AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #1 Skrevet 18. september 2024 Hei! noen som har en oppskrift på en god grønnsaksuppe? 😀 Anonymkode: e0f1e...ca0
Daisy-love Skrevet 18. september 2024 #2 Skrevet 18. september 2024 Sånn klassisk, så kan en bare bruke lapskausblanding med litt god buljong. Pepper er et must, og gjerne byggryn eller linser. Om det er mer generelt, så elsker jeg blomkålsuppe 😋 Koker blomkål, og en potet, sammen med vann, næringsgjær, soppsoyasaus og pepper. (Evt buljong, kraft, eller bare salt og pepper). Tar ut noen buketter og heller av litt av vannet før jeg moser med stavmikser. Ta vare på vannet, så du kan spe til en tynnere suppe. Tilsett små buketter med blomkål, og smak til med det du føler for. Du kan også tilsette en dasj med melk/fløte. Jeg bruker potet for å få kremet siden jeg har melkeallergi. Server med f.eks hvite bønner, skinke eller bacon, og godt brød til. Du kan bruke samme prinsippet for å lage både soppsuppe, og maissuppe. Tomatsuppe er godt laget med hermetiske tomater hvor en tilsetter urter og lar stå å koke. Stavmikse etter behov. Blir bare bedre av å stå lengre, og litt tomatpuré gjør ofte susen for kraftigere smak. Kjøper du «passata» eller hva de heter de tomatene på tetrapakk så er det helt jevn konsistens og du trenger egentlig bare å vispe. Utrolig rask hverdagssuppe, og godt med pasta, hvite bønner, og/eller egg. Jeg elsker suppe 😋 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #3 Skrevet 18. september 2024 Daisy-love skrev (10 minutter siden): Sånn klassisk, så kan en bare bruke lapskausblanding med litt god buljong. Pepper er et must, og gjerne byggryn eller linser. Om det er mer generelt, så elsker jeg blomkålsuppe 😋 Koker blomkål, og en potet, sammen med vann, næringsgjær, soppsoyasaus og pepper. (Evt buljong, kraft, eller bare salt og pepper). Tar ut noen buketter og heller av litt av vannet før jeg moser med stavmikser. Ta vare på vannet, så du kan spe til en tynnere suppe. Tilsett små buketter med blomkål, og smak til med det du føler for. Du kan også tilsette en dasj med melk/fløte. Jeg bruker potet for å få kremet siden jeg har melkeallergi. Server med f.eks hvite bønner, skinke eller bacon, og godt brød til. Du kan bruke samme prinsippet for å lage både soppsuppe, og maissuppe. Tomatsuppe er godt laget med hermetiske tomater hvor en tilsetter urter og lar stå å koke. Stavmikse etter behov. Blir bare bedre av å stå lengre, og litt tomatpuré gjør ofte susen for kraftigere smak. Kjøper du «passata» eller hva de heter de tomatene på tetrapakk så er det helt jevn konsistens og du trenger egentlig bare å vispe. Utrolig rask hverdagssuppe, og godt med pasta, hvite bønner, og/eller egg. Jeg elsker suppe 😋 Åååå tusen takk for mange gode tips! 😀 og ikke minst at du tok deg tid til å dele dem. Skal defintivt prøve ut 😀 Anonymkode: e0f1e...ca0 1 1
Daisy-love Skrevet 18. september 2024 #4 Skrevet 18. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Åååå tusen takk for mange gode tips! 😀 og ikke minst at du tok deg tid til å dele dem. Skal defintivt prøve ut 😀 Anonymkode: e0f1e...ca0 Bare hyggelig, og hyggelig at du setter pris på mine enkle supper 😁
AnonymBruker Skrevet 18. september 2024 #5 Skrevet 18. september 2024 Jeg syns klassisk grønnsakssuppe er godt! Persillerot, sellerirot, kålrot, gulrot, potet, purre. Bruker av og til kål i også og evt rester av løk. Buljong, salt, pepper og frisk persille. I hverdagen blir det pølse, men hevder jeg bruker røkt svineknoke. Blomkål og brokkoli suppe. Stek løk, litt hvitløk, kok blomkål mør. Tilsett buljong, vann og kremfløte. Ta noe grønnsaker utav suppen før den stavmikses. Så blir det mer p tygge på. Anonymkode: d2d12...652
Arkana Skrevet 19. september 2024 #6 Skrevet 19. september 2024 Jeg lager gjerne suppe av grønnsaker som er bakt i ovnen først. Det gir en dypere og bedre smak av suppen enn om det kokes sammen. Bak tomat, løk, paprika, søtpotet, chili og hele hvitløksfedd (de større grønnsakene deler du i biter). Kjøres glatt i blender sammen med kraft/buljong. Eller du kan bake bare gulrøtter i ovnen. Stek løk og hvitløk, ha i karri, salt, pepper og kraft/buljong før man har i de bakte gulrøttene. La småkoke litt før det kjøres glatt med stavmikser. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2024 #7 Skrevet 19. september 2024 Jeg har en søtpotetsuppe jeg liker godt. Freser løk, hvitløk, søtpotet og gulrot i terninger, med litt olje og rød currypaste. Så tilsetter jeg kokosmelk og litt vann, og røde linser, og lar det koke seg mørt. Stavmikser, og smaker til med fish sauce og sitronsaft. Anonymkode: 54fa7...be5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå