Gå til innhold

medisiner og egenandelskort

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva slags medisiner kan apoteket skrive ned på egenandelskortet mitt? er det bare reseptbelagte medisiner som lykkepiller, p-piller... ikke naproxen og novalucid..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun reseptbelagte legemidler på blå resept, egenandelen du betaler for dette skrives ned i egenandelskortet. Så av de du nevner; antidepressiva, ja, p-piller nei, naproxen (kan både være på blå eller ikke), novalucid nei.

Skrevet

Medisin: der registreres blå reseptbelagt medisin, og kun det.

Ellers kan man også få registrert egenandeler til lege, fysioterapeut m.m.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Fysioterapeut går på et annet frikort og kan ikke brukes til det vanlige egenandelskortet.

Skrevet
Fysioterapeut går på et annet frikort og kan ikke brukes til det vanlige egenandelskortet.

Stemmer det....da må man skaffe et eget frikort.

Skrevet

Psykomotorisk fysioterapi går på det vanlige egenandelskortet.

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Psykomotorisk fysioterapi går på det vanlige egenandelskortet.

Nei, det gjør det ikke. Det går på egenandelskort nr 2.

Skrevet
Nei, det gjør det ikke. Det går på egenandelskort nr 2.

Nemlig. All fysioterapi (uansett navn) går på det andre kortet.

Skrevet

-og grensen for kort nummer 1 er litt over 1600 kroner, mens det for kort nummer 2 er 2600 kroner. Så i praksis må man ut med 4200 kroner før man får begge frikortene.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor ikke rehabilitering med fysioterapeut ikke kan gå på det samme kortet som reseptbelagte medisiner, sykehus og lege-utgifter. :forvirret:

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Jeg forstår ikke hvorfor ikke rehabilitering med fysioterapeut ikke kan gå på det samme kortet som reseptbelagte medisiner, sykehus og lege-utgifter.  :forvirret:

I tillegg er det sånn at det finnes et eget egenandelstak på 1600 kr for medisiner på hvit resept; det er bare de på blå som går på egenandelskort 1. Når man overstiger dette, får man dekket 90% av utgiftene til noen typer medisiner. Andre typer medisiner må man selv betale fullt ut uansett hvor nødvendige og/eller dyre de er

Skrevet

Trådstarter jeg vet ikke menjeg veit at du har 6 måneder inn i neste år om du har brukt opp egenandelen (er ca 1800kroner nå)

Bruker du ikke /klager ikke så kan du aldir få refusjon.

Skrevet

er det også så at hvis jeg får frikort i år så må jeg i januar 2007 begynne helt på nytt igjen med å fylle opp minstebeløpet på egenandelskortet før jeg får frikort?

Gjest Liten Tapir
Skrevet
er det også så at hvis jeg får frikort i år så må jeg i januar 2007 begynne helt på nytt igjen med å fylle opp minstebeløpet på egenandelskortet før jeg får frikort?

Ja, desverre. Det er ny egenandel ved årsskiftet uansett om og eventuelt når du får frikort.

Skrevet

Selv om egenandelsgrensen på den andre frikortet til fysioterapeut har gått ned, er den likevel høy!

Hvis egenandelen er kr. 50,- for hver konsultasjon betyr det at hvis man går til fysioterapeut 2 ganger i uken (som er mye!) vil en likevel ikke nå opp til minstebeløpet, dersom skaden skjedde i februar og rehabilitering hos fysioterapeut starter i mars.

Trygdeetaten får nok ikke mange refusjonskrav etter denne ordningen..

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Selv om egenandelsgrensen på den andre frikortet til fysioterapeut har gått ned, er den likevel høy!

Hvis egenandelen er kr. 50,- for hver konsultasjon betyr det at hvis man går til fysioterapeut 2 ganger i uken (som er mye!) vil en likevel ikke nå opp til minstebeløpet, dersom skaden skjedde i februar og rehabilitering hos fysioterapeut starter i mars.

Trygdeetaten får nok ikke mange refusjonskrav etter denne ordningen..

Men vi som betaler en egenandel på 170 kr pr gang og trenger behandling året rundt, når opp tidlig på året.

Skrevet
Jeg forstår ikke hvorfor ikke rehabilitering med fysioterapeut ikke kan gå på det samme kortet som reseptbelagte medisiner, sykehus og lege-utgifter.  :forvirret:

Jeg snakket med fysioterapauten min om fysioterapi og frikort. Han fortalte at fysioterapautene prøvde å få fysioterapi på egenandelskortet, men da ville beløpet bli hevet fra (i dag) 1600 til 4000 kroner.
Skrevet
Men vi som betaler en egenandel på 170 kr pr gang og trenger behandling året rundt, når opp tidlig på året.

Hvorfor betaler noen kr. 170,- i egensandel hos fysioterapeuten, mens andre betaler kr. 50,-?

:forvirret:

Gjest Liten Tapir
Skrevet
Hvorfor betaler noen kr. 170,- i egensandel hos fysioterapeuten, mens andre betaler kr. 50,-?

:forvirret:

Noen utvalgte diagnoser gir billigere fysioterapi, mens vi andre må betale mere. Ikke spør meg hvorfor, siden det finnes mange også med andre enn de utvalgte diagnosene som er helt avhengige av behandling.

Skrevet

Noen betaler vel enda mer enn 170 kr også?

Jeg betaler ca. 50 kr., og har ikke noen "spesiell" diagnose. Men tror kanskje det kommer an på hva slags støtte fysioterapautene får? Min fysioterapaut f.eks. har veldig mange pasienter med reumatiske lidelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...