Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Prøver meg utpå her for noen råd fra dere kloke damer 😊

Jeg er 30 år gammel, og har begynt å merke relativt tydelige linjer rundt øynene. Mistenker at dette har kommet blant annet fordi jeg, som allergiker, har brukt mye tid på å gni meg rundt øynene 😅 Jeg merker at disse sjenerer meg litt, siden det ikke er vanlige «smilerynker», men heller mer tydelige linjer som vises selv uten mimikk. Noen som har tips til øyekrem eller lignende som kan funke for dette på menn? Jeg har forsøkt å bruke denne: 

image.thumb.jpeg.ef0ee2176205d603f5bc0701447bf2cd.jpeg

Som inneholder retinal. Jeg prøver å bruke den stort sett hver kveld, men må nok jobbe litt med å opprettholde kontinuitet. Jeg aner heller ikke om denne kremen er noe tess.

Jeg er ikke så god på dette med hudtype, men antar at jeg lener mer mot tørr / mellomhud. Har ikke noe hudpleierutine ellers, men bruker ansiktsrens og fuktighetskrem fra CeraVe noen ganger i uken. 

Noen som har noen tips til rutine eller produkter? Hvis det er noe som også kan hjelpe på sinnarynken i panna, så er jo det også positivt, for den er også litt markant 😅

Takker på forhånd for råd og hjelp til en kar uten peiling :)

Anonymkode: 2e61d...9a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Serumet er bra, det,  men retinoider må brukes kontinuerlig over flere måneder før man kan forvente å se effekt på rynker, det er ikke noen quick-fix. Årsaken til dette er at retionider på en måte virker innenfra og ut, virkestoffet begynner med å styrke de underliggende hudlagene, og øker også hudens cellefornying, men dette er prosesser som tar tid. Det du kan gjøre, er å bruke litt av fuktighetskremen din etter at serumet har trukket inn, for å gi huden ekstra fukt. En tilstrekkelig fuktet hud vil alltid framstå som litt fastere og yngre. I tillegg bør du også bruke solkrem fra mars - oktober, da ubeskyttet UV-stråling er den viktigste årsaken til for tidlig aldring av huden. 

Akkurat sinnarynken vil nok ikke kremer og serum få gjort så mye med, ettersom dette er en såkalt mimikkrynke som skyldes muskelsammentrekninger, slik som mysing og rynking av pannen. Det eneste som virker mot denne typen rynker, er botox. Men retinoider og fukt vil hjelpe på selve hudstrukturen. Du kan også vurdere å eksfoliere med f.eks. melkesyre (lactic acid) eller glycolsyre et par kvelder i uken, The Ordinary har gode og rimelige syreeksfolieringer. 

Håper dette kan være til hjelp :) 

Skrevet
Roci skrev (På 19.9.2024 den 11.52):

Serumet er bra, det,  men retinoider må brukes kontinuerlig over flere måneder før man kan forvente å se effekt på rynker, det er ikke noen quick-fix. Årsaken til dette er at retionider på en måte virker innenfra og ut, virkestoffet begynner med å styrke de underliggende hudlagene, og øker også hudens cellefornying, men dette er prosesser som tar tid. Det du kan gjøre, er å bruke litt av fuktighetskremen din etter at serumet har trukket inn, for å gi huden ekstra fukt. En tilstrekkelig fuktet hud vil alltid framstå som litt fastere og yngre. I tillegg bør du også bruke solkrem fra mars - oktober, da ubeskyttet UV-stråling er den viktigste årsaken til for tidlig aldring av huden. 

Akkurat sinnarynken vil nok ikke kremer og serum få gjort så mye med, ettersom dette er en såkalt mimikkrynke som skyldes muskelsammentrekninger, slik som mysing og rynking av pannen. Det eneste som virker mot denne typen rynker, er botox. Men retinoider og fukt vil hjelpe på selve hudstrukturen. Du kan også vurdere å eksfoliere med f.eks. melkesyre (lactic acid) eller glycolsyre et par kvelder i uken, The Ordinary har gode og rimelige syreeksfolieringer. 

Håper dette kan være til hjelp :) 

Takk for tips! 😄

Når du sier eksfolisere, mener du skrubbe huden? Skal man da bruke fuktighetskrem etterpå? 

Litt usikker på hvor fullt ut man trenger å gå for å få litt finere hud, trenger man å bruke en type rens hver dag? Hvis jeg f.eks skrubber to ganger i uka med melkesyre, så er kanskje det nok? 

Fuktighetskrem bruker jeg dog så å si hver dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for tips! 😄

Når du sier eksfolisere, mener du skrubbe huden? Skal man da bruke fuktighetskrem etterpå? 

Litt usikker på hvor fullt ut man trenger å gå for å få litt finere hud, trenger man å bruke en type rens hver dag? Hvis jeg f.eks skrubber to ganger i uka med melkesyre, så er kanskje det nok? 

Fuktighetskrem bruker jeg dog så å si hver dag.

Eksfoliering kan gjøres ved skrubbing eller ved å bruke en eksfolierende syre. Skrubbekremer inneholder små skrubbekorn og fjerner døde hudceller manuelt når du masserer kornene rundt på huden. Syrer eksfolierer ved å løse opp keratinet som binder de døde hudcellene sammen. Fordelen med å bruke syrer er at du får en jevnere eksfoliering, og du unngår såkalte "mikrorifter" som kan oppstå i huden ved bruk av grove skrubbekorn. Samtidig gjør syreeksfoliering huden mer sensitiv for sol, i likhet med andre aktive ingredienser som f.eks. retinoider. 

Det absolutt viktigste du kan gjøre for å unngå for tidlig hudaldring, er å bruke solkrem daglig fra mars til oktober. Deretter tilførsel av fukt og evt. antioksidanter og aktive ingredienser. Solkrem fjernes ikke tilstrekkelig godt med vann, så da trenger du også et renseprodukt.

Det er tilstrekkelig å eksfoliere to ganger i uka🙂 Husk at syrer ikke må brukes rundt øynene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...