AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #1 Skrevet 18. september 2024 Hei, jeg håper det ikke trenger komme noen ufine eller dømmende kommentarer i denne tråden da jeg er fullt klar over at jeg burde forstå dette: Jeg mottar bostøtte og har hjemmeboende barn under 18 år. Hen har formue på litt over 100k, inkl bankinskudd. Dette er beregnet i skatteoppgjøret for 2023. I vedtaket fra Husbanken står det: "65% av netto formue over et gitt fribeløp, blir tatt med som inntekt."Så langt jeg klarer google meg til så er fribeløpet for formue i leid bolig 324 788 kroner. De skriver videre at hvis man får høy formue pga man skatter for barn så burde man melde fra og få dette fristilt fra inntektsberegningen for bostøtte da det står at det er jeg som har formuen men det er dette nødvendig når formuen er så lav? Da er det vel mindre gunstig for datteren min som da plutselig vil måtte skatte av formuen sin, eller? Det er her jeg føler meg så utrolig dum, og jeg er så livende redd for å gjøre noe feil når jeg skal melde inn endringer eller lignende fordi jeg er livredd for etteroppgjør. Anonymkode: 935c5...7cb
Million Skrevet 18. september 2024 #2 Skrevet 18. september 2024 Man betaler ikke skatt av en så liten formue som 100 000. Er vel 1,7 millioner som er grensen for formueskatt. Har man formue over det, må man betale formueskatt. Dersom de 100 000 er alle pengene hun har, skal hun derfor ikke betale noe skatt av det. Har du formue på konto også, og din datters penger står på konto i ditt navn? (da legges det sammen) Eller har jeg misforstått innlegget ditt?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #3 Skrevet 18. september 2024 Million skrev (Akkurat nå): Man betaler ikke skatt av en så liten formue som 100 000. Er vel 1,7 millioner som er grensen for formueskatt. Har man formue over det, må man betale formueskatt. Dersom de 100 000 er alle pengene hun har, skal hun derfor ikke betale noe skatt av det. Har du formue på konto også, og din datters penger står på konto i ditt navn? (da legges det sammen) Eller har jeg misforstått innlegget ditt? All formue er hennes formue (minus bankinnskudd, som vel er det som var på konto per 31.12?), og de står registrert i skatteoppgjøret som: Bankinnskudd, barnets fødselsnummer. Jeg har ingen personlig formue, men hennes formue er registrert på meg. Mulig jeg formulerer meg utrolig dårlig her. Anonymkode: 935c5...7cb
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #4 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): All formue er hennes formue (minus bankinnskudd, som vel er det som var på konto per 31.12?), og de står registrert i skatteoppgjøret som: Bankinnskudd, barnets fødselsnummer. Jeg har ingen personlig formue, men hennes formue er registrert på meg. Mulig jeg formulerer meg utrolig dårlig her. Anonymkode: 935c5...7cb Da har du/dere uansett formue under fribeløpet, og du trenger ikke å melde fra om noe. 😊 Anonymkode: 4a7da...c1e 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2024 #5 Skrevet 19. september 2024 Det spiller ingen rolle for datteren din om du melder fra. Beløpet er langt under grensen for formuesskatt, og det ville uansett fortsatt vært du som måtte skatte av det. Anonymkode: efb48...ce0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå