AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #1 Skrevet 18. september 2024 Kjøpte bolig med samboer (ikke barnas far) og det var skikkelig katta i sekken, samt at vi har tatt mange dårlige økonomiske vurderinger for å renovere huset. Vi jobber fremdeles med litt kosmetisk renovering, og fikk nylig taksering for å se om vi kunne refinansiere. Men, det viser seg at huset er verd over 2 millioner mindre enn hva vi har lagt inn (kjøpesum + renovering). Jeg kjenner meg helt knust, samtidig som jeg er skamfull og bekymret over all den tapte egenkapitalen. Dersom samboer og jeg skiller lag vil jeg ikke ha nok EK til å kjøpe en tilsvarende bolig som det jeg hadde før i skolens nabolag. Har tenåringer, så de trenger litt mer plass enn da de var 2 og 4… Nå er det ikke slik at et brudd er rett rundt hjørnet, men likevel kjenner jeg at det er skikkelig ubehagelig å vite at jeg har rotet bort så mye penger, og ting har vært vanskelig i forholdet i det siste💔 Vet ikke hvordan jeg skal få fikset opp i dette. Regner hver dag på forskjellige løsninger, men kommer bare til at jeg har for lite penger😢 Noen råd? Anonymkode: cc2e5...4cb 1 4
nordlending Skrevet 18. september 2024 #2 Skrevet 18. september 2024 Kjøpte dere langt over takst? Rart om renovering skal ha gitt lavere verdi enn den opprinnelige. 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #3 Skrevet 18. september 2024 nordlending skrev (12 minutter siden): Kjøpte dere langt over takst? Rart om renovering skal ha gitt lavere verdi enn den opprinnelige. Kjøpte litt over takst. Renoveringen har ikke gitt så stor uttelling som vi hadde håpet på (etterisolering, skifte av kledning/tak mm. I tillegg til litt «stormannsgalskap» mtp løsninger…) Pga endret helse kort tid etter boligkjøp måtte vi leie inn mye mer håndtverkere enn hva som var planlagt. ts Anonymkode: cc2e5...4cb
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #4 Skrevet 18. september 2024 nordlending skrev (16 minutter siden): Kjøpte dere langt over takst? Rart om renovering skal ha gitt lavere verdi enn den opprinnelige. Den gav ikke lavere takst enn kjøp. Vi hadde brukt 3 mill på renovering, kjøpt for 5, og taksten ble 6. ts Anonymkode: cc2e5...4cb
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #5 Skrevet 18. september 2024 Verdien på huset i dag betyr ikke noe (kun med tanke på refinansiering). Det først når dere faktisk selger boligen at verdien betyr noe, eller rettere sagt: salgssummen. Ikke noe vits å ta sorgene på forskudd her. Bo i huset, ha det bra der så lenge som det er aktuelt. Også lærer dere av feilene der har gjort, slik at dere slipper å gjøre det på nytt. Anonymkode: a2c1a...e1f 16 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #6 Skrevet 18. september 2024 Og så prioriterer du barna dine på alle vis framover. Anonymkode: fc48d...9f4 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #7 Skrevet 18. september 2024 Det kan også være at ulike meglere kam gi forskjellig takst. Var denne megleren godt kjent i området? Boligpriser går opp og ned. Neste år blir det kanskje en bedre takst. Det går fint så lenge du ikke må flytte umiddelbart. Anonymkode: 7dff4...a12 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #8 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har tenåringer, så de trenger litt mer plass enn da de var 2 og 4… Noen råd? Anonymkode: cc2e5...4cb Hvorfor mener du at du har sviktet barna? Høres ut som at barna nå har fått god nok plass. Dagens nåverdi på bolig påvirker jo ikke barna? Anonymkode: dcfb4...772 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #9 Skrevet 18. september 2024 Barna har god plass, og bra nok bolig, de bor sammen med mor og stefar som har det bra nok sammen til at det ikke er snarlig brudd... Renoveringen har kanskje ikke gitt uttelling på taksten enda, men har den ikke gitt uttelling for bo-kvaliteten deres? Hadde dere hatt det bedre i huset uten etterisolering, men med større egenkapital? Ville dere kunne kjøpt ett annet hus i bedre stand, og hatt mer egenkapital? Her har dere også en veldig fin anledning til å lære barna om økonomi, både at markedet svinger, at man må tenke nøye igjennom valgene, og at man heller ikke skal ta sorgene på forskudd. Det er mulig du ikke vil ha råd til en flott leilighet i samme område dersom det blir samlivsbrudd, og tenåringer krever ofte mer plass. Men tenåringer kan også ta buss alene, og tenåringer kan man forklare ting til så de forstår. Tenåringene kan være med å si sin mening om de ønsker større plass og måtte ta buss, eller om de vil ha gangavstand og mindre plass. Og for alt du vet, så bor de ikke hjemme lengre den dagen det eventuelt blir aktuelt flytte. Anonymkode: 88585...1c0 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #10 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøpte bolig med samboer (ikke barnas far) og det var skikkelig katta i sekken, samt at vi har tatt mange dårlige økonomiske vurderinger for å renovere huset. Vi jobber fremdeles med litt kosmetisk renovering, og fikk nylig taksering for å se om vi kunne refinansiere. Men, det viser seg at huset er verd over 2 millioner mindre enn hva vi har lagt inn (kjøpesum + renovering). Jeg kjenner meg helt knust, samtidig som jeg er skamfull og bekymret over all den tapte egenkapitalen. Dersom samboer og jeg skiller lag vil jeg ikke ha nok EK til å kjøpe en tilsvarende bolig som det jeg hadde før i skolens nabolag. Har tenåringer, så de trenger litt mer plass enn da de var 2 og 4… Nå er det ikke slik at et brudd er rett rundt hjørnet, men likevel kjenner jeg at det er skikkelig ubehagelig å vite at jeg har rotet bort så mye penger, og ting har vært vanskelig i forholdet i det siste💔 Vet ikke hvordan jeg skal få fikset opp i dette. Regner hver dag på forskjellige løsninger, men kommer bare til at jeg har for lite penger😢 Noen råd? Anonymkode: cc2e5...4cb Men du har jo ikke det? Du har ikke realisert gevinsten/tapet, ergo eksisterer det ikke. Hva pokker surrer du med? Boligprisene vil jo gå opp igjen. Dette er like dumt som om du skulle gått i kjelleren av vanlig fall på fond, uten at du faktisk solgte. Hadde taksten vært tre millioner høyere hadde du jo ikke hatt mer penger da heller. Ikke før du eventuelt solgte. Anonymkode: b5368...bed 9
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #11 Skrevet 18. september 2024 Bli boende, hold på samboer og på jobben og vær fornøyd med det du har. Ikke noe mer oppussing, ingen flere støre innkjøp og dyre ferier. Ikke handle på krita (kredittkort) Oppdra barna til å klare og forsørge seg selv. Lev nøkternt og ta vare på hverandre, så går dette fint. Anonymkode: 423e4...a0a 12 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #12 Skrevet 18. september 2024 Dere har råd til å bo i huset? Boligprisene er på vei opp. I det store bildet er ikke 2 millioner så mye. Ta det dag for dag. Prøv å betale ned ekstra på lånet og spare litt. Dere må bare leve med de avgjørelsene dere har tatt. Siden dere har tenåringer har dere kanskje mulighet til å jobbe overtid eller å ta en ekstrajobb? Anonymkode: fc702...e96 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #13 Skrevet 18. september 2024 Å pusse opp er noe man gjør for egen komfort, statistisk sett får du kun 0,3-0,6 ganger igjen for investeringen. Unntaket er om du kan gjøre det selv. Anonymkode: de557...3d9 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #14 Skrevet 18. september 2024 Dere må jo ha gjort mye innvendig også for den summen. Sjekk med en annen megler - høres meget rart ut Anonymkode: c7f4f...9ca
Marimma Skrevet 18. september 2024 #15 Skrevet 18. september 2024 Ikke all renovering gir umiddelbart økt takst, men vil på sikt hindre verditap. F.eks får du ikke 200k høyere takst om du betaler det beløpet for å drenere skikkelig, men om det var forfallent å gjøre det og du har hindret fremtidige fuktskader for 750k så har du i hvert fall redusert et potensielt tap med 550k. Slik er mye av renoveringen med hus, det koster å opprettholde verdien også. Så lenge dere blir boende og ivaretar og oppgraderer etter behov, så vil også verdien øke. 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #16 Skrevet 18. september 2024 Dette går helt fint! Jeg har fått sprikende verdivurderinger på 1 million og solgte til enda høyere enn høyeste vurdering. Én meglers mening er ikke nødvendigvis sant. Kanskje har dere det dyreste huset i området nettopp fordi det er litt luksus, og gjort skikkelig. Da er det lite å sammenligne med i nærområdet. For mange er det verdt mer at ting er gjort av håndverkere og ikke av dere selv. Dere har vel tatt høyde for at dere hadde råd til å bruke alle disse pengene, og dere skulle bo der lenge. Da er ikke dette et problem. Legg dette bak dere og nyt et ordentlig bra hus. Fokuser heller på hva dere kan gjøre for forholdet. Å bekymre seg for økonomi dreper et forhold. Anonymkode: 0eda8...bb3 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #17 Skrevet 18. september 2024 Da er det bare å bo der og være lykkelig, så jevner tapet seg ut med årene. Lykke til. Anonymkode: b9a82...47c 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #18 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den gav ikke lavere takst enn kjøp. Vi hadde brukt 3 mill på renovering, kjøpt for 5, og taksten ble 6. ts Anonymkode: cc2e5...4cb Dere har brukt 8 mill på et hus! Dere har god råd! Hvorfor klager du egentlig??? Anonymkode: 3ebff...df5 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #19 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjøpte litt over takst. Renoveringen har ikke gitt så stor uttelling som vi hadde håpet på (etterisolering, skifte av kledning/tak mm. I tillegg til litt «stormannsgalskap» mtp løsninger…) Pga endret helse kort tid etter boligkjøp måtte vi leie inn mye mer håndtverkere enn hva som var planlagt. ts Anonymkode: cc2e5...4cb Dere kjøpte kanskje på et dumt tidspunkt (noen ganger må man jo det) og ting er prisa litt høyt. Renta var kanskje lavere osv. Og så har pris på byggematerialer gått opp kraftig de siste fire årene. Jeg tipper dere ikke er de eneste i samme situasjon. Du skriver også at pga helse måtte dere betale mer for å få hjelp. Jeg ser ikke at dette er noe å tenke at du har "sviktet" for. Historisk sett så er det mange perioder bak oss hvor det har vært krevende å være boligeier. Jeg kjenner folk som kjøpte bolig rett før nedgangen fra 2008. Et nydelig hus, nydelig hage. Med alle renter opp igjennom årene så tapte de nok på det huskjøpet. Det er surt med egenkapitalen, men barna dine kommer til å tåle dette! Jeg tror den som kjenner mest på det er du selv og opplevelsen av øko omisk usikkerhet. Anonymkode: a7100...53a
Gaia Skrevet 18. september 2024 #20 Skrevet 18. september 2024 Prøv å sette av mest mulig penger, og betal jevnlig inn ned mer på lånet enn dere har i avdrag pr. måned. Sørg for at dette påvirker nedbetalingstiden og ikke avdragene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå