Gå til innhold

Langvarig feber hos småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 1.5 år som er på femte dag med feber. Det har ikke vært konstant, men av og på. Hadde tenkt å ringe legen i dag tidlig, men hun var i så fin form i natt og i dag tidlig at jeg trodde hun hadde blitt frisk. Men nå har tempen plutselig steget igjen 🤒 Hva ville dere gjort? Ringt legevakt eller dratt til legen i morgen? Og er det vanlig at feber er så langvarig?

Anonymkode: 104d4...558

Skrevet

Hvordan er allmenntilstanden?

Anonymkode: 13aa3...6b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er allmenntilstanden?

Allmenntilstanden er bra. Litt snørrete, og sutrer og klenger mer enn vanlig. Men ellers i farta. Leker, spiser og drikker godt. 

Skrevet

Hadde en runde med femåringen i fjor da det var et par dager med feber, og deretter stigende temperatur hver ettermiddag/kveld i 2-3 dager. Han har lett for å få feber, kontra lillesøster som knapt har hatt feber.

Jeg ville ikke ringt legevakt. Men det går an å ta en telefon til legen i morgen tidlig. Ikke at jeg er lege, men det høres harmløst ut - med mindre det er snakk om høy feber? Eller er det mer forhøyet temperatur?

Anonymkode: be6a3...7ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Allmenntilstanden er bra. Litt snørrete, og sutrer og klenger mer enn vanlig. Men ellers i farta. Leker, spiser og drikker godt. 

Da tenker jeg at man kan ta en telefon til legen i morgen for å høre om det er noe verdt å sjekke. 

Tipper siden allmenntilstand er hod og hun har spist og drukket at det nok nærmer seg slutten, uten at jeg er lege.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en på 1.5 år som er på femte dag med feber. Det har ikke vært konstant, men av og på. Hadde tenkt å ringe legen i dag tidlig, men hun var i så fin form i natt og i dag tidlig at jeg trodde hun hadde blitt frisk. Men nå har tempen plutselig steget igjen 🤒 Hva ville dere gjort? Ringt legevakt eller dratt til legen i morgen? Og er det vanlig at feber er så langvarig?

Hør med de andre foreldrene i barnehagen hva som går. Det er ofte en god pekepinn. Vi hadde en runde med 8 dagers feber med våre, da visste vi at dette var det flere i barnehagen som hadde, så vi stresset ikke til lege, så lenge allmenntilstanden var god.

Er mye lange, rare, feberrunder nå etter covid-tiden.

Skrevet

Her så sa de feber mer en 3 dager skulle en ta kontakt med lege hvis de var under 5 år, over 5 år kunne en vente et par dager til hvis ikke almentilstand var veldig dårlig

Skrevet

Hadde to perioder med feber som varte i en uke da datteren min var mellom 1,5 og 2 år. Lege mente at det var doble virusinfeksjoner, altså to ulike virusinfeksjoner på kort tid. Den ene var RS virus. Men uansett, det viktigste er at du følger magefølelsen din. Det er du/dere som er sammen med barnet og ser utviklingen av allmenntilstand; søvn, drikke, mat, hoste, feber, snørr, humør - ja, alt. Heller en gang for mye hos legen enn en gang for lite når det gjelder så små barn.

Anonymkode: 82b63...f2e

Skrevet

Jeg ville bestilt legetime i morgen. For noen år siden var gutten vår var syk, av og på med feber i flere dager. Gikk til legen, å fant ut at han hadde ørebetennelse, men han klaget ikke over vondt i ørene, han var 6 år så han var flink til å forklare, men han var bare trøtt, hadde feber og var slakk . Var syk i nesten 2 uker før han var helt frisk . 

Anonymkode: f1f04...95f

Skrevet

Jeg hadde bare sett an det så lenge allmentilstanden er god, vannlating normalt, ikke tegn på smerter osv. Men så kommer det an på tempen da, er den 38 eller 40? 

Anonymkode: 2440f...f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...