2d0f...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #9 Del Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): blir ikke lenger solbrent (dette skyldes muligens også at jeg bruker mer tid utendørs generelt) Anonymkode: 3f48a...a4c Dette henger nok sammen med at du har kuttet kraftig ned på frøoljer og andre omega-6-rike oljer og fått erstattet det dårlige fettet med sunt og stabilt mettet fett i cellemembranene dine. Det tar noen år å erstatte, de sier ca 8 år før man merker det skikkelig. De fleste som spiser carnivore-kosthold rapporterer om det samme, at de tåler veldig mye mer sol før de blir solbrent. Og det gir jo egentlig mening. Solkrem er en ny oppfinnelse og jeg har spurt mine besteforeldre og de kunne aldri huske at noen var solbrente i gamle dager selv om ingen brukte solkrem. De spiste nesten ingenting plantefett. De spiste animalsk fett fordi det var det de kunne produsere selv som fattige bønder. Anonymkode: 535db...785 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #10 Del Skrevet 18. september 2024 Jeg tror at man trenger både melk, sukker, salt, kjøtt , fisk osv om man fungerer godt med den type mat, jeg tror at de fleste kjenner på kroppen hvilke type mat som gjør at de føler seg vel og hvilke som gjør at man blir tung, trøtt, sliten, tiltaksløs osv. For noen er det å spise vegansk, for andre ikke. Og så tror jeg at det å lage maten selv er bedre enn å kjøpe alt ferdig. Mange som sliter med gluten sliter ikke om de baker brødet selv for eksempel, lar deigen heve lenge nok - ikke som ferdigbrød som er lynhevet, la gjær og mel virke seg ferdig gjør underverker for kvaliteten og det er ikke så mye arbeid akkurat. Samme med pasta om man lager det selv tar det ikke så lang tid og mange som reagerer på ferdigpasta reagerer ikke på den de lager selv.. Om man spiser balansert og variert, mye ulike grønnsaker og får i seg frukt og nøtter, linser og bønner og planlegger maten sin og bruker litt mer enn fem minutter på middagen tror jeg mange som sliter med ulike reaksjoner på mat vil finne ut selv hva som gjør kroppen godt og ikke. Jeg vokste opp på gård, drakk melka fra fjøsen hele oppveksten og det gikk helt fint, i voksen alder tåler jeg ikke melk så godt, jeg blir skikkelig dårlig av bare ett glass melk, laktosefrie produkter virker bedre for meg men de rett fra gården virker også bedre, de er ikke behandlet på samme måte. Jeg tror vi med fordel som individer kan bruke litt mer tid på å finne ut hva som fungerer for den enkelte heller enn å hoppe på all verdens trender og hurtigprodukter - jeg har i allefall selv merket stor forskjell på egen kropp etter at jeg ble mer "kresen" på kvaliteten av maten jeg spiser. Jeg er ikke "fanatisk" men jeg merker stor forskjell på hvordan kroppen føles om jeg spiser "feil" om det gir mening. Jeg er mer sliten og føler jeg har mindre energi, jeg sover dårligere for å nevne noe.. Jeg tror kostholdet vårt i dag er med på å gjøre flere syke rett og slett. Anonymkode: a8232...f1f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #11 Del Skrevet 18. september 2024 Å spise hel og ren og minimalt bearbeidet mat, produsert på en ålreit måte er nøkkelen til normalt god helse. Dette vet vi. Du har 3 diagnoser. Og det betyr at din helse i større grad enn «folk flest» sin helse henger i en tynn tråd. Din toleranse for mat (eller livsstil, som stress, manglende trening, rusmidler etc) som ikke bidrar til god helse er derfor minimal. La oss si «folk flest» på 20 år har 100 helse-poeng å ta av. De tåler å bruke 10-20 av dem på å drikke, røyke eller spise junk. Men la oss si at etter et tiår med junk så synker helse-poengene til 90. Eller et tiår med manglende trening, for den del. Det er likevel ålreit, tenker du? Det er det. Over tid vil det ikke være ålreit, men midlertidig tåler den unge og friske selv den mest middelmådige norske livsstil. Men hva om vi så tenker at utgangspunktet ikke er 100. La oss sette utgangspunktet til en kronisk syk person som deg til 30 helsepoeng. Om så du mister 10 poeng på å velge usunn livsstil et tiår? Det tapet tåler du ikke, særlig siden vi vet at aldring i seg selv forringer helsa. Så den som er kronisk syk har ikke luksusen det er å leve usunt, oppå sin diagnose. Luksusen å leve usunt er forbeholdt de friske, og de unge. Kommer kosthold til å kurere deg? Nei. Men du kan ta igjen mye av tapet en til nå usunn livsstil har påført deg. Og det kan være nok til at du føler deg kurert. Mange har tross alt et så elendig kosthold at det på sikt vil ødelegge helsa. En tur i matbutikken og en titt ned i handlevognene til den jevne barnefamilie vil fortelle deg en sørgelig, og inderlig usunn historie. Og har du levd på junk siden du gikk i bleier vil sunn mat kunne gi deg en kraftig boost. Anonymkode: 3883a...02b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #12 Del Skrevet 20. september 2024 Jeg vil gjerne legge til at det også finnes en økende mengde forskning på betydningen av god tarmhelse når det gjelder både ulike betennelsestilstander i kroppen, vektregulering og faktisk også psykisk helse. Et høyt inntak av ultraprosessert mat har en negativt effekt på tarmfloraen, det samme gjelder også kunstige de søtstoffer som brukes i ulike sukkerfrie produkter. Anonymkode: 853e9...5a5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2024 #13 Del Skrevet 20. september 2024 AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 18.25): men er det virkelig så revolusjonerende? Noen som har erfaringer å dele? 😊 Folk har forskjellige erfaringer. Du må nesten prøve selv og finne ut hva som fungerer for din kropp. Jeg har absolutt tro på at kostholdet betyr langt mer enn hva offentlige myndigheter sier. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vil gjerne legge til at det også finnes en økende mengde forskning på betydningen av god tarmhelse når det gjelder både ulike betennelsestilstander i kroppen, vektregulering og faktisk også psykisk helse. Et høyt inntak av ultraprosessert mat har en negativt effekt på tarmfloraen, det samme gjelder også kunstige de søtstoffer som brukes i ulike sukkerfrie produkter. Anonymkode: 853e9...5a5 Ja, det kommer mer og mer forsking. Her har vi kutta helt ut produkter med fire forskellige tilsetningsstoffer pga sykdom. Og sykdommen holdes nå i sjakk og er symptomfri. Anonymkode: 69621...29a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #14 Del Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 19.22): Folk har forskjellige erfaringer. Du må nesten prøve selv og finne ut hva som fungerer for din kropp. Jeg har absolutt tro på at kostholdet betyr langt mer enn hva offentlige myndigheter sier. Ja, det kommer mer og mer forsking. Her har vi kutta helt ut produkter med fire forskellige tilsetningsstoffer pga sykdom. Og sykdommen holdes nå i sjakk og er symptomfri. Anonymkode: 69621...29a Hva har dere kuttet ut? Anonymkode: c13bb...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #15 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 20.59): Sjekket for stoffskiftesykdom og cøliaki? ❤️ Anonymkode: d2d0f...265 Tatt blodprøver for cøliaki, men hadde ikke utslag der. Har likevel hatt nedsatt IgE et par ganger, og det kan vel være en indikasjon på at noe ikke er helt som det skal..? Stoffskifte er innenfor normal, så er ikke det heller "dessverre"... Ikke at jeg ønsker meg sykdom altså, men hadde vært så fint å ha noe håndfast som forklarer hvorfor jeg har det så dårlig... Anonymkode: 1aa42...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #16 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 21.56): Å spise hel og ren og minimalt bearbeidet mat, produsert på en ålreit måte er nøkkelen til normalt god helse. Dette vet vi. Du har 3 diagnoser. Og det betyr at din helse i større grad enn «folk flest» sin helse henger i en tynn tråd. Din toleranse for mat (eller livsstil, som stress, manglende trening, rusmidler etc) som ikke bidrar til god helse er derfor minimal. La oss si «folk flest» på 20 år har 100 helse-poeng å ta av. De tåler å bruke 10-20 av dem på å drikke, røyke eller spise junk. Men la oss si at etter et tiår med junk så synker helse-poengene til 90. Eller et tiår med manglende trening, for den del. Det er likevel ålreit, tenker du? Det er det. Over tid vil det ikke være ålreit, men midlertidig tåler den unge og friske selv den mest middelmådige norske livsstil. Men hva om vi så tenker at utgangspunktet ikke er 100. La oss sette utgangspunktet til en kronisk syk person som deg til 30 helsepoeng. Om så du mister 10 poeng på å velge usunn livsstil et tiår? Det tapet tåler du ikke, særlig siden vi vet at aldring i seg selv forringer helsa. Så den som er kronisk syk har ikke luksusen det er å leve usunt, oppå sin diagnose. Luksusen å leve usunt er forbeholdt de friske, og de unge. Kommer kosthold til å kurere deg? Nei. Men du kan ta igjen mye av tapet en til nå usunn livsstil har påført deg. Og det kan være nok til at du føler deg kurert. Mange har tross alt et så elendig kosthold at det på sikt vil ødelegge helsa. En tur i matbutikken og en titt ned i handlevognene til den jevne barnefamilie vil fortelle deg en sørgelig, og inderlig usunn historie. Og har du levd på junk siden du gikk i bleier vil sunn mat kunne gi deg en kraftig boost. Anonymkode: 3883a...02b Tusen takk for så informativ og god tilbakemelding! Jeg har heldigvis ikke levd på junk hele livet (vokst opp med en mor som har hatt anoreksi og ortoreksi), men det har vært sinnsykt mye lett-produkter (UP) opp igjennom tiden... Anonymkode: 1aa42...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #17 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (På 20.9.2024 den 19.15): Jeg vil gjerne legge til at det også finnes en økende mengde forskning på betydningen av god tarmhelse når det gjelder både ulike betennelsestilstander i kroppen, vektregulering og faktisk også psykisk helse. Et høyt inntak av ultraprosessert mat har en negativt effekt på tarmfloraen, det samme gjelder også kunstige de søtstoffer som brukes i ulike sukkerfrie produkter. Anonymkode: 853e9...5a5 Har lest meg opp og ned i mente på disse temaene - svært interessant, og samtidig veldig skremmende at det ikke er strengere regulert, når forskning viser at det er stor sammenheng mellom psykisk uhelse, livsstilssykdommer og UP-mat... Anonymkode: 1aa42...e04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #18 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tatt blodprøver for cøliaki, men hadde ikke utslag der. Har likevel hatt nedsatt IgE et par ganger, og det kan vel være en indikasjon på at noe ikke er helt som det skal..? Stoffskifte er innenfor normal, så er ikke det heller "dessverre"... Ikke at jeg ønsker meg sykdom altså, men hadde vært så fint å ha noe håndfast som forklarer hvorfor jeg har det så dårlig... Anonymkode: 1aa42...e04 For å utelukke cøliaki må du ta gastroskopi. Viktig å ikke kutte ut gluten i forkant av slik prøve for å få riktig resultat. Anonymkode: 05a4a...2e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå