Gå til innhold

Du som har lærling boende hjemme som er myndig. Betaler han/hun noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som litt husleie osv?

Anonymkode: bdb6a...bd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg det enda. Men han skal ikke betale meg husleie. 
Han skal spare penger, skaffe seg en jobb på si og selv betale for «goder» som bensin (moped,eventuelt bil), forsikring på bil og ellers det en tenåring bruker penger på

• Liker 6
Skrevet

Ja. De 2 eldste barna er i lære og betaler nå husleie. 

Det er hovedsaklig en symbolsk sum som vi setter bort til de skal flytte hjemmefra, men det vet ikke de. 

Skal de ha annen middag enn den som lages til resten av familien må de kjøpe det selv, de betaler også mobilregningen sin selv. De har også en bil de kan disponere som de må betale drivstoff på selv. 

Anonymkode: 7609a...aa3

• Liker 3
Skrevet

Jeg betalte for mine egne utgifter og spesiell mat, men betalte ikke husleie. Tror jeg sløste bort en del penger. Skulle ønske foreldrene mine tok husleie og sparte pengene til meg/lærte meg å spare.

Anonymkode: 667d4...005

• Liker 3
Skrevet

Så heldige barn dere har. 

Dere som krever husleie til sparing, hva med å øve opp barna til å spare selv. Det å ha pengene stående på sparekonto og ikke ta de i bruk er en god øvelse. 

Anonymkode: e9dc5...e97

• Liker 2
Skrevet

Nei, har vurdert å ta husleie for å gi den tilbake som sparing, men vi  valgte etter litt frem og tilbake å ta ham med i banken og opprette egen sparing + bsu. Søster står for tur. Betaler sitt eget forbruk på alt utenom det vanlige. Voksentrening. MEN. Det er fordi vi har råd til det. Jeg kjenner mange som har hatt det stramt i hele barneperioden og der både lærling og foreldre er enige om at det er tid for å bidra. Flott ungdom som ser foreldrene har slitt, og føler glede ved å bidra. Finnes mange innsiktsfulle ungdommer der ute🩷

Anonymkode: fd565...50d

• Liker 6
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her er avtalen. Halvparten av lønna ska de sette på sparing til bolig. Noe han gjør samme dag lønn kommer inn. Betaler tlf, forsikring og bil selv. Så pleier han å handle inn litt mat pålegg,  brød osv når han får lønna

Skrevet

Min betaler ikke husleie, men sparer til bolig. Han får telefon og betalt  abonnement  fra der han er lærling. Har bil som han betaler forsikring på og alle utgifter og må betale all mat unntatt den maten som han får servert :)

Anonymkode: 7e37a...4f8

Skrevet

Spørs hvilket yrke

om det er frisørlærling og får 50-60 kr timen er nok mindre enn rørlegger lærling

Anonymkode: 0d304...363

Skrevet
Dojakitty skrev (41 minutter siden):

Nå har ikke jeg det enda. Men han skal ikke betale meg husleie. 
Han skal spare penger, skaffe seg en jobb på si og selv betale for «goder» som bensin (moped,eventuelt bil), forsikring på bil og ellers det en tenåring bruker penger på

Jobb på si når man er lærling høres noe urimelig ut. En lærlingeplass er vel 100 % stilling. 

Anonymkode: 4e1d1...537

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jobb på si når man er lærling høres noe urimelig ut. En lærlingeplass er vel 100 % stilling. 

Ja, det kan du si… 

Men sparing av pengene han tjener skal han uansett gjøre. 

Skrevet

Aktuelt for oss fremover, og jeg og min mann har vært veldig uenig, men jeg satte foten ned og ja han skal betale for seg. Helt uaktuelt for min del at et menneske med fast lønn ikke skal begynne å måtte forholde seg til at det koster å bo og spise. 

Nå vil jo det han betaler bli satt av til egenkapital til ham selv, men en del av det å bli voksen og få inntekt er det å begynne å måtte tenke på at man skal betale for å bo og spise. Det er en forberedelse på fremtiden det også. 

Søster med kun deltidsjobb ved siden av studiene skal ikke betale, men får ikke lenger lommepenger, og betaler nå en del selv som vi tidligere betalte. 

• Liker 3
Skrevet

Nei hun betalte ikke leie. Men jeg betalte heller ikke noe for henne. Alt av utgifter betalte hun selv. Mobil, klær og sosiale omgang. Jeg hadde som krav at hun skulle spare 90% av lønnen sin. Og det klarte hun med god margin. Hun klarte å spare mye de årene hun bodde hjem. Som kom godt med når hun kjøpte seg hus med kjæresten. Han hadde ikke det så strengt. Så han hadde ikke noe egenkapital. Han hadde «rotet» bort pengene på bil og sånn. 

Anonymkode: 80924...3d2

Skrevet

Nei, betaler hverken husleie, mat, mobilabonnement eller noe annet. El-bilen lades hjemme. Søstrene hans har fått pengestøtte under studietiden, og begge er veldig flinke økonomisk. Lærlingen sparer nesten alt han tjener i fond. Fint å kunne hjelpe til så ikke denne tiden blir ekstra slitsom for de unge voksne barna våre.

Anonymkode: 53d1b...403

Skrevet

Mine må betale litt hjemme, ja, alt etter økonomien. Jeg er ufør og mannen er på AAP. Vi har ikke råd til å bli boende her om de ikke hjelper til med økonomien. En er i full jobb og en mottar etterlattepensjon og borteboerstipend (myndig "fosterbarn"). Vi skal ikke tjene på det, men har ikke råd til å forsørge dem 100% dessverre. 

Anonymkode: 717c0...308

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, har vurdert å ta husleie for å gi den tilbake som sparing, men vi  valgte etter litt frem og tilbake å ta ham med i banken og opprette egen sparing + bsu. Søster står for tur. Betaler sitt eget forbruk på alt utenom det vanlige. Voksentrening. MEN. Det er fordi vi har råd til det. Jeg kjenner mange som har hatt det stramt i hele barneperioden og der både lærling og foreldre er enige om at det er tid for å bidra. Flott ungdom som ser foreldrene har slitt, og føler glede ved å bidra. Finnes mange innsiktsfulle ungdommer der ute🩷

Anonymkode: fd565...50d

Om man trenger at barna "bidrar" for at det skal gå rundt, da burde man ikke fått barn. Det er bare helt sinnsykt egoistisk drittoppførsel

Anonymkode: 2f722...e1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så heldige barn dere har. 

Dere som krever husleie til sparing, hva med å øve opp barna til å spare selv. Det å ha pengene stående på sparekonto og ikke ta de i bruk er en god øvelse. 

Anonymkode: e9dc5...e97

Her må de spare selv også, og det har de gjort selv siden de var små.  Vi setter vekk det de betaler i husleie uten at de vet det for at de skal kunne ha litt ekstra i bakhånd den dagen de flytter ut. 

En myk overgang til det at de må tenke over at ti ganger koster og det er kostnader som må prioriteres..  

Anonymkode: 7609a...aa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er vel ikke mer urimelig enn at studenter som studerer 100% også jobber ved siden av? 

Anonymkode: dfcec...3b9

Skrevet

Nei, set gjør han ikke. Det gjorde heller ikke broren. Begge lærling offshore. De må spare, men vi har råd til det, og tenker de må få være litt ungdommer med å ha det kjekt, pluss et krav om sparing. De har og kjøpt seg biler selv

Anonymkode: 58eb1...59a

Skrevet

Betalte aldri noe selv når jeg var lærling og bodde hjemme. 

Anonymkode: d48c6...ca1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...