Gå til innhold

Når mannen overtar morsrollen ;

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen kvinner her som opplever at mannen tvinger frem viljen sin og bruker advokater og tingretter til dette for at ungene skal bli boende hos far? Babyer altså.

Skal det være enkelt for en mann og kreve barnet fra kvinnen? Eller virker dette litt unaturlig? 

Anonymkode: 6b158...d97

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal det være enkelt for en mann og kreve barnet fra kvinnen?

Det er da virkelig ikke enkelt for far å få hovedomsorgen for en baby. Da er det en veldig uegnet mor.

Anonymkode: d129e...3c4

• Liker 23
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeller hvor mor har brutt loven eller er ute av stand til å ta vare på barnet, så har ikke far stort annet valg. Men om det ikke har blitt begått noe ulovelig, så er det sikkert ingen holdbarhet i å ta barnet fra mor. 

Anonymkode: 249e5...c16

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen kvinner her som opplever at mannen tvinger frem viljen sin og bruker advokater og tingretter til dette for at ungene skal bli boende hos far? Babyer altså.

Skal det være enkelt for en mann og kreve barnet fra kvinnen? Eller virker dette litt unaturlig? 

Emmmm.. Vet ikke hvilken stein du lever under, men det er på ingen måte enkelt for en mann og kreve/frata/få innvilget fadtbosted og/eller hovedomsorg for barn i Norge. 

Går en omsorgssak igjennom tingretten så er det flere faktorer enn at far "tvinger" igjennom sin vilje. 

Anonymkode: abc7e...7f8

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I tilfeller hvor mor har brutt loven eller er ute av stand til å ta vare på barnet, så har ikke far stort annet valg. Men om det ikke har blitt begått noe ulovelig, så er det sikkert ingen holdbarhet i å ta barnet fra mor. 

Anonymkode: 249e5...c16

De gjør det her i mitt tilfelle altså. 

Jeg (mor) må bruke veldig mye energi på dette, og hindres i å fullføre utdanning m.m, og får heller ikke flyttet fordi ungen tas fra meg når jeg prøver å bytte jobb.m.m. Og har hele tiden sloss for å overtale en mann som er veldig lite samarbeidsvillig i utgangspunktet.

Hele 2023 har gått til å sloss mot hele systemet

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Emmmm.. Vet ikke hvilken stein du lever under, men det er på ingen måte enkelt for en mann og kreve/frata/få innvilget fadtbosted og/eller hovedomsorg for barn i Norge. 

Går en omsorgssak igjennom tingretten så er det flere faktorer enn at far "tvinger" igjennom sin vilje. 

Ja det er akkurat det han har gjort… Sendt bekymringsmelding til barnevernet . På falskt grunnlag såklart.

Og jeg hører ikke fra noen.. Før far plutselig har hentet ungen i barnehagen uten at jeg vet det 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lover og regler? Har du noen å vise til?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sjeldent at far får slike saker så langt som til retten en gang, så jeg sliter med å kjøpe at far ikke har god grunn til det. Hva sier din advokat da TS? ER vedkommende enig i at far ikke har noe grunnlag for å kjøre sak?

Anonymkode: 1eaa6...7e5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har hatt barnet sitt 100% fra fødsel, pga mors manglende omsorgsevne. 
Nå var dette avtalt mellom dem.

Min bror har vært 100% alene med sitt barn også. 
Så kjenner flere fedre som virkelig er kapable til å ta vare på barna sine! 

Men ut fra det lille du skriver, så er slike saker ofte veldig komplisert, og har ofte lang historikk! 
Merk; Jeg skriver ofte, ikke alltid!!

På generellt grunnlag så tenker jeg at om begge foreldre er omsorgsdyktige, og har evne og kapasitet til å gi barnet forsvarlig omsorg fysisk, psykisk, mentalt og emosjonellt, så er det ikke ‘’bare’’ for den ene forelderen å ‘’tvinge frem viljen sin’’! 
Igjen altså; På generellt grunnlag! 
(Er fullstendig klar over at det foredkommer; manipulering, psykisk og emosjonell vold, foreldre fientlighet, hevngjerrighet, løgner, vold, trussler, feilbehandling, og selvsagt grov favorisering, trynefaktor, etc, etc.. )

Kommenterte nå ut fra ett generellt grunnlag, og med antagelsen om at begge foreldrene tilsynelatende er gode omsorgspersoner, ut fra hva TS skriver.

Anonymkode: 0d20c...7d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror min hadde sitt barn fast fra det var 9 mnd. Mor kun annenhver helg.

2 kamerater har 100% der har mor ikke vært inne i bildet.

Vet og om en del som har vunnet frem med mer omsorg ved å gå rettens vei

Anonymkode: 5a928...6b9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er så sjeldent at far får slike saker så langt som til retten en gang, så jeg sliter med å kjøpe at far ikke har god grunn til det. 

Samme her. Det er virkelig svært uvanlig at far får hovedomsorg, da er det nesten alltid fordi mor ikke er skikket til det. Vi har uansett bare TS sine ord for hva som foregår. Jeg tror (dessverre) sannheten er en helt helt annen enn det vi får servert her. 

Anonymkode: e059b...047

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom far ikke er uegnet som omsorgsperson så bør han da få lov til å ha barnet sitt regelmessig. Barnet tilhører jo ikke mor; barnet er ikke mors private eiendel. Det er BARNET som har krav på å kjenne begge sine foreldre, det er ikke mor som har krav på å få bruke barnet som et våpen mot far for å straffe ham.

Anonymkode: eadb6...555

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har åpenbart misforstått hva både mor- og farsrollen krever.  Verken mor eller far har noen som helst rettigheter som foreldre.  Men barn har rettigheter!  De står i Barneloven.  Der står det at alle barn har rett til å bli kjent med begge sine foreldre, og at det er foreldrenes plikt å sørge for at de blir det.  Merk deg at barn har rettigheter, og at foreldre har plikter.  

En mor står ikke i noen særstilling i forhold til barna.  Ammer mor, så trenger barnet mor.  Gjør mor ikke,  så trenger barnet en trygg omsorgsperson.  Juridisk har foreldre felles ansvar for barnet sitt.  

Det viktigste foreldre kan gjøre for barnet sitt er å ha fokus på hva som er til det beste for barnet.  Du virker å mene at fordi du er mor, så er du viktigere for barnet enn far er.  All forskning viser at barn trenger begge foreldrene sine, så demp dine egne behov og fokuser på barnet.  Det gjelder både deg og barnets far.  

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til TS!

Vil si noe tidlig i tråden her til deg!

Jeg antar at du er veldig sårbar nå av flere grunner, og som du forhåpentligvis er klar over, så er temaer som dette, noe som engasjerer veldig her inne!! Du utgir ekstremt lite info, og jeg anbefaler deg IKKE å gå i detaljer om den pågående saken her inne av hensyn til barnet ditt og deg! 

Det jeg også antar er at flere av de som kommenterer her inne er ute etter er om du har selvinnsikt..❤️

Uansett om det er du eller far som ‘’har rett’’ her! 

Hvis forholdet til far var ‘’turbulent’’, så tror jeg du vil ha godt av prøve å sile ut kommentarer her! 

Vet ikke hvor gammel du er, men går ut fra at du er forholdsvis ung, og sikkert førstegangs mamma, og står i en skikkelig konflikt med far, som jeg får inntrykk av er bedre bemidlet enn deg❤️ Og uansett grunnen til din situasjon, så føles det nok veldig sårt for deg! 

Håper du ikke blir totalt slaktet i tråden, da vi ikke vet noe om din livssituasjon eller hvordan psyken din er nå! Så jeg anbefaler deg ikke å utlevere deg så masse heller! 
Da du har ett barn å ta vare på også❤️

Søk faglig hjelp/støtte om du er utsatt for vold!

Og søk juridisk råd/veiledning av fagfolk som kan lovverket!

https://dinutvei.no/

Endret av Akebrett
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ehm, det er lettere nå enn før. Jeg kjenner til en situasjon, eneste forskjellen på far og mor var at mor hadde flyttet 5 ganger på 2 år + gått til psykolog for egen dårlig oppvekst. Mor var ellers oppegående, i full jobb og hadde ansvar for et barn til. 

Far hadde aldri gått til psykolog, hadde stabil oppvekst, men likevel delt hjem og flyttet kun 2 ganger. Far vant over mor fordi de måtte finne en forskjell sa de. Jeg tror det er mer fordi de ønsker at flere fedre skal vinne. 

Anonymkode: 2e005...536

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja det er akkurat det han har gjort… Sendt bekymringsmelding til barnevernet . På falskt grunnlag såklart.

Og jeg hører ikke fra noen.. Før far plutselig har hentet ungen i barnehagen uten at jeg vet det 

Hva sa barnevernet?

Hvis far henter utenom sin samværsavtale så kan du anmelde for kidnapping.

Anonymkode: 2e005...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er så sjeldent at far får slike saker så langt som til retten en gang, så jeg sliter med å kjøpe at far ikke har god grunn til det. Hva sier din advokat da TS? ER vedkommende enig i at far ikke har noe grunnlag for å kjøre sak?

Det betyr ikke noe dette her du, for man finner seg bare en advokat som er enig rett og slett, sånn løser man den problemstillingen du fremstiller her når du sier dette.. Hvis jeg skal avkrefte påstanden din; Profesjonelle har ikke og burde ikke ha all makt, og de vet ikke alltid det som er sant.  Jeg er en mentalt sterk mor, med god intuisjon. Og har hatt litt uflaks med økonomien bare, ikke pga feil forbruk, men jeg skulle ta den utdanningen nå som kunne hjulpet meg til bedre økonomi. Men det er umulig for meg å gjennomføre nå, på grunn av alt spetakkelet far har laget.

Mange av advokatene gjør svært lite. Og hva det gjelder angående psykisk helse; Det er barnevernssaken ødelegger livet mitt, og av den grunn alene, og ikke motsatt, (dvs at jeg slet psykisk og så trengte barnevernet å komme!!) har jeg slitt psykisk.
At jeg sliter har alltid sammenheng med noe far har gjort, likevel får han hente ungen i barnehagen uten mitt samtykke. Og så sliter jeg psykisk etter dette, for det er helt på tryne egentlig at de lar dette skurre å gå i ni måneder… NI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt feil der; 

Mange av advokatene gjør svært lite. Og hva det gjelder angående psykisk helse; Det er barnevernssaken som ødelegger livet mitt, og det er av den grunn alene og ikke motsatt  (dvs motsatt betyr at jeg slet psykisk og derfor trengte barnevernet å komme!!) har jeg slitt psykisk.
At jeg sliter har alltid sammenheng med noe far har gjort, likevel får han hente ungen i barnehagen uten mitt samtykke. Og så sliter jeg psykisk etter dette, for det er helt på tryne egentlig at de lar dette skurre å gå i ni måneder… NI

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

BF prøvde, men vant ikke fram i tingretten. Babyen var 6 mnd da han mente at jeg skulle få noen uker på å avslutte ammingen før ungen skulle til han. Advokat sendte et meget truende brev til meg.

Han tapte som bare det i retten.

Anonymkode: bb9e8...a4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det skal da ikke noe til for far å få det fram til retten. Det er jo bare for han å hindre all samarbeid eller kreve noe helt hinsides. Tingretten nekter ikke å ta inn saker innen barnefordeling.

Anonymkode: bb9e8...a4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...