Gå til innhold

Nærgående grevling er så skummel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en grevling som henger i nabolaget og den er ikke folkesky. Tre ganger nå har jeg møtt på den, på 1 meter avstand fra hunden min og meg. Alle gangene har den oppsøkt oss. Den står bare en meter unna og ser på oss. Jeg får jo totalt panikk for at den skal angripe hunden min (2 kg). Hørt de kan ta katt. Den blir bare stående å se på meg når jeg farter vekk. 

Er den bare nysgjerrig eller vurderer den hunden min som mat? 

Det er jo rovdyr, men den har jo ikke gjort noe galt. Enda. Overreagerer jeg?

Anonymkode: 3bdcc...ff2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste på nettet nå at de ser dårlig, kanskje den bare kommer for å se om hunden min er grevling? Jeg har en svart pomeranian. De ser like lost ut begge to når de ser på hverandre… 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville løftet opp hunden og kommet meg derfra, ja. Grevlingen kan hende vurderer hunden din som byttedyr, siden hunden er så liten. Dette står om grevlingers meny;

"Grevlingen er altetende, og føden er variert og kan bestå av ulike insekter, fugleegg, snegler, larver, piggsvin og små pattedyr. Om våren spiser grevlinger spesielt mye meitemark. Om sommeren spiser den dessuten insekter, fugler og små pattedyr."

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 minutter siden):

Ville løftet opp hunden og kommet meg derfra, ja. Grevlingen kan hende vurderer hunden din som byttedyr, siden hunden er så liten. Dette står om grevlingers meny;

"Grevlingen er altetende, og føden er variert og kan bestå av ulike insekter, fugleegg, snegler, larver, piggsvin og små pattedyr. Om våren spiser grevlinger spesielt mye meitemark. Om sommeren spiser den dessuten insekter, fugler og små pattedyr."

Uææ 😨😨😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukk opp hunden og tramp forbi grevlingen. Den vil nok ikke angripe hunden om den er nærme deg, men hadde plukket den opp alikevel. 

Anonymkode: f4de0...dff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er en grevling som henger i nabolaget og den er ikke folkesky. Tre ganger nå har jeg møtt på den, på 1 meter avstand fra hunden min og meg. Alle gangene har den oppsøkt oss. Den står bare en meter unna og ser på oss. Jeg får jo totalt panikk for at den skal angripe hunden min (2 kg). Hørt de kan ta katt. Den blir bare stående å se på meg når jeg farter vekk. 

Er den bare nysgjerrig eller vurderer den hunden min som mat? 

Det er jo rovdyr, men den har jo ikke gjort noe galt. Enda. Overreagerer jeg?

Den har ikke gjort noe galt overhodet. Og den gjør ikke noe galt om den spiser hunden heller. Et villdyr gjør som det vil, ikke som du vil.

Bær hunden din forbi ville dyr. Den utgjør et fristende stykke snack for ville dyr, og den utgjør en trussel for beilende dyr som ikke liker hunder (kuer, feks, hater hunder, og tramper dem gjerne i hjel ved anledning, men du kan anta andre beilende dyr gjør det samme, for å kvitte seg med en liten men irriterende trussel).

Og lær hunden din en kommando som gjør at den øyeblikkelig vender tilbake til deg, uansett provokasjon eller fristelse, slik at du får lempet den vekk. 

Anonymkode: 96bfd...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør være litt forsiktig med grevlinger, de kan bite og de har også veldig skarpe klør. I "gamle dager" ble man anbefalt å putte kvister i støvlene når det var grevlinger i nabolaget for det ble sagt at de "bet til benet knakk". Så dersom man hadde kvister i støvlene og de beit så ville en kvist knekke og grevlingen ville slippe. Aner ikke om det er noe i dette eller ikke.

Det jeg har opplevd selv er å ha grevling i hagen og de er som du sier ikke spesielt redde. Ser dårlig, vaser rundt og graver opp bedene over en lav sko. Har aldri opplevd at grevlingen har angrepet, men jeg holder meg i stor grad unna dersom jeg ser den. Har heller ikke hund. Prøv å lag litt lyd de stedene der du har sett den tidligere, da vet den i alle fall at du/dere kommer og får sjanse til å stikke av. Det verste er nok dersom du kommer overraskende på den og den føler seg trua opp i et hjørnet. Da tror jeg den kan bli aggressiv, særlig mot hunden.

Anonymkode: d234e...2df

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har hatt grevlinger som nesten har gått på meg før de har merket at jeg er der. Så fort de innser de stikker de avgårde så fort de kan med nusselige sprang. Slapp av! De biter ikke til det knaser eller noe av den bullshiten. 

Anonymkode: 4a5c0...29d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 19.42):

Du bør være litt forsiktig med grevlinger, de kan bite og de har også veldig skarpe klør. I "gamle dager" ble man anbefalt å putte kvister i støvlene når det var grevlinger i nabolaget for det ble sagt at de "bet til benet knakk". Så dersom man hadde kvister i støvlene og de beit så ville en kvist knekke og grevlingen ville slippe. Aner ikke om det er noe i dette eller ikke.

Det jeg har opplevd selv er å ha grevling i hagen og de er som du sier ikke spesielt redde. Ser dårlig, vaser rundt og graver opp bedene over en lav sko. Har aldri opplevd at grevlingen har angrepet, men jeg holder meg i stor grad unna dersom jeg ser den. Har heller ikke hund. Prøv å lag litt lyd de stedene der du har sett den tidligere, da vet den i alle fall at du/dere kommer og får sjanse til å stikke av. Det verste er nok dersom du kommer overraskende på den og den føler seg trua opp i et hjørnet. Da tror jeg den kan bli aggressiv, særlig mot hunden.

Anonymkode: d234e...2df

100% myte og vranglære.

Anonymkode: 4a5c0...29d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 18.21):

Den har ikke gjort noe galt overhodet. Og den gjør ikke noe galt om den spiser hunden heller. Et villdyr gjør som det vil, ikke som du vil.

Bær hunden din forbi ville dyr. Den utgjør et fristende stykke snack for ville dyr, og den utgjør en trussel for beilende dyr som ikke liker hunder (kuer, feks, hater hunder, og tramper dem gjerne i hjel ved anledning, men du kan anta andre beilende dyr gjør det samme, for å kvitte seg med en liten men irriterende trussel).

Og lær hunden din en kommando som gjør at den øyeblikkelig vender tilbake til deg, uansett provokasjon eller fristelse, slik at du får lempet den vekk. 

Anonymkode: 96bfd...579

Hva er "beilende dyr"?

Anonymkode: bfa64...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er "beilende dyr"?

Anonymkode: bfa64...d1e

Skriveleif for beitende dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...