Gå til innhold

Oppskrift på kjøttboller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen oppskrift har jeg ikke, men tilsett hakket rødløk og chili - kjempegodt!

Skrevet
Noen oppskrift har jeg ikke, men tilsett hakket rødløk og chili - kjempegodt!

:sjenert: Er det noe jeg ikke klarer nå som jeg er gravid så er det rødløk, men takk fort tips.

*lagrer det bak øret*

Skrevet

Du får prøve det en gang når du ikke er gravid da ;)

Skrevet

Finhakka paprika er godt i karbonadedeigen.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Her har du mine Lady og Landstrykeren-boller som er ypperlige i tomatsaus til pasta, potetmos eller på pizza. Eller som tapas.

Mengdene er meget omtrentlige og tilpasset en stor porsjon, så jeg fryser det vi ikke spiser med en gang ned i porsjonsposer. Man finner altså frem følgende:

2 kg kjøttdeig

masse hvitløk (evt etter smak - jeg brukte ca to hele kinesiske)

4 friske, røde chilli (med eller uten frø etter hvor sterkt du vil ha det)

3 paprika, gjerne forskjellige farger

et lite glass svarte oliven

frisk ingefær, revet - ca en stor teskje

revet parmesan (et par gode never)

timian, oregano, basilikum, persille - ta det du har, frisk eller tørket

salt

vann

maizena eller potetmel

Rør kjøttdeigen seig med salt, tilsett maizena/potetmel og vann og rør til jevn konsistens.

Kjør hvitløk, chilli, paprika og oliven i foodprosesseor til det er relativ finhakket, men ikke helt most. Tilsett i kjøttdeigen sammen med ingefær og revet parmesan.

Form til små kjøttboller som brunes i panne. Server med god tomatsaus med masse parmesan og f.eks. fettucine. Kjøttbollene er også gode på pizza.

Endret av Dalwhinnie
Skrevet

Grunnoppskrift: Kjøttdeig, salt/pepper, potetmel, egg, melk, loffsmuler/strøkavring.

Ellers: krydder (muskat/ingefær for tradisjonelle kjøttboller, paprikapulver, chilipulver, cayennepepper for litt mer krydret smak), finhakket hvitløk, løk og chili, revet ost/osteterninger (mozzarella er nydelig her), finhakket paprika, finrevet sitronskall, hakkede urter, finhakket stekt bacon, sennep.

Skrevet

Jeg anbefaler gjerne mine tyrkiske lammekjøttboller. :)

Viktig med lammekjøttdeig av god kvalitet, og jeg bruker egg og potetmel som bindemiddel.

Så smaksettes farsen med kanel, sterkt paprikapulver (fra butikk med Midt-Østenprofil), løk, hvitløk, bladpersille, frisk dill og ristede pinjekjerner.

Serveres med bulgur i tomat, grønn salat og matyoghurt. Kjempegodt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...